گزارش کاراموزی در فرماندهی عقیدتی و سیاسی ایجرود

گزارش کاراموزی در فرماندهی عقیدتی و سیاسی ایجرود

گزارش کاراموزی در فرماندهی عقیدتی و سیاسی ایجرود

گزارش کاراموزی در فرماندهی عقیدتی و سیاسی ایجرود

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 23 کیلو بایت
تعداد صفحات 24
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش کاراموزی در فرماندهی عقیدتی و سیاسی ایجرود در 25 صفحه ورد قابل ویرایش

آشنایی با مکان کار آموزی

محل كارورزی استان غواض دلان عاشق یزدان شهرستان سرسبز ایجرود واقع در غرب استان كیلومتر 35 به مركزیت زرین آباد ابتدای جاده ترانزیت ستادفرماندهی انتظامی ایجرود ـ فرماندهی عقیدتی سیاسی ایجرود طبقه چهارم دفتر تبلیغات عقیدتی سیاسی كه در این دفتر اجرای مراسمات از قبیل جشنها ، سوگواری ها ، همایشها ، سخنرانی ها ، برگزاری كلاسهای توجیهی و آگاهی سازی ، پرسنل كادر و وظیفه و برخورد با افراد جامعه یا روستا یا شهرهای كه آداب رسوم متفاوتی با دیگر نقاط كشور دارند و یا اینكه فرهنگهای مختلفی در جامعه وجود دارد .

عملكرد

تكریم ارباب رجوع ها باید از عوامل و پلیس كه تخصص در زمینه جامعه شناسی و فرهنگ شناسی و روانشناسی استفاده نمود برگزاری كلاسهای مخصوص و تغییر آنها روح و روان پرنس جوان و هدایت آنها به سمت سوی تقوا و چگونگی حل مشكلاتشان در زندگی و توكل به خداوند تبارك و تعالی آموزش نفس و جلوگیری از تهاجم فرهنگی غرب دوری جستن افراد از افراد شرور و تباه كار ایجاد احساس مسئولیت بوجود آوردن روحیه شجاعت فداكاری و هدف از برگزاری مراسمات عبارتست از جلب نظر مردم مسئولان ، كارشناسان دست اندركاران فعالیتهای خاص به مهمات امور مرتبط با آن سازمان یا موضوع . یقیناً ناجا از تأثیرگزارترین بخش های و نیروی مسلح در جمهوری اسلامی است در تاریخ یك كشور معمولاً بخش اندكی به جنگ و دفاع اختصاص می یابد و لذا نیروهای مسلح كشور ضمن اینكه اهمیت و جایگاه خویش را ـ حتی در زمان صلح ـ دارا می باشند و همگان بر این اهمیت واقف هستند ، معذلك بطور طبیعی فاقد ارتباط مستمر و تنگ تنگ با بدنة جامعه می باشند . لیكن آن بخش از نیروهای مسلح كه تعامل پیوسته را جامعه دارند همیشه مدنظر بوده ، مورد سؤال اند و مسئولیت ها و وظایف شان هموارة مورد بحث ، نقد و تحلیل است ناجا و پلیس كشور كه بخشی از نیروهای مسلح كشور است ، مسئولیت در ناجا متنوع می باشد ، از تشخیص هویت افراد گرفته تا پیگیری و كشف جرائم كنترل ترافیك ، كنترل هویت میلیونها خودرو سبك و سنگین در سطح كشور كنترل و شناسائی اتباع خارجی ، كنترل و برخورد باقاچاق كالا و مواد مخدر و غیره تا عملكرد قوه قضائیه با حجم و ابعاد گسترده و نامتناهی ـ و این در حالی است كه در هر جای كشور ناهنجاری و امرنابایستی از دو نوع كه مشاهده شود اولین سؤالی كه به ذهن مردم می رسد اینست كه نقش و وظیفه نیروی انتظامی در قبال این امر غیر متعارف و خراف چیست ؟ تنوع فرهنگ ها و تكثیر آن در سرزمین پهناور ایران كار را همچنان بر ناجا پر مسئولیت و حساس تر می سازد زیرا یك سلسله اصول كلی و مبنایی در ارتباط با امنیت كشور باید در زمینه ها و بسترهای متفاوت همسان سازی شده و در هر منطقه از كشور ـ به رغم تفاوتهای قومی و بومی و فرهنگی جغرافیایی اقتضائات رنگارنگ محیطی و اجتماعی ـ رعایت و تثبیت كردند .

