گزارش کارآموزی کارخانه ماشین سازی اراک

گزارش کارآموزی کارخانه ماشین سازی اراک

گزارش کارآموزی کارخانه ماشین سازی اراک

گزارش کارآموزی کارخانه ماشین سازی اراک

دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 88 کیلو بایت
تعداد صفحات 63
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فهرست

فصل اول

تاریخچه ، عملکرد و فعالیت ها 1…………………………..

ماشین سازی اراک……………….…………………… 1

گروه تولیدی فلزی و سازه……………………………… 3

گروه تولیدی ماشین و مونتاژ…………………………….. 4

گروه تولیدی متالوژی…………………………………. 6

گروه نصب و راه اندازی……………………………….. 9

کنترل…………….……………………………….. 11

کنترل کیفیت……………….……………………….. 13

کنترل مرغوبیت………………………………………. 13

گروه خدمات فنی و پشتیبانی…………………………… 14

مجتمع آموزش 16…………….………..………………..

فصل دوم

ساختار ، عملکرد وکاربرد20 ………………………………… PLC

معرفی PLC 21…….……………………….…………

سخت افزار PLC 28…………….………………..……

مدول منبع تغذیه 29……………………………………..

واحد پردازش مرکزی32…………………………………

حافظه33…………………………………………………………….

ترمینال ورودی34.…….…………..……………………

ترمینال خروجی…………………………………….. 36

مدول ارتباط پروسسوری……………………………… 39

مدول رابط……….………………………………… 40

تصویر ورودی ها……………………………………. 42

تصویر خروجی ها…………………………………… 43

فلگ ها ، تایمر ها و شمارنده ها…….…………………… 44

انبارک یا آکومولاتور46…………..……………………..

واحد برنامه نویسی……..…………………………….. 46

فصل اول

تاریخچه ، عملكرد و فعالیت ها

فصل اول : تاریخچه ،عملکرد و فعالیت ها 1

شركت ماشین سازی اراك

با اهداف پشتیبانی از صنایع بنیادین ، انجام پروژه های گوناگون و تولید فرآورده های متنوع صنعتی در سال1347 در زمینی به مساحت 36 هكتار در جوار شهر اراك تأسیس و در سال 1351 به عنوان اولین هسته صنعت سنگین كشور مورد بهره برداری قرار گرفت.

این شركت با قابلیت و توانایی های علمی ، فنی و تخصصی در زمینه های طراحی ، ساخت ، نصب و راه اندازی تجهیزات پالایشگاهی ، پتروشیمی ، نیروگاهی و تولید ماشین آلات صنعتی به مثابه یك صنعت كارخانه ساز تاكنون پروژه های عظیم و ارزنده ای را با كیفیت بسیار مطلوب به اجرا در آورده است یا در دست اجرا دارد . این مجتمع عظیم صنعتی با بهره مندی از حدود 3600 نفر نیروی متخصص و كار

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 2

آزموده تنها مجموعه ای است كه تمامی امكانات و تجهیزات لازم در فرآیند تولید انواع محصولات صنعتی و اجرای پروژه های بزرگ ملی را به صورت یكجا در خود جای داده است .

این کارخانه شامل قسمت های مختلفی می باشد که هر یک کار و وظیفه تعریف شده خود را دارد .

در ادامه به اختصار به معرفی هریک از گروه های اجرایی کارخانه و شرح فعالیت های آنها می پردازیم .

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 3

گروه تولیدی فلزی و سازه:

این گروه با در اختیار داشتن حدود50000 متر مربع فضای مسقف كارگاهی در زمینه تولید پل و سازه های فلزی و تجهیزات پروژه ای فعالیت می نماید . طراحی و ساخت انواع مخازن ذخیره سقف ثابت و سقف شناور در ظرفیت های مختلف ، انواع مخازن تحت فشار كروی و استوانه ای ( ثابت ، سیار ، زیرزمینی ) از توانایی های بالقوه گروه فلزی و سازه می باشد ، كه مطابق استانداردهای جهانی و بالاترین ضرایب اطمینان و دقت قابـل مقایسـه با شركـت های معـتبر خارجـی صـورت می گیرد . از دیگر توانمندی های این گروه ساخت انواع دیگهای بخار تا ظرفیت 70000 پوند در ساعت با فشارهای مختلف ، دیگهای آب گرم ، تجهیزات مورد استفاده در شركت ملی گاز از قبیل هیتر های غیر مستقیم گاز در ظرفیت های مختلف،فیلتر های گاز

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 4

طبیعی، مبدلهای حرارتی، اودورایزر، لانچر، ریسیور، فیلتر، اسكرابر، سپریتور،ریكاوری بویلر و می باشد.

