مقاله بررسی مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر
مقاله بررسی مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر
دسته بندی | فنی و مهندسی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 52 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 58 |
دریافت فایل
مقاله بررسی مطالعات طرح جامع فرودگاه رامسر در 58 صفحه ورد قابل ویرایش
فهرست مندرجات
شرح مطالب صفحه
بخش اول- بررسی وضعیت موجود ………………………………………………………………………………………………
1-1- بازدید محلی و مذاكره و تبادل نظر با كاركنان………………………………………………………………….
1-2- تعیین سطوح پایانه مسافری و ساختمانهای جنبی …………………………………………………………
1-3- جمعآوری آمار تعداد پرواز………………………………………………………………………………………………….
1-4- بررسی وضعیت اراضی حوزه داخلی فرودگاه…………………………………………………………………….
1-5- بررسی تسهیلات فرودگاهی به لحاظ آب و برق و تلفن …………………………………………………
1-5-10- بررسی تأسیسات مكانیكی وضع موجود…………………………………………………………………….
1-6- جمعآوری آمار شركتهای هواپیمائی و هواپیماهای آموزشی…………………………………………..
اطلاعات AIP و نقشههای فرودگاه ……………………………………………………………………………………………..
بخش دوم- برآورد ترافیك و سطوح مورد نیاز در دوره طرح …………………………………………………….
2-1- برآورد تعداد مسافر و حجم بار……………………………………………………………………………………………
2-1-3- پیشبینی نوع هواپیما و تعداد نشست و برخاست …………………………………………………….
2-1-6- پیشبینی پاركینگ زمینی …………………………………………………………………………………………..
جدول سطوح كاربری طرح جامع …………………………………………………………………………………………………
2-5-2- تأسیسات برق ………………………………………………………………………………………………………………..
برآورد مصرف آب و گاز مورد نیاز …………………………………………………………………………………………………
1- بررسی وضعیت موجود
1-1- بازدید محلی، مذاكره با رئیس و مسئولین فنی فرودگاه
فرودگاه در شمال شهرستان رامسر و در مركز شهر و حاشیه دریای خزر در سال 1342 بصورت باند خاكی تأسیس و در سال 1347 عملیاتی گردیده است. این فروگاه توسط شركت نفت و دولت تأسیس گردیده است. در گذشته استقبال بسیار خوبی از این فرودگاه بعمل میآمده است بطوری كه روزی چهار پرواز در این فرودگاه انجام میشده است.
در حال حاضر باند فرودگاه آسفالت و دارای 1500 متر طول و 45 متر عرض میباشد و از دو طرف باند پرواز نیز توسط جاده تنكابن بلوار مركز تفریحی فدك احاطه گردیده است و از انتهای باند هر دو سو كمتر از 100 متر فاصله جهت تطویل و توسعه باند وجود دارد اطراف فرودگاه در سمت شمال شرقی پر از درختان میوه و مركبات و باغهای شخصی میباشد و در سمت جنوب غربی نیز مناطق مسكونی در فاصله بسیار كمی از باند و فنس فرودگاه وجود دارند و فرودگاه كاملاً از هر سمت محاصره گردیده است و كار توسعه را با مشكلات زیادی مواجه خواهد نمود. در مذاكرات بعمل آمده با مسئولین فرودگاه این نكته مشخص گردید كه فرودگاه بدلیل محدودیت اراضی و ملاحظات اقتصادی نتوانسته در مقیاس بالا به پردازش مسافر و بار بپردازد و بدلیل كمبود امكانات هوانوردی و غیر هوانوردی و قدیمی بودن دستگاهها و تجهیزات حتی قادر به ارائه خدمات مطلوب مخصوصاً در شرایط جوی و آب هوایی نامساعد نگردیده است.
قسمتی از تملك اراضی برای توسعه و تطویل باند صورت پذیرفتهاند كه باعث امیدواری برای توسعه آتی میباشد البته بایستی به این نكته اشاره گردد كه طرح تطویل باند بسیار محدود بوده و بسیار پرهزینه و از لحاظ فنی نیز با مشكلات زیادی توام خواهد بود. در حال حاضر هدف از ادامه فعالیت این فرودگاه آن است كه پروازهای داخلی مسافر به مقصد تهران در آن پردازش گردیده و جهت رونق و ازدیاد تعداد پرواز این فرودگاه در زمینه صادرات گل و محصولات كشاورزی و مركبات و توسعه صنعت توریست گام برداشته شود. كه در این صورت مسلماً با مرتب بودن پروازها میتوان با توجه به اقلیم فرودگاه به آینده آن تا حدودی امیدوار بود. از كلیه ساختمانهای فرودگاه شامل ساختمان ترمینال، برج مراقبت- ساختمان فنی- مهمانسرا- ساختمان ایمنی زمینی- ساختمان برق اضطراری و موتورخانه و محوطههای مربوطه، اراضی محدود فرودگاه در داخل و خارج فنس حفاظتی، پست نگهبانی در بدو ورود و منبع هوایی آب بازدید بعمل آمده و كیفیت كلیه این ابنیه مورد بررسی كارشناسی قرار گرفت كه در بندهای بعدی مطالعات به آنها اشاره خواهد شد.
