تحقیق تاثیر رنگ بر رفتار و سلامت (قابل ویرایش) 💯

دانلود تحقیق تاثیر رنگ بر رفتار و سلامت (قابل ویرایش) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق تاثیر رنگ بر رفتار و سلامت (قابل ویرایش)

تحقیق-تاثیر-رنگ-بر-رفتار-و-سلامت-(قابل-ویرایش)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏تاثیر رنگ بر رفتار و سلامت
‏دوشنبه – ‏۱۲‏ دی ‏۱۳۸۴
‏رنگ سبز حس شادابی و طراوت را به انسان منتقل میکند.
‏مشاهده رنگهای زیبا و چشم نواز، از عالی ترین تجربیاتی است ‏که انسان در طول شبانه روز آنرا تجربه می کند. به اطراف خود نگاه کنید، رنگها همه ‏جا هستند، ما را احاطه و در بر گرفته اند. ما زندگی را از دریچه رنگها، شکلها و ‏البته صداها می بینیم. در این نوشته سعی خواهیم کرد تا شما را با تاثیر رنگ بر ‏رفتار و سلامت انسان آشنا کنیم.
‏رنگها مختلف در زندگی ما از ‏بسیاری جهات تاثیر گذارند، بعنوان مثال:
• ‏رنگ قرمز عمومآ به هنگام رانندگی ‏یا استفاده از دستگاه های صنعتی و … توجه ما را به خطرها جلب می کند.
• ‏ما ‏هنگام مشاهده مراتع سرسبز احساس شادابی می کنیم.
• ‏هنگامی که دریای آبی را می ‏بینیم احساس آرامش می کنیم.
• ‏یک اتاق تاریک در ما احساس وجود رمز و راز و یا ‏ترس ایجاد می کند.
• ‏اتاقی با رنگ آمیزی سفید احساس تازگی و تمیزی را در ما القا ‏می کند.
‏اگر رنگها در زندگی ما تاثیر دارند، این سوال پیش می آید که ‏تاثیر درمانی آنها بر بیماران چیست؟
‏رنگ درمانی یک شیوه درمانی پیوسته و بی ‏وقفه است که شامل بکارگیری رنگها در درمان بیماریهای مختلف جسمی و اختلالات احساسی ‏یا روانی است.
‏در رنگ درمانی از مجموعه ای از اصول هارمونی رنگها و ترکیب ‏آنها برای بهبودی بیماران استفاده می شود.
‏متخصصین رنگ درمانی معتقد هستند ‏که هر عضو بدن انرژی مشخصه خود را دارد و اختلالات هر عضو را می توان با بکارگیری ‏رنگی هم تراز با انرژی آن عضو در محدوده مشخص و یا کل بدن به سمت بهبودی پیش برد.
‏رنگها در واقع امواج الکترومعناطیس پر انرژی با طول موج های قابل رویت ‏هستند. سلول هایی مخروطی شکل که در شبکیه چشم قرار دارند این امواج را به رنگ قابل ‏تشخیص در ذهن تبدیل می کنند.
‏این سلولها به سه دسته تقسیم می شوند گروهی ‏برای تحریک شدن توسط رنگ آبی، گروهی برای رنگ سبز و گروه دیگری برای رنگ قرمز. ‏میزان یا شدت تحریک هر یک از آنها در آن واحد می تواند رنگ های مختلفی را در ما ذهن ‏تداعی کند.
‏رنگ آبی حس آرامش و سفید حس تمیزی را به انسان منتقل میکند.
‏در سراسر زندگی ما با دریایی از رنگها احاطه شده ایم، آنها بر ‏احساسات و سلامتی ما تاثیر می گذارند. برای مثال زمینه های آبی آرامش دهنده بوده و ‏می تواند برای پایین آوردن فشار خون مورد استفاده قرار گیرند. این زمینه از رنگها ‏می توانند توانایی خوابیدن را در انسان افزایش داده و یا احساس درد را کاهش دهند.
‏در مقابل هنگامی که در معرض نور قرمز قرار داشته باشید تاثیر تقریبآ ‏متضادی را احساس می کنید. این زمینه از رنگ می توان باعث بالا رفتن فشار خون شود و ‏افزایش سازندگی آدرنالین خون را موجب شود. به دنبال آن شما یقینآ احساس ترس یا ‏استرس خواهید کرد.
‏بنابراین مشاهده می کنید که استفاده صحیح از رنگها می ‏تواند یک فضای مناسب یا نامناسب برای زندگی ایجاد کند. در اینجا اشاره ای داریم به ‏کاربردهای بعضی از رنگها :
• ‏رنگ زرد ذهن انسان را تحریک می کند بنابراین ‏معمولآ مناسبترین رنگ ها برای اتاق مطالعه یا درس است.
• ‏رنگ آبی موجب ‏آرامش شما می شود و تسکین دهنده بوده بنابراین برای اتاق خواب مناسبتر است
.
• ‏رنگ سفید نشانگر تهی بودن، فضای باز و تمیزی است لذا برای برای حمام یا ‏سرویسهای بهداشتی بسیار مناسب است. باید دقت کنید که حتی المقدور از این رنگ برای ‏اطاق درس یا مطالعه استفاده نکنید.
‏به طور خلاصه، رنگ درمانی بر افکار، ‏رفتار و سلامتی فرد بطور قطع تاثیر می گذارد. فراموش نکنید که استفاده درست از ‏رنگها می تواند آرامش را به زندگی شما به ارمغان آورد
‏رنگ وكاربرد آن در ‏نقاشي
