مبانی نظری و پیشینه قیمت گذاری

مبانی نظری و پیشینه قیمت گذاری

مبانی نظری و پیشینه قیمت گذاری

مبانی نظری و پیشینه قیمت گذاری

دسته بندی مدیریت
فرمت فایل doc
حجم فایل 69 کیلو بایت
تعداد صفحات 28
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

قیمت گذاری

به طور ساده قیمت گذاری یعنی تعیین قیمت برای کالا یا خدمت. قیمت‌گذاری فعالیتی است که باید تکرار شود و فرایندی مداوم و پیوسته محسوب می‌شود این تداوم ناشی از تغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است که لزوم جرح و تعدیل قیمت را ایجاد می‌کند. قیمت گذاری با هدف حداکثر کردن سود، افزایش سهم بازار، رهبری کیفیت، ادامه حیات و یا افزایش قیمت بازار صورت می گیرد. قیمت یکی از عناصر چهارگانه آمیخته بازاریابی (محصول- قیمت- فروش- توزیع) است. قیمت تعیین می کند که چه چیزی تولید شود و چه کسی آن را تقاضا کند مهمترین وظیفه بازاریاب در قیمت گذاری شناخت رابطه قیمت و تقاضاست در حالت عادی برای کالای عادی قیمت و تقاضا رابطه عکس دارند عامل مهم دیگر در قیمت گذاری عرضه محصولات و قیمت های رقباست.در محیط بسیار پویای بازار امروز، همگام با تغییرات محصول، بازار و رقابت در طول زمان، استراتژی های بازاریابی شركت نیز باید تغییر كنند. چرخه عمر محصول، می تواند بیانگر تغییراتی باشد كه شركت در مسیر حركت محصول در چرخه عمر خود، اعمال می كند. استراتژی های قیمت گذاری نیز باید با سایر استراتژی های شركت هماهنگ باشند و همچنین مدیران باید بدانند چگونه قیمت مناسب را تعیین كنند (شیپلی[1]، 2001).

قیمت‌گذاری، تصمیمی است كه نظریه‌های تقاضا، هزینه و ساختار بازار را به هم ربط می‌دهد. تصمیم به قیمت‌گذاری كانون توجه نظریه اقتصاد خرد در تخصیص منابع بوده است. در تحلیل تصمیم‌گیری تجاری،‌ قیمت‌گذاری دقیقاً یک جزء از راهبرد جامع رقابتی است. علاوه بر این، تصمیم قیمت‌گذاری وسیله‌ای برای رسیدن به هدف است نه خود هدف به طوری كه تصمیمات مربوط به قیمت باید در زمینه اهداف كلی تجاری ملاحظه شوند. قیمت، یك متغیر راهبردی و عملیاتی است به طوری كه تصمیمات قیمت‌گذاری می‌تواند اثر قابل توجهی روی عملكرد آتی و فعلی داشته باشد. به علت بُعد زمانی قیمت، لازم است اهداف قیمت‌گذاری به دقت تعریف شود. به عنوان مثال تنظیم یك قیمت جاری در سطح پایین ممكن است تصمیم بهینه‌ای باشد اگر تنظیمات بعدی و وضعیت یك بازار مسلط، منجر به منافع بلندمدت به قیمت از دست دادن منافع كوتاه‌مدت شود.


[1] . Shipley