نمونه پایان نامه کارشناسی ارشد بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
هدف از این پایان نامه بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران می باشد
مشخصات فایل
تعداد صفحات | 121 |
حجم | 0/124 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | doc |
توضیحات کامل
دانلود پایان نامه رشته صنایع دستی
بررسی فرشهای کتیبه دار با تحلیل دوره صفویه و تاکید بر نماد و نشانه ای آنها در موزه فرش ایران
چكیده
آثار هنری دستی مردم در سراسر جهان كه قالی چكیده عصاره آنها است ، نشان میدهد كه همواره طبیعت الهام بخش هنرمندان در خلق اثار هنریشان بوده است كلك نقش آفرین هنرمندان طراح با بهرهگیری از خیال ممدوح و خیال محمود به عوالم قدسی و آسمانی ، خالق آثاری بیبدیل و بیهمانند كه در عرصه هنرها سری از سایر بلندتر دارد وبرتارك هنر شرق میدرخشد و همچنین با بهرهگیری از طبیعت در طول تاریخ دیرپای قالی ایران تنوعی بیحد و مرز به طرح و نقش این دستباف هدیه كرده است . هنر خوشنویسی در قالی ، بازتاب ادبیات پارسی را منعكس میسازد .
كلمات كلیدی :
قالی
كتیبه
خط
قالی موزهای
مقدمه
قالی ایران با طرحهای گوناگون دارای مضامین و پیامهای مختلفی است و نماد هنر اصیل و فرهنگ و ادبیات غنی ایران زمین است . ایجاد نقش و نگار بر ابزار كار ، یا بر دیوار محل زندگی از دورهی هخامنشیان و سلسلههای بعد از آن در ایران متداول بوده است . البته در دورهی اسلامی به سبب تغییر دین در ایران در هنر نیز تغییراتی پدیدار شد . سبب گسترش خط را بر اشیاء و آثار میتوان به دو علت اساسی دانست ؛ اول اینكه چون در مذاهب ، توسل به ادعیه و اوراد و اعتقاد به رسیدن به خیر و بركت و سعادت به وسیلهی دعا مبنای محكم داشت ، بعدها در مذهب جدید نیز مردم با ایمان تقریباً بر بیشتر ابزارها و لوام زندگی خود نام مقدسان و بزرگان دین رانقش میكردند و از آنها برای تبرك و سعادت یاری میجستند .
دوم چنانكه میدانیم ایرانیان به تزئین اشیاء و ابزارهای خود علاقهی بسیار داشتند و چون نمیتوانستند نقش صورت به كار ببرند به خط متوسل شدند و برای تزئین آثار خود از خط استفاده كردند و ادعیه و احادیث ، پندو اندرز ، اشعار را با خط خوش بر بستر آثار و لوازم زندگی خود نقش كردند . از همین جاست كه مشاهده می شوند هنرمندان بیشتر به زیبایی خط توجه داشتهاند و زوایا و اشكالی در نگارش آن ایجاد كردهاند .
باید گفت كه خط در ایران در دورهی اسلامی ،یكی از عناصر هنرهای تزئینی شده است .
در آغاز با پرسشهای گوناگونی روبرو میشویم :
– قالیهای كتیبهدار چه گروه از فرشها میباشند؟
– چرا از خط و نوشته در قالی استفاده میكردهاند ؟
– آیا فرم كتیبهها در قالیهای مناطق مختلف متفاوت می باشد ؟
– به عنوان نمونه در شهر كرمان بیشتر چه فرمی برای كتیبه استفاده نمودهاند ؟ و دیگر مناطق چطور ؟
– از چه نوع خطی در داخل قاب كتیبه استفاده نمودهاند ؟
– كتیبهها در كدام قسمت قالی كار شدهاند؟
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول : مروری بر قالی ایران
فصل دوم : تاریخچه موزه فرش ایران
فصل سوم: تعریف و نقش خط درقالی ایران
فصل چهارم : طراحی و اجرای فرم انواع كتیبه در قالیهای مناطق مختلف
فصل پنجم : قالیهای كتیبهدار موزه فرش ایران
فصل ششم : كتیبه ، نقشمایهای در قالی
فصل هفتم : قالی بافی در دورهی صفوی
فصل هشتم : توضیحات نمونههایی از قالیهای كتیبهدار در سایر موزهها
خلاصه
نتیجه
فهرست منابع
توضیحات بیشتر و دانلود
صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود”
این فایل با کیفیت بالا برای ارائه تهیه شده است
پشتیبانی فوری در صورت مشکل در دانلود فایل اول لطفا پیامک , تلگرام و تماس 09214087336