تحقیق تاريخچه ايذه 💯

دانلود تحقیق تاريخچه ايذه باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاريخچه ايذه

تحقیق-تاريخچه-ايذهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 6 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏به نام خدا
‏تاريخچه‏‌‏ شهر ‏ايذه‏
‏ايذه يك شهر تاريخي است و آ‏‌‏ثاري از زمان‏‌‏هاي بسيار قديم در آن به جا مانده است. اين شهر در روزگار عيلاميان اهميت و عظمت بسيار داشته و مركز آن آنزان يا آشتيان بوده و در عهد ساسانيان نيز نام و اعتبار داشته است. در كتابهاي تاريخي و جغرافي دوران بعد از اسلام نيز نام اين شهر ذكر شده است. مقدسي و ابن‏‌‏خرداد و ياقوت حموي از ايذه نام برده‏‌‏اند. آتشكده‏‌‏اي هم در آن شهر بود كه تا زمان هارون‏‌‏الرشيد فروزان بوده است. ‏«‏استرنج‏»‏ مي‏‌‏نويسد: ايزج به پل سنگي بزرگي كه در آن شهر روي كارون بسته بودند معروف بود. پل مزبور را ياقوت از عجايب جهان شمرده است. اين پل كه خرابه‏‌‏هاي آن هنوز ديده مي‏‌‏شود، بنام مادر اردشير بابكان (خزهزاد) ناميده مي‏‌‏شود. كلمه ايذه در زمان اتابكان لر كمتر بكار رفت و به جاي آن مالمير (مال امير) ناميده شد. كلمه ايذه در قرن‏‌‏هاي گذشته به كلي متروك شده بود تا در دوره پهلوي مجددا مورد استفاده قرار گرفت.
‏ 
‏مراکز تاريخي و باستاني
‏مجسمه سوسن
‏قطعه سنگ نامنظم خاكستري رنگي است كه بر روي آن نقش‏‌‏زني ايستاده حجاري شده است. با وجود خرابي و آسيب‏‌‏هاي وارده به اين مجسمه،‏‌‏ وضع و حالت و لباس‏‌‏هاي مجسمه ظاهراً‏ ‏ دال بر زن بودن اين مجسمه زيبا دارد. اين مجسمه در مسير ايذه به طرف مسجد سليمان پس از پشت سرگذاشتن آبادي پيون و تنگ ليموچي در سوسن واقع شده است.
‏ 
‏قلعه تل
‏اين قلعه توسط محمدتقي‏‌‏خان بختياري در سرتلي در ناحيه ايذه بنا شده است. اين قلعه مركز خان‏‌‏هاي ايل بختياري بوده و چندين قلعه در آن وجود داشته است. مردم قلعه تل به هنگام كندن پي خانه‏‌‏شان دو سنگ بزرگ كه به زمان عيلاميان مربوط مي‏‌‏شوند، از زمين بيرون آورده‏‌‏اند. يكي از سنگ‏‌‏ها پايه ستون و ديگري سنگي منقوش است كه چهار نقش دارد و دو نفر در مقابل دو نفر ايستاده‏‌‏اند.
‏ 
‏قلعه ديزه وراز
‏3
‏اين قلعه در شمال كوه دلا قرار دارد. پله‏‌‏هاي زيادي از پايين تا قلعه وجود دارد. اين قلعه در بلندترين قله كوه دلا ساخته شده است. ساختمان اين قلعه به زمان فرامرز اشکانی می رسد.
‏ 
‏قلعه اَرك يا اَرخ
‏اين قلعه روي كوهي مشرف به شلاه ساخته شده و پايين كوه روبروي آسياب‏‌‏هاي آبي قلعه ديگري وجود دارد كه جوي آبي به صورت دايره درون حياط آن كشيده شده است. اين كاخ ‏–‏ قلعه در بين دو رودخانه قرار دارد كه روي يكي از آنها پلي وجود داشته و بر اثر زمان خراب شده و فقط يكي از ستون‏‌‏هاي آن باقي‏‌‏مانده است. اين كاخ قلعه مقر حكومت قوم عيلام بوده است.
