تحقیق اوراق اجاره 💯

دانلود تحقیق اوراق اجاره باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق اوراق اجاره

تحقیق-اوراق-اجارهلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 37 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

1
‏اوراق اجاره
‏چكیده
‏اوراق اجاره به سندهایی مالی اطلاق می‌شود كه از قابلیت گردش در جهت بهره‌وری ‏اقتصادی برخوردارند و مالكیت بر عین‌های اجاره داده شده یا منافع و یا خدمات را ‏نشان می‌دهند.
‏اوراق اجاره شامل مجموعه‌ای متنوع است كه اصلی‌ترین ویژگی مشترك آن‌ها گردش ‏راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها است. اوراق اجاره سه گونه است: اوراق اجاره منافع, اوراق ‏اجاره خدمات و اوراق اعیان اجاره‌ای. هریك از این گونه‌ها خود به چند دسته تقسیم ‏می‌شوند.
‏این مقاله در صدد مطالعه فقهی این اوراق و بررسی عناصر مشترك و اختصاصی آن‌ها ‏است.
‏از این رو ابتدا به تعریف اوراق اجاره و تبیین انواع آ‎‏ن می‌پردازد. سپس با ‏شناسایی عناصر همه یا هریك از انواع اوراق اجاره, مطالعه‌ای فقهی را در جهت سازگار ‏بودن و یا نبودن این عناصر با موازین فقهی به سامان می‌رساند. نتیجه‌ای كه از این ‏مطالعه حاصل می‌شود آن است كه: دست كم بسیاری از انواع اوراق اجاره از نظر فقهی ‏مواجه با اشكال نمی‌باشند.
‏واژگان كلیدی: اوراق اجاره, اوراق اجاره منافع, اوراق اجاره خدمات,
‏اوراق اجاره اعیان
2
1‏ـ تعریف اوراق اجاره و انواع آن
‏الف. تعریف اوراق اجاره
‏اوراق اجاره به سندهایی مالی اطلاق می‌شود که برخوردار از قابلیت گردش در جهت ‏بهره‌وری اقتصادی بوده و مالکیت دارنده آن را نسبت به عین‌های اجاره داده شده یا ‏منافع توصیف شده‌ای که عمدتاً تقدیری ـ و نه فعلی و تحقیقی ‏–‏ هستند، نشان می‌دهد.
‏از این‌رو اوراق اجاره را باید شامل مجموعه‌ای متنوع دانست که با برخی ویژگی‌های ‏مشترک و اختصاصی قابل شناسایی است. بعد از عنصر «ارتباط داشتن با عقد اجاره» ‏اصلی‌ترین ویژگی مشترک سندهای اجاره گردش راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها است, که از آن ‏ابزاری برای سرمایه گذاری راحت‌تر اقتصادی و گام نهادن در مسیری منتهی به توسعه ‏ساخته است.
‏ب. انواع اوراق اجاره
‏انجام هرگونه مطالعه فقهی پیرامون این اوراق تنها پس از توضیح انواع و گونه‌های ‏آن‌ها امکان‌پذیر است. تفکیک قایل شدن میان انواع اوراق اجاره، ما را در شناسایی ‏عناصر شکل دهنده و هویت بخش به هر یک از آن‌ها, یاری می‌رساند. قیود و مختصات تمییز ‏دهنده هر یک از این انواع از دیگری تنها هنگامی مشخص می‌شود که با توضیح انواع این ‏اوراق, به شناسایی و بررسی ویژگی‌های انحصاری و مشترک آن‌ها پرداخته شود.
3
‏این مسئله در مطالعه فقهی این اوراق بسیار راه‌گشا می‌باشد؛ زیرا نشان می‌دهد که ‏هر یک از این انواع تا چه میزان با موازین فقه سازگاری دارد.
‏اوراق اجاره سه گونه متفاوت را پوشش می‌دهد: اوراق اجاره منافع، اوراق اجاره ‏خدمات و اوراق اعیان اجاره‌ای. در زیر تبیین این انواع را پی می‌گیریم:
1 ‏ـ اوراق اجاره منافع
‏اوراق اجاره منافع، سندهایی هستند که تداول ]دست به دست گشتن[ آن‌ها پس از صدور، ‏دربردارنده انجام سلسله‌ای از عقدهای اجاره نسبت به منافع یک عین است. این اوراق به ‏دو دسته تقسیم می‌شوند:
‏دسته اول: سندهای اجاره اموال وقفی و یا مشابه آن
‏این در موردی است كه به عنوان مثال, زمینی وقفی یا زمینی که اداره آن دراختیار ‏شهرداری است وجود داشته باشد و متولی وقف و یا شهرداری به‌منظور جذب سرمایه لازم ‏برای احداث بنا در زمین تحت اختیار خود، سندهایی را صادر نماید؛ به این صورت که با ‏دادن آن‌ها به مجموعه‌ای از افراد, مبالغی در چارچوب عقد اجاره از آنان دریافت کند ‏و دارندگان سندها نیز در موعد مقرر از منافع سکونت در بنای احداث شده در آن زمین ‏استفاده نمایند. در این گونه از اوراق اجاره، شهرداری یا مرجع مشرف به زمین‌ها از ‏وکالت صاحبان سندها برای اجاره دادن مجدد آن‌ها به افراد دیگری برخوردار است.
4
‏ابعاد و ویژگی‌های این دسته از سندهای اجاره را می‌توان به صورت زیر ارایه ‏نمود:
1‏ـ عقد اجاره میان ناظر یا مشرف از یک طرف و اشخاص متعدد از طرف دیگر صورت ‏می‌گیرد؛
2‏ـ مشرف یا ناظر با استفاده از مبالغی که در ازای واگذاری سندهای اجاره دریافت ‏می‌کند به سرمایه گذاری در زمین تحت اختیار خود دست می‌زند؛
3‏ـ از جانب دارندگان سند به مشرف یا ناظر وکالت داده می‌شود تا وی بتواند حق ‏انتفاع از مال الاجاره را از جانب آن‌ها به افرادی که در نهایت از منافع حاصل از ‏اجاره بهره‌مند می‌شوند واگذار نماید. این افراد مستأجران نهایی به حساب ‏می‌آیند؛
4‏ـ تمام منافع حاصل از زمین پس از اتمام کار به صاحبان این سندها تعلق ندارد ‏بلكه بخشی از آن به اشخاص حقیقی یا حقوقی که وقف و یا ملکیت زمین مربوط به آن‌ها ‏است، تعلق می‌گیرد و مشرف ملزم به پرداخت این سهم به آن‌ها است؛
5‏ـ اجاره دوم و دیگر اجاره‌ها ـ اجاره‌هایی که بعد از اولین اجاره از طریق ‏انتقال سندها صورت می‌گیرد ـ آمیخته‌ای از اجاره بالوکاله و اجاره بالاصاله است؛ ‏زیرا صادر کننده سند (مشرف و یا ناظر) در اجاره دادن سهم مربوط به دارندگان سندها, ‏بالوکاله و در اجاره دادن سهم مربوط به صاحب وقف و یا اشخاص حقوقی صاحب زمین ‏بالاصاله عمل می‌نماید.

 

دانلود فایل