گزارش كارآموزی در تعمیرگاه خودرو (خودروهای انژكتوری)

گزارش كارآموزی در تعمیرگاه خودرو (خودروهای انژكتوری)

گزارش كارآموزی در تعمیرگاه خودرو (خودروهای انژكتوری)

گزارش كارآموزی در تعمیرگاه خودرو (خودروهای انژكتوری)

دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات 39
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

گزارش كارآموزی در تعمیرگاه خودرو (خودروهای انژكتوری) در 39 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

دانستنیهای فنی خودروهای انژكتوری 2

دانستنیهای عمومی خودرو 3

انژكتور چیست و سیستم انژكتوری چگونه كار می كند 4

اجزاء تشكیل دهنده سیستم سوخت رسانی انژكتوری 7

ECU و سیستم جرقه زنی اتومبیل 11

AIR BAG 11

انواع سیستم های جرقه زنی پلاتینی 13

شبكه مالتی پلكس بر روی خودرو های پژو 19

عیب یابی 22

یاتاقان 31

سیستم خنك كاری 33

سیستم روغنكاری 35

تعویض روغن جعبه دنده 37

آچار كشی میل گاردان 39

لنت ترمز 40

تكمیل روغن جعبه فرمان 43

روغنكاری شانه فرمان 44

صداهای غیر عادی از اتومبیل 44

یاتاقان می زند 46

استارت صدا می دهد 48

صدای گاردان 49

سوت كشیدن ترمز 50

مقدمه :

تعمیرگاه پارت پراید در شهرستان قزوین خیابان میرزا كوچك خان – روبیروی آهن فروشی اره چی قرار دارد این تعمیرگاه از سال 1372 تاسیس گردیده كه آقای حیدری اولین كسی بود كه این مكان را به عنوان تعمیرگاه و مكانیكی به راه انداخت .

بعد از گذشت چندین سال كه از افتتاح این مكان می گذرد الان به یكی از مجهزترین تعمیرگاه های موجود در این مكان شده است و به دلیل این كه قدمت زیادی نیز دارد مشتریان بسیار زیادی دارد و مهم ترین كار این تعمیرگاه كار بر روی ماشین پراید و رنو و پژو 206 می باشد كه كلیه مراحل تعمیراتی این ماشین ها در خود این كارگاه انجام می شود .

در این تعمیرگاه چند نفر تكنسین مكانیك بودند كه از شركت سایپا و ایران خودرو مدرك گرفته بودند و شارژ كولر خودروهایی كه كولر دار بودند نیز در این كارگاه انجام می شد .

و بنده به عنوان كارآموز در این كارگاه مدت 240 ساعت كارآموزی خود را پشت سر گذرانده و نیز در این مدت كارهایی كه در سوله و كارگاهای مكانیك دانشگاه انجام داده بودیم و یه صورت تئوری سر كلاسهای درس خوانده بودیم به صورت عملی انجام داده و این دوره بسیار آموزنده و تاثیر گذار بر روی آموزش دانشجویان فنی می باشد كه امیدوارم همه دانشجویان این مدت را به عنوان مهمترین واحد دوره درسی دانسته و از همه امكانات مكان كارآموزی و نیز سعی و تلاش خود برای افزایش دانسته های خود و كامل نمودن مدت درس خوانده در دانشگاه باشند و نه فقط به عنوان گذراندن 2 واحد درسی و گرفتن نمره باشند باشد .

دانستنیهای فنی خودروهای انژكتوری :

– توصیه می شود در خودروهای پیكان انژكتوری ، حداقل بنزین در باك 10 لیتر می باشد .

– در خصوص تنظیمات موتور و سیستم سوخت رسانی حتماً به نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه و تز مراجعه به تعمیركارهای متفرقه خودداری گردد .

– در صورت عدم روشن شدن خودرو در هنگام برخورد با موانع ، تصادف و یا افتادن در چاله های نسبتاً عمیق از عملكرد سوئیچ انرسی (در محفظه موتور و برروی گلگیر به رنگهای نارنجی یا مشكی ) اطمینان حاصل نموده و در صورت قطعی ، با فشردن آن اتصال برقرار نمائید.

