تحقیق انواع ساختمان 83 ص 💯

دانلود تحقیق انواع ساختمان 83 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق انواع ساختمان 83 ص

تحقیق-انواع-ساختمان-83-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 83 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏انواع ساختمان
‏با توجه به اينكه به معناي كلي به هر چيزي كه ساخته مي‏‌‏شود مي‏‌‏توان ساختمان گفت ولي در اينجا منظور ما از ساختمان بناهاي ساخته شده با مصالح بنايي (آهن، سيمان، گچ، آجر و غيره) مي‏‌‏باشد. اصولا ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفي و نوع كاربرد آن مي‏‌‏توان به دو دسته تقسيم نمود.
‏الف : ‏انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفي
‏1- ساختمانهاي بتني :
‏ساختمان بتني ساختماني است كه براي اسكلت اصلي آن از بتن آرمه (سيمان، شن، ماسه و فولاد بصورت ميلگرد ساده و يا آجدار) استفاده شده باشد. در ساختمانهاي بتني سقفها به وسيله تاوه (دال)‏‌‏هاي بتني پوشيده مي‏‌‏شود و يا از سقفهاي تيرچه و بلوك و يا ساير سقفهاي پيش ساخته استفاده مي‏‌‏گردد و براي ديوارهاي جدا كننده (پارتيشن‏‌‏ها) ممكن است از انواع آجر مانند سفال تيغه‏‌‏اي، آجر ماشيني سوراخ دار، آجر معمولي كور‏‌‏ه‏‌‏اي و يا تيغچه گچي و يا چوب استفاده شده و ممكن است از ديوار بتون آرمه هم استفاده مي‏‌‏شود. در هر حال در اين نوع ‏ساختمانها شاه تيرها و ستونها از بتون آرمه (بتون سطح) ساخته مي‏‌‏شود.
‏2- ساختمانهاي فلزي
‏در اين نوع ساختمانها براي ساختن ستونها و پلها از پروفيلهاي فولادي استفاده مي‏‌‏شود. در ايران معمولا ستونها را از تيرها آهنهاي I‏ دوبل و يا بال و پهن‏‌‏هاي تكي (آهنهاي هاش) استفاده مي‏‌‏نمايد و همچنين براي اتصلات از نبشي- تسمه و براي زير ستونها از صفحه فولادي استفاده مي‏‌‏شود و معمولا دو قطعه را بوسيله جوش به همديگر متصل مي‏‌‏نمايند. سقف اين نوع ساختمانها ممكن است تير آهن و طاق ضربي باشد و يا از انواع سقفهاي ديگر از قبيل تيرچه بلوك و غيره استفاده گردد. براي پارتيشن‏‌‏ها مي‏‌‏توان مانند ساختمانهاي بتوني از انواع آجر و يا قطعات گچي و يا چوب يا سفالهاي تيغه
‏‌‏اي استفاده نمود. در هر حال جدا كننده‏‌‏ها مي‏‌‏بايد از مصالح سبك انتخاب شوند. د بعضي از ممالك بر خلاف مملكت‏‌‏ ما براي اتصال قطعات از جوش استفاده نكرده بلكه بيشتر از پرج و پيچ و مهره استفاده مي‏‌‏نمايند و براي ستونها نيز مي‏‌‏توان به تير آهن از نبشي و يا ناوداني استفاده نمود.
‏3- ساختمانهاي آجري :
‏در ساختمانهاي كوچك كه از چهار طبقه تجاوز نمي‏‌‏نمايند مي‏‌‏توان از اين نوع ساختمان استفاده نمود. اسكلت اصلي اين نوع ساختمانها آجري بود و براي ساختن سقف‏‌‏ها در ايران معمولاً از پروفيلهاي فولادي I‏ (تير آهن I‏) و آجر بصورت طاق ضربي استفاده مي‏‌‏گردد و يا از سقف تيرچه ‏و بلوك استفاده مي‏‌‏شود‏.
‏در اين نوع ساختمانها براي مقابله با نيروهاي جانبي مانند زلزله بايد حتما از شناژهاي روي كرسي چيني و زير سقفها استفاده شود. در ساختمانها آجري معملا ديوارهاي حمال در طبقات مختلف روي هم قرار مي‏‌‏گيرند و اغلب پارتيشنها نيز همين ديوارهاي حمال مي‏‌‏باشند. حداقل عرض ديوارهاي حمال نبايد از 35 سانتيمتر كمتر باشد.
‏4- ساختمانهاي خشتي و گلي :
‏اين نوع ساختمانها در شهرها بعلت گراني زمين كمتر ساخته مي‏‌‏شود و بيشتر در روستاهاي دور كه دسترسي به مصالح ساختماني مشكل تر است مود استفاده قرار مي‏‌‏گيرد.