گروه فلزی و سازه همچنین به طراحی و ساخت سازه های عظیم فلزی از قبیل آشیانه چند منظوره هواپیما ، دریچه های هیدرومكانیكال سدها و نیروگاههای آبی ، دودكش های نیروگاهی ، انواع پلها از قبیل راه آهـن ، پـل قوسـی ، پـل تـیر مـشبـك ( روستـایی ) ، پل پیـش ساخته ( بیلی ) ، پل خرپائی و پل كف فلزی پرداخته است . واحدهای طراحی این گروه با به كارگیری آخرین امكانات رایانه ای ، نرم افزارهای گوناگون و استفاده از استانداردهای معتبر بین المللی از قبیل API AASHTO AD DIN B.S ASME بزرگترین پروژه های صنعتی را طراحی نموده اند .

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 4

گروه تولیدی ماشین و مونتاژ:

این گروه قابلیتهای متنوعی را در زمینه ارائه خدمات ماشینكاری، ساخت و مونتاژ انواع قالبها و فیكسچر ها، طراحی و ساخت جرثقیل های هیدرولیك، بوم، خشك كامیونی، موبایل و جرثقیل های ساختمانی در 14 مدل درتناژهای مختلف دارا می باشد .

علاوه براین ساخت قطعات صنعتی مورد نیاز سایر كارخانجات تولیدی ، ساخت و مونتاژ انواع جعبه دنده ها و انجام سفارشاتی از قبیل ماشینكاری قطعات سنگ شكن، محور راه آهن، شیر آلات مورد مصرف در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، توربین های نیروگاههای بادی، واحد های فرآورش نفت خام ( M.O.T )، فلنج های تحت فشار، میز ها و غلطكهای كارخانجات نورد، قطعات دكلهای حفاری، تجهیزات مورد استفاده در صـنعت قنـد از قبـیل سیسـتم دیفیوزر، تفاله

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 5

خشك كن و ، ساخت ماشین آلات واحد خنك كنندة شمش كارخانجات فولاد،طراحی و ساخت تجهیزات استخراج معادل ذغال سنگ و سنگ آهن شامل:فیدر، كانویر، واگنهای معادن، وینچ،الواتور و انواع جكها در این گروه انجام گرفته است . همچنین طراحی و ساخت انواع كوره های صنعتی تولید فولاد برای اولین بار در ایران همچون پروژه كوره های عملیات حرارتی تا ظرفیت 200 تن فولاد سازی اسفراین و كوره های واگنی 60 تنی طرح توسعة آهنگری و كوره VODC، طرح توسعه ریخته گری كارخانه ماشین سازی اراك ، طراحی و ساخت قالبهای لغزنده و گام به گام بتون ریزی مورد استفاده در پوژه های سد سازی و نیز انواع شیر آلات پروانه ای و هاول بانگر سدها از قبیل سد شهید یعقوبی و بسیاری محصولات دیگر نمایانگر توان و قابلیت های ممتاز این گروه می باشد.

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 6

گروه تولیدی متالوژی:

این گروه تولیدی متشكل از 3 كارگاه عمده :

(1ذوب و ریخته گری

(2 آهنگری

(3گلوله زنی

كه با برخورداری از 500 نفر نیروی ماهر و متخصص و دارا بودن تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته در زمینه ذوب و ریخته گری و پرسها و چكشهای آهنگری منحصر به فرد خود و همچنین تجهیزات عملیات حرارتی پیشرفته در زمینه تولید انواع قطعات ریخته گری ، قطعات آهنگری ، گلوله های فولادی با خواص ضد سایشی ، تهیه قطعات و شـمشـهای فـولادی با سـطح مقـطع دایره تا قطر530 میلیمتر و سطح

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 8

مقطع چهار گوش تا ضلع 600 میلیمتر ، محور ها و رینگ های فولادی ، فلنج های تحت فشار ، قطعات خودرو ، محور و بانداژ راه آهن ، غلطكها ، بلوكهای فولادی ، بوش و سیـلندر در ابعاد مختلف فعالیـت می نماید و قادر است همه نوع آلیاژ اعم از فولادهای كربنی و آلیاژی و چدن های آلیاژی را بر اساس استانداردهای شناخته شدة بین المللی مانند DIN و ASTM و… مطابق نظر سفارش دهندگان تولید نماید.