یكی از نهادهایی كه با شكل گرفتن اجتماعات و تولد جوامع شهری ضرورت وجودی پیدا می كند پلیس است زندگی جوامع و تشكیل اجتماع مستلزم برقراری ضوابط مقرراتی است كه ضامن بقای سلامت و امنیت و برقراری آرامش باشد و یكی از فعالیتهای مستمر و اساسی پلیس در زندگی روزمره مبارزه جرائم است جامعه و پلیس به یكدیگر وابسته هستند ، شعار معمول پلیس ـ خدمت و محافظت برای مردم و افرادیكه نیاز به خدمت و محافظت دارند یك هدف را توصیه می كند پلیس كارآمد ، مشاركت عمومی ، امنیت اجتماعی باعث آرامش و حفظ نظم جامعه می گردد پلیس مردمی تقریباً به 2300 قبل از میلاد برمی گردد یعنی زمانیكه حكمرانان سومر برای آنچه كه خراف اجتماع محسوب می شد ، معیار های را اعلام نمودند در حوزه كاری تبلیغات عقدتی سیاسی باعث می شود كه تقویت كننده های ارتباط رفتاری عبارتند از : توصیف برابری آزاد اندیش ، تشخیص مشكل ، نیت و هدف مثبت ، گوش كردن جدی به مردم و مخصوصاً درك جوانان تشویق و دلگرمی جوانان به كارهای مثبت از نژاد پرستی دوری كرد قوم پرستی و فرهنگ پرستی دوری كرد همگون سازی و نگاه همگون به تمام جامع و همگون سازی فرهنگها فعالیتهای است كه با همایشها و سخنرانی و آگاهی سازی توسط معاونت تبلیغات عقیدتی سیاسی انجام می پذیرد .

تبلیغات و آموزش در عقیدتی و سیاسی مشكل گشائی ـ نحوه برخورد با معلولان جسمی و ذهنی ـ جمع اوری معتادان ـ ارازل و اوباش ـ مفاسدهای فرهنگی افراد نابینا و كرو لال ـ برقراری قوانین و مقررات راهنمائی و رانندگی در یك موارد و عكس العمل پلیس مورد آموزش و بازنگری و طی شود و هر روز اصلاح تر می گردد . و عقیدتی سیاسی از طریق ارتباطات ذكر شده اعم از رادیوی نوشتاری تصاویری سعی نموده است به مفهوم همبستگی و مشاركت عمومی در چارچوب وظایف سازمانی خود تحقق عملی ببخشد و در حد مقررات موفق بوده است سازمان عقیدتی سیاسی از انفاس قدسی امام راحل بوده است و با محور قرار دادن اهداف عالیه ای دینی ، مكتبی كردن كاركنان و پرورش نیروی انسانی جهت خدمت شایستة نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم به كار گرفته است برگزاری آموزش های عقیدتی سیاسی از احكام شرعی و اسلامی ترویج فرهنگ قرآن كریم تدوین جزوات و كتب دینی مناسب با وظایف محمولة به كاركنان احكام ثانویه شغلی و ده ها محور برجسته دیگر از محورهای اقدامات این سازمان می باشد انجام امور تبلیغی در ایام و مناسبت های اعم از اعیاد و وفیات ، چاپ پوستر ، شراكت اعم از تبلیغی و هشداری برگزاری مراسم ادعیه و زیارات در سراسر كشور با محوریت توجه به اسلام ناب محمدی (ص) و توجه ویژه به اصل دین مبین اسلام و شریعتی نبوی ، همچنین حضور گسترده نظارتی در تمامی صحنه هایی كه ناجا حضور دارند و یكی دیگر از اقدامات عقیدتی سیاسی در جهت صیانت كاركنان برگزاری جلسات ارشادی كاركنان است كه در دو شكل عمومی و خصوصی از طریق معاونت نظارت و ارزیابی انجام می شود . وتاكنون بیش از 88 % در این زمینه موفقیت داشته است .

