مقاله اينتر نت و خدمات مرجع word 💯

دانلود مقاله اينتر نت و خدمات مرجع word باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

مقاله اينتر نت و خدمات مرجع word

مقاله-اينتر-نت-و-خدمات-مرجع--wordلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 27 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏اينتر نت و خدمات مرجع
‏چكيده
‏در عصري كه ارزش اطلاعات روز به روز بيشتر شناخته مي شود نياز به ارائه خدمات مرجع كه بتواند اطلاعات مفيد و مناسب را به نيازمندانش برساند اهميت خاصي پيدا كرده است . تحولات فن آوري نه تنها تغييرات زياغدي در راههاي عرضه و دسترسي به اطلاعات وارائه خدمات مرجع به وجود آورده است بلكه نيازهاي استفاده كنندگان اطلاعات را نيز متحول ساخته است . در اين مقاله سعي شده است چگونگي استفاده از يكي از امكاناتي كه تحت تاثير فن آوري نوين به وجود آمده است يعني اينتر نت مورد توجه قرار گيرد . اينتر نت به عنوان محمل و ابزار انتشار اطلاعات مربوط به كتابخانه و نيز دسترسي به اطلاعاتي كه ديگران در اختيار دارند مورد بحث است . از آنجا كه براي عرضه اطلاعات مناسب بايد نيازها را شناخت ، انواع نيازهاي اطلاعاتي استفاده كنندگان از كتابخانه وانواع اطلاعاتي كه مي توان از طري اينترنت به استفاده كنندگان رسانيد نيز به طور خلاصه مورد بررسي قرار مي گيرد . بالاخره به ويژگي هايي كه كتابداران مرجع در ارائه اطلاعات الكترونيك بايد داشته باشند ، اشاره مي شوند .
‏مقدمه
‏فن آوريهاي نوين تغييرات بسياري در زندگي روزمره و زندگي حرفه اي افراد به وجود آورده است . اين تغييرات در محيط كار به ويژه فعاليتهايي كه با جريان توليد و استفاده از اطلاعات سروكار دارند ، محسوس تر است . از جمله در كتابخانه ها و مراكز اطلاعات هر روز شاهد تحولات بسياري كه تحت تاثير فن آوري بوجود مي آيد ، هستيم . . فن آوريهاي نوين تحولات زيادي در ساختار و روشهاي گردآوري ، سازماندهي و ارائه خدمات مرجع به وجود آورده اند . خدمات مرجع كه محور اصلي بحث اين مقاله را تشكيل مي دهد ، نيز متاثر از استفاده از امكاناتي است كه فن آوري هاي جديد به وجود آورده است . در بحث حاضر تاثير اينتر نت ، به عنوان يكي از دستاوردهاي فن آوري نوين ، و خدمات مرجع مورد توجه قرار گرفته است . در اين رابطه به نقش اينترنت در انتشار اطلاعات و نيز بازيابي اطلاعات موجود و اشاعه آنها ، كه از جمله خدمات مرجع به شمار مي آيند ، توجه مي شود .
‏كتابداران مرجع با بهرهگيري از امكاناتي كه فن آوري فراهم آورده بايد از اطلاعات به هر شكل و در هر كجا كه هست استفاده كرده تا پاسخ گوي نياز هاي مراجعان خود باشند و در صورت لزوم به بسته بندي و دسته بندي اطلاعات پرداخته تا استفاده راحت از آنها را ممكن سازند . بنابراين ، گستره منابع اطلاعاتي كه كتابداران مرجع در پاسخگويي به سوالها مي توانند مورد استفاده قرار دهند ، بسيار وسيع است . با توجه به اينكه امكانات رايانه اي و شبكه هايي چون اينتر نت دسترسي به منابع اطلاعاتي انساني را ، مثل گرفتن اطلاعات از افرارد صاحب نام در سراسر دنيا از طريق پست رايانه اي ، و غير انساني را مانند مجموعه هاي كتابخانه ها و مراكز اطلاعات بسيار گسترده مي نمايند استفاده موثر از اين منابع از طريق رايانه ها اهميت خاصي پيدا نموده است . گرچه رايانه ها و شبكه هاي اطلاعاتي امكانات زيادي را در جهت استفاده و دسترس پذير نمودن منابع اطلاعاتي فراهم مي نمايند ، در عين حال استفاده از اين منابع را بسيار پيچيده كرده است . عدم شناخت كافي نسبت به منابع اطلاعاتي كه از اين طريق قابل دسترسي هستند ، و نيز نداشتن مهارتهاي دسترسي به منابع الكترونيكي از جمله موانع و مشكلات دسترسي به اين نوع اطلاعات است . به علاوه در صورتي كتابداران مي توانند منابع شناخته شده اطلاعاتي را به خوبي مورد استفاده قرار داده و دسترس پذير نمايند كه نياز هاي اطلاعاتي مراجعان خود را شناسايي كرده باشند . از اين رو بخشي از بحث مقاله حاضر به چگونگي شناخت نياز ها و نيز برقراري ارتباط بين نيازهاي اطلاعاتي و منابع اطلاعاتي پرداخته است .
‏نوع شناسي اطلاعات موجود در اينتر نت
‏قبل از پرداختن به اين امر كه چه نوع اطلاعاتي را مي توان در اينتر نت جستجو كرد بهتر است به شناخت بهتر آن پرداخت . به بياني ساده يك شبكه رايانه اي تشكيل شده است از دو يا تعداد بيشتري رايانه كه بوسيله مودم و خط تلفن معمولي و يا توسط فن آوري پيچيده تري متشكل از امكانات سخت افزاري و نرم افزاري مثل سيستم شبكه محلي و يا مجموعه اي از هر دو روش به هم متصل شده اند . در ابتدا داستان تولد اينترنت با اتصال چند رايانه به هم در سال 1969 توسط دولت ايالات متحده شروع شد . به تدريج تعداد اين رايانه ها كه به يكديگر متصل شده اندافزايش يافته و ابعاد فرا قارهاي پيدا كرد . در حال حاضر تعداد بسيار زيادي شبكه هاي كوچك و بزرگ ( پدر و پسر ) ايجاد شده است كه اطلاعات موجود در هر قاره را به ديگر قاره ها متصل مي سازد . با گسترش استفاده از رايانه هاي شخصي رشدو استفاده از شبكه ها از انحصار شبكه ها بيرون آمده و هر كس در محل كار يا منزل خود مي تواند با استفاده از يك رايانه امكان دسترسي به شبكه ها را داشته باشد .

 

دانلود فایل