پروژه معماری احيا و حفاظت از بافت‌هاي باارزش تاريخي 254 ص 💯

دانلود پروژه معماری احيا و حفاظت از بافت‌هاي باارزش تاريخي 254 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

پروژه معماری احيا و حفاظت از بافت‌هاي باارزش تاريخي 254 ص

پروژه-معماری-احيا-و-حفاظت-از-بافت‌هاي-باارزش-تاريخي--254-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 315 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏مقدمه:
‏لزوم احياي ارزش‌هاي بافت‌هاي تاريخي از ديرباز مورد توجه بوده و كشورهاي ‏پيشرفته جهان با اجراي برنامه ها و ‏دستورالعمل‌هاي خاص، به رونق بافت‌ها و نواحي باارزش قديمي خود همت گماشته و ‏هويت فرهنگي گذشته خود را دوباره ‏زنده كرده‌اند.
‏امر احيا و حفاظت از بافت‌هاي باارزش تاريخي از اجزاي پيكره فرهنگي جامعه به شمار‏ مي آيد و تحقق آن به فعاليتهاي ‏فرهنگي مداوم نياز دارد، زيرا ميراث تاريخي تبلور فرهنگ گذشته و صيانت‌ آينده هر جامعه ‏است. در اين نوشتار سعي شده تا‏ با تأكيد بر بهسازي و مناسب‌سازي محيط‌هاي شهري طي برنامه‌هاي كوتاه‌مدت و بلندمدت ‏به نقش سازندة سازمانهاي ‏ذيربط اشاره شود، تا با روشن شدن مسئوليت‌هاي مرتبط و همكاري‌هاي مستمر آنها‏ كار احياي ارزش هاي تاريخي (كه در ‏اين گفتار بيشتر تأكيد بر احيا و مرمت بافت‌ها و بناهاي باارزش است)، در چارچوب ضوابط ‏و ديوان سالاري متداول و دست و ‏پاگير دستخوش مشكل و معضل نشود.
‏بدون شك، نقش و مشاركت مردم در امر بازسازي و احياي ارزش‌ها اهميت خاصي داشته ‏و بدون مشاركت مردم امر بازسازي ‏موفق نخواهد بود و سرمايه‌گذاري‌هاي كلاني را طلب مي‌كند. چنانچه در امر بازسازي ‏خود مردم شريك و همراه باشند.
2
‏اجراي برنامه‌ها سريع‌تر به نتيجه مي‌رسد، تجربه جهاني نشان مي‌دهد كه هرچه مردم ‏به ارزش اين اثار آگاه باشند در اجراي برنامه ها سريعتر به نتيجه مي رسد ‏جهت احيا و نگهداري آن بيشتر مي‌كوشند. در واقع، هسته تاريخي شهرها و بافت‌هاي با ‏ارزش علاوه بر محتويا فرهنگي و‏ ‏معنوي خود به منزله سرمايه‌هاي عظيم اقتصادي شمرده مي‌شوند و در اين سرمايه مردم ‏شريك و سهيم اند و مشاركت آنها ‏مي‌تواند امر بازسازي را به نتايج چشمگيري هدايت كند.
‏احيا و هويت بخشيدن به آثار باارزش باعث رونق و پويايي گذشته خواهد شد. لازم است ‏دولت به سرمايه گذاريهاي لازم ‏همراه با مشاركت مردم همت گمارده تا ارزش‌هاي اقتصادي، اجتماعي و كالبدي دوباره در ‏هسته تاريخي شهرها زنده و فعال ‏شوند. بايد گفت كه در روند تنوع‌بخشي و تجديد سازمان در اين مكان‌ها بايد چنان عمل ‏شود كه هويت و اصالت آنها از دست ‏نرود. در اين مقاله،‌ سعي شده رابطه فرهنگ، ميراث تاريخي و احياي ارزش‌هاي گذشته ‏و تجديد حيات و امر بهسازي ‏مناسب‌سازي محيط و ارزش‌هاي اقتصادي مورد بحث قرار گيرد.
