تحقیق تاريخچه‌ي نقاشي‌هاي دوره صفويه 14 ص 💯

دانلود تحقیق تاريخچه‌ي نقاشي‌هاي دوره صفويه 14 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاريخچه‌ي نقاشي‌هاي دوره صفويه 14 ص

تحقیق-تاريخچه‌ي-نقاشي‌هاي-دوره-صفويه-14-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏موضوع تحقيق :
‏تاريخچه‏‌‏ي نقاشي‏‌‏هاي دوره صفويه
‏2
‏فهرست عناوين :
‏تاريخچه‏‌‏ي نقاشي‏‌‏هاي عهد صفويه
‏آشنايي با پيدايش پايتخت سلسله‏‌‏ي صفويه
‏آشنايي با موضوعات نقاشي دوره صفويه
‏ورود سبك اروپايي به نقاشي ايراني
‏رضا عباسي و اهميت آثار وي
‏3
‏تاريخچه‏‌‏ي نقاشي عهد صفوي:
‏هرات در سال 1507 با حمله‏‌‏ي شيبك خان ازبك سقوط كرد. خ‏ود او نيز ‏ سه سال بعد در جنگ ‏مر‏و به دست شاه اسماعيل بيست و سه ساله، شكست خورد و به قتل رسيد. اسماعيل‏ كه قبلاً در ابتداي ‏ قرن شانزدهم ، تركمانان آق قيونلو را تار و مار كرده بود، اكنون ‏با اين ‏ پيروزي‏ ‏بيشتر‏ موقعيت خودر ا در امپراتوري خويش استحكام بخشيد. بعد از هشت و نيم قرن استيلاي عرب‏‌‏ها و مغولان و تاتارها بار ديگر ايران انسجام يافت. دوره‏‌‏ي جديدي آغاز شده بود، سلسله‏‌‏ي صفوي كه به دست اسماعيل پايه گذاشته شده بود، به ‏مدت ‏بيش از دويست سال دوام يافت و بعد به دست افغان‏‌‏ها منقرض شد.
‏عهد صفوي از مهمترين دوره هاي هنري در تاريخ اسلامي ما به شمار مي رود. شاهان قدرتمند و ه‏ن‏ر دوست سلسله‏‌‏ي صفويه توانستد با تكيه بر ملت ايراني و مذهب تشيع كه از اين زمان در ايران رسميت يافت عصر درخشاني در زمينه‏‌‏اي مختلف هنري پديد‏‌‏ آوردند كه در آن ميان هنر نقاشي جايگاه ويژه‏‌‏اي دارد.
‏آشنايي با پيدايش ‏پايتخت سلسله‏‌‏ي صفوي
‏پايتخت سلسله‏‌‏ي صفويه ‏ابتدا تبريز بود و بعد به قزوين ( اندكي به جنوب شرقي ) منتقل شد. ‏انتقال پايتخت از شرق به غرب ايران اثرات مهمي بر پيشرفت نقاشي ايراني داشت. در دوران صفويه مركزيت هنر به شهر تبريز آمد و برخي ‏از ‏ هنرمندان هم در شهر قزوين ماندگار شدند. اما اصل سبك نقاشي صفويه در شهر اصفهان به وجود آمد.
‏4
‏بنيانگذار صفو‏ي‏ه ، يعني شاه اسماعيل، شهر تبريز را به پايتختي برگزيد و با حمايت بي‏‌‏دريغي كه از هنرها و هنرمندان به عمل آورد به زودي اين شهر مركز پويايي هنر ـآن عهد شد. مي دانيم كه تبريز سابقه‏‌‏ي هنري طولاني داشت و قبل از قدرت يافتن صفويه نيز كارگاههاي نقاشي در اين شهر فعاليت داشتند، ولي رونق و اعتلاي هنري تبريز زماني به درخشش نهايي ‏ن‏ايل آمد كه چنان كه گفتيم به دعوت شاه اسماعيل كمال الدين بهزاد و برخي از همكاران و شاگردانش از هرات به اين شهر آمدند. بهزاد كه در حدود سال 916 ه. ق به تبريز آمد از طرف شاه صفوي به مديريت كارگاه‏‌‏هاي هنري و رياست كتابخانه‏‌‏ي سلطنتي گماشته شد. نظارت و رهبري هنري وي بود كه باعث گرديد تا مكتب تبريز به اعلاء درجه در مصور سازي كتاب يابد و نفيس‏‌‏ترين كتاب‏‌‏ها‏ي هنري تاريخ ايران در اين كارگاه توليد شود. تمامي هنرمندان نامدار مكتب تبريز، ‏ي‏ا به طور مستقيم شاگرد بهزاد بودند و يا از سرچشمه‏‌‏ي هنر او سيراب شده بودند. لذا مجموعه‏‌‏اي بي نظير از نگارگران ‏خلاق ، آثار ‏ريز‏ نقشي را پديد آوردند كه در تاريخ و نقاشي بي همانند است. اين هنرمندان علاوه بر فعالت در زمينه‏‌‏ي مصور سازي كتب به طراحي فرش و ديگر دستباف‏‌‏ها نيز مي‏‌‏پرداختند.
‏در اين دوران، مكتب بهزاد با جذب شاگرداني بسيار، شيوه‏‌‏ي نگارگري رايج را تغيير داد. حاصل اين تجربه اندوزي‏‌‏هاي تازه، ظهور س‏ب‏كي نوين با نام مكتب صفوي يا مكتب تبريز 2 بود همراه با تماشاي برجسته چون ‏«‏ سلطان محمد‏»‏ ، ‏«‏ آقا ميرك‏»‏ ، ‏«‏ مظفر علي‏»‏ ، ‏«‏ شيخ زاده‏»‏ .
‏با مطالعه‏‌‏ي دقيق آثار مكتب تبريز اين ويژگي را مي‏‌‏توان براي آن برشمرد.

 

دانلود فایل