عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT در سازمانها 💯

دانلود عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT در سازمانها باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT در سازمانها

عوامل-موفقیت-و-شکست-پروژه-های-it-در-سازمانهالینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 58 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

2
‏عنوان ‏:
‏عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT‏ در سازمانها
‏عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT‏ در سازمانها
‏کلید واژه ها:
‏فن آوری اطلاعات، سیستم های اطلاعاتی، موفقیت پروژه، مدیریت پروژه
‏مقدمه:
‏امروزه گسترش فعالیتهای بازرگانی، جهانی شدن و تغییرات وسیع تکنولوژیک در محیط سازمانها باعث گردیده که آنها برای حفظ بقاء و مزایای رقابتی خود از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند لازمه انعطاف پذیری تغییرات سریع است و تغییرات سریع بدون داشتن اطلاعات امکان پذیر نیست‏، در نتیجه اطلاعات که به عنوان یک ‏منبع بسیار پر ارزش در کنار سایر عوامل موثر در هر سازمان مطرح است. وجود سیستم
3
‏های اطلاعاتی ‏یکپارچه از ضروریات حرکت به سمت کسب و کار ‏الکترونیک و رقابت بوده و استفاده از فن آوری اطلاعات (IT)‏ و سیستم های اطلاعاتی (IS)‏ برای کلید سازمانها و شرکتها ضرورتی اجتناب ناپذیر می باشد. بسیاری از سازمانها به اهمیت فن ‏آوری اطلاعات و تاثیر آن بر سرعت و دقت گردش کارها، رضایت بیشتر مشتریان یا سیستم های پشتیبانی،‏ تصمیم گیری مدیران و به ویژه کارآیی آن واقف شده اند و این امر باعث گردیده که به سرعت به سمت استفاده از آن روی آورند. هر شرکت یا سازمانی شامل 3 هسته اصلی یعنی فرایند تصمیم گیری، جریان اطلاعات و جریان مواد است، که فن آوری اطلاعات روی هر 3 هسته فوق می تواند تاثیر بگذارد. کاربرد فناوری اطلاعات، شرکت ها را قادر می سازد امتیازات مهمی از قبیل موارد زیر کسب کن‏ن‏د‏:
‏1- صرفه جویی در هزینه و بهبود بخشیدن جهت تبادل اطلاعات‏ .
‏2- اجتناب از خطاهای انسانی هنگامی که وظایف‏، ‏تکراری یا بسیار پیچیده است.
‏3- صرفه جویی مالی بدلیل کاهش خطاها و زمان انجام وظایف‏.
‏4- ادغام و هماهنگی چندین وظیفه در یک وظیفه‏.
‏5- بهبود بخشیدن کارایی و اثربخشی سازمانی‏.
‏6- بهبود ‏مدیریت میانی و کاهش فرآیندهای زائد از طریق اطلاعات مفیدتر‏.
‏ولی اجرای پروژه های (IT)‏ در آنها بدون مشکل نبوده و اجرای غیر صحیح‏،‏ ناقص یا بدون برنامه ریزی مناسب باعث شکست یا توقف ‏آنها با تحصیل هزینه های هنگفت می گردد. علی رغم وابستگی زیاد سازمانها به
3
(IT)‏، باوراین که هنوز ‏کل پروژه های IT‏، به نوعی با شکست مواجه‏ ‏ می شوند مشکل است. مطالعات نشان می دهد که بالغ بر 50 درصد پروژه های فن آوری اطلاعات شکست می‏ خورند، 83 درصد از آنها اهداف تح‏ویل و قیمت را محقق نمی کنند‏ و بیش از 30 درصد آنها قبل از تح‏ویل به طور کامل منحل می شوند. و این در حالی است که شکست یا موفقیت پروژه (IT)‏ توان تاثیر روی تمام افراد درگیر در پروژه، از تیم پروژه گرفته تا کل سازمان و نهایتا مدیریت عالی را دارا است. پروژه های (IT)‏ موفق منابع قابل سنجشی را برای سازمان داشته و پیشرفت شغلی افرادی را که در این نوع پروژه ها کار می کنند، بهبود می بخشند، در صورتیکه پروژه های ناموفق از لحاظ راهبردی به دلیل شکست در ا‏ی‏جاد تغییر و به لحاظ عملیاتی به دلیل شکست در ارائه راه حلهای قابل اجرا که خواسته های سازمان را برآورده می سازند در سازمان عدم اطمینان بوجود می آورند.
‏به منظور برنامه ریزی جهت رسیدن به موفقیت بایستی دلایل و عوامل شکست پروژه های (IT)‏ را شناخت و درک کرده‏،‏ با مشخص شدن راهبرد دفاعی ما در برابر شکست و تعیین عوامل موفقیت می توان با استفاده از مناسبترین روشها به ایجاد موثر پروژه های (IT)‏ مبادرت ورزید. این مقاله تلاشی است در جهت تبیین عوامل شکست و در نتیجه عوامل موفقیت در اجرای پروژه های (IT)‏ در سازمانها و شرکتها.
‏تقسیم بندی انواع پروژه های (IT)‏:
5
‏از مواردی که در موفقیت یا شکست پروژه های (IT)‏ موثر است خود پروژه می باشد. پروژه ها را می توان از نظر اندازه، سطح تکنولوژی و ماهیت تقسیم بندی نمود. از نظر اندازه پروژه ها به سه دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند.
‏از نظر سطح تکنولوژی پروژه ها به 4 گروه پروژه های بر اساس تکنولوژی تکامل یافته، نسبتا تکامل یافته، پیشرفته و بسیار پیشرفته تقسیم می شوند. از نظر ماهیت می توان آنها را به 4 دسته پروژه های ساده، فازی یا مبهم، قطعی و اضطراری تقسیم کرد. بدیهی است که پروژه های کوچکتر از پروژه های بزرگتر و پروژه هایی با تکنولوژی تکامل یافته نسبت به پروژه های بسیار پیشرفته از ریسک کمتر و در نتیجه احتمال شکست پائین تری برخوردار هستند.
‏1- پروژه های ساده:
‏این نوع پروژه ها دارای مشخصات زیر می باشد:
‏1- طرح و برنامه مفصلی برای کل پروژه وجود دارد.
‏2- تمام منابع لازم برای تکمیل پروژه در دسترس است.
‏3- بر عملیات کاری موجود تاثیر کمی دارد.
‏4- برای اجرای آن، یک راه حل واحد و واضح وجود دارد.
‏پروژه های ساده، معمولا به گام های طویل امکان سنجی و تحقیق که برای پروژه های پیچیده تر ضروری هستند، نیاز ندارند، ولی با این حال، باید بازنگری‏ ‏ها و کنترل های منظمی بر پروژه انجام گیرد تا از متمرکز ماندن پروژه بر برآورده ساختن اهداف کاری و بالاتر از همه اجرای آن اهداف اطمینان حاصل شود. در این نوع پروژه احتمال شکست کم است و از اطمینان بالا و ریسک پائینی برخوردار است.

 

دانلود فایل