تحقیق تعليم و تربيت قرآني 38 ص ( ورد) 💯

دانلود تحقیق تعليم و تربيت قرآني 38 ص ( ورد) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تعليم و تربيت قرآني 38 ص ( ورد)

تحقیق-تعليم-و-تربيت-قرآني-38-ص-(-ورد)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تعليم و تربيت ‏قرآني
‏يا
‏مهندسي ‏فرهنگي
‏مقدمه
‏تعليم و تربيت ‏قرآني
‏تأسيس اسلام و مهندسي فرهنگ آن به وسيله ي ‏رسول مكرم اسلام تنها با قرآن كريم شروع شد.
‏رفتار رسول مكرم اسلام صلي الله ‏عليه و آله نيز طبق آيه كريمه ي «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا» تنها با ‏قرآن تطبيق داده مي شد. هرگونه رفتار فرهنگ ساز رسول خدا، هر گونه عبادت،‌هرگونه ‏جهاد،‌ هرگونه قضاوت، هرگونه روابط فردي و اجتماعي، هرگونه اقتصاد و هر يك از شؤون ‏حيات انساني،‌ بر اساس انديشه اي بود كه قرآن كريم مطرح مي فرمود.
‏رسول مكرم ‏اسلام،‌ جامعه اي اسلامي را آنچنان تربيت كرده بود كه تطبيق تمامي اجزاء‌ و اركان ‏فرهنگ و يكايك شؤون حيات انساني با قرآن، اساس فرهنگ جامعه ي اسلامي را تشكيل مي ‏داد. عمل به آيه ي شريفه ي مذكور، سنت اساسي و اصلي رسول خدا صلي الله عليه و آله ‏بود.
‏پس از آن حضرت نيز، شيوه ي اهل البيت آن حضرت و تمامي معصومين عليهم السلام ‏آنگونه بود كه مبناي هرگونه رفتار فردي و اجتماعي و سياسي و نظامي و حقوقي و قضايي ‏نه تنها در اسلام و حكومت اسلامي مي بايست با قرآن تطبيق داده مي شد،‌ بلكه مي ‏بايست براساس آيات قرآن و متكي بر آيات قرآن باشد.
‏تعليم و تربيت ‏قرآني
‏يا
‏مهندسي ‏فرهنگي
‏مقدمه
‏تعليم و تربيت ‏قرآني
‏تأسيس اسلام و مهندسي فرهنگ آن به وسيله ي ‏رسول مكرم اسلام تنها با قرآن كريم شروع شد.
‏رفتار رسول مكرم اسلام صلي الله ‏عليه و آله نيز طبق آيه كريمه ي «واعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا» تنها با ‏قرآن تطبيق داده مي شد. هرگونه رفتار فرهنگ ساز رسول خدا، هر گونه عبادت،‌هرگونه ‏جهاد،‌ هرگونه قضاوت، هرگونه روابط فردي و اجتماعي، هرگونه اقتصاد و هر يك از شؤون ‏حيات انساني،‌ بر اساس انديشه اي بود كه قرآن كريم مطرح مي فرمود.
‏رسول مكرم ‏اسلام،‌ جامعه اي اسلامي را آنچنان تربيت كرده بود كه تطبيق تمامي اجزاء‌ و اركان ‏فرهنگ و يكايك شؤون حيات انساني با قرآن، اساس فرهنگ جامعه ي اسلامي را تشكيل مي ‏داد. عمل به آيه ي شريفه ي مذكور، سنت اساسي و اصلي رسول خدا صلي الله عليه و آله ‏بود.
‏پس از آن حضرت نيز، شيوه ي اهل البيت آن حضرت و تمامي معصومين عليهم السلام ‏آنگونه بود كه مبناي هرگونه رفتار فردي و اجتماعي و سياسي و نظامي و حقوقي و قضايي ‏نه تنها در اسلام و حكومت اسلامي مي بايست با قرآن تطبيق داده مي شد،‌ بلكه مي ‏بايست براساس آيات قرآن و متكي بر آيات قرآن باشد.
‏قرآن همان حبل اللهي است كه ‏حقتعالي فرموده است محكم به آن بچسبيد و با رها كردن آن موجب تفرقه در بين جهان ‏اسلام نشويد. آنجا كه مي فرمايد.
‏گويا حقتعالي مي فرمايد هرگونه برنامه ريزي اعم ‏از اقتصاد، سياست،‌ حكومت داري، تعليم و تربيت، هنر، ورزش، بهداشت، علوم، صنعت و ‏تجارت،‌ حقوق و قضا و عرفان و اخلاق و فلسفه و حكمت و جميع شؤون حيات انساني اگر از ‏قرآن نشأت نگرفته باشد و با معيارهاي قرآني تطبيق نكند،‌به معناي جدايي و رها كردن ‏حبل الله است و موجب تشتت و تفرقه جهان اسلام خواهد گشت.
