مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای آموزشی – ترویجی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای آموزشی – ترویجی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای آموزشی – ترویجی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای آموزشی - ترویجی

دسته بندی کشاورزی و زراعت
فرمت فایل doc
حجم فایل 78 کیلو بایت
تعداد صفحات 50
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

عنوان: مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای آموزشی – ترویجی

فرمت فایل: word

تعداد صفحات: 50

مفهوم نیاز یكی از وسیعترین و پركاربردترین واژه‌هایی است كه در حوزه‌های مختلف آموزشی وخدمات اجتماعی متداول است . در واقع نیاز مفهومی است پیچیده و دارای ابعاد گوناگون كه درباره‌ آن هیچگونه تعریف منحصر به فردی كه مورد پذیرش همگان باشد وجود ندارد و فهم آن بستگی به این دارد كه این امر را در كدام یك از شاخه‌های علوم بشری و برای چه تحقیقی مورد بررسی قرار داده و از آن چه استفاده‌ای می‌كنیم هر كدام از علوم مختلف از دیدگاه خود به نیازها پرداخته‌اند به عنوان مثال فیزیولوژیست‌ها به بعد فیزیولوژیكی ، روانشناسان به بعد روانی، جامعه شناسان به بعد اجتماعی نیازها پرداخته و اقتصاد دانان در چارچوب تقاضای مشتریان نیازها را مورد مطالعه قرار می‌دهند (مختاری آبكناری ، 1382 ، ص 24).

با توجه به مفاهیم نیاز تعاریف متعددی نیز در این زمینه وجود دارد كه در ذیل به تعدادی از آنها می‌پردازیم: به نظر ملك محمدی (1372 )، نیاز عبارت است از كمبود یا نبود چیزی در فرد كه می‌باید آن را تكمیل كند و یا تأئید كند تا به وضع مطلوب‌تری برسد.

بر اساس تعریف ارائه شده توسط آتكینسون و همكاران (Atkinson et al 1996) نیاز عبارت است از هرگونه فقدان یا كمبود احساس شده توسط فرد كه مغایر با رفاه او باشد به عبارت دیگر نیاز اشاره به فقدانها و كمبودهای احساس شده توسط فرد دارد كه اگر برطرف شود موجب افزایش رفاه و آسایش او می‌گردد (شعبانعلی فمی ، 1380 ، ص 38).

از دیدگاه ری (Ray 1991) نیاز بر فاصله بین آنچه كه هست، وضع موجود و آنچه كه باید باشد، وضع مطلوب دلالت دارد . در مطالعه وضع موجود داده‌ها وحقایق پیرامون مانند نگرشها ، دانش ، وضع زندگی مردم ، سطح تولیدات آنها و سایر عوامل فیزیكی، گردآوری و تجزیه و تحلیل می‌گردند. همچنین «آنچه كه می‌تواند باشد» معمولادر نتایج كارهای تحقیقاتی منعكس می‌گردد. در بسیاری از حالتها این یك وضعیت ایده آل و آرمانی را ترسیم می‌كند كه ممكن است توسط بسیاری از مردم قابل دستیابی نباشد (همان منبع).

لذا بنابر آنچه كه گفته شد می‌توان مفهوم نیاز را در مجموع به تلاش جهت كاهش اختلاف بین وضع موجود فعلی و وضع مطلوب آینده اطلاق كرد (فهیمی ، 1383 ، ص 14).

وضع مطلوب – وضع موجود = نیاز

2-1-2-1 – ویژگیهای نیازهای انسانی

برخی از ویژگیهای ابتدایی نیازهای انسانی عبارتند از :

1-تمام مردم نیازهایی دارند .

2-نیازها بیانگر فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب است .

3-مردم باید تفاوت بین وضع موجود واقعی و وضع مطلوب را تشخیص داده و قبل از آنكه برای هرگونه تغییری آماده شوند باید بتوانند ارزش وضع مطلوب را درك كنند.

4-وسعت فاصله بین دو وضعیت موجود و مطلوب نشان دهنده میزان نیاز فرد است .

5-نیازها در یك طبقه‌بندی معمولی به سه دسته فیزیكی ، اجتماعی و ادغامی تقسیم می‌شوند.

