مبانی نظری و پیشینه خود نظم بخشی رفتار

مبانی نظری و پیشینه خود نظم بخشی رفتار

مبانی نظری و پیشینه خود نظم بخشی رفتار

مبانی نظری و پیشینه خود نظم بخشی رفتار

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 175 کیلو بایت
تعداد صفحات 55
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

خودنظم بخشی رفتار

طبق نظر بندورا اگر اعمال تنها بوسیله پاداش و تنبیه بیرونی تعیین می شدند، مردم شبیه بادبادک عمل می ­کردند و هر لحظه تغییر جهت می دادند تا خود را به عواملی که بر آن ها تأثیر می­ گذارد وفق دهند. با مردم غیر اصولی رفتار به دور از اخلاق و با مردم درستکار رفتار شرافتمندانه داشتند. حال اگر تقویت­ کننده بیرونی و درونی رفتار را کنترل نمی­ کنند پس چه چیزی آن ­را کنترل می ­کند؟ پاسخ بندورا این است که رفتار آدمی رفتار خود نظم داده شده است. انسان از تجربه مستقیم و غیر مستقیم معیارهای عملکرد را می ­آموزد سپس آن معیارها پایه ­ای می­ شوند برای ارزیابی­ های فرد. اگر عملکرد فرد در موقعیت­ ها با معیارهای او هماهنگ بود مثبت ارزیابی می­ شوند و اگر هماهنگ نبود منفی ارزیابی می­ شود. از نظر بندورا تقویت درونی حاصل از ارزشیابی شخصی از تقویت بیرونی نیرومندتر است (هرگنهان[1]، 2009).

یادگیری خود تنظیمی یک چشم انداز مهم در پژوهش ­های اخیر روان شناسی تربیتی است (آکسان[2]، 2009). این رویکرد از سال 1980، مطرح شد و به واسطه اهمیتی که در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد شهرت فزآینده ­ای پیدا کرده است (ریان[3] و پینتریج، 1997؛ نقل از احمدی پور، 1387). یادگیری خود تنظیمی یک فرآیند فعال و خود رهنمون است که دانش آموزان، شناخت، انگیزش، نتایج، رفتار و محیط خود را در جهت پیشبرد اهدافشان کنترل و تنظیم می ­کنند (گوداس[4] و همکاران، 2010).


1.Hergenhan

2.Aksan

3.Ryan

4.Goudas

5.Zimmerman