تحقیق رفع تنگناهای بانكی و رقابتی نمودن سیستم بانكی

تحقیق رفع تنگناهای بانكی و رقابتی نمودن سیستم بانكی

تحقیق رفع تنگناهای بانكی و رقابتی نمودن سیستم بانكی

تحقیق رفع تنگناهای بانكی و رقابتی نمودن سیستم بانكی

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 22 کیلو بایت
تعداد صفحات 30
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

رفع تنگناهای بانكی و رقابتی نمودن سیستم بانكی :

1-برای تجهیز سپرده های ارزی ، افتتاح حساب ارزی برای افراد حقیقی و حقوقی در بانكهای كشور (بامنشاء داخلی یا خارجی) مجاز است . به حسابهای یاد شده بر اساس ضوابط بین المللی سود ارزی تعلق خواهد گرفت و محدودیتی در خصوص نقل و انتقال این وجوه توسط صاحب آن اعمال نمی گردد ، همچنین وجود حسابهای ارزی برای اخذ اعتبارات ریالی یا گشایش اعتبار به عنوان وثیقه پذیرفته خواهد شد .

2- بانكهای ایران مجاز به افتتاح حساب ارزی ، اعم از جاری ، سپرده دیداری و سپرده های مدت دار هستند و تنها در مورد حواله های ارزی از خارج كشور ، كنترلهای مربوط به صحت و سلامت منبع حواله كننده و جلوگیری از ورود پول سیاه را اعمال می نمایند .

3-در شعب داخلی می توان از حسابهای ارزی به عنوان سپرده وثیقه برای افتتاح اعتباری اسنادی خرید خارجی یا خرید داخلی ، صدور انواع ضمانت نامه های بانكی (حسن انجام كار یاپیش پرداخت یا شركت در مناقصه) ریال یا ارزی استفاده نمود . مبنای محاسبه اعتبار ریال یا ضمانت نامه یا سقف اعتبار اسنادی ریال قابل افتتاح از محل مسدود كردن حسابهای فوق ، معادل (90%) معادل ریال ارزهای معتبر به نرخ واریزنامه بازار بورس است .

4-بانكهای ایرانی مجازند نسبت به ارائه خدمات به مشتریان در شعب داخل و خارج از كشور خود به طور همزمان اقدام كنند . حسابهای ارزی مشتریان در شعب خارجی بانكها ، برای اعطای اعتبار ارزی ، افتتاح اعتبارات اسنادی برای ورود یا صدور كالا ، صدور ضمانت نامه ارزی ، افتتاح اعتبارات اسنادی برای ورود یا صدور كالا . صدور ضمانت نامه ارزی و قبول برگ سپرده‌به‌عنوان وثیقه‌به‌منظورارائه خدمات مزبورقابل‌استفاده خواهد بود . استفاده از این حسابها به منظور اعطای اعتبار ریالی یا گشایش اعتبار اسنادی برای معاملات داخلی در ایران ، یا صدور ضمانت نامه های ریالی موكول به بررسی بیشتر و ایجاد شرایط مناسب خواهد بود .

5-افتتاح اعتبار اسنادی برای ورود كالا ، با استناد به مسدودی حسابهای ارزی مذكور به نفع بانكها ، از مقررات و ضوابط مربوط به تامین و تخصیص ارز و صدور فیش ارزی معاف است . ولی از نظر سایر مقررات تجاری ، نظیر مجوز ورود كالا و ساخت داخل ، تابع قوانین و مقررات واردات و صادرات كشور خواهد بود .

6-بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران موظف است به منظور شفاف كردن و حذف عملیات زاید و كاهش هزینه های غیرضروری و تسهیل در ارائه خدمات ارزی ، نسبت به بررسی و بازنگری سیاست ها و مقررات ارزی و در چهارچوب اصول زیر اقدام نمایند و نمودار گردش عملیات اصلاح شده ومراحل لازم را برای اجرای عملیات ارزی در بانكها و سایر سازمانهای ذیربط ، به شكل مناسب برای اطلاع مردم ومتقاضیان منتشر نماید :

– حفظ موازنه پرداختهای خارجی .

– انعطاف پذیری سیستم ارزی .

– تقویت قدرت رقابتی كشور در بازارهای جهانی .

– رفع اختلالهای نرخ ارز .

7-مقرر گردید ظرف دو هفته موضوع «اجازه انتقال واریزنامه از صادر كننده به وارد كننده برای یك بار» و همچنین «افزایش مهلت استفاده از آن برای ورود كالاهای مجاز» از(2) ماه به 4 ماه در ستاد اقتصادی دولت مطرح گردد . تصمیمات اتخاذ شده توسط ستاد مزبور در این خصوص به منزله مصوبه شورای عالی صادرات خواهد بود .

بالا بردن قدرت رقابت و ایجاد مزیت نسبی برای كالاهای ایرانی در بازارهای جهانی :