مقاله درمورد سیستم حسابداری شركت البرز ابزارو بانک اطلاعاتی

مقاله درمورد سیستم حسابداری شركت البرز ابزارو بانک اطلاعاتی

مقاله درمورد سیستم حسابداری شركت البرز ابزارو بانک اطلاعاتی

مقاله درمورد سیستم حسابداری شركت البرز ابزارو بانک اطلاعاتی

دسته بندی حسابداری
فرمت فایل doc
حجم فایل 1.772 مگا بایت
تعداد صفحات 84
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

*مقاله درمورد سیستم حسابداری شركت البرز ابزار*

زكات علم یاد دادن آن به دیگران است.

پیشگفتار:

زندگی حركت است.جستجوست ، تلاش است . آری برای رسیدن به هدف باید تلاش وجستجو كرد.به راستی عشق به دانستن بهترین عشق هاست. نباید لحظه ای از آموختن غافل شد .پس بیا یید جستجو كنیم ولحظه های بی بار زندگیمان را با آموختن به پربارترین لحظه ها تبدیل كنیم.

فناوری پایگاه داده كاربردهای بسیاری در زمینه های مختلف اقتصادی آموزشی – اجتماعی

علوم و غیره دارد. بعضی از این كاربردها روی یك كامپیوتر وتنها به شكل یك كاربرد ارائه می گردند و بعضی در سطح بسیار وسیع تری توسط صدها نیروی انسانی و روی شبكه های محلی غیر محلی پردازش می گردند. امروزه تقریبا همه مردم به استفاده از پایگاههای داده ای و مزایای این فناوری نیاز دارند.

این پروژه سیستم حسابداری یك شركت می باشد كه با استفاده از این فناوری تا جایی كه در توان من بود، طراحی شده است ودارای نواقص بسیاری می باشد .

“من لم یشكر المخلوق لم یشكر الخالق”

در پایان از كلیه كسانی كه مرا در تهیه این پروژه یاری نموده اند، به خصوص استادان ارجمند سپاسگذاری و كمال تشكر را دارم.

فهرست:

توضیح مختصری درباره بانك اطلاعاتی

شرح سیستم

شرح پایگاه داده

توضیح جداول پایگاه

> جدول خریدار

> جدول فروشنده

> جدول خرید

>جدول فروش

> جدول بانک

> جدول قطعه

> جدول واریز پول

> جدول دریافت پول

> جدول سند

توضیح فیلد های هر جدول

نحوه کار کردن با سیستم

توضیح منوها

> منوی اطلاعات پایه

> منوی عملیات

> منوی گزارشات

> منوی خروج

توضیح گزینه های هر منو

شرح فرم های سیستم

نحوه تغییر در جداول

> اضافه کردن رکورد

> تصحیح رکورد

> حذف رکورد

جستجو در جداول

نحوه گزارش گیری ازاطلاعات

بانك اطلاعاتی چیست؟

از بانك اطلاعاتی تعاریف گوناگونی شده است كه تعریف زیر از همه جامع تر به نظر می رسد : بانك اطلاعاتی مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات و داده های مرتبط به هم است. دادهها عبارتند از : حقایق و ارقام یك موضوع خاص و اطلاعات عبارتند از نتایجی كه از تركیب داده ها حاصل می گردند. موسسات و سازمان ها معمولا سیستم های اطلاعاتی خود را به دو صورت تشكیل داده از آن ها استفاده می كنند.

استفاده از سیستم های اطلاعاتی ساده

در این روش ، داده ها در فایل های جداگانه قرار می گیرند و برای استفاده از داده های موجود در آن فایل ها، سیستم های جداگانه ای طراحی می شوند.به این نوع سیستم های اطلاعاتی سیستم پردازش فایل ها می گویند.

