تحقیق انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی و مروری بر جنگ ایران و عراق 13 ص 💯

دانلود تحقیق انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی و مروری بر جنگ ایران و عراق 13 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی و مروری بر جنگ ایران و عراق 13 ص

تحقیق-انواع-سلاح-های-شیمیایی-و-میکروبی-و-مروری-بر-جنگ-ایران-و-عراق-13-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..DOC) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..DOC) : 
 

‏1
‏انواع سلاح های شیمیایی و میکروبی
‏و
‏ مروری بر جنگ ایران و عراق
‏در جنگ تحمیلی 8 ساله علیه ایران رژیم عراق با بهره گیری از چالش های میان تهران ‏واشنگتن، با تحریك كاخ سفید و با هدف رسیدن به امیال خود، مرزهای غربی كشورمان را ‏مورد تاخت و تاز قرار داد. این جنگ به لحاظ بسیاری پارامترها، با سایر نزاع های چند ‏سال اخیر متفاوت بوده است. استفاده از جنگ افزارهای شیمیایی در این جنگ از سوی رژیم ‏عراق یكی از این پارامترها است كه هیچگاه در این وسعت، در هیچ نزاع منطقه ای به كار ‏نرفت. وسعت این اقدام غیرانسانی و مغایر با قوانین بین المللی به حدی بود كه حتی ‏شهروندان عراقی نیز از آن در امان نماندند. اسفند ماه سال 1366 یادآور خاطره تلخ ‏بمباران شیمیایی شهر ‏حلبچه‏در منطقه كردستان عراق است كه طی آن صدها نفر از اهالی منطقه جان خود ‏را از دست دادند.
‏آنچه در پی مطالعه خواهید فرمود، مروری است بر تاریخ استفاده رژیم عراق از این ‏سلاح ها در طول جنگ تحمیلی ‏.
*    *    *
‏اولین باری كه ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده كرد مربوط به 27 مهرماه 1359 ‏در منطقه جنوب (استان خوزستان) است. در این سال عراق چهار بار از سلاح شیمیایی ‏از نوع تاول زا (گاز خردل) استفاده كرده كه 1 مصدوم و 20 شهید به دنبال داشت.
‏حملات شیمیایی ارتش بعث در سال های 1360 و 61 كه مقارن بود با عملیات های پیاپی ‏رزمندگان اسلام، گسترش یافت. در سال 1360 عراق 6 بار از این سلاح مرگبار و غیر ‏انسانی استفاده كرد كه باز در همان منطقه (جبهه های جنوب) و از همان نوع تاول زا ‏بود این بار 101 نفر به شهادت رسیدند.
‏2
‏در سال1361، در عملیات والفجر مقدماتی 12 بار مناطق غرب و جنوب مورد اصابت بمب ‏های شیمیایی قرار گرفت. جبهه میانی، غرب و شمال غرب و بخشی از استان های ایلام، ‏آذربایجان غربی، اردبیل، باختران، كردستان و سلیمانیه و در عملیات های والفجر 2 و 4 ‏در سال1362، 64 بار مورد اصابت بمب های شیمیایی از نوع تاول زا(خردل) و اعصاب (‏تابون) قرار گرفتند.
‏بر اثر این حملات وحشیانه و غیر انسانی صدها نفر شهید و هزاران نفر مصدوم شدند.
‏در این سال (62) سلاح های شیمیایی تعداد زیادی از اهالی غیر نظامی مناطق مزبور ‏را مصدوم و نابینا كرد. از تاریخ اول فروردین تا 27 اسفند 1363، 2225 نفر مصدوم و 40 ‏شهید در عملیات های خیبر و بدر حاصل اصابت 58 بار بمب های تاول زا، اعصاب، خفه ‏كننده و آلوده كننده خون است سال 1364، در عملیات های والفجر 8 و ابتدای والفجر 9 ‏در مناطق جنوب 76 بار سلاح شیمیایی به كار رفت كه حاصل آن 77 شهید و حدود 11 هزار و 644 ‏نفر مصدوم بود.
‏عراق در پاسخ به حملات رزمندگان اسلام و به خاطر شكست سنگین در عملیات های  ‏پیروزمندانه كربلای دو،چهار ، پنج وشش 102 بار از سلاح های شیمیایی استفاده كرد كه 4720 ‏نفر مصدوم و 107 نفر به شهادت رسیدند.
‏در سال 1365عراق در مناطق شلمچه، سردشت، خوزستان، بصره، كردستان، دیاله و ایلام 43 ‏بار از سلاح شیمیایی استفاده كرد كه 9440 مصدوم  442 شهید حاصل این حملات ‏وحشیانه بود.
‏در سال پایانی ،34 حمله شیمیایی در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب ثبت شده است كه ‏آخرین بار آن بعد از قرار داد 598 در تاریخ سوم شهریور در عملیات باز پس گیری «فاو» ‏بود. بر اساس آمارهای رسمی نهادهای مسؤول در این رابطه تعداد كل شهدای حملات ‏شیمیایی در طول جنگ حدود 2600 شهید و تعداد كل مصدومان نظامی و غیر نظامی حملات ‏شیمیایی 107 هزار نفر و تعداد جانبازان شیمیایی (كه در حال حاضر تحت پوش بنیاد ‏جانبازان هستند) حدود 45 هزار نفر است.
‏3
‏به كارگیری سلاح های شیمیایی از سوی عراق در حالی صورت می گرفت كه این كشور جزو 120 ‏كشور امضا كننده پروتكل ژنو درباره منع استفاده از سلاح های سمی، خفه كننده و ‏تركیبات باكتریولوژیك قرار داشت. پروتكل 1925 ژنو كه طی قطعنامه 2612 (12)B‏سازمان ‏ملل مجدداً به تصویب رسیده است، صراحتاً استعمال سلاح های شیمیایی را منع می كند.
‏اما به نوشته هفته نامه اشپیگل چاپ آلمان یك كارخانه تولید گاز خردل و اعصاب (‏تابون) می تواند سالیانه 000/760/1 تن مواد خام شیمیایی را به گازهای كشنده خردل و ‏تابون مبدل سازد.
‏در حالی كه در كارخانه تولید سلاح های شیمیایی سامرا 4 خط تولید مشغول ساخت 4 ‏نوع ماده ضد عصبی مرگ زا بود و مواد اولیه هر یك از خطوط تولید از كشورهای غربی به ‏اسم گازهای حشره كش خریداری می شد كه تولید هفتگی آن جمعاً حدود 10 هزار تن بود. ‏رادیوی صدای عراق در تاریخ 30 مهر 1380 اعلام كرد: در جنگ با ایران از پودر سیاه ‏زخم استفاده می نمودو در طول 8 سال جنگ هر هفته اقدام به تولید 3 هزار لیتر ماده ‏مادر در تولید پودر سیاه زخم می كرد. بر اساس تحقیقات به عمل آمده گاز تابون اغلب ‏در زمان حمله به رزمندگان ایران مورد استفاده قرار می گرفت كه خیلی سریع مرگ را به ‏دنبال دارد و از آنجا كه مواد این گاز به فاصله چند ثانیه تجزیه می شود، هیچ اثری ‏از آن در محیط باقی نمی ماند.

