تحقیق تاریخچه هواپيما 💯

دانلود تحقیق تاریخچه هواپيما باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاریخچه هواپيما

تحقیق-تاریخچه-هواپيمالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 4 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاریخچه ‏هواپيما 
——————————————-
‏انديشه پرواز به ‏آسمان ها و رهائي از زمين از دير باز در مخيله آدمي وجود داشته است . در افسانه ها ‏اساطير يونان و روايات بسيار باستاني اين آرزوي ديرين بشر به خوبي مشاهده مي شود . ‏در كتاب ها آمده است كه يكي از امپراتوران باستاني چين اژدهاي بزرگي از پارچه مخصوص ‏ساخت و درون آن را از دود گرم پر كرد و در برار چشمان متحير رعاياي خويش اژدها را ‏به آسمان فرستاد .
‏بطور كلي در تاريخ هر كشور نظاير اقدام اين امپراتور چيني ‏مشاهده مي شود .شايد نخستين كسي كه عملاً در اين راه كوشش مثبتي كرد و امكان پرواز ‏را بوسيله بال هاي مصنوعي و يا اسباب و ادوات مكانيكي ثابت نمود ‏«‏ لئوناردو داوينچي » ‏بود .
‏لئوناردو داوينچي نقاش ، مجسمه ساز ، فيزيكدان ، فيلسوف ، طبيب و ‏دانشمند ايتاليايي نيازي به معرفي ندارد . وي زماني مدعي شد كه توسط بالهاي متحرك ‏مصنوعي مي توان مانند مرغان در آسمان پرواز كرد و يا لااقل از مكانهاي مرتفع به ‏آساني و بي خطر فرود آمد . انديشه وي را يارانش به باد مسخره گرفتند ولي او پس از ‏مدتي آزمايش موفق شد دستگاه كوچكي بسازد كه مركب از دو بال يك بدنه و يك سكان بود ، ‏لئوناردو دستگاه خود را از مكان مرتفعي به پائين رها نمود . اين دستگاه كه در حقيقت ‏پدر بزرگ هواپيماهاي امروزي است پس از طي خط سير طولاني به آرامي روي زمين نشست .
‏چندي بعد لئوناردو در سال 1500 دستگاه خود را كاملتر نمود بدين معني كه بوسيله ‏يك فنر كه حركات ملايمي به بالهاي دستگاه اختراعي مي داد موفق شد آن را مدت بيشتري ‏در هوا نگاه دارد ، ولي البته كسي با آن پرواز نكرد و اطرافيانش دستگاه را خرد كرده ‏استاد را رنجيده خاطر ساختند و ار ادامه اين كار منصرف كردند .
‏اگر چه لئوناردو ‏كار خود را ادامه نداد ولي پس از وي ديگران طرح او را دنبال كردند . عده زيادي از ‏افراد جسور اظهار مي داشتند :
‏چگونه پرندگان با بالهاي خود در هوا پرواز مي كنند ‏و به زمين سقوط نمي كنند ؛ ما نيز مي توانيم با تعبيه دستگاهي شبيه بال پرندگان و ‏يا بادبادك لئوناردو در هوا سر بخوريم . بالهاي دستگاه مي تواند ما را روي هوا نگاه ‏دارد .
‏در سال 1678 م بينه فرانسوي با تعقيب فكر لئوناردو دستگاه ديگري ساخت كه ‏بالهايش توسط انسان حركت مي كرد . وي در اين كار يعني پرواز موفق نشد .
‏در 1784 ‏م بين ونو فرانسوي دستگاهي ساخت كه بالهايش شبيه پروانه يا فرفره بود . اين دستگاه ‏نيز مي توانست مدت زيادي در هوا بماند و سقوط نكند .
‏در سال 1843 م هنسون آلماني ‏دستگاهي ساخت كه داراي دو بال بسيار بزرگ ، يك سكان و اتاقك كوچك براي حمل انسان ‏بود . اين دستگاه نسبتاً كاملتر از دستگاهاي قبلي بود مي توانست كم و بيش مانند ‏هواپيماهاي بي موتور عمل كند . بدين ترتيب كه آن را با زحمت فراواني آن را به مكان ‏مرتفعي مي بردند و هنگام وزيدن باد مناسب آن را به سوي جلو پرتاب مي كردند . دستگاه ‏سبك حتي با داشتن يك سرنشين در هوا چرخ مي زد و به آرامي بر روي زمين مي نشست .