– قبل از استارت زدن ، پس از چرخاندن سوئیچ به مرحله دوم به مدت سه الی پنچ ثانیه سوئیچ را در حالت باز قرار داده تا پمپ بنزین عمل نماید و سپس موتور را روشن نمایید .

– از اضافه كردن هر نوع تجهیزات جانبی از قبیل دزدگیر های غیر استارندارد ، لامپ ، بوق ، تلوزیون و توسط … توسط افراد غیر متخصص بر روی خودرو جداً خودداری فرمائید .

دانستنیهای عمومی خودرو :

فشار كم باد لاستیكهای ایمنی راننده و طول عمر لاستیك ها را كاهش و مصرف سوخت را افزایش می دهد ، در صورت نامیزان بودن باد لاستیك ها سایش در نقاط مختلف آن مشاهده می گردد .
از تخلیه ضدیخ در فصول گرم سال جدا خودداری نموده ومایع خنك كننده را هر دو سال یك بار تعویض نمائید .
از سوراخ نمودن فیلتر هوا جهت ورود بهتر هوا به موتور خودداری شود .
استارت نمی بایست بیشتر از 15 ثانیه درگیر شود ، 20 ثانیه صبر نمود تا باتری برای استارت مجدد آماده شود .
روغن ترمز را سالی یك بار و ترجیحاً در فصل بهار تعویض نمائید .
از بسته شدن صحیح در پوش رادیاتور اطمینان حاصل نمائید .
در هنگام توقف لحظه ای (پشت چراغ قرمز و یا ترافیك ) دنده را خلاص نموده و از نگهداشتن كلاج خودداری نمائید .
پس از پیمودن مسیرهای طولانی موتور را فوراً خاموش نكنید .

انژكتور چیست و سیستم سوخت رسانی انژكتوری چگونه كار می كند ؟

برای این كه بدانیم انژكتور چیست و با عملكرد سیستم سوخت رسانی انژكتوری آشنا شویم ، لازم است ابتدا وظیفه كاربراتور را در خودرو بدانیم . زیرا سیستم انژكتوری جایگزینی برای كاربراتور در خودرو است .

كاربراتور وسیله ای است برای مخلوط كردن سوخت و هوا به نسبت مطلوب و رساندن آن به موتور خودرو ، كه به همین منظور از زمان اختراع و پیدایش تغییرات بسیاری كرده و دارای مدارات مختلفی شده است .

هدف از بكارگیری كاربراتور در خودرو همانطور كه اشاره شد ، مخلوط كردن سوخت و هوا به منظور اشتعال مناسب است ولی چه نسبتی باید برای این منظور در نظر گرفته شود ؟ سوخت كمتر با مقدار زیادی هوا بر عكس ؟

از نظر تئوری یك كیلوگرم سوخت می بایست با 6/14 كیلوگرم هوا بسوزد تا اشتغال كامل صورت گیرید . ولی ان فقط در حالت تئوری صادق است . با زیاد كردن هوا در مخلوط فوق ، مخلوط فقیر سوختی پدید می آید كه در ان شاهد اكسیژن در گازهای اگزوز هستیم و با زیاد كردن مقدار سوخت در مخلوط ، مخلوط غنی سوختی پدید می آید كه در آن صورت شاهد ئیدروكربن نسوخته در گازهای اگزوز می باشیم .

از لحاظ اقتصادی (مصرف كمتر ) بهترین مخلوط ، مخلوط فقیر سوختی با نسبت هوا به سوخت 1/18 است . در حالی كه برای بدست آوردن بیشترین توان موتور باید مخلوطی غنی سوختی با نسبت 1/12 الی 1/13 بكار برد .

محدوده وسیعی از نسبت هوا به سوخت وجود دارد كه سیستم سوخت رسانی می بایست طبق شرایط مختلف كار موتور جوابگوی آن باشد . روی زمین اصل ساختمان كاربراتورها پیچیده تر شده و مدارات مختلفی (عمدتاً پنچ مدار) به شرح ذیل در آن بوجود آمده است .