اگر برنامه های آموزشی ، نظارتی و فرهنگی ، در مقابله با تهدیدات و آسیب ها نبود باید منتظر شكست ها انتظامی امنیتی و فرهنگی پلیس می شدیم ولی بعلت اثرگذاری در پلیس افق های روشی از مشاركت مردمی افزایش خدمت رسانی ، انضباط اجتماعی و قانونمداری ، خدمتگزاری و فردمداری ، پاسخگویی ، به پلیس امنیت جامعه ، محور ، توسعه امنیت اخلاقی و ارزش های معنوی در سطوح مختلف ناجا به چشم می خورد كه همگی بیانگر موفقیت سازمان عقیدتی سیاسی در انجام رسالت معنوی و صیانت پلیس جامعه محور و پاسخگو می باشد مهمترین عملكرد تبلیغات عقیدتی سیاسی فرهنگی كه مرتبط با رشته امور فرهنگی می شود نحوی اجرای مراسمات ـ مدیریت و سرپرستی در آنها تبادل اطلاعات ارتباطات كلی با مردم و پرسنل آموزش نماز چهره به چهره برای وظیفه ها تلاوت قرآن در بین الصلاتین توجیه سیاسی خصوصی برای كلیه كاركنان پلیس هر ماه یك محور كلی چاپ كتب سیاسی بروشورهای حقوقی ویژه نامه ها به مناسبت ایام مختلف ، تدریس مباحث دین و اعتقادی در دوره های طولی متشكله ، تهیه كتب و متون آموزشی لازم بر مبنای سطح بندی علم كاركنان ـ انجام مصاحبه ، ارشاد ، راهنمایی ، برگزاری نماز جماعت شركت در راهپیمایهای تظاهرات اعزام مبلغ در ایام ماه محرم و ماه رمضان به واحدها ـ تهیه برنامه های تلویزیونی رادیوئی ، انتشار مجله برای كلیه كاركنان ناجا انتشار پیك پلیس جمله ویژه سرباز ـ تكثیر فیلم نوارهای كاست كتابخانه ها پوشش خبری برنامه های ناجا موارد ذكر شده همگی به سبك خود مدیریت اجرای و برنامه ریزی می خواهد كه مرتبط با رشته امور فرهنگی می باشد از جمله یكی از مهمترین عملكرد سازمان عقیدتی سیاسی پلیس ایران اولین اجلاس فرماندهان پلیس كشورهای اسلامی به میزبانی ایران در اصفهان پایتخت فرهنگی جهان اسلام همه موارد ذكر شده حركتهای فرهنگی پلیس روز ایران میباشد سازمان عقیدتی سیاسی ناجا اجرای مسابقات بزرگ مقاله نویس با گرایش به محوریت پلیس محمدی با عناوین و موضوعات مختلف 1ـ پلیس و و اخلاق محمدی 2ـ پلیس و سیره محمدی 3ـ پلیس و فرهنگ محمدی 4ـ پلیس و عدالت محمدی 5ـ پلیس و جامعه محمدی 6ـ پلیس و عبادت محمدی در این فراخوانی كه از كاركنان و خانواده های ناجا و آحاد جامعه ـ اعم از دانشگاهی ، حوزوی ـ پژوهشگران نویسندگان كه یك حركت فرهنگی ادبی در سطح كشور می باشد و باعث ارتقاع آگاهی دانش پرسنل ناجا و مردم می شود سازمان عقیدتی سیاسی ناجا با تربیت پرسنل فداكار با مسئولیت و با تخصص و سپردن كلان شهرها به افراد مجرب و پایدار نمودن امنیت و آرامش در جامعه بزرگترین فعالیتهای فرهنگی ادبی را نموده است .