‏موفقيت هنسن در اين راه توجه عده زيادي از محققين را جلب كرد و از اين تاريخ ‏به بعد متوجه شدند كه ممكن است دستگاه كاملي تعبيه كرد كه از مكانهاي مرتفع در فضا ‏رها شود و مانند پرندگان بر روي هوا بلغزد بدون آنكه سقوط آني در پي داشته باشد ولي ‏ماندن در هوا و ادامه پرواز مشكل بزرگي بود كه حل آن به نظر هيچ كس نمي رسيد . از ‏سوي ديگر همين اختراع تكميل شده هنسن نيز معايب فراواني داشت و ديگران كه كار وي را ‏تقليد كردند فداي بلند پروازي خود شدند ، سقوط كردند و جان شيرين از دست دادند .
‏در حقيقت علت ادامه نداشتن پرواز اين بادبادكه در هوا يكي سنگين آن بود ديگر ‏آن كه محور ثقل دستگاه كامل نبود و به همين علت آن طوري كه پرندگان مي توانند پرواز ‏آزاد داشته باشند دستگاه اختراعي نمي توانست اين كار را انجام دهد .
‏رفته رفته ‏محققين دريافتند كه براي اين بادبادكها يا هواپيماهاي بي موتور لازم است محور ثقل ‏ترتيب داد . محور ثقل هواپيما كه براي هر دانش آموز روشن است شايد بسياري از افراد ‏عادي اجتماع نيز آن را مي دانند در زير بالها واقع شده است اما يافتن آن براي
‏جويندگان بيش از 70 سال به طول انجاميد .
‏پس از هنسون پنو فرانسوي در سال 1871 م ‏هواپيماي ديگري ساخت كه بسيلر سبك بود و مدتها مي توانست در هوا باقي بماند .
‏پس ‏از پنو افراد ديگري در كشور هاي مختلف دست به تكميل اين اختراع زدند تا آنكه ‏سرانجام در سال 1801 م ليليان تال انگليسي موفق شد بال پرنده بسازد . اين بال پرنده ‏كه شبيه بال خفاش بزرگ بود مي توانست يك سرنشين با خود حمل كند و مدت زيادي در فضا ‏باقي بماند . جنس اين بال ها از ابرشيم و فمق العاده سبك و محكم بود و محور ثقل آن ‏نيز كم و بيش در محل مناسبي تعبيه شده بود . اختراع ليليان تال با آنكه موفقيت آميز ‏بود ولي سرانجام به علت نقص فني كوچك مخترع خود را به هلاكت رسانيد .
‏پس از ‏ليليان تال مخترعين ديگري سال ها در اين راه آزمايش كردند تا سرانجام در سال 1896 م ‏شانو فرانسوي موفق شد يك هواپيماي بي موتور كاملي اختراع كند . اين هواپيماي بي ‏موتور داراي دو بال ، يك سكان متحرك و يك محور ثقل صحيح بود و سرنشين آن مي توانست ‏با خيال راحت در آن بنشيند و از مكان بسيار مرتفعي در هوا رها شود و به ميل خود ‏سكان را حركت داده به سير هواپيما تغيير جهت دهد و به همين نحو وزش باد نامناسب را ‏كنترل كند . اين هواپيما در حقيقت پدر هواپيماهاي موتوري دو پله است . جنس آن از ‏ابريشم و آلومينيوم و چوب هاي فوق العاده سبك و محكم بود .
‏از اين به بعد اختراع ‏بي موتور تكميل شد و بر دانشمندان و مردم عادي محقق شد كه با ساختن يك دستگاه سبك و ‏وسيع كه سطح بسلر زيادي را در فضا اشغال كند مي توان تا مدتي در فضا باقي بود و يك ‏انسان نيز همان طوري كه پرندگان مي توانند در پرواز آزاد بدون حركت دادن بالهاي خود ‏در فضا باقي بمانند ، مي توان در آسمانها بدون اينكه سقوط كند .