1- مدار اصلی (Main circuit) : كه هنگام رانندگی با سرعت و وضعیت عادی ،سوخت و هوا را به نسبت لازم مخلوط كرده و به موتور می فرستد .

2- مدار دور آرام (Idle circuit) : كه وظیفه آن فرستادن مخلوط سوخت (با نسبت غلیظ تر) به موتور در هنگامی است كه راننده پای خود را از پدال گاز برداشته اشت و موتور با دور آرام كار می كند .

3- پمپ شتاب دهنده (Accelerator pump) كه به منظور كاهش لختی و درنگ موتور در هنگام گاز دادن به سیستم كاربراتور اضافه شده و عكس العمل آن را سریعتر می كند . این مدار در هنگام فشرده شدن پدال گاز مقداری سوخت اضافی به مخلوط می پاشد .

4- مدار قدرت (Power enrichment circuit) : كه وظیفه آن تهیه مخلوط غنی تری از سوخت به هنگام بالا رفتن خودرو از سربالایی ها و یا حمل بار و وزن اضافه است .

5- مدار شوك (Choke circuit) : كه هنگامی بكار می افتد كه موتور خودرو سرد بوده و استارت زده شود . این مدار مخلوط غنی سوخت را وارد موتور می كند .

با وجود مدارات بالا و مدارات پیچیده تر دیگر در كاربراتور كه از طریق مكانیكی عمل می كنند ، این وسیله پاسخ مناسبی به شرایط مختلف كاركرد موتور نداده و در نتیجه بازده مطلوب بدست نمی آید . از طرفی در این سیستم مصرف سوخت نیز بالا رفته و آلودگی نیز افزایش می یابد .

از این رو سالهاست سیستم سوخت رسانی انژكتور جایگزین كاربراتور شده است . جالب است بدانید آخرین خودرو كاربراتوری كه از یك شركت خودروسازی در ایالات متحده عرضه شده است ، خودرو سوبارو (SUBARO) در سال 1990 بوده و تمامی مدلهای بعد از آن به صورت انژكتوری عرضه شد .

سیستم انژكتوری: سیستم انژكتوری در خودرو در واقع عملكردی مشابه كاربراتور رادارد كه همان مخلوط كردن سوخت و هوا نسبت لازم و تزریق آن به موتور است . ولی به دلیل ماهیت اجزاء آن و سیستم متفاوت ، این عمل بسیار دقیقتر و مطلوب تر انجام می شود . ضمناً موجب پایین آمدن مصرف سوخت خودرو و میزان آلودگی هوا می گردد . سیستم سوخت رسانی انژكتوری از سه جزء كلی تشكیل شده است و همانند دیگر سیستم ها دارای ورودی و خروجی هایی است . مغز الكترونیك سیستم (ECU) ، بر اساس این ورودی ها و الگوریتم پیچیده خود معین كننده خروجی های سیستم (زمان پاشش سوخت و مقدار پاشش آن – نسبت هوا به سوخت ) است .

سیستم سوخت رسانی انژكتوری از اجزاء زیر تشكیل شده است :

1- ECU (Electronic Control Unit) :

مغز الكترونیكی (واحد پردازش) سیستم است كه با توجه به ورودیهایی كه از سنسورهای مختلف به آن وارد می شود و الگوریتم تعریف شده آن نسبت هوا به سوخت مشخص و به انژكتورها فرمان پاشش می دهد . در خودروهای جدید همچنینECU در كار سیستم دلكور دخالت كرده و آن را نیز از دور خارج نموده است كه درباره آن نیز بحث خواهیم كرد .

2- سنسورهای موتور (Engin Sensors) :

به منظور دستیابی به نسبت صحیح مخلوط هوا به سوخت در شرایط كاری مختلف ، سنسورهای زیادی به اجزاء مختلف خودرو نصب شده و اطلاعات از طریق آنها به ECU می رود .

