پیشینه تحقیق فقه سیاسی شیعه

دانلود پیشینه تحقیق فقه سیاسی شیعه

پیشینه تحقیق فقه سیاسی شیعه

پیشینه تحقیق فقه سیاسی شیعه

دسته بندی علوم سیاسی
فرمت فایل docx
حجم فایل 70 کیلو بایت
تعداد صفحات 45
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

جزئیات:

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوهAPA)

فهرستـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

2-1-فقیه كیست 13

2-2- چیستی فقه سیاسی 15

2-3- تاریخ فقه سیاسی 21

2-4- رویكرد 19

2-5- ضرورت حكومت 20

2-1-5- دیدگاه اسلام درباره ضرورت حكومت 21

2-6- اندیشه رهبری در حكومت اسلام 21

2-6-1- نظر شیعه 27

2-6-2- نظر اهل سنت 28

2-7- امامت ، انتخاب ، یا انتصاب 29

2-8-1- تعریف آزادی 32

2-8-2- اندیشه آزادی در اسلام 33

2-9-1- قیام ومبارزه 36

2-9-2- جنگ 39

2-9-3-جهاد 40

2-1. فقیه کیست

قبل از هر چیز لازم است بدانیم فقیه کیست و او چه شرایطی باید داشته باشد که بتواند در عصر غیبت بر مردم ولایت داشته باشد و آیا ولایت او ضروری است؟ نظر اسلام درباره آن چیست؟

درباره تعریف ولایت در لغت از كلمه ولی گرفته شده به معنی قرار گرفتن چیزی در كنارچیز دیگر است بطوری كه فاصله ای میان آنها نباشد. به معنی دوستی، یاری و نصرت،تصدی امر و سرپرستی

و معانی دیگر به كار رفته است(جوادی آملی ،1387،ص16و15)ودر اصطلاح به معنی سرپرستی به كار رفته است ودارای اقسامی است از قبیل ولایت تكوینی،ولایت بر تشریع،ولایت تشریعی.

ولایت تكوینی : مربوط به موجودات عینی جهان است. و چون رابطه حقیقی میان دو طرف ولایت هست. ولایت حقیقی است. ولایت تكوینی یعنی سرپرستی موجودات جهان و تصرف عینی در آنها مثل ولایت نفس انسان بر قوای درونی اش. و ولایت خداوند بر موجودات از این نوع ولایت است. كه او ولی حقیقی تمام موجودات است.(جوادی آملی ،1391،ص 124-122)

ولایت بر تشریع: ولایت بر قانون گذاری وتشریع احكام است.یعنی كسی سرپرست جعل قانون باشد. این ولایت در حیطه قوانین است نه موجودات. این نوع ولایت از نوع وصفی است نه حقیقی. البته این نوع ولایت با یك تحلیل عقلی به سنخ ولایت تكوینی بر می گردد.زیرا قلمرو ولایت بر تشریع همان فعل خود شارع است.

ولایت تشریعی: نوعی ولایت و سرپرستی است كه نه ولایت تكوینی است و نه ولایت بر تشریع و

قانون بلكه ولایتی است در محدوده تشریع و تابع قانون الهی كه این ولایت دو نوع است یا ولایت بر محجوران است یا ولایت برجامعه خردمندان. این نوع ولایت نیز مربوط به رابطه”علی ومعلولی”نیست بلكه از امور اعتباری و قرار دادی یا همان وضعی است نه حقیقی. و لذا ولایت پیامبر(ص) و ائمه و فقها از این نوع ولایت است و آیات”انما ولیكم الله ورسوله والذین امنوا…”(مائده،55)و”من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا…”(اسراء،33)و…از این نوع ولایت است.(همان،126-124)

همکاری در فروش فایل  بهترین سایت فروش پاورپوینت