پیشینه و مبانی نظری افت تحصیلی و بازیهای رایانه ای

پیشینه و مبانی نظری افت تحصیلی و بازیهای رایانه ای

پیشینه و مبانی نظری افت تحصیلی و بازیهای رایانه ای

پیشینه و مبانی نظری افت تحصیلی و بازیهای رایانه ای

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 46 کیلو بایت
تعداد صفحات 49
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

پیشینه و مبانی نظری افت تحصیلی و بازیهای رایانه ای در 49 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.

فهرست مطالب و بخشی از متن :

مبانی نظری وپیشینه تحقیق افت تحصیلی وبازیهای رایانه ای

فصل دوم

الف – ادبیات تحقیق

مقدمه 7

تعریف افت تحصیلی 7

علتهای افت تحصیلی 8

تعریف ارزشیابی و انواع آن 10

تعریف اندازه گیری و مفاهیم مربوط به آن 14

فواید بازی های رایانه ای برای کودکان 26

تاثیرات بازی های رایانه ای خشونت آمیز بر روی کودکان و نوجوانان 29

راهکارهای مداخله ی ممکن و احتمالی 46

ب-مروری بر تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع در داخل یا خارج از کشور 48

فصل دوم

الف : ادبیات تحقیق

ب : مروری بر تحقیقات انجام شده مرتبط با موضوع در داخل یا خارج کشور

مقدمه :

در جوامع امروز، همه ملتها با هر نظام سیاسی و اجتماعی، پیشرفته و در حال پیشرفت به مسئله آموزش و پرورش توجه دارند و نسبت به دیگر فعالیتهای اجتماعی برای آن اهمیت بیشتری قائل هستند(خیّر،1365).

این توجه بی دلیل نیست و برمنطقی قوی بنیاد نهاده شده است. زیرا امروز، تربیت فرزندان را از مهمترین نیازهای زندگی اجتماعی می شناسند. انگیزش از موضوعات روانشناختی است که توجه بسیاری از روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت را به خود معطوف داشته است.

در این میان شناسایی عوامل مهم و مؤثر در انگیزش تحصیلی در ارتباط با ویژگیهای آموزشگاهی و اجتماعی افراد کمک شایان توجهی به بهبود و وضعیت تحصیلی دانش آموزان خواهد کرد.

تعریف افت تحصیلی :

افت تحصیلی نمره ای است که دانش آموز در امتحان بدست آورده است ، با توجه به اینکه سقف نمرات تا نمره 20 میباشد ، نمرات پائین تر از 20 به میران که از آن کاهش پیدا می کند افت تحصیلی می شود و باعث تکرار پایه تحصیلی می شود .

تکرار پایه تحصیلی عبارت است از : تکرار یک کلاس برای دانش آموزان که در خلال یک سال تحصیلی در همان کلاس پایه ای که در سال قبل به سر می برده به تحصیل ادامه دهد .

علتهای افت تحصیلی :

علل و عوامل گوناگونی در مسئله افت تحصیلی مداخله دارند ، نظریه پردازان آموزش و پرورش این عوامل را دسته بندی کرده و در گروههای کلی آنهارا معرفی و مورد بحث قرار داده اند که به ذکر بعضی از این دسته بندی ها می پردازیم ، این دسته بندی ها توسط ماهنامه آموزش استان اصفهان بیان شده است .

بعضی از نظریه پردازان عوامل افت تحصیلی را به صورت زیر بیان می دارند .

1 – علت های مربوط به خود دانش آموز

2 – علت های مربوط به اجتماع و خانواده و عقب ماندگی خانواده

3 – علتهای مربوط به اجتماع و محیط خارج از مدرسه

4 – علتهای مربوط به آموزشگاه

علاوه بر علتهای بالا می توان علل دیگر را به آن اضافه کرد که خانم فرقانی رئیسی در رابطه با شناسایی و علل افت تحصیلی اینگونه بیان می دارند : علل متعددی از نظر محیطی و وضعیت جسمانی می تواند به عنوان عامل نقش داشته باشد ، نظیر وضعیت خانوادگی از نظر تغییرات ناگهانی اقتصادی و روانی حوادث ناگهانی در تشکل خانواده ، مرگ یا جدایی و یا اختلالات خانوادگی ، تولد کودک جدید ، مهاجرت از شهری به شهر دیگر ، جابجایی مدرسه و حتی گاه جابجایی مقاطع تحصیلی ، مثلا از دبستان به دوره راهنمایی یا دبیرستان و یا حتی گاه تغییر معلم و یا مشکلات روانی دانش آموزان در دوره نوجوانی و یا بیماری جسمانی کودک در یک دوره خاص و در دبیرستان عدم انتخاب رشته تحصیلی مناسب با استعداد دانش آموز .