جهت آشنایی ، چند نمونه از این سنسورها به صورت ذیل معرفی می گردند :

سنسور وضعیت دریچه گاز – وضعیت و مقدار باز و بسته شدن دریچه گاز را– كه مشخص كننده مقدار هوای ورودی به موتور است – نمایش می دهد . بنابراین ECU با باز و بسته شدن دریچه گاز ، مقدار سوخت لازم را جهت مخلوط كردن با هوای ورودی تنظیم می كند .
سنسور جرم هوای ورودی به موتور – جرم هوای وارد شده به موتور در هر لحظه را به ECU گزارش می دهد .
سنسور اكسیژن : میزان اكسیژن موجود در گازهای اگزوز ماشین را مشخص می كند . از این طریق مخلوط غنی و مخلوط فقیر سوخت تشخیص داده شده و ECU ، مقدار پاشش سوخت را اصلاح می كند .
سنسور دمای رادیاتور – به ECU می گوید چه موقع دمای موتور به دمای استاندارد كاری اش می رسد .
سنسور فشارمطلق منیفولد – فشار مطلق هوای مكش شده در منیفولد را مشخص می كند .
سنسور ولتاژ – ولتاژ سیستم برق خودرو را چك می كند تا در صورت افت ولتاژ ، ECU دور آرام موتور را بالا ببرد .
سنسور دور موتور – دور موتور را در هر لحظه گزارش می كند و از این اطلاعات ، ECU زمان پاشش سوخت و جرقه زنی شمعها را تنظیم می كند .

3- انژكتور (INGECTOR) :

یك انژكتور سوخت (FUEL INJECTOR) در واقع چیزی جز یك شیر كنترل الكترونیكی كه با منبع سوخت تحت فشار در ارتباط است نمی باشد . فشار سخت از یك پمپ (Fuel Pump) كه با منبع سوخت تحت فشار در ارتباط است نمی باشد . فشار سوخت از یك پمپ (Fuel Pnmp) تعبیه شده در خودرو تامین می گردد .

انژكتورها این توانایی را دارند كه در هر ثانیه بارها و بارها باز و بسته شوند و این كار از طریق دستور ECU به برق دار شده آنها انجام می شود .

هنگامی كه یك انژكتور برق دار می شود ،آاهن ربای الكتریكی تعبیه شده در آن تحریك شده و شناوری كه موجب باز شدن نازل انژكتور می شود اجازه خروج از نازل را پیدا می كند . نازلها جهت احتراق بهتر سوخت آن را تمیزه (Atomize) می كند .

مقدار سوختی كه توسط انژكتور به موتور فرستاده می شود در حقیقت به زمان باز بودن نازل انژكتوربستگی داشته و Pulse Width نامیده می شود و توسط ECU معین می گردد .

سیستم سوخت رسانی انژكتوری انواع مختلفی دارد . در نمونه های اولیه انژكتور ، سوخت را در داخل دریچه ورود سوخت (Trottle Body) می پاشد كه به سیستم تك نقطه ای (Ingection System Single Point) معروف است . در این سیستم مخلوط سوخت همانند سیستم كاربراتوری به طور یكسان به تمام سیلندرها نمی رسد .

در مدلهای جدیتر در هر سیلندر یك انژكتور وجود دارد كه سوخت را مستقیماً به سوپاپ ورودی هوا می پاشد . این مدل كه نسبت به سیستم قبل از دقت بیشتری در پاشش سوخت برخوردار است و عكس العمل آن نیز بالاتر است ، به سیستم انژكتوری چند نقطه ای (Multi Port Fule Injection ) معروف است .

