مبانی نظری و پیشینه آسیب شناسی ازدواج و طلاق

مبانی نظری و پیشینه آسیب شناسی ازدواج و طلاق

مبانی نظری و پیشینه آسیب شناسی ازدواج و طلاق

مبانی نظری و پیشینه آسیب شناسی ازدواج و طلاق

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل doc
حجم فایل 69 کیلو بایت
تعداد صفحات 45
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

بصورت فایل ورد

همراه با منابع

عوامل تهدید کننده زندگی مشترک

گنجی (1380) معتقد است، معمولاً پنج عامل، زندگی مشترک را تهدید می‏ کند:

1ـ ناآگاهی همسران نسبت به زندگی مشترك خانوادگی، 2- رشد نیافتگی همسران، 3ـ كارامد نبودن روابط بین آنها، 4ـ ارزش های متضاد همسران، 5- ناهماهنگی رفتاری آنان (به نقل از دیدگاه، 1390).

برخی از همسران نیازهای ارضا نشده قبلی و محرومیت و ناكامی و رویاها و انتظارات خود را به درون خانواده می آورند. در این صورت به جای زندگی مشترك خانوادگی و تفاهم همدلانه هر یك از همسران به تأمین نیازها و انتظارات خویش توجه دارد و محور زندگی خانوادگی را فردیت ها تشكیل می‏دهد و زندگی مشترك به فراموشی سپرده می‏شود، ممكن است یكی از همسران سپر بلا واقع شود و همه مشكلات به او نسبت داده شود و به جای شناخت مشكل و حل آن یك عضو متهم شود و زندگی مشترك زناشویی مورد غفلت قرار گیرد ( احمدی، 1384).

ناپختگی و رشد نیافتگی همسران یكی از مشكلات خانوادگی است. گاهی همسران از نظر جسمی یا جنسی به بلوغ كافی نرسیده اند و یا از لحاظ عاطفی و اجتماعی آمادگی برای تشكیل خانواده ندارند. همسرانی كه از نظر عاطفی و اجتماعی رشد كافی ندارند، ممكن است با بهانه های كودكانه و یا برخورد غلط اجتماعی باعث تعارض در خانواده شوند (احمدی،1384).

زندگی مشترک و رابطه زناشویی می‏ تواند برای زوج‏ ها منبع رضایت یا تعارض باشد آن­ چنان كه اولسون در این باره می گوید: «ازدواج می‏ تواند پربارترین و بادوام ترین رابطه انسانی باشد، از طرف دیگر ازدواج همچنین می ‏تواند مایوس كننده ترین، ناكام كننده ترین و تعارض ­زاترین رابطه انسانی باشد. ارتباط قدرت این را دارد كه دو زوج را به هم پیوند دهد و همچنین توانایی این را دارد كه بر آن‌ها فشار وارد كرده تا از هم جدا شوند، توانایی ایجاد ارتباط و رضامندی از ارتباط به شدت بر سلامتی و رضامندی ارتباط زناشویی تاثیر می گذارد» (اولسون، 1999).