مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

مقایسه دستورالعمل كانون توجه (درونی، بیرونی) بر اجرای پرش عمودی در افراد ماهر و مبتدی

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 459 کیلو بایت
تعداد صفحات 95
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقدمه

در حقیقت حركت جنبه مهمی از زندگی است. زندگی آن طور كه ما می­شناسیم، بدون توانایی حركت امكان­پذیر نیست. حركت اشكال مختلفی دارد. بعضی اشكال آن به لحاظ ژنتیكی قابل تعریف هستند و گروه دوم را می­توان حركات اكتسابی در نظر گرفت، این حركات اكتسابی اغلب «مهارت» نامیده می­شوند. مهارت­ها بویژه در مطالعه رفتار انسان اهمیت دارند، مانند آنهایی كه در كار كردن با ماشین­ها در صنعت، نمایش و اجرای بازی­ها و غیره بكار می­روند. مهارت­ها و حركات ارثی هر دو می­توانند بسیار ساده (مثل چشمك زدن) یا بسیار پیچیده (مثل پرش با نیزه) باشند (اشمیت و لی[1]؛ ترجمه فرخی و دیگران، 1387). برای رسیدن سریعتر و آسانتر به آموزش صحیح مهارت­ها به ورزشكاران باید از منظر علمی به قضیه آموزش و یادگیری مهارت­های حركتی نگاه شود و شناخت كاملی از فرآیند یادگیری مهارت­های حركتی و عوامل اثرگذار بر آن وجود داشته باشد. لذا مربیانی كه فرآیند موثر یادگیری را بهتر متوجه می­شوند، بدون شك در امر آموزش مهارت­ها به ورزشكاران خود برتری دارند (اشمیت؛ ترجمه نمازی زاده، 1384). پس چگونگی آموزش صحیح مهارت­ها باعث صرفه جویی در هزینه­های مالی، نیروی انسانی، زمان و غیره چه در بخش صنعت و چه در حوزه فعالیت­های ورزشی می­شود.

ارائه دستورالعمل­های آموزشی مناسب با در نظر گرفتن سطح مهارت شاگردان، توسط مربیان خود می­تواند بسیار مفید فایده باشد. یكی از مشكلاتی كه اغلب مربیان چه در حین تمرین و چه در هنگام بازی با آن مواجه می­شوند اینست كه شرایطی وجود دارد كه باعث می­شود توجه بازیكنان یا تمرین كنندگان (ماهر یا مبتدی) به آنها جلب شود و در چنین شرایطی است كه مربی بایستی با ارائه دستورالعمل لازم توجه شركت كنندگان را به جنبه­های مهم و ضروری فعالیت معطوف كند.

هزاران محرك در هر لحظه به ما برخورد می­كنند و برای غلبه بر این محرك­ها كه همزمان به فرد می­رسند، دستگاه عصبی مكانیزم­هایی را پیشرفت داده است كه توجه را بر شمار محدودی از این محركها متمركز می­نماید. این فرآیند تمركز دهنده را توجه انتخابی می­نامند. عوامل بیشماری تعیین می­كند كه به كدام محرك توجه شود و كدام نادیده گرفته شود. این نظر كه اخیرا ارائه شده بیان می­دارد كه علایم حسی به مناطق فرافكنی حسی قشر مخ می­رسد و بین این مناطق فرافكنی و ارتباطی دروندادها به ادراك هوشیار و اطلاعات نامربوط تفكیك می­شود. افراد بر اثر تجارب تمرینی خود، قادر به پیشرفت توجه انتخابی نسبت به جنبه­های معینی از نمایشگری محرك هستند. این افراد با دستیابی به این پیشرفت تبحر بیشتری در اجرای مهارت­های حركتی می­یابند. وقتی یادگیری مهارت حركتی به سطوح پیشرفته رسید، اجرای تكلیف به توجه كمتری نیاز دارد (سیج[2]؛ ترجمه مرتضوی، 1378).

علاوه بر این كه افراد مجبور به تقسیم توجه میان چند فعالیت هستند، توجه را به ویژگی­های خاص محیط و فعالیت­های آماده­سازی عمل نیز معطوف می­كنند. این فرآیند به كانونی كردن توجه معروف است (مگیل[3]، 1998). مطالعات مختلف نشان می­دهند كه یكی از عوامل موثر بر یادگیری مهارت حركتی، كانون توجه یادگیرنده است كه از طریق دستورالعمل یا بازخورد ایجاد می­شود. بطور خاص، دستورالعمل­هایی كه كانون توجه بیرونی ایجاد می­كنند می­توانند یادگیری را بالا ببرند (كه در نتیجه توجه به اثر حركت بر محیط معطوف می­شود). چنین دستورالعمل­هایی مفیدتر از آنهایی است كه از طریق معطوف كردن توجه بر خود حركات، باعث ایجاد یك كانون توجه درونی می­شوند (وولف و جیانگ سو[4]، 2007) و همچنین هنگامی كه یك مهارت حركتی در سطوح پیشرفته یاد گرفته شود، اجرای تكلیف مورد نظر توجه

فعال كمتری را می­طلبد. تكالیف حركتی مختلف به شدت­های كاملا متفاوتی از توجه نیاز دارد (سیج؛ ترجمه مرتضوی، 1378). ارائه دستورالعمل­های توجهی با توجه به سطح مهارت می­تواند بر یادگیری مهارت و عملكرد تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین سرعت یادگیری را افزایش دهد. این تاثیرات با نگاهی نو به اصول آموزشی و تمرینی از سوی مربیان می­تواند موثر باشد.