کارآموزی صنایع اتومبیل واحد كنترل هشدار دهنده (A.C.U)

کارآموزی صنایع اتومبیل واحد كنترل هشدار دهنده (A.C.U)

کارآموزی صنایع اتومبیل واحد كنترل هشدار دهنده (A.C.U)

کارآموزی صنایع اتومبیل واحد كنترل هشدار دهنده (A.C.U)

دسته بندی گزارش کارآموزی و کارورزی
فرمت فایل doc
حجم فایل 6.044 مگا بایت
تعداد صفحات 50
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

چکیده:

واحد کنترل هشدار دهنده یا به اختصار ACU مجموعه ای است الکترونیکی کاربردی که اطلاعاتی را براساس شرایط محیطی- فیزیکی از طرف سنسورها و کلیدهای لا دری که در واقع وروردیهای ACU می باشند دریافت کرده و پس از تجزیه و تحلیل شدن آنها- توسط خروجیها ACU که همان صفحه نمایش- آژیر و غیره می باشند بصورت سمعی و بصری بر روی صفحه نمایش کریستالی مایع یاLCD واحد کنترل هشدار دهنده نمایان می شود. سیستم موجود در خودرو سمند دارای چندین قابلیت و عملکرد بوده که از طریق اجزای تشکیل دهنده آن به انجام می رسد.

فهرست مطالب

فصل اول: معرفی واحد کنترل هشدار دهنده با A.C.U

واحد کنترل هشدار دهنده …………………… 1

آژیر با باتری پشتیبان…………………….. 1

واحد کنترل قفل مرکزی……………………… 1

قفل خودکار………………………………. 1

یابنده خودرو…………………………….. 2

یابنده خودرو…………………………….. 2

ورودیها…………………………………. 2

خروجیها…………………………………. 2

فصل دوم: وظایف واحد کنترل هشدار دهنده

مد یا حالت امنیتی خودرو…………………… 4

منوها با فهرست عناوین جهت راحتی راننده……… 4

اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی…………… 4

فصل سوم: شرح منوها و فهرستهای موجود در ACU 5

فصل چهارم: جعبه فیوزهای موجود در خودرو سمند 8

فصل پنجم: دسته سیم های موجود در خودرو سمند 12

فصل ششم: رنگ ها و کدهای استاندارد در خودرو سمند………………………………….. 13

فصل هفتم: قطعات تشکیل دهنده مدارهای ACU – کولر- قفل مرکزی و محل نصب آنها… 23

فصل هشتم: تست برخی از قطعات تشکیل دهنده مدارهای ACU- کولر- قفل مرکزی….. 27

فصل نهم: شرح عملکرد مدار الکتریکی ACU 33

فصل دهم: نحوه عیب یابی برخی از عیوب مدارهای ACU- کولر- قفل مرکزی…………….. 37

متن لاتین…………………………………………………………………..42

ترجمة متن لاتین………………………………………………………..44

فصل اول: معرفی واحد کنترل هشدار دهنده یا A.C.U

1-1- واحد کنترل هشدار دهنده یا ACU :

محل نصب این واحد در قسمت وسط جلو داشبورد (کنسول) میباشد و از طریق دو کانکتور 12 و 16 پینی سیاه رنگ به دو دسته خودرو متصل می گردد. یک صفحه نمایش و یک صفحه کلید برای برقراری ارتباط بین کاربر (راننده) و واحد کنترل هشدار دهنده (ACU) در این واحد در نظر گرفته شده است.

1-2- آژیر با باتری پشتیبان:

محل قرارگیری آژیر در اتاق موتور و برروی گلگیر سمت راست میباشد که توسط یک کانکتور 4 پایه سیاه رنگ به دسته سیم خودرو متصل گردیده است. وظیفه آژیر مربوطه اعلام وضعیت های مختلف واحد کنترل هشدار دهنده مانند ورورد به مد یا حالت دزدگیر- خروج از مد دزدگیر- بوق فراموشی و … است. که این امر به وسیله تولید بوقهای متفاوت می باشد. مثلاً در هنگام اعلام خطر سرقت با آژیر کشیدن ممتد- صاحب خودرو را مطلع می سازد.

1-3- واحد کنترل فقل یا CLCU:

این قسمت که جعبه هماهنگ کننده یا فرستنده رادیویی نیز خوانده می شود در زیر قاب فرمان نصب شده و عمل باز و بستن درهای خودرو را به عهده دارد. این حالت توسط دریافت سیگنالهای باز و بستن رادیویی- که از طرف فرستنده موجود بر روی ریموت کنترل (کنترل از راه دور) یا سوئیچ دستی خودرو که دارای کلید on و off است منتشر می شود. کلید on برای بستن درها و وارد شدن به مد دزدگیر و کلید off برای خروج از مد دزدگیر و باز نمودن درها در نظر گرفته شده است این قسمت دارای یک حالت قفل اتوماتیک نیز می باشد به اینصورت که اگر پس از گذشت 9 ثانیه از زمان باز شدن درها توسط ریموت کنترل هیچ کدام از درها باز نشوند دزدگیر دوباره فعال می شود.