‏زندگي بشر اوليه تحت تاثير دو عاملي قرار داشت ‏كه خارج از كنترل او بودنداين دو عامل عبارتند از شب وروز و تاريكي و روشنايي .شب ‏محيطي را پديد مي اورد كه فهاليت بشر را متوقف مي كرد و لذا بشر اوليه به غار خود ‏پناه مي برد وخودرا در پوست حيوانات مي پيچيد و به خواب مي رفت ويا از درختي بالا ‏مي رفت و در انتظار فرا رسيدن روز مي ماند. روز موجب محيطي بود كه درآننار و عمل ‏مقدور بود ولذا بشر اوليه دو باره دست به كار ميشد تا توشه موادغذايي خود را پر كند ‏يا به جستجوي شكار بپردازد.شب به همراه خود بي حركتي آرامش وكاهش عمومي سوخت و ساز ‏فعاليت جسماني را به ارمغان مي آورد . اما روز به همراه خود امكان كار وعمل و ‏افزايش فعاليت جسماني را مي آورد و به انسان نيرو و هدف مي داد .رنگ هاي مرتبط ‏بااين دو محيط عبارتند از رنگ آبي متمايل به تيره آسمان شب وزرد روش نور آفتاب ادر
‏رنگ وسيلهء بيان نقاش است. رنگ سياه و سفيد در طبيعت به ند رت به ‏صو رت خالص يافت مي شوند. وهيچكدام ازآنها رنگ محسوب نمي شوند. پس رنگ چه چيزي مي ‏تواند باشد ؟ رنگ براي نقاش در مرحله ء اول پودري است كه به همراه
‏چسب آن را ‏روي سطح مي گستراند . اما اين تعريف در مورد خصوصيات فيزيكي و شيميايي مواد رنگي ‏چيزي بيان نمي كند . اگر در تاريكي به پودز هاي رنگي نگاه كنيم نمي توانيم بگوببم ‏كدام يك از آنهاآبي وكدام زرد است رنگها فقط در نور قابل تشخيص اند .تنعا نور است ‏كه آنها را بوجود مي آورد .نور سفيد وبد ون رنگ را مي توان از طريق منشور به طيف ‏رنگي تجزيه كرد. نور تابش انرژي از يك منبع است . طول موج هاي قابل رويت اين تابش
‏بين397و687 ميليو نيم ميليمتر هستند . هر يك از اين طو ل موج ها رنگ مشخصي ‏دارند.اين پد يده با رنگ بنفش شروع مي شود وبه تدريج و به طور پيوسته به آبي وسبز ‏وزرد و نارنجي و قرمز مي رسد . چشم انسان مستقيماقادر به ديدن طول موج هاي كو تاه ‏تر از (ماوراي بنفش )و طول موج هاي بلند تر (مادون قر مز) نيست. وقتي مي گوييم جسمي ‏به رنگ آبي است معناي آن اين است كه اين جسم فقط امواج نور آبي را منعكس مي كند ‏وبقيه نور ها جذ ب و تبد يل به گرما مي شوند . اين امر را به سا د گي مي توان به ‏اثبات رساند : اگر جسم سفيدي را كه در آفتا ب قرار دارد لمس كنيم حرارت آن با هواي ‏اطراف به ند رت تفا وت دارد . سفيد تمام امواج نوري را بر مي گر داند . حال آنكه مي ‏دانيم يك شيء سيا ه در آفتاب ممكن است چنان گرم شود كه دست زدن به آن غير ممكن گرد ‏د. زيرا تمام طوت موج هايي كه با آن برخورد مي كنند جذ ب و به گر ما تبد يل مي شوند ‏وسپس به تدريج از آن جدا مي شوند اگر بالا يه اي از رنگ آبي جسمي به رنگي ديگر را ‏بپو شانيم اين رنگ باعث مي شود تمام جسم را آبي تصور كنيم .
‏دايره رنگ تو ‏ضيحات بصري ويژگي هاي رنگ را بيان مي كند واين جدولي است كه در وهلهء اول شامل سه ‏رنگ اصلي آبي و زرد وقرمز است. اين سه را به اين علت كه از تركيب رنگ هاي ديگر به ‏دست نمي آيند رنك هاي اصلي مي نا مند. با اين طر يق و به وسيلهء اين رنگ ها مي توا ‏نيم تر كيب بصر ي وهم تركيب مادي مي توانيم ساير رنگ ها را به وجود آوريم اگر از دو ‏رنگ اصلي به مقدار مسا وي مخلوط شود رنگ جد يدي پد يد مي آيد و با اين ترتيب از ‏تركيب دو به دو رنگ هاي اصلي سه رنگ جد يد و اصلي سبز ونارنجي و بنفش به وجود مي ‏آيد كه در نتيجه دايرهء رنگ به شش رنگ مجهز مي شود . اگر هر دو رنگ مجا ور با هم ‏مخلوط شوند تعداد رنگها به دوازد ه خواهد رسيد و به همين ترتيب به چهل وهشت 48 رنگ ‏خواهيم رسيد كه با هم پيو ستگي دارند اين پديده را در فرم كا مل آن در طيف منشور يا ‏رنگين كمان مشاهده مي كنيم. تمام اين رنگ ها را هر چند كه تعداد شان زياد باشد باز ‏رنگهاي خا لص مي نامند زيرا هر يك از آنها تنها از يك يا دو رنگ اصلي تشكيل شده اند . ‏رنگ ها ي خالص نقطه ي مقا بل رنگ هاي نا خالص هستند در رنگ هاي نا خالص مقداري از ‏هر سه رنگ اصلي تشكيل شده اند .
‏نور هما نطور كه ممكن است بهرنگ ها و طول ‏موج ها يش تجز يه شود مي تواند د و باره تر كيب هم بشود . اگر نور ها يي را كه از

 

دانلود فایل