‏اسكلت اصلي اين نوع ساختمانها از خشت خام و گل مي‏‌‏باشد و تعداد طبقات آن از يك طبقه تجاوز نمي‏‌‏كند و در مقابل نيروهاي جانبي مخصوصاً در مملكت ما كه از مناطق زلزله خيز دنيا مي‏‌‏باشد جدا جلوگيري بعمل آيد. بجز ‏انواع فوق ساختمانهاي ديگري نيز وجود دارد مانند ساختمانهاي سنگي كه بيشتر در مناطق كوهستاني مورد استفاده قرار مي‏‌‏گيرد ممكن است ساختماني مركب از دو يا چند نوع از انواع فوق ساخته شود مانند ساختمانهاي فلزي و بتوني و يا فلزي و آجري و غيره.
‏ماشين آلات مخلوط كردن بتون
‏مخلوط كنها يا ميكسرها در انواع متفاوتي موجودند كه نمونه‏‌‏هاي آن عبارتند از ‏:
‏ميكسر تريلي ‏–‏ ميكسر ساكن يا كارخانه مركزي تهيه بتون و ميكسر ترانزيت. روش درجه بندي كه براي ميكسرهاي بتون به كار مي‏‌‏رود بر اساس استفاده از يك علامت (سمبل) ‏شامل يك حرف لاتين و يك شماره است. حرف لاتين نشانگر نوع ميكسر است كه معمولاً از حرف S‏ براي كارهاي ساختماني و ازE‏ براي كارهاي روكش سطح راهها و همچنين از شماره كه حجم بتون مرطوب را بر حسب فونت مكعب بيان مي‏‌‏نمايند استفاده مي‏‌‏شود مثلا 15S‏ كه در كارهاي ساختماني با حجم 15‏ فوت مكعب به كار مي‏‌‏رود.
‏مخلوط كردن بتون با ميكسرهاي ثابت : اين نوع مخلوط كردن يا در محل .كارگاه ساختماني و يا در يك كارخانه مركزي بتون به نام ايستگاه مركزي بتون يا بچينگ پلنت به عنوان يكبار مخلوط كن به مدت 1 الي 3 دقيقه (بسته به ظرفيت دستگاه) انجام مي‏‌‏گيرد.
‏پمپ بتون :
‏اولين بارن تلمبه در حمل بتون به داخل تونل استفاده شد ولي امروزه اين وسيله به طور وسيعي درساختمانهاي بتني به كار مي‏‌‏رود. تلمبه معمولا بر روي شاسي كاميون سوار شده و به كمك مكانيسمهاي خاص لوله بتون را كه از جنس فلزي يا انعطاف پذير است كه مي‏‌‏تواند در ارتفاعات مختلف و در زاويه‏‌‏هاي مورد نظر تغيير مكان دهد.
‏بتونير :
‏بتونير يكي از ماشين آلات ساختن بتون است كه داراي جام استوانه‏‌‏اي شكل و پره‏‌‏هايي براي اختلاط مصالح و تخليه بتون است.
‏اتوبتونير :
‏به اين ماشين ممكن است اتوميكسر نيز گفته شود و سيستم كار اين ماشين بصورت خود كشش (موتور سر خود) است و داراي ظرفيت جام بزرگتري از بتونير است و اصول كار آن مانند بتونير است و در ساختن بتونها كاربرد دارد.
‏شاتكريت :
‏شاتكريت به بتوني اطلاق مي‏‌‏شود كه توسط لوله به محل ريختن منتقل ‏شده و به طريقه پنوماتيكي با فشار و سرعت زياد برروي يك سطح پاشيده مي‏‌‏شود. شاتكريت شامل دو نوع خشك و مرطوب است. شاتكريت خشك نوعي است كه قسمت اعظم آب مورد نياز بتون در دهانه لوله ‏به بتون اضافه مي‏‌‏شود ‏و سپس به بيرون پاشيده مي‏‌‏شود. شاتكريت مرطوب آن است كه تمام اجراي تشكيل دهنده بتني مخلوط شده و سپس وارد لوله انتقال مي‏‌‏شوند.
‏تاريخچه مصرف فولاد در بتون :
‏مصرف فولاد در بتون حاصل يك كشف ناگهاني نيست بلكه نتيجه يك تكامل و پيشرفت است. در سال 1848 لمبوت با ساختن يك قايق بتوني پارويي كه بوسيله شبكه‏‌‏هاي مربع مستطيل شكل ميله‏‌‏هاي آهني مسلح شده بود اولين سازه بتون مسلح را بوجود آورد. ‏در سال 1873 مونيير يك منبع آب با ظرفيتي ‏برابر 120 متر مكعب ساخت. درسال 1887 كنن و وايس در كتاب سيستم مونيير تئوري بتون فولادي را بر اساس سه اصل بنا نهادند كه امروزه نيز مورد استفاده قرار مي‏‌‏گيرد. اين اصول بدين قرارند :
‏تمام نيروي كششي در يك عضو بتون مسلح به وسيله فولاد تحمل مي‏‌‏شود.

 

دانلود فایل