در واحد کنترل قفل مرکزی مواردی به شرح زیر موجود می باشند که عبارتند از:

1-4 قفل اتوماتیک یا AUTOLOCK:

هنگامی که سیستم در مد امنیتی و حفاظتی قرار دارد اگر کلید OFF را بر روی سوئیچ دستی خودرو بفشاریم و درها باز نشود پس از 9 ثانیه درها به طور اتوماتیک قفل شده و مجدداً وارد مد امنیتی و حفاظتی خواهد شد در صورتی که قبل از اتمام 9 ثانیه از باز شدن قفل ها هر کدام از درها- در صندوق عقب با در موتور باز شوند عمل AUTOLOCK انجام نخواهد شد.

1-5- یابنده خودرو یا CARFINDER:

این عملکرد به منظور یافتن خودرو- پیش از باز کردن آن در نظر گرفته شده است. اگر در هنگام فعال بودن سیستم امنیتی و حفاظتی کلید ON را روی سویئچ دستی خودرو بفشاریم و خودرو در بردموثر فرستنده رادیویی قرار داشته باشد فلاشرها و تک بوق آژیر به منظور مشخص کردن موقعیت خودرو و تأکید بر فعال بودن مد امنیتی و حفاظت مشاهده و شنیده خواهد شد.

1-6- ورودیها یا INPUTS:

در این سیستم- سنسورها و کلیدهای لادری و … به عنوان ورودیها اطلاعات مربوطه را به صورت آنالوگ به واحد کنترل هشدار دهنده ارسال می کنند که این سیگنالها پس از دریافت توسط مبدلها آنالوگ به دیجتال یا A/D، به سیگنالهای دیجیتالی (مجموعه ای از 0 و 1) جهت تجزیه و تحلیل تبدیل می شوند. مانند میکرو سوئیچ ترمز دستی- کلید لادری صندوق عقب- در موتور و…..

1-7- خروجیها یا OUTPUTS:

در این سیستم- آژیر- صفحه نمایش واحد کنترل هشدار دهنده و … به عنوان خروجیهای ACU مورد پردازش قرار گرفت پیغامی متناسب با حالت مذکور به صورت سمعی و بصری بر روی صفحه نمایش یا به صورت بوق آلارم ظاهر می شود.

نمائی از برد الکتریکی واحد کنترل هشدار دهنده

شکل 1-1

فصل دوم: وظایف واحد کنترل هشدار یا ACU

به طور کلی ACU دارای سه وظیفه می باشد که عبارتند از:

1- مد یا حالت امنیتی خودرو

2- منوها یا فهرست عناوینی که جهت راحتی راننده در نظر گرفته شده است.

3- اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی

2-1- مد یا حالت امنیتی خودرو:

هنگام فشردن دکمه on برروی سوئیچ کنترل از راه دور خودرو واحد کنترل هشدار دهنده وارد مد امنیتی می گردد. بهتر است این امر پس از ترک خودرو و بستن کامل درهای خودرو- در صندوق عقب و در موتور صورت گیرد. در صورت باز بودن یا بستن ناقص درهای خودرو یا معیوب بودن یکی از کلیدهای لادری- پس از خروج از این حالت ابتدا کلید on و سپس کلید off بر روی ریموت کنترل فشرده شود. سپس به رفع نقص اقدام گردد.

از دیگر عوامل خطا هنگام قرار گرفتن در مد امنیتی- وارد شدن ضربه به خودرو می باشد. این امر توسط سنسور ضربه که حساسیت آن در یکی از منوها قابل تنظیم است سنجیده می شود.

2-2 منوها با فهرست عناوینی که جهت راحتی راننده در نظر گرفته شده است:

در صورت غیر فعال بودن سیستم امنیتی خودرو در ACU ده فهرست تعبیه شده است که راننده جهت اطلاع از وضعیت خودرو خود در هر لحظه می توانند با تنظیم آنها وضعیت خودرو را چک کند. که عبارتند از:

´ تنظیم دما

´ نمایش مسافت

´ ضبط و پخش پیام

´ ماشین حساب

´ روغن و فیلتر

´ تنظیمات رمز

´ تنظیم ساعت

´ تنظیم تاریخ

´ شوک سنسور یا سنسور ضربه

´ کنتراست یا شفافیت صفحه نمایش

2-3- اعلام خطاهای موجود در حین رانندگی:

در این قسمت خطاهایی که در هنگام روشن بودن خودرو ممکن است پیش آید توسط واحد کنترل هشدار دهنده اعلام می گردد. برخی از این خطاهای ممکن عبارتند از: بالا بودن هر کدام از درهای خودرو- تمام شدن لنت ترمز- اتمام روغن ترمز- کاهش فشار روغن- عیب در سیستم شارژ و … به طوری که هر کدام از موارد فوق که اتفاق افتد به صورت سمعی و بصری توسط صفحه نمایش دیجیتالی و آژیر که خروجیها می باشند اعلام می گردد.

