تحقیق تغذیه 20 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تغذیه 20 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تغذیه 20 ص ( ورد)

تحقیق-تغذیه-20-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 18 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏16
‏تاریخچه تغذیه
‏تا اوایل قرن نوزدهم مفهوم غذاخوردن فقط پرکردن شکم ‏بود و احساس گرسنگی بشر را وادار می‌کرد تا آنچه را در دسترس خود می‌دید بدون توجه ‏به کمیت و کیفیت آن مصرف کند.
‏شهرنشینی و تشکیل اجتماعات باعث ایجاد تغییرات ‏زیادی در طرز تغذیه بشر شده است. اولین اجتماعات و شهرها در بین‌النهرین، آسیای ‏باختری، ‏مصر ‏و ‏یونان ‏بوجود آمدند. شهرنشینهای اولیه ‏کشاورزی و دامپروری را به خوبی می‌دانستند و برای تغذیه خود از محصولات متنوع ‏استفاده می‌کردند.ایران نخستین کشور جهان است که انسان اولیه در آن به کشاورزی و ‏پرورش دام پرداخته است. (دو تن از متخصصین به نامهای آرتور کیت و دکتر ارنست ‏هرتسفیلد در کتابی به نام صنایع ایران ثابت کرده‌اند که کشاورزی و تمدن از فلات ‏ایران شروع شده است). در حفاریهایی که در بعضی از نقاط ایران نظیر شوشتر، ‏دامغان ‏، تخت جمشید و تپة سیلک کاشان به عمل ‏آمده نشان می دهد که تاریخ کشاورزی در ایران متجاوز از 6000 هزار سال است .
‏تاریخچة تغذیه در یونان نشان می‌دهد که مردم یونان باستان برای تغذیه اهمیت ‏زیادی قائل بودند و این جمله به آنان منسوب است که : ” ‏برای تقویت روح هرگز جسم ‏را نباید فراموش کرد و باید مردم را با ورزش و غذای مناسب تربیت کرد .” ‏شواهد ‏نشان می‌دهد که در زمانهای قدیم مردم یونان بیشتر از گیاهان تغذیه می‌کردند و مصرف ‏گوشت گوسفند، پرندگان، شکر، لبنیات و ‏ماهی ‏نیز در بین بعضی ‏از طبقات اجتماع معمول بوده است. همچنین روغن ‏زیتون ‏را بسیار ‏دوست داشته و مصرف می‌کرده‌اند.
‏در روم قدیم مردم کشاورزی می‌کردند و از ‏غلات، بقولات و میوه و بعضی از انواع سبزیها تغذیه می‌کردند. غلات غذای اصلی آنها ‏را تشکیل می‌داد و مصرف گوشت منحصر به طبقة اشراف بود.
‏در دورانهای بعد یعنی پس ‏از استقرار امپراطوری در روم وضع تغذیة مردم تغییر کرد و رومیان بعد از فتوحات ‏مختلف از تغذیة مردم سرزمینهای فتح شده تقلید کرده و در این راه جانب افراط ‏می‌پیمودند. البته این طرز تغذیه مربوط به طبقات مرفه و اعیان بود درحالیکه مردم ‏عادی تغذیة ساده‌ای داشتند. در این زمان حتی کتب آشپزی نیز در روم منتشر شده که ‏کتاب Deipnosphistae ‏اثر Athenaeus ‏در قرن دوم میلادی چاپ شده و طرز تهیه غذاهای ‏گوشتی، سبزیها و اطلاعات دیگری در آن شرح داده شده است.
‏3
‏در مورد رژیمهای ‏غذایی آغاز پیدایش آن به لوحه ای متعلق به سال 1900 قبل از میلاد مسیح در ناحیه ‏سومر مربوط میشود که در آن برنامه غذایی یک کودک نوشته شده و در حال حاضر در موزه ‏باستان شناسی استانبول نگهداری میشود .
‏طی دورانهای مختلف تاریخ و از ‏دیدگاه مذاهب گوناگون، رژیمهای غذایی حائز اهمیت بسیار بوده و در بسیاری از کتب ‏مذهبی مطالبی در زمینة تغذیه در دوران بارداری، شیردهی و روزه منعکس شده است. ‏بقراط ‏غالباً نصایح و توصیه‌هایی در زمینة ‏مصرف یا عدم مصرف بعضی از غذاها به بیماران خود می‌کرده است و اکثر پزشکان یونان ‏باستان رژیم درمانی را به عنوان بخش مهمی از معالجة بیماریها بکار می‌بردند.
‏زکریای رازی ‏که از دید عدة زیادی پدر علم ‏تغذیه و رژیمهای غذایی کودک شناخته شده توصیه‌های مختلفی در زمینة رژیمهای غذایی ‏دارد. همچنین در کتاب حفظ الصحه اثر اسرف بن محمد در زمینة تغذیه و رژیم در دوران ‏مختلف زندگی مطالبی سودمند عنوان شده است.