‏كلمه ي «جميعاً» در آيه ‏ي شريفه ي فوق به معناي تأكيد بر اجراي اين فرمان در تمامي اقشار جامعه مي باشد ‏آيه‏…‏ و اين به معناي آنست كه تطبيق رفتار جامعه با قرآن بايد در تمامي برنامه هاي ‏جامعه و تمامي شؤون جامعه اجرا گردد. با عنايت به مفهوم عميق آيه ي شريفه ي مذكور، ‏ريشه ي تمامي انحرافات و ضعفها و اختلافات جوامع اسلامي،‌ مشخص خواهد شد و آن عبارت ‏است از عدم تطبيق شؤون مختلف حيات اجتماعي كشورهاي اسلامي با آيات شريفه ي ‏قرآن.
‏امت رسول خدا در اجراي هر برنامه، منتظر نزول فرمان حقتعالي از طريق وحي و ‏تبيين آن به وسيله ي آيات كريمه ي وحي شده بر رسول خدا بودند.
‏امت اسلام در زمان ‏رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم آموخته بودند كه هر يك از رفتار رسول خدا و ‏تمامي مؤمنين مي بايد با آيات قرآن كريم مطابقت داشته باشد.
‏براساس عمل به آيه ي ‏شريفه ي مذكور،‌ هر يك از آحاد جامعه اسلامي در زمان رسول خدا صلي الله عليه و آله ‏و سلم اعم از وضيع و شريف و رئيس و مرؤوس، موظف بود رفتار خود را با قرآن تطبيق دهد ‏و مطابقت رفتار خود را با قرآن در آنجا كه موجب شبهه و سؤال مي شد،‌ اثبات ‏نمايد.
‏مراجعه ي مكرر خلفاي راشدين پس از رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم به ‏حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام و مشورت و استفاده از راهنماييهاي آن حضرت به ‏همين دليل بود كه آن حضرت را در تطبيق دقيق احكام قضايي و حقوقي و اجتماعي و سياسي ‏و فقهي و حكومتي و اقتصادي و غيره، عالم تر از ديگران مي ديدند. جامعه ي اسلامي ‏توسط رسول خدا براساس همين آيه ي شريفه در لزوم تطبيق رفتار مسؤولين و برنامه هاي ‏ايشان با قرآن كريم آنچنان تربيت شده بود كه صحت گفتار و رفتار مدعيان مسلماني ‏اگرچه خليفه ي مسلمين باشند را در مطابقت گفتار و رفتار ايشان با قرآن كريم جستجو ‏مي كرد. به همين دليل،‌خلفاي راشدين، استفاده از رهنمودهاي حضرت اميرالمؤمنين و ‏مشورت با آن حضرت را از افتخارات خود مي دانستند و در اظهار اين افتخار،‌مباهات مي ‏نمودند. زيرا مي دانستند كه مشورت ايشان با حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام كه ‏طبق روايات بسيار از رسول مكرم اسلام،‌عالمترين فرد امت اسلامي بر قرآن و عالمترين ‏ايشان در تطبيق تمامي اجزاء‌و اركان حيات انساني با قرآن كريم بود، موجب افزايش ‏حيثيت سياسي ايشان مي گشت.
‏امت اسلامي آنچنان تربيت شده بود كه حتي دلايل رفتار ‏رسول دا را نيز در تطبيق با قرآن و معيارهاي قرآني جستجو مي كردند و حتي از شخص ‏رسول مكرم اسلام در اين باره سؤال مي كردند.
‏اما متأسفانه اين سنت ‏–‏ يعني تطبيق ‏تمامي شؤون حيات اجتماعي مسلمانان با قرآن ‏–‏ كه اساسي ركن در مهندسي فرهنگ اسلام ‏توسط رسول مكرم اسلام و قرآن كريم مي باشد،‌در جوامع اسلامي اكنون كمرنگ شده يا به ‏فراموشي سپرده شده است و عمل به آيات قرآن در سطح جامعه تنها به بعضي جوانب آن ‏بسنده شده است.
‏خوشبختانه از افتخارات جمهوري اسلامي آنست كه در جستجو راهكارهاي ‏اساسي و مباني اسلامي كردن برنامه هاي جمهوري اسلامي مي باشد و پرچم عمل به آيات ‏قرآن را در جهان اسلام به اهتزاز درآورده است و محققين را در تدارك پاسخ به سؤالات ‏بسياري كه چگونگي تطبيق شؤون مختلف حيات اجتماعي اسلام را با قرآن كريم تبيين

 

دانلود فایل