مقاله بررسی علل گرایش جوانان به فرهنگ‌های غیربومی

مقاله بررسی علل گرایش جوانان به فرهنگ‌های غیربومی

مقاله بررسی علل گرایش جوانان به فرهنگ‌های غیربومی

مقاله بررسی علل گرایش جوانان به فرهنگ‌های غیربومی

دسته بندی علوم انسانی
فرمت فایل doc
حجم فایل 11 کیلو بایت
تعداد صفحات 13
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقاله بررسی علل گرایش جوانان به فرهنگ‌های غیربومی در 13 صفحه ورد قابل ویرایش

گرایش جونان به فرهنگهای غیر بومی

مقدمه:

جریان زندگی همانند رودخانه ای است كه از مبدأ تا مقصد، از كنار سرزمینهای مختلف و متنوعی می گذرد و سرانجام به دریا می پیوندد.

نوجوانی و جوانی یكی از متنوعترین و پیچیده ترین چشم اندازها را در این مسیر طولانی به خود اختصاص داده است.

برای همة آنهایی كه به نحوی با جوان سروكار دارند، پاسخ به این سؤال كه چرا؛ باید جوانان را بشناسم مهم است كه چه رفتاری را باید با جوان در پیش گیرند.

نگرش ها و بینش ها هستند كه روش ها را می آفرینند و هر شیوه رفتاری برآیند چشم اندازهای ما نسبت به آن موضوع است. از این رو برای دستیابی به اصول صحیح رفتار با جوانان، ابتدا نیازمند شناخت علمی آنها هستیم. و این مرحله خود، كلید حل بساری از معضلا ت دوران جوانی است، بعنوان مثال. بیشتر مربیان، تغییر و تحولات روحی را امز غیرعادی و نگران كننده توصیف می‌كنند و یا اغلب والدین از «منفی گرایی» فرزندان خود رنج می برند و آن را یك حادثة بزرگ و صرفاً با خود تلقی می كنند، حال آنكه به اقتضای سن بیشتر این امور طبیعی و مرحله ای گذرا و موقتی است، بی تردید شناخت ، همدلی می آفریند و در پرتو آن می‎توان به دنیای درون جوانان نفوذ نمود و صبورانه و مسالمت آمیز به ایجاد دگرگونی همت گماشت، شخصیتی متكی بر تفاهم و اطمینان متقابل را بنیان نهاد.شناخت اصولی و علمی ما را از درمان، به پیشگیری هدایت می كند، چه بسا دردها و مشكلاتی كه زاییدة جهل و عدم شناخت است و كار را به مرحله درمان و مداوا می كشاند. حال آنكه آگاهی از پیچ و خمهای این مرحله دشوار، به مربیان و والدین قدرت پیش بینی، برنامه‌ریزی و پیشگیری از مشكلات را می بخشد ، با توجه به این واقعیت كه هم اكنون پیش از 30 میلیون جوان و نوجوان در كشور ما زندگی می‌كنند و نیروی محركه و پویا ی جامعه را همین جمعیت تشكیل می دهد، باید نگرشها، مشكلات، مسایل و خواستهای آنان را شناخت و زبان ارتباطی صحیح را با ایشان را پیدا و برقرار كرد.در نوشته های «پاپیروس» های مصری حدود 4000 سال پیش ، نسبت به وضع جوانان و نوجوانان اظهار نگرانی شده است و نیز در قدیمترین مطالعاتی كه در زمینه جوانی بعمل آمده است، فلاسفه بزرگ یونان جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده اند، از جمله «افلاطون» در مكالمات خود، صورتی از تمام مریدان جوان «سقراط» را به دست می‎دهد.

دانشمندی مانند «ارسطو» جوانی را در یكی از صفحات جالب و درخشان اثر خود، به نام «سیاست» معرفی می‌كند.

از نظر فرهنگ «و بستر»

نوجوانی به حالت و یا جریانی از رشد اطلاق می گردد و ازنظر حقوقی به مرحله‌ای از زندگی كه از بلوغ آغاز شده و به كمال خاتمه می یابد، نوجوانی می گویند و برای اكثر افراد صادق است و در تكامل این روند در مرحله بالندگی (كمال) جریان جوانی شكل می‎گیرد.

«اریكسون» توضیح می‌دهد یكی از راههای كه جوانان تلاش می‌كنند خود را مانند افراد بزرگسال نشان دهند این است كه از موقعیتهایی نمادین (سمبلیك) بهره گیرند. آنها امیدوارند در این راه، افرادی قابل توجه و جذاب به نظر برسند.

«كینگزلی دیویس» در نظریه جامعه شناختی»

جوانی را سن گرایش به تشكیلات، و دستیجات، احزاب و گروهها تلقی می‌كند. ورود به این گونه نهادها، به ویژه با نفود ترین آنها، برای وی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای ورود به آنها از انجام امور متهورانه و مخاطره آمیز روی گردان نخواهد بود.

عواملی كه موجبات سقوط و نابودی این كشور اسلامی شد، متعددند و نویسندگان بر این نكته اتفاق نظر دارند كه مسیحیان از جوانان مسلمان به عنوان ابزار پیروزی خود بهره بردند و موجبات نابودی كشور اسلامی اندلس و سر برآوردن كشور مسیحی اسپانیا از فراز ویرانه‌های یك تمدن اسلامی گردید.

روش ایجاد بینش در قبال تهاجم فرهنگی به دو عامل متكی است:

غرب شناسی – غرب سیتزی ( نفی غرب باوری)

در فرازی از وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام (ره) ضمن اشاره به اهداف ضد اخلاقی و ضد انسانی غرب آمده است:

«از جوانان ، دختران و پسران می خواهم كه استقلال و آزادی و ارزشهای انسانی را ولو با تحمل زحمت و رنج، فدای تجملات و عشرتها و بی بندو باریها و حضور در مراكز فحشا كه از طرف غرب و عمال بی وطن به شما عرضه می شود، نكنند كه آنان چنانچه تجربه نشان داده جز تباهی شما و اغفالتان از سرنوشت كشورتان و چاپیدن ذخائر شما و به بند استعمار و ننگ وابستگی كشیدنتان و مصرفی نمودن همت و كشورتان به چیز دیگر فكر نمی كنند».

منادی بزرگ مقاومت در برابر تهاجم فرهنگی، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه ای است كه با رهنمودهای روشنگرانه خویش فریاد اعتلای انسان الهی را در برابر توطئه‌های شیطانی غرب سرداده است. تعبیر عمیق ایشان از شبیخون فرهنگی به جای تهاجم فرهنگی، نمایانگر عمق توجه و نكته سنجی آن بزرگوار و ماهیت پلید و خائنانه دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی است و اینك بخشی از گفتار ایشان در ذیل می‌آید:

«كاری كه از لحاظ فرهنگی دشمن می كند، نه تنها یك تهاجم فرهنگی، بلكه باید گفت یك شبیخون فرهنگی، یك غارت فرهنگی و یك قتل عام فرهنگی است.»

تا زمانی كه در عمق اندیشه جوان این اعتقاد پیدا نشود كه باید به خودی خود بازگشت، در عمل كاری از پیش نخواهیم برد و این همان پدیده اعتماد به نفس است كه مقدم بر هر عامل دیگری، در مبارزه با تهاجم فرهنگی باید موردنظر قرار گیرد.