تحقیق برج هاي خنك كننده پتروشيمي فجر 💯

دانلود تحقیق برج هاي خنك كننده پتروشيمي فجر باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق برج هاي خنك كننده پتروشيمي فجر

تحقیق-برج-هاي-خنك-كننده-پتروشيمي-فجرلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏منطقه ويژه اقتصادي ماهشهر:
‏منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در محدوه اي به وسعت 2000 هكتار، در جنوب غربي ايران و در ساحل خليج فارس واقع در شهرستان ماهشهر ، بخش بندر امام خميني (ره) قرار دارد.اين منطقه با توجه به موقعيت طبيعي و جغرافيايي و همچنين برخورداري از تسهيلات قانوني مناطق ويژه ، به منظور توسعه صنعت نفت و تجارت ، بالاخص صنايع پتروشيمي و صنايع پايين دستي آن ، تامين منافع اقتصادي و اجتماعي منطقه اي و ملي ، جذب تكنولوژي هاي جديد و افزايش اشتغال ايجاد گرديده است. از نظر موقعيت جغرافيايي منطقه از طريق بندر امام به آبهاي آزاد بين المللي و از طريق راه آهن سراسري به تركيه، اروپا و آسياي مركزي دسترسي دارد. منطقه به عنوان بخشي از استان خوزستان ويك گلوگاه استراتژيك در مناطق نفت و گاز ايران ، دستيابي به منابع نفت، گاز و مواد اوليه و خوراك واحدهاي صنعتي را بيش از پيش تسهيل مي نمايد.
‏اهداف منطقه :
‏-توسعه تكنولوژي و بهبود فرآيند توليدي طرحهاي سرمايه گذاري در جهت گسترش فن آوري ، توسعه صنعتي ، خصوصا صنعت پتروشيمي .
‏-توليد براي صادرات و تكميل زنجيره توليد در صنايع پايين دستي پتروشيمي .
‏-ايجاد ارزش افزوده بيشتر در فرآيندهاي توليدي.
‏-بهره گيري مطلوب و استفاده از نهادها و عوامل توليد داخلي در تعامل با بخشهاي اقتصادي كشور .
‏-كمك به تشكيل سرمايه انساني در رده هاي مختلف نيروي كار.
‏-توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه، با تاكيد بر توسعه پايدار (حفاظت محيط زيست)
‏شركت پتروشيمي فجر:
‏پتروشيمي فجر در زميني به مساحت 30 هكتار در سايت 4 منطقه ويژه بنا شده است و به عنوان قلب منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي مطرح است. تامين هوا، اب ، بخار ، نيتروژن واكسيژن واحدهاي پتروشيمي و برق كل منطقه ويژه بر عهده اين شركت مي باشد. توليدات آن در هر ساعت عبارتند از: برق(5.58‏ مگاوات) ، بخار (860‏ تن) ، آب RO‏ (4680‏ متر مكعب) ، آب سرويس (400‏ متر مكعب )آب آشاميدني (250‏ متر مكعب) ، هواي سرويس (16500‏ نرمال متر مكعب)، كل سرمايه گذاري ارزي اين شركت مبلغ 310 ميليون دلار و 768 ميليارد ريال است. نيروي انساني زمان بهره برداري پتروشيمي فجر 256 نفر و ارزش توليدات سالانه آن مبلغ 1105 ميليارد ريال است . محصولات آن در تامين سرويس هاي جانبي مورد نياز واحدهاي فرآيندي طرح هاي مستقر در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي كار برد دارند. خوراك آن نيز حدود 7 هزار متر مكعب در ساعت آب خام و 7 ميليون متر مكعب در روز گاز طبيعي است.
‏سيستم هاي خنك كننده ‏:
‏هر دستگاه مكانيكي مانند موتور كمپرسور در هنگام كاركردن اصطكاك و حرارت زيادي ايجاد مي كند. قسمتي از حرارت حاصل از محصولات احتراق به جداره سيلندرها، پيستون ها و غيره منتقل مي گردد كه بايستي به وسيله ماده اي خارج و حذف گردد.
‏مثلا موتورهاي ديزلي به وسيله آب خنك مي شوند، زيرا حرارت منتشر شده باعث خستگي و ترك خوردگي قطعات موتور مي گردد، يا روغن ها كه حرارت را ازياتاقان هاي موتور يا توربين يا ساير قطعات ديگر مي گيرند و خود به وسيله آب سرد شده ودوباره در مسير گردش قرار مي گيرد.