6 ـ عواملی كه در عمر موتور تأثیر دارند

1 ـ نگاهداری : اگر از موتور اتومبیل خوب نگهداری شده و توصیه های كارخانجات سازنده رعایت گردد . عمر آن زیاد شده و صاحب اتومبیل مدتها بدون ناراحتی از موتور اتومبیل خود استفاده خواهد كرد . نگهداری های لازم اصولاً در كتابچه راهنمای اتومبیل نوشته شده و بطور خلاصه در اینجا ذكر می شود :

تعویض روغن و فیلتر روغن ( این كار بایستی بطور منظم انجان گرفته و از روغن مناسب فصل استفاده شود ) ، تمیز كردن صافی هوا ( هواكش موتور ) ، تنظیم تسمه پروانه ، فیلر گیری سوپاپ ها ، برداشتن سرسیلندر ( برای تمیز كردن دوده های سرسیلندر ، لبه های سیلندر ، سر پیستون )، سنگ زدن سوپاپ ها و سیت آنها ، آزمایش ترموستات قبل از ریختن ضد یخ در رادیاتور ، رفع عیب هر گونه صدای غیر طبیعی موتور قبل از اینكه بموتور صدمه برساند ، و بالاخره روغن كاری و گریس كاری قسمتها ئی كه در كتابچه راهنما نوشته شده است .

2 ـ شرایط محیط كار موتور : اگر موتور با بار بیش از اندازه و یا با حداكثر سرعت ( تخت گاز ) مخصوصاً قبل از روان شدن موتور و آببندی رینگ ها كار كند ، باعث سائیدگی رینگ ها و سایر قسمت های متحرك موتور میگردد ، همچنین موتور هائی كه در جاده های كوهستانی ویا سراشیبی تند كار می كنند عمرشان كمتر از موتور هائی است كه در شرایط مناسب و با بار كم كار می كنند،

3 ـ ساختمان موتور وطراحی آن : مواد مصرف شده در ساختمان موتور وعملیات حرارتی ( سخت كاری ) كه بر روی بعضی از قسمت ها ( دیواره سیلندر ها ، ثابت ها ولنگی میل لنگ ، سیت وگاید سوپاپ ها وروكش كرم تاپت ها ، گجن پین و رینگ های پیستون ) انجام می شود . سبب كاهش سائیدگی این قسمت ها می گردد .

7 ـ موقع تعمیر موتور اتومبیل

تشخیص موقع تعمیر اساسی موتور كار مشكلی بوده وقانون و زمان مشخصی برای آن وجود ندارد ، زیرا عوامل زیادی از قبیل نگهداری موتور ، نوع روغن . نوع سوخت .شرایط كار ، مهارت راننده و استفاده صحیح از موتور وبالا خره طرح ونوع آن موثر است .

سیلندرها یا بوش های موتوری كه از آلیاز مرغوب بود و عملیات حرارتی بطور كامل بر روی آن انجام گرفته باشد ، 150 ـ 200 هزار كیلومتر كار میكنند . در صورتی كه سیلندر ها از چدن معمولی باشد بیش از 60 ـ 80 هزار كیلومتر كار نكرده و نیاز به تعمیر پیدا می كنند .عملكرد یاتاقانها و روغنكاری در موتور
وظیفه یاتاقانها در موتور انتقال هم زمان نیرو وحركت است . لازمه انتقال نیرو در حركت گردشی محور در داخل یاتاقان ، وجود لایه ای از روغن با ضخامت متغیر در داخل یاتاقان است .

به طور كلی تماس مستقیم سطوح لغزنده بر روی یكدیگر باعث ایجاد اصطكاك خنك می گردد این اصطكاك در اثر درگیری ناصافی سطوح بوجود می آید . چرخش محور در این شرایط باعث از بین رفتن ناصافی های قبلی و ایجاد ناصافی های جدید می گردد كه این موضوع سبب فرسودگی سریع قطعات خواهد گردید . البته بخشی از توان موتور نیز جهت مقابله با این اصطكاك مصرف شده و بازده موتور پایین خواهد آمد . برای دستیابی به عملكرد مناسب و مطمئن و نیز افزایش عمر قطعات متحرك در موتور می باشد با روغنكاری اصطكاك موجود بین قطعات متحرك را كاهش داد . بهترین و مناسبترین حالت زمانی است كه سطح محور با لایه ای از روغن از یاتاقان كاملاً مجزا باشد . این روغنكاری كه روغنكاری هیدرولیكی است به میزان چند در ضد اصطكاك رادر مقایسه با وضعیت خشك كاهش می دهد . به طور كلی اهداف استفاده از روغنكاری هیدرولیكی در موتورها برآورده ساختن تمام یا بخشی از اهداف زیر است .

