مبانی نظری و پیشینه سندرم داون و کیفیت زندگی مادران
مبانی نظری و پیشینه سندرم داون و کیفیت زندگی مادران
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 147 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 84 |
دریافت فایل
بصورت فایل ورد
همراه با منابع
2-1. مقدمه:…………………………………………………………………………………………………………………. 14
2-2. سندرم داون…………………………………………………………………………………………………………… 14
2-2-1. طبقه بندی سندرم داون:…………………………………………………………………………………………. 15
2-2-2. خصوصیات كلی………………………………………………………………………………………………… 16
2-2-3. چه عواملی در بروز سندرم داون موثر هستند؟……………………………………………………………….. 17
2-2-4. ویژگی ها و نشانه های سندرم داون……………………………………………………………………………. 18
2-3. کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………………………….. 21
2-3-1. تاریخچه کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………… 21
2-3-2. تعاریف کیفیت زندگی:………………………………………………………………………………………… 22
2-3-3. ویژگی های کیفیت زندگی……………………………………………………………………………………. 25
2-3-4. چند بعدی بودن…………………………………………………………………………………………………… 25
2-3-5. بعد عینی کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………… 29
2-3-6. بعد ذهنی………………………………………………………………………………………………………….. 30
2-3-7. ویژگی ذهنی بودن………………………………………………………………………………………………. 30
2-3-8. نظریه های کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………. 32
2-3-8-1. نظریه های مبتنی بر فرد………………………………………………………………………………………. 32
2-3-8-2. نظریه های مبتنی بر خانواده…………………………………………………………………………………. 32
2-3-8-3. نظریه های روانشناختی………………………………………………………………………………………. 33
2-3-8-4. نظریه های انسان شناسی…………………………………………………………………………………….. 33
2-3-9. ارزیابی کیفیت زندگی………………………………………………………………………………………….. 35
2-3-10. مدل های کیفیت زندگی:……………………………………………………………………………………… 36
2-3-10-1. مدل روحی- روانی…………………………………………………………………………………………. 36
2-3-10-2. مدل ادراکی کیفیت زندگی ژان………………………………………………………………………….. 36
2-3-10-3. مدل فرل و هاسی……………………………………………………………………………………………. 36
2-3-11. عوامل موثر بر کیفیت زندگی………………………………………………………………………………… 37
2-3-12. ابزار سنجش کیفیت زندگی………………………………………………………………………………….. 38
2-3-13. کاربرد های سنجش کیفیت زندگی………………………………………………………………………… 39
2-4. کیفیت زندگی در خانواده های بیماران مزمن روانی:………………………………………………………….. 39
2-5. کیفیت زندگی والدین دارای کودک مبتلا به سندرم داون……………………………………………………. 41
2-6. مهارت زندگی……………………………………………………………………………………………………….. 44
2-6-1. تعاریف……………………………………………………………………………………………………………. 44
2-6-2. مبانی نظری مهارت های زندگی………………………………………………………………………………. 49
2-6-3. مبانی نظری گروه درمانی………………………………………………………………………………………. 53
2-6-3-1. دیدگاه مک دوکال………………………………………………………………………………………….. 53
2-6-3-2. دیدگاه فروید…………………………………………………………………………………………………. 54
2-6-3-3. دیدگاه مورنو………………………………………………………………………………………………….. 54
2-6-3-4. دیدگاه اسلاوسون……………………………………………………………………………………………. 54
2-6-3-5. دیدگاه لوین…………………………………………………………………………………………………… 54
2-6-4. روش آموزش مهارت های زندگی:…………………………………………………………………………… 56
2-6-5. پیشینه اجرایی برنامه های آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………………….. 57
2-6-6. اهداف آموزش مهارتهای زندگی…………………………………………………………………………… 58
2-6-7. اهداف عمده برنامه آموزش مهارتهای زندگی نیز عبارت است از:…………………………………….. 59
2-6-8. اهداف آموزش مهارتهای زندگی به طور اخص عبارت است از:…………………………………………. 60
2-6-9. اهمیت مهارتهای زندگی……………………………………………………………………………………… 61
2-6-10. ابعاد مهارتهای زندگی………………………………………………………………………………………. 63
2-6-11. انواع مهارت…………………………………………………………………………………………………….. 65
2-6-12. پنج حوزه اصلی مهارتهای زندگی………………………………………………………………………… 68
2-6-13. تعریف ده مهارت اصلی زندگی……………………………………………………………………………… 69
2-6-14. روشهای مورد استفاده در کارگاههای مهارتهای زندگی…………………………………………….. 72
2-6-14-1. رویکرد فعال در مقابل رویکرد منفعل در آموزش……………………………………………………… 72
2-7. بررسی متون………………………………………………………………………………………………………….. 73
2-7-1. پژوهشهای خارجی:……………………………………………………………………………………………… 73
2-7-2. پژوهشهای داخلی………………………………………………………………………………………………… 77