تحقیق جامعه شناسي ترابري با تمركز بردو محور دسترسي و امنيت 20 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق جامعه شناسي ترابري با تمركز بردو محور دسترسي و امنيت 20 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق جامعه شناسي ترابري با تمركز بردو محور دسترسي و امنيت 20 ص ( ورد)

تحقیق-جامعه-شناسي-ترابري-با-تمركز-بردو-محور-دسترسي-و-امنيت-20-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 24 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏جامعه شناسي ترابري
‏با تمركز بردو محور
‏دسترسي و امنيت
‏مقدمه‏
‏آنچه در اين ‏نوشتار‏ بطور اجمالي مورد بررسي قرار مي‏‌‏گيرد، ‏واكاري‏ مسائلي است كه شايد‏ تاكنون آنگونه كه ايجاب مي‏‌‏كرده‏، بدان‏‌‏هاپرداخته نشده است. تحليل و آناليز مسائل اجتماعي ‏و فرهنگي‏ در طراحي‏‌‏هاي شهري ‏پيش‏ از اجرائياتي كه مهندس عمران، معماري و شهرسازي ‏را درگير مي‏‌‏نمايد، اهميت دارند، چرا كه اساساً ضرورت و فلسفه طرح هر پروژه‏‌‏اي از همين ناحيه يعني مطالعات اينچنيني نمود ‏مي‏‌‏يابد‏.
‏حركت و رفت و آمد ‏بعد از پيكره شهر، اول‏ين منظره‏‌‏اي است كه جلب توجه مي‏‌‏ن‏ماي‏د و طبيعتاً در رشته‏‌‏هاي عمران، شهرسازي و ديگر رشته‏‌‏هاي مرتبط با طراحي شهري‏،‏ بحث حمل و نقل و رفت و آمد عمومي‏ ‏زمينه‏‌‏اي‏ است كه سهم عمده‏‌‏اي از مطالعات اين رشته‏‌‏ها را دربر مي‏‌‏گيرد،‏‌‏ اما همانگونه كه يادكرديم، بررسي‏‌‏هاي غيرفيزيكي ‏نيز ‏كه از ‏منظري‏ ديگر اين پديده عمومي، يعني رفت و آمد را نظاره‏‌‏گر ‏مي‏‌‏شود، از ضرورتي بالا برخوردار است.
‏اگر فرض مبني بر وجود ‏موجودي‏ متحرك در حركت‏‌‏هاي شهر بر مدار انسان جزء فرهنگ و يا جزء اجتماع باشد،‏‌‏ شايد موفق شده‏‌‏ايم تا حد بالايي منظر ‏موردنظر را بيابيم‏.
‏مهندسي ترابري از شاخه‏‌‏هاي مهندسي عمران است كه بررسي فيزيكي اين مساله را به دوش مي‏‌‏كشد،‏‌‏ اما آنگاه منظر فيزيكي، به منظري اجتماعي تبديل گردد، بايد نام ديگري را براي اين مطالعات برگزيد و آن جامعه‏‌‏شناسي ترابري است. دراين پژوهش كه اهميت آن از ديد نگارنده، طرح ضرورت توجه به اين منظر مطالعاتي است، همچنين به بررسي دو مقوله شهري پرداخته شد‏ه است؛‏ ‏بر‏رسي جوانب ميزان دسترسي در سكونت‏گاه‏‌‏ها و ‏محلات‏ شهري و مطالعه امنيت تردد در معابر شهري و غيرشهري كه هر دو مقوله از منظري غيرفيزيكي مورد بررسي قرار گرفته‏‌‏اند. بدون شك اين بخش از مطالعات و جايگيري در خورشان در مسير ساخت و ساز شهري از مطالعه، طرا‏حي، اجرا و سپس مديريت شهري مي‏‌‏تواند به شكل مطلوبي كارگشاي بسياري از مشكلات فعلي باشد.
‏شهر
‏شهر، مجموعه‏‌‏اي از تركيب عوامل طبيعي، اجتماعي‏ ‏و محيط‏‌‏هاي ساخته شده توسط انسان است كه در آن جمعيت ساكن متمركز شده است. تعريف شهر چندان ساده نيست،‏‌‏ چرا كه از يك سو از شكل‏‌‏ها، روحيه‏‌‏ها، افراد، فضاهاي سبز، طبيعت‏‌‏ها و مواد‏ طبيعي تشكيل شده و داراي ساخت‏‌‏هايي ‏جهاني، ريخت‏‌‏شناسي ‏اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي متفاوتي ‏است و از سوي ديگر كساني كه تعاريفي از شهر ارائه داده‏‌‏اند، ‏نيز داراي ‏تخصص‏‌‏ها و نگرش‏‌‏هاي مختلفي بوده‏‌‏اند و هر كدام متناسب با آن ديدگاه خود را بيان نموده، اما بطور كلي شهر يك پديده طبيعي (مجموعه‏‌‏اي از مواد،‏‌‏ ساختمان‏‌‏ها، خيابان‏‌‏ها و …)‏ و انساني (شامل ظرفيت تفكر افراد، فرهنگ‏‌‏ها، الگوهاي زندگي افراد و …) ‏‌‏است.