6-از نظر روان شناسی نیازها در دو گروه احساس شده و احساس نشده طبقه‌بندی می‌شوند.

7-نیازها می‌تواند در ماهیت انفرادی باشند یا در بین اعضای گروهها مشترك باشند.

8-نیازها به مرور زمان تغییر می‌كنند.

9-نیازهای مردم با افزایش سن و رشد و تغییرات اقتصادی و اجتماعی تغییر می‌كنند.

10-اهمیت نسبی نیازها از شرایط فیزیكی و هنجارهای فرهنگی تأثیر می‌پذیرد (شعبانعلی فمی،1380 ،
ص 39).

2-1-2-2- طبقه بندی نیازها

در دنیای حاضر با توجه به رشد سریع و شتابان دانش بشری بیشتر مشاغل روز به روز پیچیده‌تر و غنی‌تر می‌شوند از این رو همواره شاغلین مشاغل گوناگون برای موفقیت شغلی خویش با نیازهای متعددی مواجه می‌شوند كه یكی از آنها نیاز به افزایش دانش فنی ، مهارت و درك عمومی از شغل خود است .

در این راستا در مشاغل مختلف كشاورزی و دامپروری هر روزه نیازهای آموزشی جدیدی پدیدار می‌شود (Lioydjphipps 1989 P.463).

نیازهای انسان از دیدگاههای مختلفی طبقه‌بندی شده‌اند سنتهو (Sandhu 1996) و داهاما و بتنگر
( Dahama & Bhatnagar 1997 ) نیازهای انسان را به سه دسته تقسیم می‌كنند كه عبارتند از :

1-نیازهای فیزیكی[1] مانند : غذا ، پوشاك ، مسكن و …

2-نیازهای اجتماعی[2] مانند : احساس تعلق ، موقعیت اجتماعی و عطوفت …

3-نیازهای تلفیقی[3] یا ادغامی كه عبارت از نیازهای مرتبط ساختن فرد با چیزی بزرگتر یا فراسوی او كه شامل فلسفه و مذهب می‌شود (شعبانعلی فمی ، 1380 ، ص 39).

در یك طبقه‌بندی معمول دیگر نیازها از دیدگاه روان شناسی به دو دسته نیازهای محسوس (آشكار) و غیرمحسوس (غیر آشكار) به شرح ذیل طبقه‌بندی می‌شوند:

1- نیازهای محسوس[4] و آشكار: كه به سادگی شناسایی و نیاز به تحقیق در مورد آنها وجود ندارد مانند نیازبه غذا یا نیاز به آموزش ضمن خدمت .

2-نیازهای غیر محسوس[5] (غیر آشكار) : این نیازها كه به آن نیازهای پنهان هم گفته می‌شود با وجود مشخص شدن آن معلوم نیست كه چه كسانی به آموزش نیازمندمی باشند، مانند تقلیل در كیفیت یا كمیت تولید كه كمبود باید تحلیل شده وعلت آن مشخص گردد.

با توجه به آنچه كه گفته شد می‌توان دریافت نیازی كه پنهان وغیر آشكار است باید ابتدا توسط اندیشمندان جامعه طرح و آنگاه به صورت یك نیاز محسوس به مردم آن جامعه ارائه گردد مثلاً درك پدیده فقر برای تلاش در فقرزدایی عامل مهمی است چون تا فرد فقر خویش را درك نكند نمی‌تواند به رفع آن
بپردازد (طباطبائی فر ، 1381).

