گزارش کاراموزی تابلوهای برق شركت آریان فولاد بوئین زهرا

گزارش کاراموزی تابلوهای برق شركت آریان فولاد بوئین زهرا

گزارش کاراموزی تابلوهای برق شركت آریان فولاد بوئین زهرا

گزارش کاراموزی تابلوهای برق شركت آریان فولاد بوئین زهرا

دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 844 کیلو بایت
تعداد صفحات 77
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش کاراموزی تابلوهای برق شركت آریان فولاد بوئین زهرا در 77 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست

عنوان صفحه

آشنایی با شركت 1

فرایندهای تولید 2

مقدمه 19

تعاریف اولیه تابلو 20

انواع تابلوها 24

خصوصیات تابلوها 25

حفاظت الكتریكی تابلو 28

طریقه ساخت 29

نقشه كشی تابلوها 30

ساخت تابلوها 31

انواع مدارات فرمان 33

حفاظت تجهیزات و نفرات در تأسیسات الكتریكی تابلو 34

فیوزها 35

تقسیم بندی فیوزها 35

محافظت سیم ها و کابل های انشعاب معمولی 40

جریانهای نامی كنتاكتور 47

قطع كننده حرارتی (رلة حرارتی یا بی متال) 52

كلید محافظ 53

شستی 56

لیمت سوئیچ یا میكروسوئیچ 56

رله های زمانی (تایمرها) 57

رله زمانی هیدرولیكی 59

لامپ سیگنال 62

كلیدهای تابع فشار (كلیدهای گازی) 63

عنوان صفحه

چشمهای الكتریكی (سنسورها) 64

نقشه های مدار كنترل 67

شماره گذاری و نمایش تعداد كنتاكتهای كنتاكتور 70

شمای فنی یا نقشه تك خطی 72

نقشه مسیر جریان 73

اصول کلی طراحی مدارهای فرمان 82

شینه های بكار رفته در تابلو 92

حداكثر دمای پیوسته 93

انتخاب شكل سطح مقطع شینه 93

آشنایی با شركت

معرفی شركت :

این شركت در قالب سوله بزرگی تاسیس شده و طی سال های بعدی ، گسترش یافته و اكنون به یك مجموعه كارگاهی بزرگ تبدیل شده است . این شركت با بهره گیری از 5 كوره و چند دستگاه برش و دستگاههای القای الكتریكی و یك آزمایشگاه ، كلیه عملیات حرارتی و … را بر روی فولاد و قطعات آهنی انجام می دهد .

فعالیتهای این شركت عبارت است از :

عملیات حرارتی ( سخت كاری ) فولادهای آلیاژی چدنی

سختكاری القایی ( اینداكشن ) تا عمق 7 میلیمتر

سمانتاسیون – نرماله – آنیل – كربوره

فنری كردن قطعات آهنی و چدنی فنرها

گالوانیزه سفید – رنگی و كروماته با تست بالا

سیاهكاری و فسفاته كاری

برشكاری انواع فولادهای آلیاژی و لوله های صنعتی

آنالیز انواع فولاد – استیل – چدن – برنز و برنج

فرایندهای تولید :

مرحله اول بسته بندی (در فیكسچر و قید و بند كردن قطعات ) :

بسیاری از قطعات ، قید و بندهایش با مفتول سیمی است .

مرحله دوم :

قراردادن قطعات در پیش گرم ( فاكا ) : تادمای 250 درجه سانتی گراد درجه گرم شده برای از بین رفتن تنش های موجود در قطعات ( در هنگام ماشین كاری قطعات چون شكل و ظاهر اصلی از دست می رود ، تنش هایی ایجاد می شود كه این تنش ها در دمای بین 200 تا 350 درجه سانتی گراد از بین می رود .