‏با وجود اهمیت زیاد این رشته در ‏حفظ سلامت انسان از گذشته تا حال داشته ، ولی تا سالهای پایان ‏وضعیت زندگی استاد درجنگ جهانی اول ‏هیچ ‏سازمانی که رسما در این زمینه فعالیت کند وجود نداشت ، تا اینکه در سال 1917 نخستین ‏انجمن مربوط به رژیم دانان توسط گروهی از کارشناسان تغذیه آمریکا تاسیس شد . این ‏انجمن برای اولین بار مجله علمی رژیم شناسان را در سال 1925 منتشر کرد . و به تدریج ‏دامنه فعالیت خود را در زمینه مدیریت خدمات غذایی مراکز تغذیه توسعه داد .
‏علوم تغذيه
‏هدف :
‏«‏علم تغذيه مجموعه وسيعي از اطلاعات و دانش‏‌‏ بشري است كه به ارتباط بين غذا و سلامتي موجود زنده مي‏‌‏پردازد و با عواملي مانند بيولوژي، بيوشيمي، علوم رفتاري، علوم اجتماعي و بهداشت ارتباط دارد.
‏ماهيت:
‏به عبارت ديگر علم تغذيه يك علم چند بعدي است و به همين دليل دانشجوي اين رشته بايد اطلاعات جامع و گسترده‏‌‏اي در زمينه بيوشيمي ، بيولوژي، جامعه‏‌‏شناسي ، روانشناسي، بهداشت و شيمي مواد غذايي داشته باشد تا بتواند مهارتهاي لازم را كسب كند. مهارتهايي كه به دو بخش عمده رژيم درماني و تغذيه جامعه تقسيم مي‏‌‏شود. يعني كارشناس اين رشته هم بايد بتواند كه رژيم غذايي مناسب را براي درمان بيماري
‏3
‏‌‏هاي مختلف ارائه دهد و هم توانايي شناسايي مشكلات تغذيه جامعه را داشته باشد و سپس بر اساس مشكلات موجود، برنامه‏‌‏هاي غذايي لازم را طراحي ، اجراء نظارت و ارزشيابي كند. همچنين ارتقاي ارزش غذايي مواد غذايي مانند كنسرو ، كمپوت و … كه در صنايع غذايي ايجاد مي‏‌‏شود. بر عهده كارشناس اين رشته است‏»
‏«‏در رشته تغذيه به رژيم درماني ،‏‌‏اصول علم تغذيه، ارزش مواد غذايي و نحوه تغذيه مناسب براي حفظ سلامت بدن پرداخته مي‏‌‏شود. اصول علم تغذيه بررسي مي‏‌‏كند كه چه فرآيندي روي مواد غذايي خورده شده انجام مي‏‌‏گيرد تا جذب يا دفع شود و رژيم درماني نيز نوع رژيم غذايي لازم در بيماري‏‌‏هاي مختلف را مشخص مي‏‌‏كند، چون در برخي از بيماري‏‌‏ها، بعضي از مواد غذايي بايد حذف شده و يا بيشتر مورد استفاده قرار گيرد مثل بيماري گواتر كه از كمبود يد ايجاد مي‏‌‏شود.‏»
‏بدون شك تشخيص بيماري مهمترين و اصلي‏‌‏ترين مسووليت يك پزشك است اما آيا پزشك وقت و يا حتي دانش لازم را براي تعيين يك برنامه غذايي مناسب دارد؟ آيا در زمينه احتمال تداخل دارو و غذا اطلاعات لازم را در اختيار بيمار قرار مي‏‌‏دهد؟
‏به اعتقاد كارشناسان تغذيه ، اين وظيفه يك متخصص تغذيه است كه اطلاعات فوق را در اختيار بيمار قرار دهد. به عبارت ديگر هر پزشكي پس از تشخيص بيماري بايد بيمار را به متخصص تغذيه ارجاع دهد تا او با توجه به نوع بيماري و داروهاي تجويز شده ، رژيم غذايي لازم را تعيين كند.
‏خانم رحماني با اشاره به همين مساله مي‏‌‏گويد:
‏«‏يك پزشك آشنايي كاملي با غذا و نيازهاي تغذيه‏‌‏اي ندارد چون در طي تحصيل فقط 2 واحد در اين زمينه مي‏‌‏گذراند. براي همين گاهي اوقات داروهايي كه تجويز مي‏‌‏شود تداخل غذا و دارو ايجاد مي‏‌‏كند براي مثال مصرف داروي ضدبارداري، روي اسيدفوليك كه يكي از ويتامين‏‌‏هاي گروه B‏ است، تاثير مي‏‌‏گذارد و اگر به اين مساله توجه نشود و مواد غذايي لازم در برنامه غذايي زناني كه اين دارو را مصرف مي‏‌‏كنند،‏‌‏گنجانده نشود، فرد دچار نوعي كم‏‌‏خوني مي‏‌‏گردد.
