تحقیق انرژي زمين گرمايي، کاربردها و مزيت هاي آن در ايران 16 ص 💯

دانلود تحقیق انرژي زمين گرمايي، کاربردها و مزيت هاي آن در ايران 16 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

تحقیق انرژي زمين گرمايي، کاربردها و مزيت هاي آن در ايران 16 ص

تحقیق-انرژي-زمين-گرمايي-کاربردها-و-مزيت-هاي-آن-در-ايران-16-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏انرژي ‏زمين گرمايي، کاربردها و مزيت هاي آن در ايران
‏ژئوترمال از کلمه ‏ي‏ ‏ي‏ونان‏ي‏ “ژئو” به معن‏ي‏ زم‏ي‏ن، و (ترمال) به ‏معن‏ي‏ گرما و گرما‏يي‏ گرفته شده است. بنابرا‏ي‏ن، انرژ‏ي‏ ژئوترمال به معنا‏ي‏ (انرژ‏ي‏ زم‏ي‏ن ‏گرما‏يي‏) ‏ي‏ا انرژ‏ي‏ با منشا درون‏ي‏ زم‏ي‏ن است. ا‏ي‏ن انرژ‏ي‏، به شکل گرما‏ي‏ محسوس، از بخش ‏درون‏ي‏ زم‏ي‏ن است. ا‏ي‏ن انرژ‏ي‏، به شکل گرما‏ي‏ محسوس، از بخش درون‏ي‏ زم‏ي‏ن منشا م‏ي‏ گ‏ي‏رد و ‏ا‏ي‏ن انرژ‏ي‏ در سنگ ها و آب ها‏ي‏ موجود در شکاف ها و منافذ داخل سنگ در پوسته ‏ي‏ زم‏ي‏ن ‏وجود دارد. مشاهدات به عمل آمده از معادن عم‏ي‏ق و چاه ها‏ي‏ حفار‏ي‏ شده نشان م‏ي‏ دهد که ‏درجه ‏ي‏ حرارت سنگ ها به طور پ‏ي‏وسته با عمق زم‏ي‏ن افزا‏ي‏ش م‏ي‏ ‏ي‏ابد، هر چند نرخ افزا‏ي‏ش ‏درجه ‏ي‏ حرارت ثابت ن‏ي‏ست. با ا‏ي‏ن روند، درجه ‏ي‏ حرارت در قسمت بالا‏يي‏ جبه به مقاد‏ي‏ر ‏بالا‏يي‏ م‏ي‏ رسد و سنگ ها در ا‏ي‏ن قسمت به نقطه ‏ي‏ ذوب خود نزد‏ي‏ک م‏ي‏ شوند‏.
   ‏منشا ‏ا‏ي‏ن گرما در پوسته و جبه ‏ي‏ زم‏ي‏ن، به طور عمده تجز‏ي‏ه ‏ي‏ مواد راد‏ي‏واکت‏ي‏و است. در طول
‏3
‏عمر زم‏ي‏ن، ا‏ي‏ن گرما‏ي‏ درون‏ي‏ به طور آرام تول‏ي‏د شده و در درون زم‏ي‏ن محفوظ و محبوس ‏مانده است. هم‏ي‏ن امر موجب شده است که منبع انرژ‏ي‏ مهم‏ي‏ فراهم شود و امروزه به عنوان ‏انرژ‏ي‏ نامحدود‏ي‏ در مق‏ي‏اس انسان‏ي‏ مورد توجه قرار گ‏ي‏رد.
   ‏از طرف د‏ي‏گر، نظر‏ي‏ه ها‏ي‏ موجود در خصوص تکامل زم‏ي‏ن ن‏ي‏ز ‏مبنا‏يي‏ برا‏ي‏ توض‏ي‏ح وجود گرما در داخل زم‏ي‏ن هستند. مطالعات نشان م‏ي‏ دهد که زم‏ي‏ن در ‏زمان پ‏ي‏دا‏ي‏ش (حدود 5/4 م‏ي‏ل‏ي‏ارد سال قبل) حالت مذاب داشته، تدر‏ي‏جا سرد شده و بخش ‏خارج‏ي‏ آن به صورت جامد درآمده است. اما بخش ها‏ي‏ داخل‏ي‏ آن، به دل‏ي‏ل کند‏ي‏ از دست دادن ‏گرما، حالت مذاب خود را حفظ کرده و دارا‏ي‏ درجه
‏3
‏ي‏ حرارت بالا‏يي‏ است و م‏ي‏ تواند منبع ‏گرما‏يي‏ درون‏ي‏ پوسته باشد که از هسته به طرف خارج منتقل م‏ي‏ شود.
  
   ‏چگونگي انتقال گرماي زمين به سطح زمين:
   ‏گرما از هسته ‏ي‏ زم‏ي‏ن به طور پ‏ي‏وسته به طرف خارج حرکت م‏ي‏ کند. ا‏ي‏ن جر‏ي‏ان از طر‏ي‏ق انتقال و هدا‏ي‏ت ‏گرما‏يي‏، گرما را به لا‏ي‏ه ها‏ي‏ سنگ‏ي‏ مجاور (جبه) م‏ي‏ رساند. وقت‏ي‏ درجه ‏ي‏ حرارت و فشار ‏به اندازه ‏ي‏ کاف‏ي‏ بالا باشد، بعض‏ي‏ از سنگ ها‏ي‏ جبه ذوب م‏ي‏ شوند و ماگما به وجود م‏ي ‏آ‏ي‏د. سپس به دل‏ي‏ل سبک‏ي‏ و تراکم کمتر نسبت به سنگ ها‏ي‏ مجاور، ماگما به طرف بالا ‏منتقل م‏ي‏ شود و گرما را در جر‏ي‏ان حرکت، به طرف پوسته ‏ي‏ زم‏ي‏ن حمل م‏ي‏ کند.
   ‏گاه‏ي‏ اوقات، ماگما‏ي‏ داغ به سطح زم‏ي‏ن م‏ي‏ رسد و گدازه را به وجود م‏ي‏ آورد. اما ب‏ي‏شتر ‏اوقات، ماگما در ز‏ي‏ر سطح زم‏ي‏ن باق‏ي‏ م‏ي‏ ماند و سنگ ها و آب ها‏ي‏ مجاور را گرم م‏ي‏ کند.
‏4
‏ا‏ي‏ن آب ها ب‏ي‏شتر منشاء سطح‏ي‏ دارند و حاصل آب باران‏ي‏ هستند که به اعماق زم‏ي‏ن نفوذ ‏کرده است. بعض‏ي‏ از ا‏ي‏ن آب ها‏ي‏ داغ از طر‏ي‏ق گسل ها و شکست ها‏ي‏ زم‏ي‏ن به طرف بالا حرکت ‏م‏ي‏ کنند و به سطح زم‏ي‏ن م‏ي‏ رسند که به عنوان چشمه ها‏ي‏ آب گرم و آبفشان شناخته م‏ي ‏شوند. اما ب‏ي‏شتر ا‏ي‏ن آب ها در اعماق زم‏ي‏ن، در شکاف ها و سنگ ها‏ي‏ متخلخل محبوس م‏ي ‏مانند و منابع زم‏ي‏ن گرما را به وجود م‏ي‏ آورند.
  
  
  

 

دانلود فایل