‏اكنون اساس ‏هواپيما كشف شده و به مرحله عمل در آمده بود . همه مي دانستند جسم مسطح و سبك و ‏وسيعي كه داراي شكل منظم و محور ثقل معين باشد مي تواند بر روي ذرات هوا بلغزد . در ‏حقيقت ذرات هوا از سقوط آني اين دستگاه به واسطه تماس با سطح وسيع آن جلوگيري مي ‏كردند .
‏ولي بلند پروازي انسان ارضاء نشد . همه مي خواستند اين بادبادك آرام و ‏كند رو كه فقط بر اثر وزش باد و يا از مكان هاي مرتفع حركت مي كنند داراي حركت سريع ‏بوده و به ميل سرنشين به بالا و پائين و چب و راست بالاخره از مكاني به مكان ديگر ‏برود .
‏شايد نخستين كساني كه موفق شدند هواپيماي بي موتور يا بادبادك هوائي را ‏نيرو داده با سرعت و به ميل سرنشين در فضا به پرواز در آورند برادران رايت پس از ‏سالها آزمايش در تاريخ 1903 م موفق شدند موتور كوچكي بر روي بادبادك هوائي نصب كنند ‏و به محور اين موتور پروانه اي كه عيناً شبيه يك فرفره بود متصل سازند و در نتيجه ‏هواپيما را بر اثر گردش فرفره با استفاده از نيروي موتور در هوا به پرواز در آورند .
‏با اينكه پيش از برادران رايت موتورهاي نفت سوز اختراع شده بود ولي فكر ‏استفاده از پروانه ( هليس ) براي شكافتن هوا و پيش بردن هواپيما به انديشه كسي خطور ‏نكرده بود . آنهايي كه مي خواستند هواپيما را با سرعت در فضا به حركت در آوردند همه ‏سعي داشتند با استفاده از حركت دادن بالها اين كار را انجام دهند زيرا آنها مي ‏خواستند عيناً از پرندگان تقليد كنند ولي كوشش مخترعين در اين راه بجايي نرسيده بر ‏همه ثابت شد كه فكر برادران رايت يعني استفاده از پروانه براي پيش بردن هواپيما در ‏هوا صحيح ترين انديشه هاست .
‏پس برادران رايت ، كورتيس آمريكايي در سال 1908 ‏اختراع رايت را تكميل كرد و با قراردادن چند چرخ كوچك در زير هواپيما مسئله فرود ‏آمدن و برخاستن را حل كرد و بدين ترتيب از آن سال به بعد مخترعين در تكميل اين ‏ماشين كوشيدند و بعد از اختراع لئوناردو داوينچي سرانجتم پس از از چهار قرن تجربه ‏آزمايش و زحمت ماشين هوائي اختراع شد و به آسمان رفت .
‏اكنون با آنكه هواپيماهاي ‏جت اختراع شده ولي بسياري از هواپيماهاي جهان بر اصول همان اختراع برادران رايت ‏ساخته مي شود بدين معني كه پروانه هواپيما بر اثر نيروي موتور با سرعت مي چرخد و ‏عيناً مانند پيچي كه در چوب پنبه سر بطري فرو مي رود و چون به بدنه هواپيما وصل است ‏خود و هواپيما را به طرف جلو پيش مي برد . مانند پيچ سر بطري كه در اثر چرخاندن در ‏چوب پنبه فرو مي رود وقتي پروانه در هوا پيش رفت با فشار زياد هوا را به زير بال مي ‏زند ، سكان يا باله عقب فشار هوا را نگاه داشته سر هواپيما را به سوي آسمان متمايل ‏مي كند . بر اثر ادامه اين كار هواپيما به حركت در آمده به هوا مي رود و مانند كسي ‏كه در آب شنا مي كند و آبها را به زير بدن خود مي لرزاند پروانه نيز در آسمان هوا
‏را به زير بال و بدنه هواپيما لرزانده و هواپيما پيش مي رود .
‏هواپيماي جت كه ‏پروانه ندارد گاز حاصل از سوختن بنزين يا نفت را با شدت زياد به عقب مي راند . فشار ‏گاز در حقيقت به صورت انفجار است ، مانند كسي كه پاي خود را در آب به بدنه استخر ‏بزند بدنه هواپيما را به جلو مي راند . با ادامه اين كار هواپيماي جت به پرواز خود ‏در فضا ادامه مي دهد .