فصل سوم: شرح منوها و فهرست های موجود در ACU

شکل3-1

جدول 3-1

مشخصات سیستم هشدار دهنده صوتی تصویری

1- قابلیت های صوتی تصویری

2- صفحه نمایش دیجیتال

3- صفحه کلید

4- بلندگو

5- حسگر دما و میکروفن

مشخصات اصلی سیستم هشدار دهنده صوتی تصویری

1-هنگام رانندگی، پیام های اخطار برروی نمایشگر دیجیتال نمایش داده شده پیغام صوتی متناسب با خطا از بلندگو پخش می شود.

2-این سیستم دارای 10 منوی فرعی است که هریک برای عملکرد خاصی در نظر گرفته شده‌اند.

3-سیستم دزدگیر که دارای کد چهار رفمی و آژیر اخطار است.

3-1- فیوز:

فیوز یک قطعه حفاظتی می باشد که به طور سری درسر هر مسیر جریان قرار گرفته و از کلیه قطعات برقی که بعد از آن قرار دارند در برابر جریانهای زیاد محافظت می کند. با توجه به نوع کاربرد هر فیوز دارای یک حداکثر جریان نامی می باشد که توسط کارخانه سازنده بر روی آن حک شده است البته در بین فیوزها- فیوزهایی می باشند که از مقدار نامی خود کمی بالاتر یا پایئن تر می باشند که این همان تلرانس یا خطایی است که در تولید کارخانه ممکن است بوجود آید.

فیوز را با حرف (FUSE)F نشان داده در جدول زیر انواع فیوزها همراه با حداکثر جریان نامی برحسب آمپر و کاربرد آن موجود می باشد.

شنت نیز یک جامپریا اتصال دهنده با جریانهای بالا می باشد که در واقع رابط بین چندین مدار در برابر جریانهای بالا است و این امکان را می دهد که در مواقع لازم مثل حمل و نقل خودرو و … ارتباط باتری با مدارها قطع شود.

سالم بودن فیوز را می توان به روش چشمی یا با اهمتر تست کرد.

3-2- رله:

رله یک سوئیچ کنترلی و حفاظتی می باشد که توسط جریانهای کم می توان جریانهای زیاد را نیز کنترل کرد یک رله معمولاً دارای 5 پایه می باشد که پایه های 1و 2 آن را پایه های کنترل شونده توسط ولتاژ اعمالی و پایه های 3و4و5 آن را پایه های کنترل کننده می نامند. پایه های 3و4 یک رله در حالت قبل از ولتاژ اعمالی به پایه های 1و2 به یکدیگر متصل هستند. رله هایی که دارای چهارپایه می باشند در واقع پایه های 3و4 آنها را یکی فرض کرده اند.

یک رله تشکیل شده است از یک سیم پیچ کنتاکت فلزی به شکل زیر. هنگامی که ولتاژ 12 ولت به دو سر سیم پیچ رله متصل می گردد. در اثر عبور جریان سیم پیچ تبدیل به یک مغناطیس موقت شده و در اطراف آن یک میدان مغناطیسی ظاهر می شود و چون کنتاکت رله فلزی می باشد جذب میدان شده و از پایه 4 جدا شده و به پایه 5 می چسبد تا زمانی که ولتاژ اعمالی به دوسر سیم پیچ رله موجود است این حالت پایدار می ماند و با قطع ولتاژ دو سر بوبین رله چون سیم پیچ یک عنصر ذخیره کننده انرژی (جریان) می باشد در جهت عکس جریان زیادی را بر می گرداند. برای جلوگیری از این حالت یک عدد دیود به طور معکوس در سر مسیر آن قرار می گیرد تا از انرژی برگشتی جلوگیری کند حال برای تخلیه این انرژی زیاد یک عدد دیود دیگر نیز به طور موازی با آن قرار می گیرد. جریان برق دارای سه اثر شیمیایی- گرمایی- مغناطیسی می باشد که در رله دو اثر گرمایی و مغناطیسی یافت می شود.

جهت تست سالم بودن یک رله مداری مانند زیر برمی بندیم و از یک لامپ تست استفاده می کنیم.