توضیح : قطعات در سالن آبكاری به دو دسته تقسیم می شوند :

دسته اول : قطعاتی كه سخت كاری می شوند و در داخل كوره كم كربن قرار می گیرند . این قطعات به دلیل داشتن عناصر تشكیل دهنده كامل از جمله : كرومcr ، كربن c، واناریم v ، نیكل Ni ، احتیاجی به قرار دادن در كوره های پر كربن ( سمانتاسیون ) ندارند .

دسته دوم : قطعاتی هستند كه سمانته می شوند و در داخل كوره های پر كربن قرار می گیرند . این كوره ها تشكیل شده از مقدار زیادی مواد شیمیایی كه از جمله آنها دو سود كم كربن است و در دمای 900 تا 930 درجه به صورت مذاب در می آیند قرار می گیرند ، قرار می گیرند .در یك زمان معین كه بر اساس شكل و فرم قطعه این مدت زمان تعیین می شود داخل كوره می رود ومرحله چهارم در یكی از وان های روغن ، آب ، و وان AS140 قرار می گیرند . تا كربن به عمقی در حدود mm 8/0 الی mm 2/1 از هر طرف قطعه نفوذ كند .

مرحله پنجم :

قطعات بعد از اینكه در داخل یكی از كوره های سخت كاری با سمانتاسیون قرار می گیرند و در یكی از وان های ذكر شده در مرحله چهارم خنك می شود ، دارای حداكثر سختی از نظر نوع آلیاژ مربوط به خود قطعه می باشند . كه در این مرحله بنا به خواست مشتری در داخل كوره ای به نام برگشت ( تمپر ) می روند و در یك مدت زمان معین و در یك دمای مشخص كه تلورانس این دما از 300 درجه تا 600 درجه متغییر است .

مرحله ششم :

بعد از این كه قطعات از نظر نوع سختی به آن چه كه در برگه مشتری قید شده می رسند ، در وان های آبی كه تادمای 70 درجه می باشد قرار می گیرد تا نمك ها و املاحی كه در حین انجام عملیات در روی قطعه نشسته است ، ازبین برود .

مرحله هفتم :

قطعات سخت كاری شده و سمانتاسیون شده بعد از شست و شو تمیز شدن به واحد آزمایشگاه فرستاده می شود برای انجام تست سختی سنجی كه با دستگاههای مختلفی گرفته می شود و های مختلفی دارد . ( HRC ، HV ، BR ) .

مرحله هشتم :

قطعات بعد از اینكه از آزمایشگاه تست سنجی شدند و كنترل كیفیت ، قبولی آنها را تایید كرد ، به واحد بسته بندی ، برای تحویل به مشتری فرستاده می شود و قطعات در جبعه هایی در اندازه ها و فرم های مختلف بسته بندی شده و به مشتری تحویل داده می شوند .

انبار فولاد

انباری است كه شامل مواد اولیه تمام قطعاتی كه لازم برای یك دستگاه كه شامل هر گونه ماشین آلات صنعتی و غیره می شود كه در ابعاد و اندازه های متفاوت و مختلف موجود و به سفارش مشتری ، نسبت به ابعاد داده شده از سمت مشتری برش خورده و تحویل آن داده می شود . برش خوردن قطعات فولادی به وسیله ماشین آلاتی به نام اره های نواری كه آن هم در سایزهای مختلف می باشد و هر كدام از یك سایز ، مثلاً از قطعه 80 تا قطر 260 و از قطر 260 تا 400 و از قطر 400 تا 800 ، و از قطر 800 تا 1200 می باشد . و مهم ترین قطعه در این دستگاه نوارهای برش آن می باشد كه از جنس بسیار سخت و مرغوب ساخته می شود . لازم به ذكر است كه ابعاد فولادی كه در موارد فوق گفته شده ، شامل گردها با قطعه های مختلف ، و بلوك ها می باشد . كه این گردها و بلوك ها هر كدام از جنس های مختلف و برای كا مختص به آن تولید شده و به بازار عرضه می شود .

