نقش و جایگاه تراكم ساختمانی در توسعه شهری و بحث تراکم در منطقه 6 تهران

نقش و جایگاه تراكم ساختمانی در توسعه شهری و بحث تراکم در منطقه 6 تهران

نقش و جایگاه تراكم ساختمانی در توسعه شهری و بحث تراکم در منطقه 6 تهران

نقش و جایگاه تراكم ساختمانی در توسعه شهری و بحث تراکم در منطقه 6 تهران

دسته بندی معماری
فرمت فایل ppt
حجم فایل 374 کیلو بایت
تعداد صفحات 26
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقدمه

علی رغم گذشت حدود چهار دهه از شكل گیری مباحث شهرسازی و توسعه شهری معاصر در ایران، هنوز جهت گیریسیاستهای شهرسازی و توسعه شهری از كاستی های فراوان رنج برده و اصول و معیارهای آن مورد غفلت قرارگرفتهاست . برداشت و بكارگیری نادرست اصول، معیارها، شاخصها و ابزار توسعه شهری منجر به مسائل پیچیده فضایی –كالبدی شده است. تراكم ساختمانی از جمله مباحث مهم شهرسازی و توسعه شهری است كه جامعه شهری ایران را درسالهای اخیر به شدت تحت تاثیر قرارداده است . در حالی كه تراكم ساختمانی صرفا به عنوان یك ابزار در سیاستهایشهرسازی و طرحهای توسعه شهری مطرح است،به عنوان یك هدف و موضوع صرفا اقتصادی به آن نگریسته شدهاست . برخورد انتزاعی به این ابزار، تبعات منفی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، كالبدی، زیست محیطی و حتی سیاسی– مدیریتی را همراه داشته است. آثار و تبعات ناشی از تصمیم درخصوص تراكم ساختمانی در دو مقیاس ملی و محلیقابل بررسی است .

در مقیاس ملی، چنانچه هرگونه تصمیم در رابطه با تراكم ساختمانی بصورت كلان اتخاذ شود، اثرات عمیق نظیر مواردفوق الذكر برجای می گذارد . مورد شهر تهران مثالی از اینگونه تصمیم گیریها است كه از تراكم به عنوان صرفا یكابزار اقتصادی برای تامین درآمد شهرداری استفاده گردید . در مقیاس محلی نیز اثرات تصمیم در مورد تراكم ساختمانیقابل تامی است .

هرگونه تغییر در وضعیت تراكم ساختمانی اثرات محسوس و كوتاه مدت برجامعه و كالبد محیط مسكونی برجای می گذارد. عوارض اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی تصمیمات تراكم در مقیاس محلی، كیفیت زندگی ساكنین را تحت الشعاعقرارمی دهد كه ایمنی ساختمانها، دسترسی، اشراف، سایه اندازی، سد معبرها و سایر مزاحمتها از آن جمله اند. پدیده‘‘فروش تراكم ’’ یا فروش تراكم مازاد ساختمانی از بعد نظری می تواند دارای نقاط مثبت و منفی باشد .

نكات مثبت این پدیده را می توان در تحقق نظریه شهر عمودی، شهر فشرده، توجیه اقتصادی در تامین زیرساختها وتجهیزات شهری، حفظ اراضی كشاورزی، افز ایش تولید مسكن و كسب درآمد برای شهرداری دانست . در مقابل،عوارض چنین پدیده ای نیز قابل تامل هستند كه از آن جمله می توان برهم زدن نظام تراكم جمعیتی شهر، برهم زدنسازمان فضایی و استخوانبندی شهر، نابودی باغات و فضاهای سبز به عنوان منابع تنفسی شهر در نتیجه بورس بازیو سوداگری زمین و مسكن و نیز تشدید مسائل اجتماعی وفرهنگی ساكنین محلات و واحدهای همسایگی را برشمرد.

مسائل و چالشهای ناشی از تصمیمات انتزاعی درخصوص تراكم ساختمانی در سالهای اخیر، نشان از اهمیت و جایگاهویژه مسائل شهرها و سیاستهای توسعه شهری است .

تراكم ساختمانی یك ابزار شهرسازی برای مشاركت در خلق محیط مطلوب شهری است كه می باید در راستای اصول ومعیارهای فوق الذكر به آن پرداخته شود . ضروریست تمام عوامل موثر بر آن همراه با پیش بینی تبعات حاصل ازتصمیمات در مقیاس ملی و محلی مورد توجه قرارگیرد . در غیر اینصورت، هریك از سایر مسائل شهری نیز میتواند درآینده بحران، تنش و چالش تراكم را تجربه كنند.

فایل پاورپوینت 26 اسلاید