مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

دسته بندی برق
فرمت فایل doc
حجم فایل 2.287 مگا بایت
تعداد صفحات 113
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.

از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.

فهرست مطالب

1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : 1

1 – 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز 2

1-1 – 1 ) استاتور : 2

1-1 – 2 ) رتور : 3

1-1 -3 ) حلقه های لغزان : 4

1 – 1 -4 ) جاروبک ها : 4

1 – 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : 4

1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز: 5

1 – 2 – 1 ) موتور ساکن 5

1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : 9

1 – 2 – 3 ) موتور گردان : 14

1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : 22

1 – 3 ) موتور فقس سنجابی : 25

2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: 28

2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : 30

2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : 31

2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : 31

2 – 2 – 2 ) Liquide starter : 37

2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : 38

2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه به جریان و مقاومت رتور : 40

الف – کلاس A : 40

ب – کلاس D : 41

ج – کلاسهای C B : 41

د – رتورهایی با میله های عمیق : 41

ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : 42

2-3) انتخاب ولتاژ موتور 43

2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور 43

2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : 46

2-5) روش کلاج گریز از مرکز 49

2-6) پیک جریان حین راه اندازی 50

2-7) دینامیک راه اندازی 51

موتور با بار خالص : 53

گرم شدن رتور : 53

2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن 54

2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : 55

2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی 56

3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی 57

مقدمه58

3-2 ( مدهای كنترل62

3-2-1( كنترل راه اندازی63

3-2-2( كنترل شتاب راه اندازی63

3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری67

3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری68

3-5) مدار قدرت68

3-5-1( معرفی تریستور69

3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور70

3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور71

3-6) مدار فرمان72

3-6-1) مدار آتش كننده74

3-6-2 ) مدار تقویت كننده: 75

3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و انتقال زاویه آتش76

3-6-4 ) مدار خطای جریان77

3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور آسنكرون (القایی77

3-7-1) كنترل79

3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای84

3-7-3 ) كنترل زاویه آتش 86

3-7-4 ) مقایسه كننده88

3-7-5) ایزوله كننده مدار قدرت و مدار فرمان89

3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ90

3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) 92

3-8) نظام هماهنگ و 93

3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت95

3-8-2) توضیح دربارة PWM 97

3-8-3) مدارات اینورتر100

3-8-4) ركتیفایرها102

3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : 111

3-10) نتیجه : 113