‏پس نتيجه مي گيريم كه آب با داشتن ضريب دي الكتريك بالا به عنوان يك واسطه عمل كرده يعني حرارت را از سيستم هاگرفته و با خنك شدن آن را پس داده و مجدا آماده اخذ حرارت مي شود به طور كلي در صنايع جهت خنك كردن آب يا بخار از سيستم هاي خنك ‏كن به نام برجهاي خنك كننده (COOLING TOWER)‏ استفاده به عمل مي آيد .
‏انواع سيستمهاي خنك كننده :
‏الف: سيستم هاي خنك كننده تر: WET COOLING SYSTEM
‏1-سيستم خنك كنندة باز
‏2-سيستم خنك كنندة بسته
‏3-سيستم خنك كننده تركيبي
‏ب: سيستم هاي خنك كننده خشك : DRY COOLING SYSTEM
‏1-سيستم خنك كننده خشك مستقيم
‏2-سيستم خنك كننده خشك غير مستقيم
‏3-سيستم خنك كننده تركيبي
‏1-سيستم خنك كنندة باز ONCE THROUGH SYSTEM
‏در محيطي كه آب فراوان است محل هاي نزديك دريا يا رودخانه آب را به وسيله پمپ از يك طرف وارد سيستم هاي مبدل حرارتي (HEAT EXHCANGERS)‏ نموده و از طرف ديگر خارج مي گردد. آب درمحل عبور خود با جسم داغ تبادل گرما كرده و دوباره وارد رودخانه يا دريا مي گردد.
‏بنابراين آب گرفته شده از در يا مجددا به دريا باز مي گردد و عمل تبخير بر روي آن صورت نمي گيرد يعني آب داراي مواد حل شده و معلق ثابتي است لذا ايجاد رسوب بر روي لوله هاي كندانسور نمي نمايد اما به دليل داشتن مواد معلق زياد باعث خوردگي از نوع سائيدگي (ERROSION CORROSION)‏ مي گردد براي جلوگيري از سائيدگي درون لوله بايد در داخل لوله هاي خنك كننده با ايجاد محافظ كه با تزريق سولفات آهن FESO4‏ محقق مي گردد اقدام نموده و سپس توسط گلوله هاي اسفنجي كه به وسيله پمپ در داخل لوله ها ارسال مي شود قطر مورد دلخواه استاندارد را در آن ايجاد و زيادي آن را كنده و از محيط خارج كرد. اما در مناطق كم آب ، آبي كه به عنوان واسطه حرارتي در سيستم ها عمل مي كند حرارت را جذب كرده ، دور ريخته نمي شود ، بلكه مجدااز آن استفاده مي ‏نمايند. بنابراين آب را وارد سيستمي به نام برج هاي خنك كننده (COOLING TOWER)‏ كرده و پس از سرد شدن مجدا وارد مبدل هاي حرارتي مي نمايند.
‏انواع سيستم هاي خنك كننده تر:
‏الف: استخرهاي خنك كن:
‏استخرهاي خنك كن ساده ترين سيستم هاي خنك كننده با ابعاد زياد بوده كه آب گرم توسط لوله اي وارد آن شده و در اثر تماس با هواي محيط حرارت خود را از دست داده و آب خنك كننده از بالاترين قسمت استخر به سيستم مبدل حرارتي برگشت داده مي شود با اين عمل زمان ماندن آب در استخر زياد شده ، در نتيجه آب زمان بيشتري را در معرض هوا قرار مي گيرد و لذا تبادل حرارتي بهتر صورت مي گيرد و همچنين ممكن است آب گرم به صورت آب پاش و قطره قطره وارد استخر گردد. با اين عمل سطح برخورد آب گرم با هواي محيط درزمان ريزش زياد شده و قسمتي از آب در اثر برخورد با هوا تبخير شده و در اثر اين عمل بقيه آب در حال ريزش خنك مي گردد و در نتيجه راندمان آن از استخر اوليه بهتر است. در چنين سيستم هايي بايستي در طراحي حصارهايي جهت جلوگيري از انتقال آب به وسيله باد در نظر گرفته شود ، در بعضي از سيستم هاي قديمي كه حصار در طراحي بكار گرفته نشده است ، صدمات زيادي به سيستم هايي كه در جوار استخر قرار گرفته اند وارد كرده است. تجربه ثابت كرده است كه وقتي رطوبت هواي ساكن دريك نقطه افزايش يابد آب كمتر تبخير شده و در نتيجه آب گرمي كه از سيستم مبدل حرارتي جهت خنك شدن وارد محيطي كه داراي هواي مرطوب است گرديده و ديرتر خنك مي شود ،نتيجه انكه اگر هوا از طريقي به حركت درآورد تا هواي خشك جانشين هواي مرطوب شود، راندمان سيستم خنك كننده به مراتب افزايش مي يابد.

 

دانلود فایل