مقاله اعلام حریق

مقاله اعلام حریق

مقاله اعلام حریق

مقاله اعلام حریق

دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 224 کیلو بایت
تعداد صفحات 115
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

اعلام حریق

ضوابط طراحی و نصب سیستم*های كشف و اعلام حریق

سیستم كشف و اعلام حریق
1-. سیستم كشف و اعلام حریق خودكار
تعریف: به طور كلی منظور از طراحی، ساخت و نصب این سیستم*ها، كشف و اعلام حریق به طورخودكار برای آشكارسازی آتش*سوزی در مراحل اولیه وقوع آن است تا با كشف به موقع آتش بتوان:
افراد را از وقوع خطر آگاه كردp
برای فرارp افراد و نجات كسانی كه در معرض خطر قرار دارند اقدام كرد.
اقدامات اطفائی بهp موقع و درخواست كمك از سازمانهای آتش*نشانی انجام داد.
سیستم*های اطفاییp خودكار را فعال نمود و در نهایت باعث كاهش خسارات احتمالی و تلفات جانی شد.

2-. انواع سیستم*های كشف و اعلام حریق خودكار دستی
1-2- سیستم*های اعلام حریق موضعی
این نوع سیستم*ها به طور كلی تحت عنوان “كاشف و اعلام حریق موضعی یا خانگی” نامیده می*شود كه معمولاً نسبت به دود حساس بوده و دارای یك آژیر كوچك در داخل كاشف است و از باتری یا برق شهر تغذیه می*كند و در ساختمانهای یك طبقه می*تواند مورد استفاده قرار گیرد مشروط به این كه به طور صحیح نصب و به موقع سرویس شوند.
كاشف*های حریق موضعی را نباید در ساختمانهای بیش از یك طبقه مسكونی و یا در یك فضا (دوبلكس) به كار گرفت.
2-2- سیستم*های كشف و اعلام حریق خودكار متعارف (معمولی)
این سیستم*ها از یك مركز كنترل*كننده و نشان*دهنده، شستی*ها، كاشف*ها و وسایل هشداردهنده حریق تشكیل شده*اند. مركز كنترل این سیستم از برق شهر تغذیه می*كند و به برق باتری هم مجهز است.
دستگاههای متعارف معمولاً از 1 تا 48 مدار ساخته می*شوند و هر مدار به وسیله دو رشته سیم كه بروی آنها تعدادی كاشف و شستی اعلام حریق نصب می*شود یك منطقه (زون) را پوشش می*دهند.
هنگامی كه شرایط خاص حریق بوجود آید هر یك از كاشف*ها و یا شستی*های اعلام حریق مداری را كه بر روی آن نصب شده*اند، براساس تغییرات الكتریكی فعال می*كند و دستگاه به طور خودكار وسایل هشداردهنده حریق را به صدا در می*آورد.
3-2- سیستم*های كشف و اعلام حریق خودكار با قابلیت آدرس*دهی
این سیستم*ها از یك مركز كنترل*كننده و صفحه نشان*دهنده، شستی*ها،كاشف*ها و وسایل هشداردهنده حریق تشكیل شده*اند.
مركز كنترل این سیستم از برق شهر تغذیه می*كند و به برق باتری نیز مجهز می*باشد.
این دستگاهها معمولاً از 1 تا 8 مدار ساخته می*شوند. در این سیستم مدارها به صورت حلقوی هستند، یعنی دو رشته سیم از خروجی هر مدار خارج و پس از نصب كاشف*ها و شستی*ها بروی آن مجدداً وارد ورودی*های مدار در دستگاه مركزی می*شوند و تشكیل یك حلقه (لوپ) را می*دهند.
این سیستم قادر به تشخیص علائم ارسال شده از هر یك از كاشف*های حریق و یا شستی*های اعلام حریق با قابلیت مشخص كردن محل دقیق كاشف*ها و یا شستی*هایی كه علائم حریق را ارسال كرده*اند، است. امتیاز این سیستم نسبت به سیستم متعارف یا معمولی در دقت تشخیص علائم كاذب و نشان دادن مكان دقیق كاشف یا شستی اعلام حریق فعال*شده در صفحه نمایش دستگاه مركزی است.
سیستم خودكار آدرس*ده خود به سه نوع به شرح زیر تقسیم می*شود:
الف) سیستم اعلام حریق خودكار غیرآنالوگ؛ در این سیستم كاشف*های حریق چندمرحله*ای از نوع آدرس*ده، یكی از حالات زیر را به مركز كنترل اعلام می*كند (تصمیم*گیرنده اصلی كاشف است):

(تصمیم*گیرنده اصلی كاشف است):
حالت عادی یا طبیعیp
حالت اعلام حریقp
p حالت غیرعادی یا غیرطبیعی (اِشكال)
ب) سیستم اعلام حریق خودكار آنالوگ؛ در این سیستم كاشف*های حریق از نوع آنالوگ هستند یعنی این كاشف*ها تمام تغییرات فیزیكی شرایط محیطی خود را به مركز كنترل ارسال می*كنند (تصمیم*گیری در مورد اعلام حریق به عهده مركز كنترل است.) و مركز كنترل علائم دریافت*شده از مرز یك حریق واقعی عبور كند، سیستم به طور خودكار اعلام حریق می*كند. سیستم آنالوگ ممكن است علائم كاذب شبیه به سیستم غیرآنالوگ داشته*باشد.
ج) سیستم اعلام حریق خودكار آنالوگ پیشرفته؛ در این سیستم كاشف*های حریق از نوع آنالوگ است اما دستگاه مركز كنترل از نوع آنالوگ پیشرفته است و به همین لحاظ علائم دریافتی از كاشف*ها توسط مركز پردازش اطلاعات مربوط به كنترل با اطلاعات از پیش ذخیره*شده در دستگاه مركزی مقایسه شده*است كه در صورت مطابقت با وضعیت حریق، اعلام حریق می*كند.
امكانات و امتیازات این سیستم در كارآیی و قابلیت مراكز كنترل آنها است كه به صورت خودكار قادر به مطابقت دادن عملكرد سیستم با تغییرات ایجاد

شده در ساختمان در تمام مدت شبانه روز است.
4-2- سیستم كشف و اعلام حریق دستی
این سیستم*ها از یك مركز كنترل و صفحه نشان*دهنده، شستی*ها و وسایل هشداردهنده حریق تشكیل شده*اند.