علل دیگری که در زمینه مربوط به معلم در مورد افت تحصیلی می توان ذکر کرد ، فهرست وار به شرح زیر است :

1 – خصوصیات فردی معلم

2 – عدم انگیزه کاری لازم و علاقه به رشته کاری

3 – نداشتن کارآیی و تخصص لازم شغلی

4 – نداشتن معلومات کافی و لازم در رابطه با کلاس در رشته مورد تدریس

5 – عدم کارآیی در انتقال داشته ها و معلومات خویش به فراگیران

6 – عدم توجه به مسائل روانشناسی یادگیری و بهره گیری از روشهای آموزشی علمی و مطلوب

7 – تکیه بر روی معلم محوری به جای دانش اموز محوری

8 – عدم شناخت دانش آموزان و توجه به مشکلات و ناراحتی ها و به طور کلی ناتوانی های روحی و جسمی دانش آموزان و احیانا کوشش در جهت برطرف نمودن آنها

9 – اعمال تنبیه بدنی معلمان با شاگردان

10 – ندیدن دوره های پیش از خدمات و ضمن خدمت

تعریف ارزشیابی :

ارزشیابی در آموزش و پرورش تعاریف متعددی دارد.

1 – كرونباخ ( cronbach) :ارزشیابی را جمع آوری و به كار گیری اطلاعات در جهت اتخاذ تصمیم برای یك برنامه آموزشی تعریف می كند. ( شیرازی،علی، ص 236)

2- بی بای ( Beeby) : ارزشیابی را فراگرد جمع آوری و تفسیر منظم شواهدی كه در نهایت به قضاوت ارزشیابی نظر به این كه به اقدام شخصی بیانجامد ، می داند. ابعاد این تعریف : جمع آوری شواهد ، تفسیر ، قضاوت و تصمیم گیری است. ( شیرازی ، علی ،ص 236)

  1. استا فل بیم : ارزشیابی رافرایند، تعیین كردن ( Delineating) ، به دست آوردن ( Obtaining) و فراهم ساختن ( Providing) اطلاعات مفیدی برای قضاوت در تصمیم گیری ها تعریف كردند.

انواع ارزشیابی

الف : اسكریون ( scriven) ارزشیابی ها را بر دو نوع ارزشیابی پایانی و تكوینی تقسیم می كند.

1 – ارزشیابی پایانی ( sammative Evaluation) : ارزشیابی كه در مدارس متداول است و شامل ارزشیابی آخر سال یا دوره دانش آموزان برنامه یا روند آموزشی است.

مهمترین نقص ارزشیابی پایانی ماهیت مقطعی بودن آن است ، لذا قادر نیست اصلاحات یا تغییرات ضروری را در طول سال یا برنامه در جهت بهبودی و بهسازی فعالیتها ایجاد كند.

2 – ارزشیابی تكوینی یا مستمر ( Formative Evluation) : در این ارزشیابی اطلاعات به طور مداوم جمع آوری و مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز به بازخورد های فردی – محیطی دارد تا بتواند تصمیم گیری های لازم را در جهت افزایش اثر بخش برنامه ها یا فعالیتهای آموزشی اتخاذ كند. این نوع ارزشیابی بیشتر به فراهم آوردن اطلاعات برای بهبودی كار تاكید دارد.

ب : استافل بیم ( stuffle beam) : ارزشیابی را در چهار نوع بیان می كند .