د ـ مردم و امنیت

یكی از زمینه های برقراری امنیت برای آحاد جامعه علاوه بر وجود پلیس مقتدر و مورد اعتماد مردم ، برقراری عدالت اجتماعی است . یعنی اگر ما در جامعه ای باشیم كه نیروی پلیس قوی و دستگاه های نظارتی سازمان یافته جهت برقراری امنیت در جامعه داشته باشیم ، اما عدالت اجتماعی در جامعه وجود نداشته باشد ، عملاً همه موارد فوق به صورت فورمالیته و ظاهری خواهد بود .

عدالت اجتماعی یعنی وجود قانون ـ برابری در روابط اعضای جامعه ـ به طوری كه همه افراد جامعه از حق خود در زمینه مسكن ، كار ، تحصیل ، پوشاك ، درمان و … برخوردار باشند .

بدون عدالت اجتماعی سخن گفتن از امنیت ، بی معنا می باشد و عدالت اجتماعی است كه ملت را در زندگی اجتماعی و رفتار فردی به سوی ارزش های بالای انسانی سوق می دهد .

وجود روح عدالت اجتماعی در جامعه همچون وجود تعادل در یك قایق داخل دریاست ، قایق تا هنگامی كه دارای تعادل است و می تواند این وضعیت را در خود حفظ كند ، سرشار از امنیت و آرامش می باشد و سرنشینان آن با آسودگی به سفر خود ادامه می دهند ولی هنگامی كه این تعادل از بین رود ، سایه وحشتناك ترس و ناامنی وجود همه سرنشینان آن كشتی را فرا می گیرد .

عدم وجود عدالت اجتمای نیز در جامعه همچون بی تعادلی قایق است و نبود عدالت اجتماعی امنیت و آرامش را از اعضای جامعه سلب می كند .

جامعه ای كه از عدالت اجتماعی برخورداراست فقر ، فحشا ، سرقت و … چهره پلید خود را هویدا نخواهد كرد ، زیرا بر اثر آمار موجود اكثر جرائم در یك جامعه ناشی از فقر می باشد و فقر ریشه در بروز جرائم و ناامنی در یك جامعه دارد . امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند « هرگز نعمت فراوانی در جایی انباشته نمی شود مگر آنك در كنار آن حقی ضایع شود . » فقر نه تنها امنیت اجتماعی را از بین می برد و وحشت و اضطراب را بر جامعه حكمفرما می سازد بلكه از نظر فردی هم موجب تزلزل دین می شود و عقل را از كار می اندازد ، چنانچه حضرت علی (ع) در این باره به فرزند خویش محمدبن حنیفه فرموده اند: « ای پسرم ، من از فقر بر تو می ترسم و ازآن به خدا پناه می برم زیرا برای دین نقص و عیب است و متحیركننده عقل است و انگیزه ای برای تنفر و انتقام است . »

ح ـ مردم و احساس امنیت

خود امنیت و احساس امنیت دو مقوله جدا از هم اما وابسته به یكدیگر می باشند . برخی مواقع امنیت به طور كامل در جامعه وجود دارد و با نگاه به آمارها و شاخص های موجود امنیت قابل قبول است ولیكن با مراجعه به مردم به اندازه ای كه امنیت عینیت یافته ، احساس امنیت وجود ندارد ، در حالی كه چه بسا خود احساس امنیت در جامعه ، در روند افزایش امنیت مؤثر بوده و به آن كمك می كند ، احساس امنیت در بستر امنیت مؤثر بوده و به آن كمك می كند و در بستر آن است كه می توان یك عملیات روانی خوب انجام داد و قابلیت آن را به درستی به مردم انتقال داد .