‏فرهنگ و فرهنگ شهري
‏جامعه‏‌‏شناسان، فرهنگ را مجموعه‏‌‏اي از باورها، نمادها، ارزش‏‌‏ها و هنجارها تعريف كرده‏‌‏اند كه تمامي كنش‏‌‏هاي انساني در حيطه آن صورت مي‏‌‏گيرد،‏‌‏ اما فرهنگ و شهر دو پديده مكمل هستند. مي‏‌‏توان گفت كه شهر، صورت است و فرهنگ، محتواي آن. يعني شهر جسم و روح، محتواي آن است. يكي جنبه خارجي و ديگري جنبه داخلي آن است.
‏با توجه به تعريف كه در بالا ذكر شد، شهر‏ پديده‏‌‏اي فرهنگي، روانشناختي، اجتماعي و ‏زيستي است. در اين راستا ‏«‏پارك‏»‏‌‏ نيز اظهار مي‏‌‏دارد كه شهر محل تجمع ‏روان‏‌‏ها‏ و فرهنگ‏‌‏هاست. شهر نه تنها با فرهنگ و نيازهاي مربوط به ا‏س‏كان، هويت مي‏‌‏يابد،‏‌‏ بلكه فرهنگ‏‌‏ نيز ويژگي‏‌‏هاي بخش‏‌‏هاي مادي (تمدن)‏‌‏و غيرمادي (رواني، اخلاقي، فكري و ….) خود را از شهر مي‏‌‏گيرد. از اين رو شهرها‏،‏ فرهنگي و فرهنگ‏‌‏ها‏،‏ شهري هستند. در نهايت مي‏‌‏توان اشاره نمود كه فرهنگ عدالت اجتماعي به شيوه‏‌‏هاي نمادي شفاف ‏و عيني بوده و درصد‏د‏ ارائه بهترين شيوه‏‌‏هاي زندگي و ‏جنبه‏‌‏هاي‏ سكونت است.
‏جامعه‏‌‏شناسي شهري
‏همانگونه كه اشاره گرديد، شهر محل وقوع همه پديده‏‌‏هاي اجتماعي است و بنابراين شهر را مي‏‌‏توان آزمايشگاه جامعه‏‌‏شناسي دانست. در اين راستا رشته جامعه‏‌‏شناسي شهري، به مطالعه و بررسي اين دسته از پديده‏‌‏ها مشغول است. جامعه‏‌‏شناسان و نظريه‏‌‏پردازان از مكتب شيكاگو تا دوركيم،‏ ‏تونيس‏، پارك، برگس، ويرث و ‏ديگران‏ ‏از منظرهاي مختلف به تحليل و بررسي اجزايي از اجتماع شهر پرداخته‏‌‏اند. اما مسائلي كه عموماً در اين رشته مورد بررس‏ي قرار مي‏‌‏گيرند، مسائلي همچون س‏ي‏اس‏ت شهري، فرهنگ شهري، برنامه‏‌‏ريزي شهري، آسيب‏‌‏شناسي شهري، نوگرايي و فرانوگرايي شهري، نابرابري و سازمان اجتماعي، توسعه اقتصادي و مسائل ديگري كه امروز در جامعه‏‌‏شناسي شهري نو مطرح است، همچون نوگرايي، جامعه زيستي، فعاليت سياسي و جريانات مربوط به جامعه‏‌‏ اطلاعاتي و ارتباطات ديجيتالي، اما در اين نوشتار به طور مختصر به مسائلي از جامعه
‏‌‏شناسي شهري اشاره مي‏‌‏گردد كه مرتبط با موضوعات موردنظر باشد.
‏برنامه‏‌‏ريزي شهري
‏برنامه‏‌‏ريزي، كوشش‏‌‏هاي انديشمندانه آدمي است براي يافتن راه‏‌‏هايي كه به اتخاذ بهترين تصميمات براي تامين رفاه و ايجاد ترقي او منجر مي‏‌‏شود.
‏برنامه‏‌‏ريزي از ديدگاه مسائل اجتماعي و اقتصادي به منظور ارتقاء سطوح مختلف زندگي جامعه به انواع زير تقسيم مي‏‌‏شود:
‏الف) ‏ ‏برنامه‏‌‏ريزي كلي (كلان) Marco planning
‏ب) ‏ ‏برنامه‏‌‏ريزي بخشي Sectorial planning
‏ج)‏‌‏ ‏ ‏برنامه‏‌‏ريزي خرد Micro planning
‏د)‏ ‏‌‏برنامه‏‌‏ريزي ملي National planning
‏ه‏‍‏( ‏ ‏برنامه‏‌‏ريزي منطقه‏‌‏اي Regional planning
‏و)‏‌‏ برنامه‏‌‏ريزي شهري Urban planning
‏ز) برنامه‏‌‏ريزي روستايي Vural planning
‏اما برنامه‏‌‏ريزي با مراحل زير صورت مي‏‌‏گيرد:
‏جمع‏‌‏آوري آمار و اطلاعات؛
‏تجزيه و تحليل؛
‏ارزشيابي؛
‏تعيين اولويت‏‌‏ها؛
‏اجرا؛
‏اكنون پس از طرح مقدمات و تعاريف فرهنگ شهري‏،‏ جامعه‏‌‏شناسي شهري ‏و برنامه‏‌‏ريزي شهري‏، نوبت به تحليل موضوع موردنظر از اين منظر‏ها‏ مي‏‌‏رسد.

 

دانلود فایل