پاورپوینت خطرات ناشی از حریق

پاورپوینت خطرات ناشی از حریق

پاورپوینت خطرات ناشی از حریق

پاورپوینت خطرات ناشی از حریق

دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل 251 کیلو بایت
تعداد صفحات 48
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : 48 صفحه

خطرات ناشی از حریق دراثر سوختن مواد، انرژی و مواد جدید تولید می شوند كه بسیار متنوع می باشند. فلوچارت زیر نمایانگر این تنوع می باشد. بررسی علل عمده مرگ در حریق ها
دود 1-دود در كلیه حریق ها دود تولید می شود و با دود مقادیر مختلفی غبار، گرد، الیاف، بخور و بخارات و گازها توأم است.
دود مخلوط بسیار درهمی است از تولیدات فرار احتراق تركیبات آلی مركب از ذرات بسیار ریز جامد یامایع كه درون گازها متصاعد و از حریق معلقند.
بعضی از ذرات كربن تا 1 میكرون عرض دارند و برخی دیگر ممكن است تا كمتر از 05/0 میكرون برسند حریق هایی كه چوب و پارچه در بر دارند از حریق هایی كه چوب و پارچه در بر دارند دودی بر می خیزد با ذراتی مركب از دوده SOOT) ) بخارات معرق وتركیبات آلی قیری كه نتیجه سوخت ناقص و تقطیر مخرب (‌Destructive Distillation ) مواد اصلی است.
گازهای متصاعده از چنین حریق ها مخلوطی هستند ازمحصولات احتراق عادی ماننددی اکسید کربن و منو اكسید كربن توأم باهوای كشیده شده و به مصرف احتراق نرسیده . خطرات دود ذرات دود كه در جریان هوا قرار گرفته اند ممكن است به اندازه ای سرد شوند كه بخارات آب، اسیدهای ارگانیك و آلدئیدهای تولیدی حریق روی آنها بچسبند و درصورت استنشاق عمیقاً دردستگاه تنفسی فرو رفته و شدیداً ‌موجب تحریك آن شوند .
خطرات دود این تركیبات ضمناً چشمها را نیز شدیداً می آزارند . بنابراین بیماران دودزده ممكن است دچار عوارض مواد مختلفی قرارگرفته باشند از قبیل : هضم دود، تنفس دود، سوزشهای مجاری تنفس، استنشاق گازها وبخارات مسموم كننده، آب و نمك رفتگی بدن و از این قبیل كه معالجه اش پزشكان متخصص و وسایل معاینه و معالجه خاص ایجاب می نماید. خطرات دود آب درونی مواد مورد حریق نیز دردود سازی موثر است. رطوبت از شدت احتراق می كاهد، لذا احتراق كامل صورت نمی گیرد. در نتیجه دود بیشتری تولید می شود. از طرف دیگر بخارات آب تبخیر شده دود راغلیظ تر كرده و ظاهر آن را تغییر می دهد، گرچه مضرات تركیبات دیگر دود را ندارد.
با تمام این احوال حتی مواد خشك با هوای كافی باز در تولید مقدار دود متفاوت می باشند.
بعضی از انواع چوب یا مواد دیگر سلولزی، ممكن است به نسبت كمتری دود كنند و حال آنكه موادی مانند اسفنج مصنوعی PVC Polystyrene Foam rubber و نفت در شرایط برابر، دود بمراتب بیشتری دارند؛ ولی از ظاهر دود نمی توان به درجه ضرر و خطر بهداشتی و بدنی آن پی برد. 2- تاریكی محدود ساختن دید توسط ذرات دود موجب مزاحمت شدید می شود. دود در یك ساختمان باعث سردرگم كردن اشغال كنندگان و وحشت می شود، بخصوص وقتی با ساختمان آشنایی نداشته باشند ( مانند مسافران تازه وارد در هتلها ).، مانع كار مأموران نجات و راه یافتن آنها به اماكن مورد نظر می گردد .
چنانچه دود متراكم باشد مانع دید هر گونه علامت و راهنما شده و حتی كانون اصلی حریق را هم از نظر پنهان نگاه می دارد .
لذا عملیات آتش نشانی نیز به اشكال بر می خورد. دود چون مواج و متحرك است ممكن است باعث مرگ و جراحات در نقاطی بسیار دورتر از محل اصلی حریق گردد.
مثلاً دود حریق طبقات پایین یك بنا ممكن است باعث مرگ و جراحات طبقه بالاتر شود.
طبقات زیر زمین و بناهای بی پنجره مانند سینماها از لحاظ دود بسیار خطرناكتر و قابل توجه می باشند خطرات جانی دود خطرات جانی دود در حریق بناها و محتویات بیشتر از سوختگی است.
متجاوز از 80% تلفات جانی حریق مربوط به دود است نه شعله . دود وگازهای داغ بسیار پیش از رسیدن شعله تلفات می گیرند. در بسیاری از حریق ها مرگ افراد به هیچ وجه آثاری از تماس با شعله یا حتی حرارت زیاد مشاهده نشده است. خطرات دود خطرات دود به اشكال مختلف صورت می گیرد. پیدایش منو اکسیدكربن و تقلیل میزان اكسیژن هوا در آتمسفر دودی، خطر اصلی است. منو اكسیدكربن كه سمی است و قوی، بسرعت در بنای حریق زده انتشار می یابد و چون بوی مشخص ندارد ممكن است تا اثرات خود را شروع نكرده، به وجودش پی نبردند.


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.