‏اكنون هواپيمائي ساخته اند كه بيش از دو هزار كيلومتر در ‏ساعت پرواز مي كند . حد متوسط سرعت سرعت هواپيما در ساعت 800 كيلو متر است .
‏حداقل آن نيز براي يك هواپيماي كوچك سبك 180 تا 200 كيلومتر در ساعت است بدين ‏معني كه اگر هواپيمائي كمتر از 180 كيلومتر در ساعت حركت كند سقوط كرده به زمين مي ‏افتد مگر آنكه بي موتور بوده بواسطه سبكي فوق العاده بتواند در فضا باقي بماند .
 
‏منبع:
 ‏کتاب دائره المعارف مصور زرین – ‏غلامرضا طباطبائی مجد – انتشارات زرین
 ‏ایرانیکا (www.iranika.ir)    
‏تاريخچه هواپيما
مدل Il-76‏ که ناتو آن را «کاندید» نامید یک هواپیمای باری است که برای جایگزینی با توربوپراپ های قدیمی تر An-12‏ تولید شد تا بتواند در پروازهای نظامی و غیر نظامی ایفای نقش کند. پس از طراحی هواپیما در اواخر دهه 1960 اولین ایلیوشین 76 در 25 مارس 1971 به پرواز درآمد. پس از انجام تست های موفق پروازی تولید رسمی Il-76‏ در سال 1975 آغاز شد و اولین هواپیما در همان سال به آئروفلوت تحویل شد. Il-76‏ دارای بال های بسیار بلند، چهار موتور، بالچه های سه شکافه لبه فرار، دم T‏ شکل و درب بزرگ در عقب هواپیماست که انجام عملیات بارگیری را آسان می کند. همچنین یکی از معیارهای طراحی Il-76‏ این بود که نیازی به عملیات زمینی نداشته باشد تا بتواند در فرودگاه و حتی باندهای کوچک نیز کارایی داشته باشد. این نکته به ویژه در ماموریت های نظامی از اهمیت زیادی برخوردار است. انواع مختلفی از Il-76‏ ساخته شده است. بعضی از این مدلها عبارتند از: Il-76T‏ با ظرفیت حمل سوخت بیشتر، Il-76TD‏ با موتورهای D30KP2‏ و وزن برخاست بالاتر و وزن بار بیشتر و پرواز در ارتفاع بالاتر، Il-76MF‏ نیز از کشیده شدن مدل پایه به دست آمده است که اولین پروازش را در 1 آگوست 1995 انجام داد. مشتری اصلی این مدل نیروی هوایی روسیه است. ایلیوشین همچنین استفاده از موتورهای غربی CFM56‏ را برای مدلهای قدرتمندتر در نظر گرفته است. از ایلوشین 76 برای ماموریت های مختلفی همچون آتش نشانی، کنترل و پیش اخطار هوابرد و سوخت رسان نیز استفاده می شود.
مشخصات فني
موتور:
چهار موتور توربوفن آویاویگاتل(سولیف) D30KP‏
چهار موتور توربوفن آویاویگاتل PS90AN‏ برای Il-76MF‏
بیشترین رانش موتور:
117.7kN :D30KP‏ معادل 26,455lb‏
156.9kN :PS90AN‏ معادل 35,275lb‏
عملکرد:
بیشترین سرعت کروز: 780km/h‏
برد: 5,200km‏ معادل 2,805nm‏ با 40 تن بار
اوزان:
وزن خالی عملیاتی: 101,000kg‏ معادل 222,665lb‏
بیشترین وزن برخاستن: 200,000kg‏ معادل 440,925lb‏
ابعاد:
طول: 53m‏ معادل 174ft‏
ارتفاع: 14.76m‏ معادل 48ft‏
دهانه بال: 50.50m‏ معادل 165ft‏
مساحت بال: 300m²‏ معادل 3,229.2sq ft‏
گنجایش:
خدمه پرواز: شامل 5 نفر از جمله دو خلبان، مهندس پرواز، ناوبر و کاربر ارتباطات رادیویی.
بار: قادر به حمل 44 تن بار.
سفارش و تولید:
بیش از 900 فروند

 

دانلود فایل