‏ 
‏روستاي شمي
‏اين روستا در دهستان شمي شهرستان ايذه واقع شده است. در فاصله نه كيلومتري اين روستا آثار باستاني بسيار زيبا و مشهوري نظير مجسمه‏‌‏هاي بزرگ برنزي، سنگ‏‌‏هاي مرمري، گورهاي باستاني از دوره‏‌‏ پارت‏‌‏ها كشف شده است، برخي از اين مجسمه‏‌‏ها و اشياء به‏‌‏دست آمده ‏جزء شاهكارهاي مسلم ريخته‏‌‏گري و فلزگدازي‏ است. گورستان شمي نيز به دوره ساسانيان مربوط است‏ ‏.
‏ 
‏نقش ‏خ‏ونگ اژدل يا اژدر
‏در پانزده كيلومتري شمال ايذه در شرق خونگ‏‌‏ اژدر قطعه سنگي بسيار عظيم قرار دارد كه بر روي آن نقش مهرداد اول يا دوم اشكاني حجاري شده كه بر اسبي سوار است و كبوتري حلقه قدرت را همراه نامه‏‌‏اي به او تقديم مي‏‌‏كند و افرادي (روحي) به حضورش بار يافته‏‌‏اند.
‏ ‏بردنبشته ايذه
‏در راه ايذه به پيون پس از طي يك كيلومتر، در كف دره برد نبشته، قطعه سنگ نامنظمي به وسيله حجاران زبردستي حجاري شده است و نقش‏‌‏هاي بسيار زيبا و زنده و پرتحركي بر سطوح آنها حك شده است. نقش‏‌‏هاي اين سنگ‏‌‏نبشته عبارت از مرد بلند قدي با گيسوان گشاده و انبوه با كلاه‏‌‏گرد بي‏‌‏كنگره با شمشيري‏ ‏ به دست است. در سمت راست اين نقش سواري حجاري شده است. در سمت چپ نيز نقش چند انسان حجاري شده به چشم مي‏‌‏خورد.
‏ ‏نقوش كول فره
‏كتيبه كول فره در انتهاي دشت ايذه قرار دارد. در اين اثر نقوش بديع و حيرت‏‌‏انگيزي از صورتهاي شاه، فرمانروا، زن، مرد،‏‌‏ اسرا و جانوراني چون گاو،‏‌‏ گاوميش و گوسفند حجاري شده‏‌‏اند. نقوش اين كتيبه در حال نيايش و احترام و حمل هدايا و تقديس رب
‏3
‏‌‏النوع يا امير ديده مي‏‌‏شوند.‏ ‏ اين اثر به دوران حكومت عيلام (قبل از ميلاد) مربوط است و از آثار بسيار مهم باستاني استان‏ ‏ خوزستان به شمار مي‏‌‏رود.
‏ ‏نقوش كوباد ايذه
‏از كوه فره ايذه به طرف جاده دز و در جهت شرق آن گورستاني وجود دارد كه در نزديك آن قطعه سنگي به چشم مي‏‌‏خورد. روي اين صخره يك مربع مستطيل به طول و عرض تقريبي يك و نيم‏ ‏ سه‏ ‏ متر حجاري شده است. در اين لوح از سمت چپ پنج انسان ايستاده با لباس بلند و دو دست روي سينه حجاري شده‏‌‏اند. در جلو اين پنج نفر نقش مردي يا زني بر سكو يا تختي نشسته است كه به سوي آن پنج نقش توجه دارد. لباس اين نق‏ش هم چون ديگر نقش‏‌‏ها دامني بلند است. مردم ناحيه به اين نقش نام مكتب‏‌‏خانه يا مدرسه داده‏‌‏اند.
‏ 
‏كتيبه هاني
‏در كناره شمال شرقي كوه‏‌‏هايي كه جلگه مال امير به آنها محدود مي‏‌‏شود، (شهرستان ايذه) نقوش برجسته كتيبه‏‌‏هايي به خط عيلامي ديده مي‏‌‏شود كه اكثر آنها به نام پادشاهاني به نام ‏«‏هاني‏»‏ پسر ‏«‏تاهي‏‌‏هي‏»‏ موسوم مي‏‌‏باشد. هاني حاكم محلي ايذه بود كه در زمان عيلاميان به نام ‏«‏آيامپير‏»‏ يا ‏«‏آياتم‏»‏ مشهور شده است.