‏پزشكان انگلیسی می گویند: بازماندگان بمباران شهر حلبچه كه بیش از 5 هزار كشته ‏داشت به بیماری های روانی، پوستی و مغزی بسیار خطرناك مبتلا هستند و تعداد بیماران ‏سرطانی بسیار زیاد است. این سلاح ها دارای تأثیر موروثی بوده و از نسلی به نسل دیگر ‏منتقل می شود.
‏ضایعات مشاهده شده در مصدومان شیمیایی به شرح ذیل می باشد.
1. ‏سوختگی های پوستی از درجه 1 تا 3 در نقاط مختلف سطح بدن كه 20 تا 70 درصد سطح ‏بدن را به خصوص صورت، دندان ها و نواحلی تناسلی را می پوشاند.
2. ‏تحریك شدید چشم ها، ورم ملتهبه كه با احساس سوزش شدید، اشك، ریزش، ترس از نور ‏و خیره شدن دید همراه است.
‏4
3. ‏ضایعات ریوی، گرفتاری دستگاه تنفسی فوقانی، تمام بیماران از احساس سوزش در ‏ناحیه سینه و سرفه و علایم فارانژیت و برنشیت رنج می برند و اكثراً دچار سرفه های ‏پیاپی، دفع خلط و تنگی تنفس هستند.
4. ‏عوارض گوارش شامل اشكال در بلع، حالت تهوع و استفراغ كه در مقایسه با سایر ‏عارضه ها كمتر مشاهده می شود.
.
‏عوارض خونی كه خطرناك ترین عارضه در میان مصدومان گازها ی شیمیایی است پس از 5 ‏تا 7 روز در بیمار علایم دپرسیون مغز استخوان پدید می آید. این علایم با كاهش ‏سلول های خونی مشخص می شود و تعداد گلبول های سفید به 500 می رسد.

‏انواع سلاح های شیمیایی
‏وی ایكسVX
‏سمی ترین سلاح شیمیایی است و به شكل مایع چسبناك و بی رنگی است ‏كه به آرامی به گاز بی رنگ و بو تبدیل می شود. وی ایكس با تحریك اعصاب موجب تشنج و ‏فلج رگ های خونی و ریه ها می شود.
‏مقدار 10 میلی گرم از این ماده بر روی پوست برای مرگ كافی است و قربانیان ‏درنهایت بر اثر خفگی می میرند.
‏عراق توانایی ساخت بیش از 200 تن وی ایكس را داشته و هرگز نیز آمار واقعی آن ‏میزانی كه عراق ادعا می كند نابوده كرده، به دست نیامده است.

 

دانلود فایل