مقاله بررسی اداره فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

مقاله بررسی اداره فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

مقاله بررسی اداره فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

مقاله بررسی اداره فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور

دسته بندی فنی و مهندسی
فرمت فایل doc
حجم فایل 29 کیلو بایت
تعداد صفحات 31
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

مقاله بررسی اداره فنی و تجهیزات شركت فرودگاههای كشور در 31 صفحه ورد قابل ویرایش

این اداره از ادارات شركت فرودگاههای كشور و تحت نظارت سازمان هواپیمایی كشوری وابسته به وازت راه و ترابری می باشد ، شركت فرودگاههای كشور شامل ادارات دیگری از جمله اداره تشریفات ، اداره تداركات و سایر ادارات مربوطه می شود .

اداره فنی و تجهیزات فرودگاههای كشور در ضلع شمالی فرودگاه مهر آباد قرار گرفته است و دارای یك محوطه جداگانه از فرودگاه می باشد .

این اداره شامل اداره جات فنی منطقه می باشد ، از جمله اداره ماشین آلات – اداره برق و قدرت ، اداره خرید ، اداره تاسیسات می باشد .

محدوده خدمات این اداره در بخش روشنایی و برق باندهای فرودگاههای كشور می باشد كه توسط اداره برق كه دارای ترانس ها و ژنراتورهای بسیار بزرگ می باشد و تكنسین ها و مهندسین مربوط در آن مشغول به كار می باشند .

در اداره ماشین آلات تعمیر و سرویس و نگهداری ماشیم ها و اتومبیل ها و تمامی قطعات مكانیكی مورد استفاده در فرودگاهها و اتومبیل های تحت اختیار شركت فرودگاهها ، سازمان هواپیمایی كشوری پلیس فرودگاه و كامیونت های حمل و لیفتراك و ماشینهای مخصوص خط كشی باندها در این مكان صورت می گیرد .

این اداره شامل قسمت های مختلفی می باشد از جمله كارگاه اتومبیل های بنزینی – كارگاه دیزل – كارگاه برق خودرو – كارگاه صافكاری – كارگاه نقاشی – كارگاه پنچر گیری و كارگاه تعویض روغن و كارگاه تراشكاری می باشد .

این محوطه در یك سوله در حدود 1500 متر در اختیار دارد كه دفاتر مسئولان نیز در همین قسمت می باشد . مسئول اداره ماشین آلات آقای مصطفوی است كه مسئول كار آموزی اینجانب نیز بوده است . در قسمت دیگر از اداره ماشین آلات انبار وجود دارد كه قطعات مورد نیاز كارگاههای موجود در اداره را تامین می كند .

هر یك از كارگاههای نامبرده شده در قسمت قبل دارای چند تكنسین و كارگر فنی و یك مسئول بوده اند ، كه اینجانب در كارگاه اتومبیل های بنزینی بنابر صلاحدید سرپرست كاآموزی مشغول بوده ام .

در این كارگاه اتومبیل های سواری از جمله پیكان ، پژو – رنو- پاترول – وانت مزدا –و دیگر اتومبیل های دولتی مربوط برای تعمیر و عیب یابی و سرویس مراجعه می كردند و رسیدگی می شدند .

مهمترین كارهای صورت گرفته كه توسط اینجانب در كنار تكنسین های این بخش كه بر روی این اتومبیل ها صورت می گرفته بدین صور بود :

تنظیم موتور – تنظیم دلكو – تنظیم كاربراتور – تشخیص عیوب – تعویض لنت های جلو و عقب – تعویض قطعات معیوب – تنظیم و رگلاژ ترمز و كلاچ- تعویض قطعات رادیاتور از جمله عیب آب – ترموستات و اتصالات .

بازدید سطح روغن ترمز و كلاچ – بازدید باتری – و در نهایت تائید عیوب برای انجام تعمیرات در خارج از اداره این كارگاه دارای 5 نفر كارگر فنی می باشد كه همگی در استخدام اداره می باشند و ساعات كاری از 7 صبح تا 5/3 عصر می باشد .

مقدمه

بعد از گذراندن دوره كارآموزی برای پروژه كارآموزی آنچه را كه اینحانب لازم می دانستم تا به رشته تحریر در آورم كه مورد توجه و تائید استاد كارآموزی اینجانب قرار بگیرد .
تعمیر و نگهداری

سرویس و مراقبت منظم از موتور اتومبیل علاوه بر آن كه عمر موتور را افزایش می دهد از هزینه اضافی و كاهش قیمت اتومبیل نیز به طور محسوسی جلوگیری می نماید

آب بندی موتور : راه اندازی و استفاده ملایم از اتومبیل نو یا یك موتور تازه تعمیر را آب بندی موتور می گویند . و تا 800 كیلومتر اول بایستی كم و متناسب با دنده مورد لزوم و با احتیاط رانندگی نمود و نباید به موتور فشار آورد تا قطعات جدید و متحرك به تدریج سائیده و جا افتاده و اصطلاحاً «آب بندی » می گردد . در هر موتور نو سطوح كاری یا تماس قطعات با یكدیگر دارای لقی یا خلاصی فوق العاده كم بوده و باید آب بندی شوند تا از گریپاژ كردن احتمالی آنها جلوگیری شود . هنگامی كه یك موتور نو یا تازه تعمیر روشن می گردد ذرات بسیار ریز فلز از سطوح متحرك و كاری تراشیده شده و توسط روغن جمع آوری می گردد . برای خارج كردن این ذرات از موتور اغلب توصیه می شود كه روغن موتور پس از طی 800 كیلومتر اول و پس از آن هر 5000 كیلومتر تعویض گردد .(برای اتومبیل پیكان 2000 كیلومتر توصیه می شود ) . همیشه روغن را هنگامی كه موتورداغ است تعویض نمایید ، زیرا روغن گرم راحت تخلیه شده و تمامی ذرات خارجی موجود در ان تخلیه می شوند . در طول مدت آب بندی موتور ، سرعت اتومبیل بایستی پایین نگه داشته شود و از سرعت زیاد و شتاب گیری ناگهانی خودداری نمود . دستورات لازمه در این مورد در كتابچه راهنمای اتومبیل درج شده است .