استفاده از بانك های اطلاعاتی

در این روش ، داده های موجود ، به صورت مجتمع یا بانك مورد استفاده قرار می گیرند. در چنین سیستمی كاربر می تواند بدون سر درگمی و با صرف وقت اندكی، اطلاعات مورد نیاز خود را از داده های موجود در بانك اطلاعاتی اخذ كند. امروزه اكثر موسسات و سازمان ها سعی می كنند از این سیستم اطلاعاتی استفاده كنند. برای پی بردن به تفاوت دو روش ذكر شده موسسه ای را در نظر بگیرید كه داده های مربوط به حقوق كارمندان بیمه،تنبیه و تشویق را در چهار فایل جداگانه قرار داده برای اخذ خروجی های مورد نیاز سیستم های جداگانه ای برای آن ها نوشته است.

كار سیستم حقوق، محاسبه دستمزد كاركنان با استفاده از داده های موجود در فایل حقوق، كار سیستم بیمه، پردازش داده های موجود در فایل بیمه و كار سیستم های تنبیه و تشویق ، پردازش داده های موجود در فایل های تنبیه و تشویق می باشد. هر یك از این سیستم ها می توانند خروجی مناسبی را تولید كنند، اما اگر بخواهیم اطلاعات جدیدی مانند آنچه در زیر آمده است اخذ كنیم،با مشكل مواجه خواهیم شد.

  1. كارمندانی كه دارای حقوق مشخصی بوده به تعداد دفعات مشخصی تنبیه یا تشویق شده اند.
  2. كارمندانی كه در تاریخ معینی استخدام شده مبلغ خاصی برای آن ها از طرف بیمه هزینه شده است.
  3. كارمندانی كه تعداد دفعات تنبیه آن ها بیشتر از تعداد دفعات تشویق باشد و برعكس.

در همه موارد بالا و مواردی مشابه مجبوریم از داده های موجود در دو یا چند فایل استفاده كنیم كه كار ساده ای نیست. زیرا ممكن است داده های موجود در فایل دارای فرمت یكسانی نباشند. در حالی كه اگر موسسه سیستم اطلاعاتی خود را به صورت بانك اطلاعاتی تشكیل دهد با چنین مشكلی مواجه است.

در سیستم جدید، تمامی داده های موجود در فایل های طراحی شده در روش اول، در یك فایل بزرگتر به نام بانك اطلاعاتی قرار می گیرند كه در نتیجه پردازش داده ها و اخذ گزارشهای جدید آسان تر خواهد بود.

مزایای استفاده از بانك اطلاعاتی

با یك نگاه ساده مشخص می شود كه داده های زیادی از قبیل نام كارمندان ، شماره كارمندی تاریخ استخدام در فایل های مختلف مشترك می باشند. این امر موجب استفاده بیهوده از حافظه می گردد. اگر در وضعیت كارمندان موسسه تغییراتی ایجاد شود، این تغییرات باید در تمام فایل اعمال شود، اگر این تغییرات در یك یا چند فایل اعمال نشود،منجر به اخذ گزارشهای متناقضی می گردد،كه در این صورت به گزارشهای حاصل از سیستم اطمینانی نیست.

چون در روش پردازش داده ها به صورت بانك اطلاعاتی،داده های مربوط به سیستم در یك فایل قرار دارند ،در صورت نیاز فقط باید یك فایل را تغییر دهیم كه نه تنها وقت كمتری صرف می شود بلكه به گزارش های بدست آمده مطمئن خواهیم بود.

در پردازش داده ها به صورت بانك اطلاعاتی ، داده ها از سیستم های طراحی شده استقلال دارند،در حالی كه در روش پردازش داده ها به صورت پردازش فایل ها ،این گونه نیست.به عنوان مثال اگر ساختار بانك اطلاعاتی تغییر كند، تغییری در سیستم كاربردی ایجاد نمی شود، چرا كه سیستم های كاربردی فقط از طریق سیستم پردازش بانك اطلاعاتی ،با داده ها مرتبط هستند.

در سیستم های بانك اطلاعاتی میتوان مسئولیت تصحیح وتفسیر داده ها را به عهده یك نفر یا یك واحد گذاشت، كه در این صورت مدیریت داده ها به نحو بهتری انجام می گیرد.