دانلود تاریخچه نقاشی های دوره صفویه
دانلود تاریخچه نقاشی های دوره صفویه
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 157 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 19 |
دریافت فایل
فهرست عناوین :
- تاریخچهی نقاشیهای عهد صفویه
- آشنایی با پیدایش پایتخت سلسلهی صفویه
- آشنایی با موضوعات نقاشی دوره صفویه
- ورود سبك اروپایی به نقاشی ایرانی
رضا عباسی و اهمیت آثار وی
تاریخچهی نقاشی عهد صفوی:
هرات در سال 1507 با حملهی شیبك خان ازبك سقوط كرد. خود او نیز سه سال بعد در جنگ مرو به دست شاه اسماعیل بیست و سه ساله، شكست خورد و به قتل رسید. اسماعیل كه قبلاً در ابتدای قرن شانزدهم ، تركمانان آق قیونلو را تار و مار كرده بود، اكنون با این پیروزی بیشتر موقعیت خودر ا در امپراتوری خویش استحكام بخشید. بعد از هشت و نیم قرن استیلای عربها و مغولان و تاتارها بار دیگر ایران انسجام یافت. دورهی جدیدی آغاز شده بود، سلسلهی صفوی كه به دست اسماعیل پایه گذاشته شده بود، به مدت بیش از دویست سال دوام یافت و بعد به دست افغانها منقرض شد.
عهد صفوی از مهمترین دوره های هنری در تاریخ اسلامی ما به شمار می رود. شاهان قدرتمند و هنر دوست سلسلهی صفویه توانستد با تكیه بر ملت ایرانی و مذهب تشیع كه از این زمان در ایران رسمیت یافت عصر درخشانی در زمینهای مختلف هنری پدید آوردند كه در آن میان هنر نقاشی جایگاه ویژهای دارد.
آشنایی با پیدایش پایتخت سلسلهی صفوی
پایتخت سلسلهی صفویه ابتدا تبریز بود و بعد به قزوین ( اندكی به جنوب شرقی ) منتقل شد. انتقال پایتخت از شرق به غرب ایران اثرات مهمی بر پیشرفت نقاشی ایرانی داشت. در دوران صفویه مركزیت هنر به شهر تبریز آمد و برخی از هنرمندان هم در شهر قزوین ماندگار شدند. اما اصل سبك نقاشی صفویه در شهر اصفهان به وجود آمد.
بنیانگذار صفویه ، یعنی شاه اسماعیل، شهر تبریز را به پایتختی برگزید و با حمایت بیدریغی كه از هنرها و هنرمندان به عمل آورد به زودی این شهر مركز پویایی هنر ـآن عهد شد. می دانیم كه تبریز سابقهی هنری طولانی داشت و قبل از قدرت یافتن صفویه نیز كارگاههای نقاشی در این شهر فعالیت داشتند، ولی رونق و اعتلای هنری تبریز زمانی به درخشش نهایی نایل آمد كه چنان كه گفتیم به دعوت شاه اسماعیل كمال الدین بهزاد و برخی از همكاران و شاگردانش از هرات به این شهر آمدند. بهزاد كه در حدود سال 916 ه. ق به تبریز آمد از طرف شاه صفوی به مدیریت كارگاههای هنری و ریاست كتابخانهی سلطنتی گماشته شد. نظارت و رهبری هنری وی بود كه باعث گردید تا مكتب تبریز به اعلاء درجه در مصور سازی كتاب یابد و نفیسترین كتابهای هنری تاریخ ایران در این كارگاه تولید شود. تمامی هنرمندان نامدار مكتب تبریز، یا به طور مستقیم شاگرد بهزاد بودند و یا از سرچشمهی هنر او سیراب شده بودند. لذا مجموعهای بی نظیر از نگارگران خلاق ، آثار ریز نقشی را پدید آوردند كه در تاریخ و نقاشی بی همانند است. این هنرمندان علاوه بر فعالت در زمینهی مصور سازی كتب به طراحی فرش و دیگر دستبافها نیز میپرداختند.
19 صفحه فایل Word قابل ویرایش