1-1-1- كمبودها از دیدگاه كاركنان فرودگاه
– قدیمی بودن دستگاههای ناوبری
– آسفالت نامطلوب باند و توقفگاه هواپیما
– كمبود خودرو فرودگاه
– جاده حفاظتی كنار فنس بسیار نامطلوب و خاكی میباشد.
– عدم وجود تسمه نقاله جهت انتقال بار مسافرین
– ازدحام پرندگان مخصوصاً در فصل بهار و تابستان
– جایگاه نامناسب و فرسوده شدن برج مراقبت پرواز و سیستمهای ناوبری و پوسیده شدن كابلها
1-1-2- كمبودها از دیدگاه اینجانب و استفادهكنندگان
– نامناسب بودن فنس كشی فرودگاه
– رویش گیاهان و بوتههای بلند در جاده حفاظتی اطراف فرودگاه
– نزدیكی منازل مسكونی اطراف به باند فرودگاه
– فاصله بسیار اندك باند از ساحل دریای خزر
– عدم وجود دیوار حفاظتی جهت جلوگیری از پیشروی آب به سمت فرودگاه
– عدم وجود قسمت سوخترسانی
– عدم وجود هر گونه فعالیت بازرگانی در فرودگاه
– عدم وجود تعداد مسافر كافی بدلیل گرانی بلیط، فاصله كم رامسر تا تهران و وجود راههای زمینی تا تهران از شهرستانهای چالوس- و لاهیجان كه حوزه نفوذ فرودگاه محسوب میشود.
– كوتاهی طول باند پرواز
– وجود رودخانهای در آستانه باند 31 بفاصله تقریبی 50 متر از اورران Over RUN باند
1-2- تعیین سطوح پایانه مسافری و كلیه ساختمانهای جنبی و عملیاتی و همچنین سطوح عوامل پرواز (باند و تاكسیوی و توقفگاه هواپیما)
فرودگاه رامسر كلاً یك فرودگاه غیرنظامی است و برای فعالیتهای نظامی ساخته نشده است و تا بحال برای اهداف مختلف توسط ارگانهای هواپیمائی مورد استفاده قرار گرفته است. از جمله سازمانهایی كه از این فرودگاه در طول چندین سال استفاده كردهاند میتوان از شركتهای هواپیمائی ذیل نام برد.
1-3-2- نوع و ظرفیت هواپیماها
فرودگاه رامسر در دوران قبل از انقلاب اسلامی روزانه حدود 4 پرواز را پذیرا بوده است و در حال حاضر نیز هفتهای 4 پرواز در روزهای دوشنبه، چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه به مقصد تهران را پردازش می نماید و با توجه به طول باند هواپیماهای مورد استفاده فوكر 28 با ظرفیت 80 نفر مسافر را دارا میباشد و در ماههای مختلف از سال تعداد و ظرفیت مسافرین متفاوت بوده و معمولاً هواپیما با ظرفیت كامل 100% و یا 80% اقدام به پرواز مینماید.
بزرگترین هواپیمایی كه در این فرودگاه عملیات پرواز را انجام داده است شامل هواپیمای C130 ، B737 مسافری ایران ایر در دوران قبل از انقلاب میباشد.
1-4- بررسی وضعیت اراضی حوزه داخلی فرودگاه و مساحت آن و راههای دسترسی به فرودگاه
1-4-1- بررسی محدودیتها و امكانات توسعه آتی اراضی داخل و خارج فرودگاه
یكی از سئوالاتی كه هر طرح جامعی پاسخگوی آن است، چگونگی و امكان گسترش و توسعه احتمالی در افقهای زمانی متفاوت میباشد كه البته در حین انجام این كار باید محدودیتها بررسی گردند و برای پاسخگویی به احتمال تقاضای گسترش، عوامل زیر را باید مورد نظر قرار داد كه عبارتند از :
1- شرایط زیست محیطی
2- عوامل طبیعی و توپوگرافی منطقه
3- روند توسعه شهری
4- عملكرد در نظر گرفته شده برای فرودگاه
5- امكانات اقتصادی و مالی
6- وضعیت سیاسی و اجتماعی منطقه فرودگاه
اراضی داخلی فرودگاه رامسر متعلق به سازمان هواپیمائی كشوری بوده و اطراف آن را باغ مركبات و در بخشی دریای خزر و در قسمتی دیگر جاده و بلوار مركز تفریحی فدك و منازل مسكونی شخصی احاطه نموده است.
