تحقیق بررسي نظريه اصالت روان 💯

دانلود تحقیق بررسي نظريه اصالت روان باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق بررسي نظريه اصالت روان

تحقیق-بررسي-نظريه-اصالت-روانلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 11 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏بررسي‏ نظريه ‏اصالت‏ روان
‏بررسي‏ مفهوم روان:
‏در‏ متون اسلامي، روان به عنوان ‏يك‏ واقعيت غير مادي پذيرفته شده، ولي از تفكر و تعمق در چيستي آن نهي شده است. ‏پيدايش‏ روان، به خدا نسبت داده شده است و حيات آن ابدي است. مرگ به عنوان قطع ‏ارتباط‏ بين عناصر شيميايي سازنده بدن و روان تلقي مي گردد. روان، حيات خود را پس از ‏مرگ‏ همچنان حفظ كند.
‏ 
‏از‏ ديدگاه قرآن، انسان تركيبي از ‏عناصر‏ مادي و روان مي باشد و شرافت انسان، مربوط به روان او است.
‏ 
‏علامه‏ طباطبايي درتفسير آيه 58 ‏سوره‏ اسراء كه در آن به كلمه «روح» اشاره شده است چنين بيان مي نمايد: «كلمه روح به ‏طوري‏ كه در لغت معرفي شده است به معناي مبدأ حيات است كه جاندار به وسيله آن قادر ‏بر‏ احساس و حركت ارادي مي شود و گاه به صورت مجاز استعمال شده است چنانچه خداوند ‏علم‏ را كه احياي نفوس مي كند به اين صورت به كار برده است».
‏ 
‏ 
‏ابعاد‏ ‏روان‏:
‏علي‏ (عليه السلام) براي روان ابعاد ‏و‏ نيروهايي ذكر مي كند كه درحالت سلامت و تعادل همه آنها وجود دارند و تا رسيدن به
‏كهولت‏ و مرگ به تدريج دچار ‏كاستي‏ مي شوند.
‏ 
‏ابعاد‏ روان از ديدگاه علي (عليه ‏السلام‏) به صورت زير مي باشند:
‏روح‏ البدن كه در تمام مرحله هاي ‏حيات‏ تا هنگام مرگ وجود دارد و فعل و انفعال هاي نباتي انسان را تنظيم مي ‏كند‏.
‏روح‏ ‏القوه‏ ‏يا‏ قدرت نيرودهنده كه كوشش وفعاليت به آن وابسته است ودر ‏نتيجه‏ آن، اموري عادي زندگي انجام مي شوند. اين نيرو كارهاي خشن مانند جنگ با دشمن ‏را‏ تمشيت مي دهد و دراثر كاهش آن، فرد از كارهاي كه نياز به قدرت بدني دارند عاجز ‏مي‏ ماند.
‏روح‏ ‏الشهوه‏ ‏كه‏ تمايلهائي مانند ميل به غذا و ميل جنسي را تنظيم مي ‏نمايد‏ و با افزايش سن به تدريج، كاهش مي يابد. ميزان كاهش ممكن است به حدي برسد كه ‏اگر‏ فرد، با پر جاذبه ترين زنان ارتباط برقرار نمايد تحريك نشود.
‏ ‏روح‏ ‏ايمان‏ ‏كه‏ قدرت كنترل شهوت را به فرد مي دهد و هرگاه كاري ‏برخلاف‏ اوامر الهي (گناه) انجام دهد اين نيرو از بين مي رود و در صورت جبران، امكان ‏فعاليت‏ مجدد مي يابد.  اين بعد از روان همان فطرت شكوفا شده مي باشد.  ‏انسانهائي‏ كه همواره زير حاكميت شهوت هستند فاقد روح ايمان (قدرت كنترل شهوت) مي ‏باشند‏.
‏ 

 

دانلود فایل