انواع فولاد

نام گروه فولاد :

فولادهای قابل عملیات حرارتی C45،C55، CK35، CK45، 4rcr4 و …

فولادهای فنرCK75 ، 50CrV4

فولادهای ابزار كربنی Cr05W1،C105w2 ،C45W ،C60W

فولادهای تند بر S10-4-3-10 ،HS18-1-2-5،HS6-5-2

فولادهای سمانتاسیون 14NiCr14 ، 18CrNi8 ، 16mnce5 ، 20 mncr5

توضیح :

لازم به ذکر است درباره پروژه از مهندس نوروزی سرپرست کارآموزی سوال کرده و بر طبق پیشنهاد او پروژه را درباره تجهیز برق ورودی و تجهیز تابلو نوشته شده است به خاطر واردات تابلو برق از ژاپن و کره .

1- برق ورودی

2-پلاک اصلی موتورهای شرکت آریا فولاد

کوره

BDM

IM

مقدمه

رشته تابلوسازی رشته ای ترکیبی می باشد. تابلوی برق در حقیقت یک محفظه می باشد که تجهیزات الکتریکی را در بر می گیرد و البته تابلو ها می توانند در بر گیرنده تجهیزات پنیوماتیک نیز باشند مانند شیر های برقی ، کمپرسور و …. به طور کلی لازم به ذکر است که جهت فراگیری فنون مربوط به تابلوهای برق نیاز به فراگیری چندین آیتم اصلی می باشد که در ذیل به اختصار عنوان می کنم : 1- اصول کلی و استانداردهای مربوط به تابلو های برق و محفظه های الکتریکی مانند درجه حفاظتی IP و درجه بندی جداسازی محفظه ها Segregation و مقابله با عوامل جوی و …

2- اصول تخصصی در مورد تابلو های برق ، مقادیر نامی مانند ولتاژ و جریان نامی و..

3- آشنایی با تجهیزات الکتریکی و عملکرد آنها و نحوه انتخاب صحیح آنها

4- آشنایی با تاسیسات الکتریکی وآُشنا با محاسبات مربوطه

5-آشنایی با دروسی مانند رله و حفاظت سیستم ها–طرح پست الکتریکی و …

6- آشنایی با طراحی مدارات فرمان و کنترل و لاجیک

جهت فراگیری هر یک از فنون یاد شده لازم است به صورت جداگانه اقدام به فراگیری نمود. البته وقتی تنها در مورد تابلو های برق صحبت به میان می آید آیتم های یک و دو فوق الذکر بسیار پررنگ تر می باشند. البته در حرفه تابلو سازی علوم مهم دیگری نیز نقش دارد که از نام بردن کلیه آنها صرف نظر می کنم مانند علم ارگونومی و ….. به صورت کلی در مورد تابلو های برق اصول کلی و استاندارد و همچنین تعاریف کلی وجود دارد و بسیار حائز اهمیت است مثلا نوع تابلو از نظر ساختمان آنها به عنوان مثال تابلوهای ایستاده – دیواری – میزی – رک و … و هر یک از آنها ساختمان منحصر به فردی دارند و کاربرد آنها نیز متفاوت است

تعاریف اولیه تابلو

تابلوهای برق

انواع تابلوها :تابلوی ایستاده قابل دسترسی از جلو- سلولی-تمام بسته دیواری كه خود این تابلو ها می توانند اصلی- نیمه اصلی و فرعی باشند.

تابلوی اصلی: در پست برق و بطرف فشار ضعیف ترانس متصل است.

تابلوی نیمه اصلی : این گونه تابلو ها ی برق بلوك ساختمانی یا قسمت مستقلی از مجموعه را توزیع و ازتابلوی اصلی تغذیه می شود .

تابلوی فرعی: برای توزیع و كنترل سیستم برق خاصی مانند موتور خانه- روشنایی و غیره به كار می رود و از تابلوی اصلی تغذیه می شود.