در داخل فنس فرودگاه چندین دستگاه پلاژ و ساختمانهای متروكه دیده میشود لازم به ذكر است كه اخیراً چند باب باغ مركبات خریداری و به امكانات فرودگاه افزوده شده است و در صورت توسعه و تطویل باند بایستی اراضی دو قسمت باند و در راستای آن را خریداری و با انحراف محور جاده تنكابن و یا با استفاده از تقاطع غیر هم سطح بتوان طرح تطویل باند را اجرا نمود.
اراضی داخلی عموماً پوشیده از پوشش گیاهی بوده و حتی تعداد زیادی درخت میوه نیز در محوطه و اطراف باند دیده می شود. رودخانه نسبتاً عریضی در آستانه باند 31 قرار داشته كه از قسمت جنوبی به محوطه فرودگاه وارد گردیده و با فاصله بسیار اندكی از آستانه باند 31 عبور نموده و به داخل دریای خزر میریزد.
منازل مسكونی ضلع جنوب غربی فرودگاه نیز بسیار نزدیك به فنس فرودگاه بدون توجه به حریم فرودگاه ساخته شده و این ساخت و ساز نیز متعلق به چند سال گذشته بوده و خیلی قدیمی نمی باشد در سمت شمال نیز مركز تفریحی فدك متعلق به سپاه پاسداران كاملاً چسبیده به فنس فرودگاه میباشد و این همجواری خطرات زیادی را بدنبال خواهد داشت كه نادیده گرفته شده و توسعه فرودگاه را با مشكل زیادی مواجه نموده است.
اراضی متعلق به فرودگاه حدود 75 هكتار را شامل میشود و فرودگاه در دل و حاشیه شمالی شهر بنا گردیده و راه دسترسی آن از طریق بلوار منتهی به فرودگاه و جاده تنكابن – رامسر انجام میپذیرد.
1-4-2- راههای دسترسی عمومی تسهیلات فرودگاه
این راهها عمدتاً دسترسی به پایانه و مسیر ورودی ساختمان هواشناسی و بخشهای مختلف فرودگاه و خانه های سازمانی را میسر می سازند مسیر ورودی از طریق بلور منتهی به میدان شهید خلعتبری انجام گردیده و در ضلع شمال غربی میدان اراضی فرودگاه واقع گردیده است.
در داخل فرودگاه توسط خیابان كوتاهی به محوطه میدان اصلی مقابل پایانه مسافری و ساختمان هواشناسی میرسیم در سمت چپ خیابان ورودی دسترسیهای داخلی عموماً آسفالت بوده و از كیفیت نسبتاً خوبی برخوردار است.
– برآورد ترافیك و سطوح مورد نیاز در دوره طرح
2-1- برآورد تعداد مسافر و حجم بار و پروازهای بازرگانی بر اساس نوع هواپیمای طرح و اطلاعات موجود و قضاوت كارشناسی تا پایان سال 1400 (در دو مقطع 10 ساله و نهائی)
بطوریكه میدانیم هر فرودگاه در رابطه با سطوح فعالیت با توجه به نیازهای مشخصی، طراحی و احداث میگردد لذا هر گونه تغییرات در طراحی آن بستگی به میزان تقاضاها در آتی خواهد داشت و این تغییرات مستلزم انجام اصلاحاتی در ساختمانها و تسهیلات هر فرودگاه میباشد و میبایستی برنامهریزی كامل و جامعی در ارتباط با ارائه سطح خدمات مناسب جهت استفاده كنندگان بوجود آید و هدف اصلی و واقعی از تهیه طرح جامع نیز تأمین نیازهای آتی اجزای مختلف فرودگاه و گزینههای مختلفی در ارتباط با توسعه فرودگاه مورد نظر همچنین بررسی و ارزیابی گزینههای مختلف و در نهایت انتخاب بهترین آنها میباشد.
پیشبینی فعالیتهای حمل و نقل هوائی در هر فرودگاه همچنین سطوح و تسهیلات لازم جهت ارائه خدمات در سطح مطلوب و مناسب در واقع هدف نهائی از یك طرح جامع میباشد بدین ترتیب پیشبینی فعالیت فرودگاهها با توجه به آمارها در ارتباط با تعداد مسافر و حجم بار و پروازهای بازرگانی و نوع هواپیماها در دو دوره 10 و 20 ساله (1390 و 1400) در این مطالعات مورد ارزیابی و كارشناسی قرار خواهد گرفت. پیشبینیهای لازم در مطالعات طرح جامع فرودگاهها بطور كلی شامل موارد زیر میباشند.
– برآورد تعداد مسافرین سالیانه به تفكیك داخلی و بینالمللی و ساعت اوج مسافر در دوره های طرح.
– برآورد میزان تناژ بار هوائی در دوره های طرح
– آمار تعداد نشست و برخاستهای هواپیماها به تفكیك كشوری، بازرگانی، آموزشی و غیره . . .
– مشخص نمودن تعداد توقفگاههای مورد نیاز هواپیماها در دورههای طرح
– پیشبینیهای لازم جهت پاركینگ و شبكههای جابجائی وسائل نقلیه زمینی