در این گروه به منظور تولید فولادهای گاززدائی شده ، افزایش درجه خلوص ، بهبود خواص مكانیكی و نیز تهیه فولادهای ضد زنگ از سیستم پیشرفته VODC ریخته گری در خلاء استفاده می شود.

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 9

گروه نصب و راه اندازی :

این گروه با بهره مندی از كادر متخصص و مجهز توانسته است در مقیاس بسیار وسیعی نسبت به نصب و راه اندازی پروژه های پر اهمیت و استراتژیك نظیر پلهای عظیم راه آهن بافق ، بندر عباس ، پل پاكستان ، پلهای دیگر و آشیانة چند منظوره هواپیماهای بوئینگ747 ، مخازن سقف ثابت و سقف شناور در اكثر پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی ، از قبیل مخزن ذخیره 000/330/1 بشكه ای پالایشگاه اصفهان و 000/000/1 بشكه ای خارك و … ، مخازن كروی پتروشیمی اصفهان ، تبریز و پالایشگاه هشتم بندر عباس و … اقدام نماید.

در این رابطه نصب تجهیزات پروژة آروماتیك پتروشیمی اصفهان واحد های H M T ) ( پالایشگاه هشتم بندر عباس از مواردی است كه توان تكنولوژیكی این مجموعه را به نمایش می گذارد.

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 10

در جمهوری اسلامی ایران هیچ مجتمع پالایشگاهی ، پتروشیمیائی و یا صنایع گازی را نمی توان یافت كرد كه این گروه در نصب و راه اندازی آن سهیم نباشد . پروژه عظیم نصب و راه اندازی ماشین آلات و تجهیزات كارخانة نورد سنگین كاویان اهواز با حضور فعال گروه نصب ماشین سازی اراك در حومةشهر اهواز به اجرا در آمده است .

این گروه در راه اندازی كارخانه آلومینیوم المهدی بندر عباس ، آذر آب اراك ، نساجی بروجرد ، فولاد آلیاژی یزد و قند دزفول حضوری فعال داشته و از جمله پروژه های برجسته ای كه اجرا نموده نصب دودكش 220 متری نیروگاه شهید رجائی قزوین می باشد.

كارگاههای این گروه در محل نصب و راه اندازی پروژه ها بر پا شده و پس از تكمیل طرح به كار خود خاتمه می دهند.

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 11

گروه نصب و راه اندازی در خلال عملیات خود از انواع مختلف روشهای جوشكاری نظیر استیلن ، آرگون ، قوس الكتریكی ، دستگاههای آزمایشات غیر مخرب و … مطابق آخرین استانداردهای بین المللی استفاده می نماید.

كنترل كیفیت :

واحد های كنترل كیفیت در ماشین سازی اراك در خصوص تحقق دستیابی مؤثر و کارآمد در جهت ثمر بخش بودن تلاش بخشهای مـختـلف اعـم از بازاریـابی ، امـور مهـندسـی ، تولیـد و خدمات پس از

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 12

فروش در زمینه های توسعه و حفظ اصول استانداردهای كیفی محصولات و خدمات به فعالیت اشتغال دارند.

این واحد در فضائی مناسب جهت بروز استعداد ها و كارهای گروهی با حمایت جدی و پیگیری مدیریت در زمینه های ذیل عمل می كنند:

♦تعیین استانداردهای كیفی

♦انطباق محصولات تولیدی با استانداردها

♦انجام اقدامات اصلاحی در صورت عدم انطباق با استانداردها

در این شركت دو بخش مستقل كلیه فعالیتهایی را كه بر مرغوبیت محصولات تأثیر می گذارند تحت پوشش قرار می دهند:

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 13

(1كنترل كیفیت Quality Control ( QC )

این واحد در هر گروه تولیدی تحت نظارت و هدایت مستقیم مدیریت عامل گروه فعالیت نموده و در طی اجرای فرآیند تولید با نظارت مداوم و مستمر و با به كارگیری ابزار و تجهیزات دقیق كنترلی هر مرحله را مطابق با نقشه، روشهای مهندسی و برنامه كیـفی مـورد بـازرسی قرار می دهد.