1 – ارزشیابی زمینه 2- ارزشیابی درونداد 3- ارزشیابی فر آیند 4-ارزشیابی برونداد

  1. ارزشیابی زمینه ( Context Evaluation) : هدف این ارزشیابی فراهم ساختن یا ارائه یك منطق برای تعیین اهداف است. برای رسیدن به آن محیط – شرایط واقعی و مشكلات موجود – بایستی بررسی شوند و تصمیماتی مبتنی بر اصلاح شرایط و مشكلات اتخاذ گردد تا نیل به اهداف مورد نظر را میسر سازد.
  2. ارزشیابی درونداد ( Input Evaluation) : این نوع ارزشیابی در ارتباط با چگونگی استفاده از منابع برای نیل به اهداف برنامه است شامل ارزشیابی توانایی های سازمان ، استراتژی هایی در جهت نیل به اهداف برنامه و طراحی یك استراتژی اجرایی – عملیاتی گردد.
  3. ارزشیابی فر آیند ( Process Evaluation) : به باز خورد های دوره ای خصوصا شناسایی نقص درونداد ها در حین اجرای برنامه مربوطه است.
  4. ارزشیابی برونداد ( Product Evaluation) : به سنجش نتایج می پردازد كه نه تنها در آخر بلكه بر حسب ضرورت در فواصل برنامه صورت می گیرد.

یكی از تخصص های مورد نیاز دست اندركاران تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سازمانی و اجرایی بر خوردار بودن از دانش ، مهارت سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی می باشدكه فقدان آن در عرصه عمل و اجرا ناكار آمدی فر آیند یاددهی- یادگیری را به دنبال خواهد داشت. با وجود آگاهی از توانایی های علمی و تجربی دبیران و معلمان گرامی و مدیران آگاه و دلسوز واحد های آموزشی در حیطه ی سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، لیكن به دلیل اهمیت موضوع و نیز ظرافت ها و پیچیدگی های این امر امید است با عنایت همكاران ارجمند در جهت تحقق اهداف آموزشی و تربیتی شاهد تعاملی پویا ، مستمر و پایدار باشیم ،

الف. اصطلاحات و مفاهیم ارزشیابی و امتحانات

ب. ارزشیابی تكوینی و شیوه اجرای آن

الف)تعریف اصطلاحات ومفاهیم ارزشیابی پیشرفت تحصیلی

ارزشیابی ( Evaluation) :اصطلاح ارزشیابی یا ارزیابی به طورساده به تعیین ارزش (Value) برای هرچیزیادآوری ارزشی ( Value judgement) كردن گفته می شود

ارزشیابی به یك فرآیند نظام داربرای جمع آوری، تحلیل وتفسیرا طلاعات گفته می شود به این منظور كه تعیین می شود آیا هدف های موردنظر تحقق یافته اند یادرحال تحقق یافتن هستند وبه چه میزانی.

ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ( Academic achevement evaluation): ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارت ازسنجش عملكرد یادگیرندگان ومقایسه نتایج حاصل باهدفهای آموزشی ازپیش تعیین شده به منظور تصمیم گیری دراین باره كه آیا فعالیت های آموزشی معلم و كوششهای یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان به نتایج مطلوب انجامیده اند و به چه میزانی.

ارزشیابی آغازین ( Preassessment) : نخستین ارزشیابی معلم كه پیش از فعالیت های آموزشی او به اجرا در می آید ارزشیابی آغازین نامیده می شود.

ارزشیابی تكوینی یا مستمر ( Formative evaluation): آن چه عمدتا به منظور كمك به اصلاح موضوع مورد ارزشیابی یعنی برنامه یا روش آموزشی ، مورد استفاده قرار می گیرد ، ارزشیابی تكوینی نام دارد.

ارزشیابی تشخیصی (Dignostic evaluation) : نوعی از ارزشیابی تكوینی است كه با هدف تشخیص مشكلات یادگیری دانش آموزان در یك موضوع درسی به كار میرود و معمولا در جریان آموزش انجام می گیرد.از طریق ارزشیابی تشخیصی می توان معاومات و مهارتهای لازم دانش آموزان را برای ورود به مطالب جدید تشخیص داد ونیز معیاری است برای سنجش رفتار ورودی دانش آموزان كه به كمك آن می توان نقطه شروع فعالیت های آموزشی را مشخص كرد .