تحقیق پیامدهای حذف یارانه از کالاهای اساسی در ایران 💯

دانلود تحقیق پیامدهای حذف یارانه از کالاهای اساسی در ایران باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق پیامدهای حذف یارانه از کالاهای اساسی در ایران

تحقیق-پیامدهای-حذف-یارانه-از-کالاهای-اساسی-در-ایرانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
2
‏مقدمه ‏:
‏تصمیم ‏گیری ‏در ‏خصوص ‏واقعی ‏كردن ‏بهای ‏سوخت ‏بر ‏عهده ‏سطوح ‏عالی ‏نظام ‏گذارده ‏شده ‏و ‏گفته ‏می ‏شود ‏هفته ‏آینده ‏سران ‏سه ‏قوه ‏جلسه ‏خواهندداشت ‏تا ‏درباره ‏حذف ‏یارانه ‏بنزین ‏به ‏بحث ‏بپردازند ‏و ‏مشكلات ‏را ‏تحلیل ‏كنند ‏و ‏نهایتا ‏تصمیم ‏بگیرند.
‏براساس ‏پیش ‏نویس ‏برنامه ‏چهارم ‏توسعه ‏نرخ ‏سوخت ‏در ‏سال ‏اول ‏اجرای ‏برنامه ‏(‏۱۳۸۴‏) ‏با ‏فرمول ‏بهره ‏ماهانه ‏به ‏اضافه ‏هزینه ‏پالایش ‏و ‏پخش ‏و ‏حمل ‏و ‏نقل ‏از ‏مصرف ‏كنندگان ‏اخذ ‏خواهد ‏شد. ‏به ‏اعتقاد ‏محمد ‏ستاری ‏فر، ‏رئیس ‏سازمان ‏مدیریت ‏و ‏برنامه ‏ریزی ‏كشور، ‏اعطای ‏یارانه ‏به ‏فرآورده ‏های ‏سوختی ‏عادلانه ‏نیست ‏و ‏به ‏احتمال ‏قوی ‏نرخ ‏سوخت ‏در ‏لایحه ‏بودجه ‏۱۳۸۳ ‏بر ‏مبنای ‏قیمت ‏واقعی ‏خواهد ‏بود.
‏در ‏روزهای ‏اخیر ‏كمبود ‏عرضه ‏بنزین ‏در ‏برخی ‏شهرهای ‏ایران، ‏نگرانی ‏ها ‏را ‏درباره ‏مقوله ‏بنزین ‏و ‏احتمال
3
‏افزایش ‏قیمت ‏برانگیخت ‏و ‏بار ‏دیگر ‏چون ‏هر ‏سال ‏بحث ‏ها ‏و ‏جدل ‏ها ‏بر ‏سر ‏بنزین ‏و ‏علت ‏افزایش ‏قیمت ‏آن ‏و ‏چگونگی ‏هدفمندكردن ‏یارانه ‏های ‏فرآورده ‏های ‏سوختی ‏یا ‏حامل ‏های ‏انرژی ‏فضای ‏افكار ‏عمومی ‏را ‏متأثر ‏می ‏سازد.
‏شركت ‏پالایش ‏و ‏پخش ‏فرآورده ‏های ‏نفتی ‏كشور ‏به ‏عنوان ‏نهاد ‏رسمی ‏در ‏زمینه ‏پالایش ‏و ‏عرضه ‏فرآورده ‏های ‏نفتی ‏در ‏توجیه ‏علت ‏كمبود ‏بنزین ‏ومشكلات ‏پیش ‏روی ‏آینده، ‏به ‏افزایش ‏۷/‏۱۱ ‏درصدی ‏میزان ‏مصرف ‏بنزین ‏در ‏هفت ‏ماه ‏نخست ‏سال ‏جاری ‏در ‏مقایسه ‏با ‏سال ‏گذشته ‏اشاره ‏می ‏كند ‏به ‏گونه ‏ای ‏كه ‏در ‏هفت ‏ماه ‏اول ‏۱۳۸۱ ‏روزانه ‏۴/‏۵۰ ‏میلیون ‏لیتر ‏بنزین ‏در ‏كشور ‏مصرف ‏شده ‏است ‏اما ‏در ‏مدت ‏مشابه ‏آن ‏در ‏سال ‏۸۲ ‏این ‏رقم ‏به ‏۳/‏۵۶ ‏میلیون ‏لیتر ‏رسیده ‏است.