1- كاهش فرسایش سطوح لغزنده با كم كردن اصطكاك بین آنها كه به ان اشاره گردیده .
اندازه آزاد دهانه یاتاقان

در حالت عادی دهانه یاتاقان به مقدار كمی بازتر از دهنه هوزینگ می باشد و در یاتاقانهای نازكتر این مقدار بیشتر از یاتاقانهای ضخیم تر می باشد این مقدار برای آن در نظر گرفته شده تا یاتاقان به خوبی در هوزینگ به صورت محكم جای بگیرد . وجود دهانه آزاد باعث خواهد شد كه لایه پشت یاتاقان (لایه فولادی) در جهت شعاعی تحت كشش در آید كه تماس محیطی كاملی را با دیواره هوزینگ كپه و شاتون ایجاد می كند كه در نتیجه آن پروفیل یاتاقان كاملاً استوانه خواهد بود .
خار موقعیت یاتاقان

بر روی یاتاقان یك بیرون آمدگی (خار) در یك سمت سطح تماس وجود دارد كه در داخل شیاری كه بر روی هوزینگ كپه در نظر گرفته شده می نشیند وجود این خار صرفاً به منظور موقعیت دهی یاتاقان می شود وجود خار و شیار یك وسیله سریع و مطمئن برای نشاندن یاتاقان در مركز هوزینگ می باشد .

مهم : به منظور كمك به عدم چرخش یاتاقان در هوزینگ بهتر است كه قبل از مونتاژ یاتاقان پشت به ایجاد تركهای خستگی در قطعه خواهدشد .

– تلرانس بسته بین یاتاقان و ژورنال فقط وقتی حاصل خواهد شد كه صافی سطح از حد تلرانس تجاوز نماید .

– صافی سطح خوب پشت یاتاقان و هوزینگ انتقال گرما را بهبود خواهد بخشید وجود زبری باعث بوجود آمدن حفره های هوا در یاتاقان می شود كه از انتقال حرارت به نحو كه روغن بكار گرفته شده جهت روغنكاری موتور به تغییرات شیمیایی و ته نشین شدن كربن در دماهای بالا كاملاً مقاوم باشد .
بررسی خصوصیات یاتاقانهای متحرك در موتور

در كپه شاتون از یاتاقان در تكه استفاده می شود این دو تكه تحت شرایط متفاوتی كار می كنند . فشار گاز ناشی از احتراق در زمان بسیار كوتاهی با یاتاقان بالایی (یاتاقان بدنه شاتون ) اعمال می شود .

در حالیكه یاتاقان پایینی نیروهای اینرسی را كه در اثر چرخش و هم حركت رفت و برگشتی اجزاء شاتون اعمال می شود تحمل نماید .این نیروها در مدت زمان طولانی تری اعمال می شود به منظور افزایش عمر یاتاقان و نیز استفاده بهینه از ان ، شرایطی را به منظور موقعیت دهی هم مركزی و عدم تغییر موضع یاتاقانها در هنگام اعمال بارها باید در یاتاقانها بوجود آید كه شرح آن در ذیل خواهد آمد .

سیستم خنك كاری (تعمیر و نگهداری )

سطح آب رادیاتور بایستی حداقل هفته ای یك بار بازدید شود و حداقل سالی دو بار رادیاتور بازدید شود . معمولاً آب رادیاتور از بالا به طرف پائین جریان دارد و در نتیجه ، رسوب و رم گرفتگی داخل لوله ها عمدتاً در یك جهت خواهد بود . از این رو برای تمیز كردن بهتر است كه در جهت عكس یعنی از لوله پایین و با فشار آب ، داحخل رادیاتور شستشو دهید . نگه داشتن ضد یخ در رادیاتور در تمام طول سال كاری مفید و مقرون به صرفه است زیرا ضد یخ حاوی موادی است كه از زنگ زدگی جلوگیری می نماید .