‏واژه‌هاي كليدي:
4
‏صيانت فرهنگ معماري، محيط مصنوع، ضرايب مستور، توسعه درون شهري، هويت‌بخشي،‏ سياستهاي فراگير.
‏پيشينه حفاظت آثار تاريخي و ميراث فرهنگي به بيش از پانصد سال پيش از ميلاد مسيح باز ‏مي گردد داريوش شاه در كتيبه اي از ‏آيندگان مي‌خواهد كه آنچه را او برجاي نهاده است تخريب نكنند. كتيبه‌هايي نيز به عنوان ‏نمونه هاي ديگر در ستونهاي ‏كاخ آپادانا در تخت جمشيد، براي اطلاع آيندگان از احوال، حفظ آثار و شرايط فرهنگي و آداب ‏و رسوم و زندگي مردم آن زمان در ‏اعماق دو متري زمين يافت شده است.
‏در دوران گذشته، اعتقاد و باورهاي مردم، نگهداري و حفظ بناها‏ و‏ آثار باارزش را تضمين ‏مي كرده است.‏ ‏روشهاي گوناگوني در ‏زمينه نگهداري آثار تجربه شده است، يكي از اين روش‌ها، فرهنگ وقف است كه روش‌ ‏هاي آن در وقف نامه ها آمده است.‏ نخستين تكليفي كه براي متولي در اين وقف‌نامه‌ها منعكس شده، همانا حفاظت، نگهداري ‏و مرمت مورد بحث است.
‏رابطه فرهنگ و ميراث تاريخي
‏ميراث تاريخي، در واقع صورت ظاهري كالبدي فرهنگ است، فرهنگ ركن و اساس هر جامعه ‏پيشرفته را تشكيل مي دهد چنان ‏چه فرهنگ در جامعه گسترش يافت، ميراث آن نيز حفظ خواهد شد. در صورتي كه جامعه
4
‏اي به اصل پيشرفت فرهنگ آن ‏توجه نداشته باشد، آحاد آن جامعه نمي‌توانند ارزش‌هاي خود را باور كنند و نگهداري و ‏مرمت و ارزش هاي بافتها و آثار خود ‏ را جدي نمي‌گيرند و اعتقادي هم به آن نخواهند داشت. توجه كشورهاي پيشرفته به حفاظت ‏از اثار خود، نشانه رشد فرهنگي ‏و ارج نهادن به ميراث كهن و نهايتاً احيا و مرمت آثار باارزش است. در اين رهگذر، ارزش ‏هاي پر دامنه نهفته در بطن ميراث ‏فرهنگي كشف مي‌شود و آگاهي و رهيافت‌هاي ارزش‌هاي علمي و فرهنگي به شناخت ‏اين ارزشهاي نهفته و پايدار در ‏ميراث تاريخ منجر خواهد شد.
‏به اين ترتيب، بهره‌وري فرهنگي كارآمد از فضاهاي احيا شده، با توجه به مراتب اجتماعي ‏شهروندان مي توانند محيط ها و ‏فضاهاي شهري را زنده و پويا كند و جان و روح دوباره در كالبد آنها بدمد. برگشت علاقه و ‏دلبستگي شهروندان به فرهنگ و ‏فضاهاي باارزش شهري سبب مي‌شود كه هويت مكاني و اجتماعي دوباره زنده شود. در ‏اين صورت است كه با رشد فرهنگ ‏و اعتقاد و باورهاي مردم، آمادگي براي احيا و مرمت شتاب مي‌گيرد و نوآوري از دل ‏جامعه جوانه خواهد زد.‏ ‏لاجرم، احيا و مرمت‏ توسعه درون شهري در بافت‌هاي باارزش، به جلب سرمايه و ايجاد تحرك اقتصادي و رويكرد

 

دانلود فایل