‏میزان ‏تولید ‏بنزین ‏از ‏آغاز ‏سال ‏جاری ‏روزانه ‏۵/‏۳۸ ‏میلیون ‏لیتر ‏اعلام ‏شده ‏است ‏و ‏برای ‏جبران ‏كسری ‏بنزین ‏تولیدی ‏نسبت ‏به ‏میزان ‏مصرف ‏به ‏طور ‏متوسط ‏روزانه ‏۲/‏۱۵ ‏میلیون ‏لیتر ‏از ‏خارج ‏وارد ‏می ‏شود. ‏گزارش ‏شركت ‏پالایش ‏و ‏پخش ‏به ‏این ‏موضوع ‏اشاره ‏دارد ‏كه ‏در ‏طول ‏۶ ‏سال ‏گذشته (‏از ‏سال ‏۱۳۷۶ ‏همزمان ‏با ‏روی ‏كار ‏آمدن ‏دولت ‏آقای ‏خاتمی) ‏رشد ‏تولید ‏بنزین ‏۴۰ ‏درصد ‏و ‏رشد ‏مصرف ‏بنزین ‏۵۶ ‏درصد ‏برآورد ‏شده ‏است. ‏دولت ‏پیش ‏بینی ‏می ‏كند ‏در ‏صورت ‏افزایش ‏۱۰ ‏درصدی ‏مصرف ‏در ‏هر ‏سال، ‏كشور ‏در ‏سال ‏۱۳۸۹‏، ‏۱۰۸
5
‏میلیون ‏لیتر، ‏در ‏سال ‏۱۳۹۴‏، ‏بالغ ‏بر ‏۱۷۴ ‏میلیون ‏لیتر ‏و ‏در ‏سال ‏۱۴۰۰ ‏حدود ‏۳۰۹ ‏میلیون ‏لیتر ‏در ‏هر ‏روز ‏بنزین ‏مصرف ‏خواهد ‏كرد ‏كه ‏این ‏میزان ‏رشد ‏به ‏عقیده ‏بسیاری ‏خوش ‏بینانه ‏و ‏در ‏عین ‏حال ‏تهدید ‏كننده ‏است.
●‏دلایل ‏تكراری ‏و ‏راه ‏حل ‏های ‏متداول
‏تعداد ‏خودروها ‏و ‏موتورسیكلت ‏های ‏جدید ‏به ‏شدت ‏افزایش ‏یافته ‏است ‏در ‏حالی ‏كه ‏خودروهای ‏موجود ‏در ‏چرخه ‏حمل ‏و ‏نقل ‏كاهش ‏نیافته ‏و ‏خودروهای ‏خارج ‏از ‏رده ‏و ‏معیوب ‏هنوز ‏هم ‏هستند؛ ‏آیا ‏این ‏دلیلی ‏برای ‏افزایش ‏مصرف ‏بنزین ‏نیست؟ ‏خودروهایی ‏كه ‏هم ‏اكنون ‏در ‏چرخه ‏حمل ‏ونقل ‏هستندو ‏حتی ‏خودروهای ‏جدید ‏هم ‏مصرف ‏بنزین ‏بالایی ‏دارند ‏به ‏ویژه ‏آن ‏كه ‏در ‏ترافیك ‏های ‏سنگین ‏و ‏زمان ‏بر ‏شهری ‏هم ‏مصرف ‏خودروها ‏افزیاش ‏می ‏یابد؛ ‏این ‏هم ‏دلیل ‏دیگری ‏برای ‏افزایش ‏مصرف ‏بنزین. ‏با ‏این ‏همه ‏ناوگان ‏عمومی ‏شهری ‏افزایش ‏مناسبی ‏نداشته ‏و ‏خودروداران ‏هم ‏تمایل ‏ندارند ‏تا ‏از ‏وسایل ‏نقلیه ‏عمومی ‏استفاده ‏كنند ‏و ‏بیشتر ‏ترجیح ‏می ‏دهند ‏از ‏وسایل ‏شخصی ‏خود ‏بهره ‏ببرند. ‏اصلا ‏دلیلی ‏مهمتر ‏و ‏استدلالی ‏مستحكم ‏تر ‏از ‏همه ‏نظام ‏یارانه ‏ها ‏به ‏ویژه ‏یارانه ‏بنزین ‏عادلانه ‏نیست ‏و ‏چرا ‏باید ‏دو ‏دهك ‏بالای ‏جامعه (‏قشر ‏پردرآمدها) ‏بنزین ‏را ‏به ‏همان ‏قیمتی ‏دریافت ‏كنند ‏كه ‏كم ‏درآمدها ‏دریافت ‏می ‏كنند. ‏این ‏عادلانه ‏است؟
‏این ‏روح ‏كلی ‏حاكم ‏بر ‏استدلال ‏موافقان ‏حذف ‏یارانه ‏های ‏سوختی ‏به ‏ویژه، ‏بنزین ‏است ‏كه

 

دانلود فایل