شمع اتومبیل :

اكثر كارخانه های سازنده توصیه می كنند كه هر 15000 كیلومتر یكبار شمع باز شده و سرویس گردد و اما عاقلانه آن است هر 5000 كیلومتر شمعها را باز كرده و پس از تمیز كردن مجدداً نصب گردد .

شمع جدید و امروزی معمولاً یك تكه بوده و بد رفتاری و یا بی دقتی در موقع باز كردن یا تنظیم دهانه آن احتمال دارد به چینی (یا عایق سرامیك) صدمه وارد سازد .

برای باز كردن شمع فقط از آچار شمع استفاده كنید . قبل از باز كردن اطمینان حاصل كنید كه آچار كاملاً جا افتاده است . قبل از بستن كاملاً آن را تمیز كنید و دهانه شمع را با فیلر میزان كنید و دندانه های آن را مقداری روغنكاری كنید هرگز شمع را سفت نبندید . در موتورهایی كه از آلیاژ سبك مثل آلومینیوم ساخته شده اند سفت كردنن بیش از حد ممكن است به رزوه های بدنه صدمه وارد كرده و تعمیر و هزینه سنگین به بار اورد .

تمیز كردن شمع :

1- برای جلوگیری از ورود چرك و غیره به موتور كه می تواند موجب صدمه شود اطراف شمع را با یك برس نرم تمیز كنید .

2- با استفاده از آچار شمع كه كاملاً شمع را گرفته باشد آن را باز نمائید ‌،دقت كنید به عایق شمع صدمه ای وارد نشود .

3- شمع روغن زده یا چرب را با نفت سفید تمیز نموده و سپس توسط تعمیرگاه و با وسیله مخصوص تمیز گردد.

4- قبل از فیلر گیری شمع الكترود منفی را با وسیله مخصوص تمیز گردد .

5- بوسیله یك سوهان ریز نا صافی سطوح جرقه الكترودهای مثبت و منفی را تمیز كنید .

6- الكترود منفی را به آرامی برگردانید تا اینكه دهانه شمع به اندازه تیغه فیلر مورد نظر برسد .

تشخیص معایب شمع :

1- شمع سالم : دارای نوك عایق تمیز و برنگ قهوهای روشن بوده و روغن یا دوده نزده و الكترودها نیز خورده نشده اند .

2- شمع روغن زده : روغن زدن شمع می تواند نشانه فروسدودگی رینگ پیستون و یا كاسه نمد سوپاپ ها باشد ، از شمع گرمتر یعنی با ارزش حرارتی بیشتر استفاده كنید .

3- شمع دوده زده : علامت قوی بودن مخلوط بنزین و هوا (یعنی مقدار بنزین بیشترز از نسبت اختلاط )بوده و علت آن نامیزان بودن كاربراتور و یا استفاده از ساسات میباشد.

4- عایق خال زده : نشانه احتراق زودرس و یا ضعیف بودن مخلوط بنزین و هوا می باشد كه سبب داغ كردن شمع می گردد شمع را بررسی نمائید كه از نظر تحمل حرارت مناسب موتور مورد نظر باشد .

5- الكترود ذوب شده : داغ كردن مداوم موتور سبب ذوب شدن شدید الكترودها گردیده است و باید تعویض گردد .

6- لق زدن شمع : داغ كردن شدید موتور رزوه های شمع را صدمه زده است . رزوه های جای شمع در سر سیلندر را تمیز نموده و شمع جدید را نصب كنید .

شمع رسوب گرفته (درجه یك) : علت آن غفلت در سرویس به موقع شمع می باشد .

شمع رسوب گرفته (درجه 2) : رسوب پودر مانند سطح عایق و الكترودها را می پوشاند و با اینكه ضرورتی ندارد باید تمیز شده و از تجمع جلوگیری كرد .

شمع رسوب گرفته (درجه 3) : استفاده مداوم از شمع رسوب پودری بر روی آن نشسته باعث می شود كه بر اثر احتراق موتور به تدریج این رسوب ذوب شده و به صورت لعاب دهانه شمع را بپوشاند . غالباً چینی شمعی باعث خاموش شدن موتور می شود .

شمع رسوب گرفته (درجه 4) : این شمع مرحله وخیم از شرایط رسوب پودری و یا پوشش لعاب می باشد ، باید تعویض گردد .

شمع رسوب گرفته (درجه 5) : این آخرین مرحله و بدترین وضعیت یك شمع رسوب گرفته می باشد ، رسوب به صورت توده جداناپذیر و آمیخته درآمده است .

شمع خورده شده : اگر شمع ها حدود 15000 كیلومتر كاركرده باشند باید تعویض گردند در موارد دیگر هر یك از شمع ها كه چینی وضعی در می آید باید تعویض گردد .