[1] – Physical needs

[2] – Social needs

[3] – Composing needs

[4] – Sensible needs

[5] – Non-sensible needs

فهرست مطالب

تعیین نیازهای آموزشی- ترویجی

مفهوم نیاز

ویژگیهای نیازهای انسانی

طبقه بندی نیازها

مفهوم آموزش

طبقه‌بندی نظامهای آموزشی

نقش نظامهای آموزشی

اصول آموزش

مزایا و فواید آموزش

تعاریف مختلف ترویج كشاورزی

اهداف آموزش ترویجی

اصول آموزش ترویجی

اهمیت و ویژگیهای آموزش ترویج كشاورزی

مفهوم نیاز آموزشی – ترویجی

انواع نیاز آموزشی

اولویت بندی نیازهای آموزشی

نیاز سنجی

تعیین نیازهای آموزشی – ترویجی

ضرورت و مزایای تعیین نیازهای آموزشی – ترویجی

قلمرو نیاز سنجی در برنامه های آموزشی – ترویجی

اصول و نكات مهم در تعیین نیازهای آموزشی – ترویجی

اهداف تعیین نیازهای آموزشی

ویژگیهای تعیین نیازهای آموزشی – ترویجی

عوامل مؤثر در تعیین نیازهای آموزشی – ترویجی

مراحل تعیین نیازهای آموزشی

روشهای تعیین نیازهای آموزشی – ترویجی

مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته در جهان

مطالعات تحقیقاتی انجام گرفته درایران

منابع

دانلود فایل

  • کنکور را داشته باشد.


    مزایای بسته آموزشی:
    – تدریس جامع کلیه مطالب مربوط به عناوین نامبرده
    – حل و تحلیل مثال های مهم کتاب
    – حل مسائل مهم امتحانی خارج از کتاب
    – ارائه نکات ریز و ظریف کنکوری
    – استفاده از جدول، نمودار و تصاویر آموزشی و رنگی زیبا جهت بالا رفتن کیفیت آموزش
    – قابل پخش بودن ویدئوها با کامپیوتر، لب تاب و تلویزیون


    ویژگی های بسته آموزشی:
    – تعداد سرفصل های تدریس شده: 4
    – زمان آموزش: 97 دقیقه
    – تعداد صفحات جزوه: 10
    – حجم فایل اصلی: 123 مگابایت


    سرفصل های آموزشی:
    القای الکترومغناطیسی
    شار مغناطیسی
    قانون القای الکترومغناطیسی فارادی
    قانون لنز

    سرفصل کامل تمام دروس فصل 5 فیزیک 3 ریاضی و فصل 4 فیزیک 3 تجربی به صورت زیر است:

    القای الکتزومغناطیسی:
    القای الکترومغناطیسی
    شار مغناطیسی
    قانون القای الکترومغناطیسی فارادی
    قانون لنز
    القاگرها و اثر خودالقایی
    القای متقابل- انرژی ذخیره شده در القاگر
    جریان متناوب
    مبدل ها (ترانسفورماتورها)

    جزوات و فیلم های آموزشی سایر عناوین و دروس مربوط به کتاب حاضر و سایر کتاب ها را می توانید از همین سایت دانلود کنید.
  • دانلود فایل

  • پاورپوینت فصول سوم و چهارم سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان با عنوان برنامه ریزی نیازهای فراگیری و آموزشی ای.آر.پی در سازمان
  • پاورپوینت برنامه ریزی نیازهای فراگیری و آموزشی ای آر پی در سازمان
  • دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای روانشناختی
  • مبانی نظری و پیشینه تحقیق نیازهای بنیادین روانشناختی 35 صفحه
  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش نیازهای بنیادین روانشناختی
  • پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه نیازهای بنیادین روانشناختی
  • دانلود چارچوب و مبانی نظری در مورد حسابداری و استفاده کنندگان از اطلاعات و نیازهای آن ها با فرمت word (دانلود سریع)
  • نمونه مبانی نظری پایان نامه نیازهای بنیادی روانی با فرمت word
  • نمونه مبانی نظری پایان نامه مشارکت و پیش نیازهای آن با فرمت word
  • مبانی نظری بررسی و رتبه بندی نیازهای سازمان برای پیاده سازی مدیریت دانش
  • دانلود پیشینه تحقیق نیازهای روانشناختی
  • ⭐️نمونه چارچوب نظری تحقیق در پایان نامه فوتبال و نیازهای فیزیولوژیکی آن word
  • دانلود تحقیق حسابداری و استفاده کنندگان از اطلاعات و نیازهای آن ها با فرمت ورد (دانلود سریع)
  • دانلود تحقیق شناخت سلایق و نیازهای بازار جهانی فرش 29 ص DOC
  • ⭐️دانلود تحقیق مشارکت و پیش نیازهای آن با فرمت ورد