تعویض ترموستات : 1- ترموستات در داخل شیلنگ فوقانی رادیاتور و در محل اتصال شیلنگ به موتور قرار دارد و تا قبل از گرم شدن موتور بسته بوده و بر حسب نیاز موتور حركت آب را كند و یا مسدود می كند .

2- برای باز كردن ترموستات آب رالدیاتور را تخلیه نموده و محفظه ترموستات را باز نمائید . گاهی اوقات برای برداشتن ترموستات ممكن است مجبور شوید كه سر شیلنگ را كه به رادیاتور وصل است را نیز باز كنید .

3- ترموستات را بردارید و در داخل آب گرم آویزان كرده و گرم نمائید برای اطمینان از سالم بودن آن را توسط یك گرماسنج آزمایش كنید .

نصب پمپ آب :

1- آب رادیاتور را تخلیه نموده و رادیاتور را پیاده نمائید . پیچهایی كه پروانه و پولی پمپ را به واتر پمپ می بندند باز كنید .

2- پروانه را بردارید در بعضی از اتومبیل ها پروانه از فلز ساخته شده است .آن را بازدید نموده اگر صدمه دیده و یا ترك خوردگی دارد تعویض نمائید در مورد پروانه پلاستیكی دقت نمائید كه در موقع پیاده كردن و یا نصب صدمه ای به آن وارد نشود .

3- پیچهای پایه دینام را شل نموده و دینام را به سمت موتور حركت دیهید ، تسمه پروانه و پولی را باز كنید .

4- لوله های پایه دینام را شل نموده و دینام را به سمت موتورحركت دهید ، تسمه پروانه و پولی پمپ را باز كنید .

5- پیچهای پایه پمپ را بوسیه آچار بوكس باز نمائید طول پیچهای پمپ آب معمولاً متفاوت است لذا توجه داشته باشید مربوط به كجاست .

6- پمپ را از موتور جدا نموده و پمپ جدید به همراه واشر و به طریق عكس تركیبی كه باز كرده اید سوار كنید .

تكمیل روغن جعبه فرمان :

1- جعبه فرمان در قسمت پایین و در سمت راننده قرار دارد و توسط فرمان اتومبیل و معمولاً از طریق یك عدد قفل گاردان عمل می نماید كه آن را چهار شاخ فرمان گویند .

2- در پوش روغن را باز كرده و مخزن جعبه فرمان را با روغن توصیه شده پر كنید ، پس از پر شدن در پوش آن را ببندید .

3- اطمینان حاصل كنید كه جعبه فرمان به شاسی و یا بدنه اتومبیل محكم بسته شده باشد . پیچهای نگه دارنده را هر 10000 كیلومتر یكبار بازدید و آزمایش نمائید .

روغنكاری شانه فرمان :

1- در هر طرف پوسته شانه یكعدد گردگیر لاستیكی قرار دارد و بایستی هر 10000 كیلومتر یكبار بازدید شده و نبایستی نشتی روغن داشته یا صدمه دیده باشد .

2- در صورت وجود نشتی روغن ، بست گردگیر در سمت راننده را باز كنید

3- بوسیله روغن دان ، از روغن توصیه شده كارخانه سازنده به داخل گردگیر بریزید دقت نمائید كه بیش از 2/0 لیتر نباشد .
صداهای غیر عادی از اتومبیل

موتور صدای «تك تك» می دهد یا موتور می زند .

این صدا شبیه صدای برخورد اشیاء فلزی به یكدیگر است و از بالای موتور شنیده می شود و با گازدادن و زیاد شدن دور موتور كم تر می شود و ناشی از یك یا چند عامل زیر می باشد .

بیش اشتعال یا احتراق زودرس یعنی سوختن پیش از موعد مخلوط هوا و بنزین در سیلندر – آوانس زیاد كه ان را زدن دلكو می گویند – استفاده از سوخت خیلی ضعیف (مصرف بنزین معمولی به جای سوپر) – شمع نامناسب (از نظر معیوب بودن و یا شمع سرد و یا شمع گرم ) – گرم كردن زیاد از حد موتور در اثر جرم گرفتگی و یا كثیف شدن رادیاتور .