مقاله تاريخچه سيمان word 💯

دانلود مقاله تاريخچه سيمان word باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

مقاله تاريخچه سيمان word

مقاله-تاريخچه-سيمان-wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 32 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏مقدمه
‏تاريخچه سيم‏ان
‏انسان از ديرباز سيمان را مي‏‌‏شناخته و با گذشت زمان بر نقش و اهميت آن وقوف و آگاهي بيشتر يافته و هر روز كوشيده است , بناها و ساخته‏‌‏هاي خود را مستحكم‏‌‏تر از گذشته احداث نمايد .انسانهاي اواخر عصر حجر كه از طريق شكار كردن و جمع‏‌‏آوري مواد غذايي ارتزاق مي‏‌‏نمودند و در پي غذا در ناحيه وسيعي در حركت بودند , در پناهگاههاي موقت زندگي مي‏‌‏كردند . وقوع انقلاب كشاورزي كه به حدود 10000 سال پيش از ميلاد مسيح باز مي‏‌‏گردد , انگيزه‏‌‏اي براي سكونت دائمي و ايجاد ساختمان و خانه براي انسان بود . انسان ديگر بدنبال شكار يا گله‏‌‏هاي خود از جائي به جاي ديگر نمي‏‌‏رفت , بلكه براي مراقبت از مزارع خود در يك محل مي‏‌‏ماند . در خاورميانه آثار و بقاياي دهكده‏‌‏هاي كاملي با محل سكونت مدوري بنام تولوي “Tholoi‏” يافت شده كه ديوارهاي آن از گل رس متراكم ساخته شده است .
‏ملاتي كه در اتصال سنگها و سفالها از آن استفاده مي‌شد , مخلوطي بوده از ماسه , آهك و آب و در ساختمان قسمتهايي كه در زير آب قرار مي‌گرفت ماده‌اي سيليسي بنام “پوزولانا” اضافه مي‌كردند , كه ملات را سخت و در مقابل آب مقاوم مي‌ساخت .
‏در واقع منشاء سيمان هيدروليك (تركيبي با آب) به يونان و روم باستان باز مي‌‌گردد . مواد مصرفي عبارت بودند از آهك و نوعي خاكستر آتشفشاني كه با آب واكنش آهسته‌اي نشان داده و تبديل به توده سفتي مي‌گرديد . اين توده ماده چسبناك ، ملات و بتون ساخته شده در روم در دو هزار سال پيش و همچنين كارهاي ساختماني بعدي در اروپاي غربي را تشكيل مي‌داد . آنها از اين ملات در ساختمان برجها , باروها , جاده‌ها , آب‌انبارها , گرمابه‌ها , معابد , كاخها و قلعه‌ها استفاده مي‌كردند
2
‏خاكستر آتشفشاني كه از معدني در نزديكي شهر “پوزولا” (ايتالياي كنوني) استخراج مي‌شد , سرشار از سيليكات آلومينيوم بود , و سيمان مشهور “پوزولانا” مربوط به دوران روم باستان نيز از اين نام برگرفته شده است . امروزه اصطلاح پوزولانا‏ (Pozzolana)‏ , يا پوزولان‏ (Pozzolan)‏ يا به خود سيمان اشاره دارد و يا به هر ماده نرم حاوي سيليكات آلومينيومي اطلاق مي‌شود كه در مجاورت آب با آهك واكنش نشان داده و تشكيل سيمان مي‌دهد . بهترين سيمان بدست آمده از دوران گذشته , ساخته دست روميان است .
‏ت‏هيه سيمان به طرق علمي جديد از قرن هيجدهم آغاز شد . در سال 1756 “جان اسميتون” ماموريت يافت كه فانوس دريايي كوچك “اديستون” را كه در درياي مانش و در ساحل “كورتوال” انگلستان قرار داشت دوباره بازسازي كند , وي در آزمايشهاي خود موفق شد كه از تركيب سنگ آهك ناخالص و خاك و پختن آن دو , ماده‌اي شبيه به سنگهاي “پرتلند” بوجود آورد .
‏با سوزاندن مخلوطهاي گوناگون سنگ آهك و خاك رس طي سالهاي بعد تجربيات بيشتري در اين زمينه بدست آمد‏ .
‏در سال 1824 “ژوزف آسپدين” با سوزاندن مخلوط 1 به 3 سنگ آهك و خاك رس به مواد بهتري دست يافت . در شيوه او , عمل سوزاندن در كوره‌ها با چنان حرارتي صورت مي‌گرفت كه مواد ذوب شده پس از سرد شدن به صورت ذرات ريزي در مي‌آمدند . ماده بدست آمده كه به صورت پودري نرم بود , وقتي با آب مخلوط مي‌شد , پس از چند ساعت سفت و سخت مي‌شد . اين محصول شباهت زيادي به سنگهاي آهكي مستخرج از معدن جزيره “پرتلند” در انگلستان داشت , از اينرو به سيمان “پرتلند” معروف گرديد و وجه تسميه سيمانهاي پرتلند امروزي نيز از اينجا آغاز مي‌شود .

 

دانلود فایل