(2اطمینان مرغوبیت Quality Assurance ( QA )

این واحد مستقیماً زیر نظر مدیریت عامل كارخانه قرار داشته و كاملاً مستقل از گروههای تولیدی عمل می نماید . كارشناسان این واحد بر اساس Quality Control Plan در مقاطع تعیین شده با هماهنگی و همكاری QC نسبت به بازرسی محصول بر اساس قرار داد مشتری اقدام نموده و بعد از اتمام كار در صورت عـدم وجـود مغـایرت ، برگه

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 14

ترخیص محصول را تأیید می نمایند و برای محصول گواهینامه صادر می كنند. توضیح اینكه در مواردی كه بازرس بر اساس Q.C.P و با حضور بازرس كارفرما انجام می شود ، مدارك و سوابق بازرسی و آزمون در تمام مـراحـل تولیـد و نصـب محصـول حفـظ و نگهداری می شوند . واحد اطمینان مرغوبیت جهت انجام وظایف خود از آزمایشگاههای مجهز بهره می برد.

گروه خدمات فنی و پشتیبانی :

این گروه به عنوان یك مجتمع پشتیبانی كننده از تولید ، نقش بسیار عمده ای را جهت تحقق اهداف مجموعه تولیدی ایفا می نماید با توجه

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 15

به امكانات ، وسایل و پرسنل در اختیار ، اقدامات پشتیبانی از واحدهای تولیدی و نصب را بر عهده دارد.

واحدهای تشكیل دهنده این گروه عبارتند از:

♦ خدمات فنی

♦ حمل و نقل سنگین و سبك

♦ رستوران كارخانه

♦باشگاه ، میهمانسرای شماره یك و دو

♦ استخر سر پوشیده و سونا

♦ درمانگاه

♦خدمات اداری

♦ خدمات عمومی

♦ فضای سبز و پارك اختصاصی

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 16

مجتمع آموزش:

مركز آموزش ماشین سازی اراك در سال 1348 و با هدف تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز ماشین سازی اراك در سطوح كارگر ماهر و تكنسین فعالیت خود را آغاز نمود . این مجموعه به منظور انطباق با دگرگونیهای فرآیند صنعت و برای تأمین منابع انسانی مورد نیاز ، از سال 1363 اقدام به آموزش نیروی انسانی متخصص در مقـاطع كـاردانی ، كارشـناسی و كارشـناسی ارشــد نموده و نام آن به ( مجتمع آموزشی ماشین سازی اراك ) تغییر یافت.

این مجتمع علاوه بر پاسخگویی به نیاز های آموزشی ماشین سازی اراك ، تاكنون در حدود سی هزار نفر را برای بیش از 130 شركت ، مـؤسسـه ، سازمـان و نهـاد در دوره های بلنـد مدت وكوتـاه مدت ( در

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 17

بیش از 40 رشته در زمینه های مختلف ) آموزش داده است . مجتمع آموزشی با در اختیار داشتن امكانات اموزشی و رفاهی شامل :

♦ 12 باب كلاس تئوری

♦ 22باب آزمایشگاه مجهز به وسایل اموزشی مربوطه

♦ 17باب كارگاه مجهز به وسایل آموزشی مربوطه

♦ كتابخانه فنی با بیش از 18000 جلد منابع و مراجع

♦ 2باب مركز كامپیوتر مجهز به وسایل آموزشی مربوطه و یك سالن اجتماعات

♦ سه ساختمان خوابگاه با گنجایش 600 نفر ، دو سالن غذاخوری و مجموعة ورزشی سر پوشیده و رو باز در كنار فضاهای آموزشی.

و همچنین با در اختیار داشتن مدرسین و مربیان مجرب و كار آزموده و بیـش از 30 سـال تجربـه در تربیـت نیـرو هـای متخصـص دررده هـای

فصل اول : تاریخچه،عملکرد و فعالیت ها 18

مختلف ، همواره آمادگی دارد تا دوره های آموزشی كوتاه مدت و بلند مدت مورد نیاز شركتها و سازمانهای مختلف از سراسر كشور را طراحی و اجرا نماید . قرار گرفتن امكانات آموزشی و رفاهی در كنار هم ، برخورداری از محوطه زیبا و آرام و امكان استفاده از توانمندیهای ماشین سازی اراك ، فضا و شرایط ممتازی را در این مجموعة آموزشی ، برای آموزش مؤثر تر فراگیران فراهم ساخته است.