‏ 
‏جاذبه هاي طبيعي
‏ 
‏تاراز
‏كوه نيمه‏‌‏جنگلي تاراز در دهستان سوسن و در شصت و هفت كيلومتري شمال غربي ايذه واقع شده و حدود دوهزار هفتصد و چهل و سه متر ارتفاع دارد. آب چلو از اين كوهستان سرچشمه مي‏‌‏گيرد. كوه تاراز از شمال غربي به كوه للر و از جنوب به كوه تخت سرشط متصل است و دامنه‏‌‏هاي شرقي آن به آب بازيافت منتهي مي‏‌‏شود.
‏ 
‏تلگه
‏كوه نيمه جنگلي تلگه در دهستان سوسن، در بيست و هشت كيلومتري شمال شرقي ايذه واقع شده و حدود سه هزار و پنجاه متر ارتفاع دارد. اين كوه از جنوب به كوه دزسفيد، از جنوب شرقي به كوه تاوارا، از شمال به كوه چور و از شمال غربي به كوه گم‏‌‏زرد متصل است.
‏4
‏ 
‏تورك
‏كوه تورك جزء دهستان سوسن شهرستان ايذه است. اين كوه در فاصله نود و يك كيلومتري شمال غربي ايذه با ارتفاع سه هزار و سيصد و نوزده متر واقع شده است. اين كوه سرچشمه رودخانه‏‌‏هاي آب بازافت و لب است. تورك از شمال غربي به كوه لم‏‌‏لي متصل است و جزء كوهستان زاگرس به‏‌‏شمار مي‏‌‏رود.
‏ 
‏دوتو
‏كوه جنگلي دوتو در دهستان هپرو، در پنجاه و هشت كيلومتري جنوب شرقي ايذه واقع شده است. ارتفاع اين كوه حدود سه هزار و صد و هفتاد متر است. اين كوه از جنوب به كوه كله متصل است و از شمال به كوه ليراب مي‏‌‏پيوندد. دامنه‏‌‏هاي شرقي اين كوه به دره رودخانه سيراب و دامنه‏‌‏هاي غربي آن به دروه رودخانه صيدون متصل مي‏‌‏شود. در دامنه غربي اين كوه درياچه كوچي در ميان دو كوه كله و دوتو قرار دارد و آب از زمين و اطراف آن مي‏‌‏جوشد. دامنه‏‌‏هاي اين كوه از جنگل پوشيده شده و جزء كوهستان مونگشت از كوهستان بزرگ زاگرس به‏‌‏شمار مي‏‌‏رود.
‏ 
‏كله
‏كوه كله در دهستان هپرو در پنجاه و نه كيلومتري جنوب شرقي ايذه واقع شده است. ارتفاع اين كوه حدود سه هزار و ده متر است. اين كوه از شمال به كوه دوتو متصل است. رودخانه صيدون از غرب، رودخانه اعلاء از جنوب و رودخانه‏‌‏هاي ليراب و سمه از شرق آن عبور مي‏‌‏كنند. در دامنه غربي اين كوه چشمه‏‌‏اي است كه آب آن در يك درياچه كوچك جمع مي‏‌‏گردد. اين درياچه كه ‏«‏دوتو‏»‏ نام دارد در ارتفاع حدود هزار و ششصد و هشتاد متري قرار دارد. كوه كله جزء كوهستان مونگشت از كوهستان بزرگ زاگرس به‏‌‏شمار مي‏‌‏رود و دامنه‏‌‏هاي آن از جنگل پوشيده شده است.
‏مونگشت (منگشت)
‏كوهستان مونگشت در شهرستان‏‌‏هاي لردگان و ايذه، مركب از كوه‏‌‏هاي تنوش، ناشليل، زردحلقه، نشا، سه‏‌‏پران، سرچاه، قوچه، بدرنگان، برآفتاب، كله، كلمه و دوزرد قرار دارد. بلندترين قله اين كوهستان سه هزار و ششصد و سيزده متر ارتفاع دارد كه در 55 كيلومتري جنوب شرقي ايذه و در پنجاه و دو كيلومتري گرمان و در سيزده كيلومتري شمال غربي روستاي ليراب واقع شده است. رودخانه‏‌‏هاي هلايجان، آب زردك، صيدون از دامنه‏‌‏هاي غربي، ليراب و سمه از دامنه جنوبي، خرسان و كارون از دامنه

 

دانلود فایل