قبل از اعمال ولتاژ به پایه های 1و2 لامپ تست متصل به پایه 4 باید روشن شود در صورت اعمال ولتاژ 12 ولت به پایه 3 بعد از اعمال ولتاژ به پایه 1و2 لامپ تست متصل به پایه 4 باید خاموش شود زیرا کنتاکت آن از 4 جدا شده و به 5 می چسبد که در این حالت لامپ مذکور از طریق پایه 3 و 5 روشن می شود.

شکل3-2
فصل چهارم: جعبه فیوزها و رله های موجود در خودرو سمند

4-1- جعبه فیوزها:

جدول 4-1

شماره فیوز

حداکثرجریان مجاز برحسب

آمپر

عملکرد

F1

10

رادیو (بعد از سوئیچ)

F1A

10

رادیو(مستقیم از باتری)

F2

5

کنترل یونیت-کلید کولر- فرمان رله- قطع و وصل­کولر-فرمان تایمر چراغ

3F

5

A.B.C

4F

5

چراغ خطر عقب (راست)-آلارم اخطار روشن بودن جراغها

5F

5

فرمان رله بخاری کلید بخاری

6F

A.B.C

7F

20

بوق

8F

شنت

9F

5

چراغهای نمره- چراغ عقب سمت چپ

10F

30

شیشه بالابر

11F

30

نور بالا- نور پائین چراغهای کوچک

12F

5

لامپ اخطار- چراغ دنده عقب- دور سنج موتور

13F

20

چراغهای مه شکن

14F

30

A.B.S

15F

10

کنترل یونیت قفل مرکزی

16F

20

فندک (مستقیم از باتری)

16F

A

10

فندک (بعد از سوئیچ)

17F

10

کنترل یونیت سیستم هشدار دهنده- آژیر

18F

10

چراغهای مه شکن عقب- رله مه شکن جلو

19F

5

چراغ پشت یانل بخاری-چراغهای کوچک صفحه نشان دهنده ها- چراغ پانل

20F

30

بدون استفاده

21F

30

فن بخاری

22F

20

بدون استفاده

23F

5

کنترل کننده گرمکن شیشه عقب

24F

20

موتور برف پاک کن- تایمر برف باکن پمپ شیشه شوی

25F

5

ساعت- حافظه رادیو کنترل یونیت دما- مایع خنک کننده موتور

26F

15

فلاشر- رله فلاشر

27F

30

گرمکن شیشه عقب- گرمکن آینه ها

28F

10

چراغهای ترمز-لامپ هشدار دینام- ساعت دیجیتال- رله شیشه بالابر جلو

29F

30

شیشه بالابرهای جلو

30F

10

راهنما- کلید اتومتیک شیشه بالابر فرمان رله- شیشه بالابر برقی- لامپ نقشه

4-2- جعبه رله ها:

ردیف

شماره رله

کاربرد رله

رنگ

1

1086

استارت

سیاه

2

2350

فلاشر

سیاه

3

4720

آلارم روشن بودن چراغها

سفید

4

8116

کلید بخاری شیشه عقب

نارنجی

5

6020

شیشه بالابرهای جلو

سیاه

6

5010

کنترل یونیت برف پاکن

آبی

7

2665

مه شکن جلو

سیاه

8

8045

فن بخاری

زرد

9

6126

شیشه بالابرهای عقب

سیاه

10

8005

کمپرسور کولر

سیاه

جدول 4-2

شکل 4-1

شکل 4-2

فصل پنجم دسته سیمهای موجود در خودرو سمند.

برای یافتن ساده تر عیب در سیم کشی یک خودرو- از ابتدا تا انتها خودرو سیم کشی به سه دسته تقسیم شده است که عبارتند از سیم کشی داخل اتاق موتور- اتاق نشیمن صندوق عقب، تمامی این سیم کشیها دارای کدهای استاندارد جهت شناسایی می باشند که طبق جدول زیر مشخص شده اند.

جدول 5-1

دریف

کد انگلیسی دسته سیم

نام دسته سیم

1

FR10

جلو

2

RR70

عقب

3

FR/P15

پانل جلو

4

EN20

موتور

5

FA50

تجهیزات

6

T/L71

بدنه

7

B/P/W11

دسته سیم دیسک چرخ جلو سمت چپ

8

B/P/W16

دسته سیم دیسک چرخ جلو سمت چپ

9

R/L51

لامپ سقف

10

HE52

هیتر یا گرمکن

11

FR/D/LH60

در جلوسمت چپ

12

FR/D/RH65

در جلو سمت راست

13

RR/D/LH64

در عقب سمت چپ

14

RR/D/RH69

در عقب سمت راست

15

REL73

پمپ سوخت

16

DS62

سوئیچ در

فصل ششم:دنگ ها و کدهای استاندارد در خودرو سمند

6-1- علائم استاندارد در خودرو سمند:

شکل 6-1

شکل 6-2