تحقیق تاریخچه شهرهای اصفهان، کرج، تهران، مشهد لرستان 💯

دانلود تحقیق تاریخچه شهرهای اصفهان، کرج، تهران، مشهد لرستان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاریخچه شهرهای اصفهان، کرج، تهران، مشهد لرستان

تحقیق-تاریخچه-شهرهای-اصفهان-کرج-تهران-مشهد-لرستانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 25 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏اصفهان
‏ سرزمين اصفحان حدود 2600 سال پيش بخشي از سرزمين ماد بود. بعضي از پژوهشگران عقيده دارند كه نام اين سرزمين در روزگار هخامنشيان گابه يا گي بوده است و پاراتيكا، كه آن را فريدون امروزي مي دانند، از نواحي مشهور و آباد آن بوده است. در روزگار اشكانيان، سرزمين اصفحان يكي از استانهاي بزرگ كشور بوده است.
‏ دردوره ساسانيان نيز سرزمين اصفحان استانيمهم به شمار مي آمد و محل زندگي اعضاي هفت خاندان ايراني بود كه شغلهاي مهم حكومتي داشتند. همچنين شهرر اصفحان مركز سپاه بود.
‏ مسلمانان عرب در روزگار خلافت عمر، خليفه دوم، اصفحان را تسخير كردند و از آن پس، تا قرن چهارم هجري قمري اين سرزمين زير فرمان خلفاي عرب بود. آن گاه، نخست،زياران وآل بويه به سلطه اعراب براين سرزمين پايان دادند وبه آبادي آن همت گماشتند .
‏قرارگرفتن اصفهان درمركزايران ،حاصلخيزبودن خاك وآباداني آن سبب شده است كه همه حكومتهاي ايراني به آن توجه كنند ومهاجمان خارجي نيزبه اين سرزمين وبه ويژه شهراصفهان بتازند وآن راتصرف كنند.درقرن پنجم هجري قمري اصفهان زيرفرمان سلجوقيان بود. پس ازسلجوقيان، خوارزمشاهيان ،مغولان،ايلخانان،آل مظفر ،وسپس تيموريان دراصفهان فرمانروايي كردند. درحمله اميرتيمور به اصفهان دهها هزاركشته شدند.
‏2
‏پادشاهان صفوي به سرزمين اصفهان وشهرهاي آن توجه وعلاقه بسيار نشان دادند.شهر اصفهان ،در دوره صفويان آبادي ورونق بسيار يافت.
‏پس ازسقوط صفويان سرزمين اصفهان رونق وشكوه پيشين خودرا تااندازه اي ازدست داد. بااين همه، استان وشهر اصفهان همواره ازاهميت بسياري برخورداربوده است.
‏ازتمدن وفرهنگ تاريخ چندهزارساله اصفهان بناها ونشانه هايي برجاي مانده است .كه بيشترآنها در شهر اصفهان جاي دارند. پل شهرستان ،آتشگاه،ودوسرستون سنگي ازروزگارساسانيان ،مسجدجامع، كنيسه عمو شعيا،كليساي وانك جلفا،كاخهاي چهلستون ،هشت بهشت ،عالي قاپو،پلهاي مارنان،الله وردي خان ،وخواجو،مسجدامام (ره) ،مسجدشيخ لطف الله ،مدرسه چهارباغ ،منارجنبان ازبناهاي مهم اصفهان هستند.
‏مسجدجامع نايين،مسجدجامع اردستان ،مسجدجامع نطنز،بقعه ومسجدپير بكران ،ويرانه هاي قلعه خان لنجان،سدشاه اسماعيل ،امامزاده هفده تن ،وپل قاضي زيد درگلپايگان ،باغ فين كاشان ،كاروان سراي مهيار ،وبسياري بناها وآثارديگر،درگوشه كناراصفهان ياد آور تاريخ دراز اين سرزمين هستند.
‏4
‏کرج
‏ویژگی تاریخی
‏در فرهنگ ما پیرامون وجه تسمیه کرج ذکر نشده است. لذا در صورتیکه کرج از لغت ‏«‏کاواک یا کاوک‏»‏ به معنی میان تهی باشد منظور شهری است که در میان دره ای واقع شده است. اگر کرج از لغت ‏«‏کراج‏»‏ به معنای بانگ بلند یا فریاد اخذ شده باشد نیز با سابقه باستانی آن ارتباط پیدا می کند زیرا محتملاً کرج مبدأ خبری بزرگ جهت رگا (ری) بوده که در ایام تابستان در تپه آتشگاه و کوههای مرادتپه و کلاک کرج برای خبر رسانیدن و دیده بانی آتش می افروختند و در جنگ ها بدینوسیله از حمله و هجوم دشمنان با خبر می گردیدند.
‏بطور کلی درباره کرج آنچه از کتاب های تاریخی و مأخذهای مهم و معتبر بدست می آید آن است که سه ناحیه در ایران به این نام معروف و هر سه نیز در عراق عجم بوده که عبارتند از:
‏کرجی که در مأخذی قدیمی به نام کتاب حدود العالم من المشرق الی المغرب آورده شده است. مراد کرج اَبَودلَف است که شهری بزرگ و معتبر بوده و اکنون خرابه های آن در چند فرسنگی اراک در محل آستانه، نزدیک شازند به چشم می خورد.
‏5
‏کرج روذراور از نواحی همدان بوده و پیداست که واژه روذراور همان است که مردم تویسرکان امروز رو دلاور می گویند.
‏امروز فقط یک ناحیه بنام کرج نامیده می شود که آن همین کرج معروف در تهران است. و قدیمی ترین مأخذی که نام کرج در آن به میان آمده کتاب معروف ‏«‏نزهه القلوب‏»‏ تألیف حمدالله مستوفی به سال 740 ه.ق است در این کتاب نام کرج در ضمن ولایات عراق عجم از توابع طالقان آمده و چنین می نویسد: ‏«‏طالقان ولایتی است سردسیر در شرق قزوین که دارای محلات و دیه های معتبر می باشد و ولایت سر آبرود، قهپایه، کن و کرج از توابع آن آنجا است حقوق دیوانی طالقان با این ولایات یک تومان است‏»‏.‏ مهندسین مشاور پژوهش و عمران، طرح توسعه عمران و حوزه نفوذ کرج بزرگ، سازمان مسکن و شهرسازی ص 75-76
‏ اکنون طالقان از توابع مهم کرج است. آثار باستانی باقیمانده از دوران قبل از اسلام (حکومتهای هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان) و دوران بعد از ظهور اسلام در منطقه کرج گواه این اهمیت است که این ناحیه در روزگاران گذشته از تمدن پیشرفته وشکوفایی برخوردار بوده است. قلعه هایی چون معبد ناهید در شهرستانک، قلعه ری زمین، قلعه گسیل، قلعه شاه دژ، قلعه صلصال در کرج(پشت ژاندرمری کرج)، قلعه سالار در راه کرج- قزوین، قلعه هارون، برج طغرل، سرخه حصار در حوالی تهران، تکیه سپهسالار(مقبره یکی از سادات زیدی)، امام زاده بی بی سکینه در جنوب کرج، امام زاده داود و درخت کهنسال 2000 ساله سرو خمره ای در شمال باختری کرج، آبادی تخت سلیمان در راه چالوس و آثار باستانی سفیدرود در مارلیک و همچنین آثار باستانی در شهرستانک و ارنگه که مرکز یکی از قدیمیترین آثار تمدن آریایی است که همگی اینها گویای یک تمدن باستانی بزرگ در این خطه است.

 

دانلود فایل