‏گرايش‏‌‏هاي مقطع ليسانس:
‏«‏رشته تغذيه داراي دو گرايش عمده است كه عبارتند از : الف) تغذيه گروههاي مختلف جامعه مانند سالمندان ، معلولين و كودكان و نوجوانان ب) تغذيه باليني كه شامل تغذيه و مشاوره غذايي بيماران بستري و سرپايي مي‏‌‏شود.
‏5
‏آينده شغلي، بازار كار ، درآمد:
‏وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي به تازگي تصويب كرده است كه فارغ‏‌‏التحصيلان ليسانس تغذيه با 3 سال سابقه خدمت در بيمارستان مي‏‌‏توانند مركز مشاوره تغذيه داير كنند.
‏همچنين فارغ‏‌‏التحصيل اين رشته مي‏‌‏تواند در بيمارستانها، مراكز بهداشت، مراكز تحقيقاتي مثل انستيتوي تحقيقات تغذيه‏‌‏اي و صنايع غذايي كشور فعاليت نمايد‏»‏
‏آزاده نجارزاده نيز در مورد فرصت‏‌‏هاي شغلي اين رشته مي‏‌‏گويد:
‏«‏تا چند سال پيش فارغ‏‌‏التحصيلان رشته تغذيه حتي در بيمارستانها جايگاه مشخص و تعيين‏‌‏شده‏‌‏اي نداشتند اما در چند سال اخير بخصوص از زماني كه به كارشناسان تغذيه اجازه مطب داده شده، اين رشته در بيمارستانها هويت و جايگاه تازه‏‌‏اي پيدا كرده است. اما متاسفانه هنوز در بين پزشكان نقش و اهميت كارشناسان اين علم روشن نشده است. در حالي كه بايد همكاري تنگاتنگي بين پزشكان و متخصصان تغذيه وجود داشته باشد و در واقع هرجا كه يك پزشك متخصص غدد، قلب و عروق و يا كليه حضور دارد، بايد در كنارش يك متخصص تغذيه باشد. چون پزشك فقط ليست غذاها يا مواد غذايي كه بيمار نبايد بخورد، تعيين مي‏‌‏كند اما كارشناس تغذيه مي‏‌‏گويد كه يك بيمار چگونه و چقدر بايد بخورد تا هم مواد غذايي مورد نياز به بدنش برسد و هم رژيم غذايي را حفظ كند‏»
‏دكتر شاگر حسيني نيز در مورد اهميت مراكز مشاوره تغذيه مي‏‌‏گويد:
‏«‏معمولا يك پزشك فرصت لازم را براي ارائه برنامه غذايي مشخص به بيمار ندارد. برنامه‏‌‏اي كه تعيين كند در 24 ساعت يك بيمار چه غذاهايي را بايد مصرف نمايد تا پروتئين، كالري و ويتامين مورد نياز را دريافت كند. حتي بعضي از بيماري‏‌‏ها را كه پزشك براي معالجه آنها به دارو متوسل مي‏‌‏شود، مي‏‌‏توان با يك رژيم غذايي مناسب درمان كرد. براي مثال بعضي از آلرژي‏‌‏ها فقط با حذف برخي از مواد غذايي كه بيمار به آنها حساسيت دارد، درمان مي‏‌‏شود. اما پزشك به جاي شناسايي مواد غذايي مورد نظر، با دادن كورتون يا آنتي‏‌‏هيستامين بيماري را مهار مي‏‌‏كند.‏»‏
‏وي همچنين در مورد عرصه كاري فارغ‏‌‏التحصيلان اين رشته مي‏‌‏گويد:
‏«‏فارغ‏‌‏التحصيلان اين رشته مي‏‌‏توانند در شبكه‏‌‏هاي بهداشتي جهت پيشگيري از بيماري‏‌‏ها فعاليت كنند مثلا به مادران باردار برنامه غذايي مناسب را آموزش مي‏‌‏دهند تا فرزندان سالم به دنيا آورده و بتوانند آنها را به راحتي شير دهند. همچنين در بيمارستانها، هتل‏‌‏ها ،‏‌‏مهدكودك‏‌‏ها ، هواپيمايي و هرجاي ديگري كه به گروهي از افراد جامعه تغذيه داده مي‏‌‏شود ، حضور متخصص تغذيه ضروري است و حتي در مدارس بخصوص دبيرستانهاي دخترانه بايد يك مشاور تغذيه حضور داشته و جوابگوي مشكلات تغذيه

 

دانلود فایل