امنیت از حیث نگرش فرد به خود و جامعه به دو قسمت امنیت ذهنی و امنیت عینی قابل تقسیم است . امنیت ذهنی عبارت است از اینكه اشخاص در ارائه افكار و اندیشه های خود احساس امنیت كنند . به عنوان مثال خودسانسوری ، خود ناشی از یك نوع نا امنی ذهنی است ، امنیت آبرویی را نیز می توان یك نوع دیگر امنیت ذهنی نامید .

منظور امنیت عینی این است كه افراد در جان و مال خود از امنیت برخوردار باشند ، بنابراین احتمال هر نوع آسیب دیدگی جانی و مالی یك نوع عدم امنیت است . براساس تمایز بین مرز احساس و واقعیت می توان احساس امنیت را از امنیت واقعی تفكیك كرد ، گاهی ممكن است ناامنی هایی در جامعه وجود داشته باشد ولی مردم احساس امنیت كنند زمانی نیز موارد و مصادیق ایجاد ناامنی كم است اما مردم احساس ناامنی می كنند ، در این مواقع نقش رسانه های جمعی و روزنامه های مختلف بسیار برجسته است . رسانه ها می توانند جامعه را امن و یا ناامن جلوه دهند و احساس ناامنی یا امنیت را در جامعه گسترش دهند .

مقام معظم رهبری نیز درخصوص وظیفه نیروی انتظامی و احساس امنیت برای مردم جامعه چنین بیان داشته اند : « در این نیروی انتظامی است كه از سوی نظام و دولت اسلامی باید فضای زندگی مردم را امن نگاه دارد تا مردم احساس امنیت و آرامش كنند » . با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری از وظایف دیگر نیروی انتظامی آن است كه با انجام برنامه ریزی و عملیات روانی ، با كمك رسانه های عمومی و جمعی احساس امنیت را در جامعه القا نماید كه این مهم نیز می بایست در دستور كار یگان های ذیربط در نیروی انتظامی قرار گیرد تا طرح های در حال اجرای نیروی انتظامی با كمك رسانه های عمومی به سمع و نظر آحاد جامعه برسد و بدین وسیله مردم در سایه انجام آن طرح ها احساس امنیت نمایند .

نیروی انتظامی و فرهنگ سازی ترافیك
اشاره

زندگی اجتماعی انسان تحت حاكمیت مجموعه قواعد ، قوانین و هنجارهایی است كه با هدف ایجاد آرامش و آسایش برای افراد جامعه شكل می گیرد كه بی شك اختلال در هر یك از این قوانین نتیجه ای جز هرج و مرج و ناهنجاری در پی نخواهد داشت . برهمین اساس نهادینه كردن این قوانین به عنوان اصلی اساسی در تحكیم پایه های جامعه یكی از مهم ترین وظایف دولت ها است .

از جمله این قوانین ، مقرراتی است كه برای عبور و مرور وسایل نقلیه انسان ها در گذرگاه ها ، خیابان ها و جاده ها وضع شده است . متأسفانه امروزه با افزایش وسایل نقلیه و عدم توجه به قوانین رانندگی وعبور و مرور ، شاهد افزایش حوادث و تلفات انسانی در سطح جاده ها و شهرهای كشور هستیم . حوادث و تلفات مرگبار انسانی در كشور ما امروز از مرز 25 هزار كشته در سال فراتر رفته و هر سال نیز رو به افزایش است كه این حوادث بی شك تبعات سویی در برداشته و حتی به بحران ها و معضلات بزرگ اجتماعی هم قابل تبدیل است . لذا می طلبد تا همه مسئولین ذیربط و مردم دست به دست هم داده و یك برنامه هدفمند و منطقی برای كاهش تلفات و خسارات ناشی از عبور و مرور داشته و آن را به عنوان یك دغدغه اساسی برای خود بدانند .