معمولاً تابلو های موتور خانه از نوع ایستاده و بقیه تابلوها از نوع توكار تمام بسته می باشد (در این ساختمان تماماً به این شكل می باشد)در این ساختمان لیستی تهیه شده كه شامل قطعات مكانیكی و الكتریكی داخلی تابلو می باشد. این لیست شامل ضخامت ورق – فریم تابلو – روبند- نوع رنگ كاری – جانقشه ای- یرق آلات- نوع تابلو(یك درب- دو درب – نرمال – اضطراری) اسم شركت سازنده تابلو – اسم تابلو – چراغ سیگنال (رنگ- تعداد- وات – نوع لامپ – فیوز) مشخصات فیوزهای داخل تابلو به علاوه پایه فیوز – كلید مینیاتوری (تكفاز – سه فاز- ولتاژ قابل تحمل )رله- كنتاكتور –كلید گردان (با مشخصات كامل ) مشخصات ترمینال – مشخصات شین فاز – نول- مقره های پشت شین – نوع سیم كشی داخلی تابلو- نوع سیم كشی خط به تابلو – طریقه انتقال سیم در تابلو(ترانكینگ-استفاده از كمربند) استفاده از سیم یك تكه در تابلو – شماره گذاری خطوط روی ترمینال –استفاده از كابلشو . تمام این عناوین با مشخصات كامل می باشد .وجود این مشخصات باعث عمر بیشتر تابلو- خطر كمتر و تعویض آسانتر می شود.

* وجود سیم ارت در تابلوی برق ضروری و با رنگ سبز می باشد .

* خطوط R -S – T به تر تیب با رنگ زرد- قرمز- آبی – سیم نول با رنگ سیاه می باشد.

* در بعضی از تابلو ها روی درب تابلو ها یك سری كلید وجود دارد START- STOP یا یك كلید گردان كه برای روشن و خاموش كردن روشنایی و یا موتور به كار می رود.

تابلو تشکیل شده است از :

1. فیوز و پایه فیوز 2. کلید مرکزی برای قطع و وصل مدار 3. رله کنترل فاز 4. کنتاکتور 5. تایمر – در صورت استفاده از مدار ستاره-مثلث

6. بی متال – ترمینال های خروجی که جریان خروجی از مدار قدرت به این ترمینال ها نصب می شود.

طریقه ساخت

ابتدا قاب تابلو آماده می شود که البته متناسب با فضای نصب و تجهیزات نصب شده بر روی مدار است. در ابتدا کلید مرکزی بر روی تابلو نصب می شود. رنج کلید بر حسب آمپر و حتماً باید بر اساس مشخصات نامی موتورهای برقی تعیین شود. کابل اصلی به ترمینال ورودی برق کلید وارد می شود و از بیرون خارج می شود. سپس پایه فیوزها نصب و پس از آن بر روی پایه فیوز ، فیوزها نصب می شوند. هر فیوز برای یک کنتاکتور است. بعد از فیوز یک رله کنترل فاز نصب می شود که از فیوز برق دار به کنترل فاز وصل می شود سپس کنتاکتورها نصب می شوند. در صورت پیچیده بودن مدار از کنتاکت های کمکی نیز استفاده می شود. در صورت استفاده از مدار ستاره مثلث ، تایمر حتماً باید روی کنتاکتور نصب شود تا زمان تأخیر مدار از مثلث به ستاره داده شود. اصولاً یک تابلو ساز باید برای راه اندازی موتورها با گشتاور راه اندازی زیاد از مدار ستاره مثلث استفاده کند. به دو دلیل اول این که موتور در موقع نیاز و به وقت وارد مدار شود و به حد گشتاور نامی خود در آید. دوم این که از یطغان زدن موتور جلوگیری شود.

سیم های به کار رفته شده در مدار فرمان آبی رنگ – نول با سیاه و R و S و T مدار قدرت به ترتیب با رنگ های قرمز – سبز – زرد علامت گذاری شده باشد.

جهت جلوگیری از بد نمایی تابلوهای اتصال سیم های صاف و بدون اعوجاج در نظر گرفته شود. شستی های STOP – START بر روی درب تابلو نصب می شوند و با رنگ های قرمز و سبز مشخص می شوند.