طرح درس علوم تجربي مخلوط كن 💯

دانلود طرح درس علوم تجربي مخلوط كن باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

طرح درس علوم تجربي مخلوط كن

طرح-درس-علوم-تجربي-مخلوط-كنلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 5 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏نام‌ درس: ‏علوم‌تجربي‏ موضوع: ‏انواع مخلوط‏ مدت: 45 ‏دقيقه
‏شماره‌ي طرح درس: نام مدرسه: ‏تعداد دانش‌آموزان: نفر
‏نام دبير: کلاس: ‏اول 1 ‏تاريخ: 30/9/83
‏صفحه کتاب: 37- 35
‏مشخصات کلي
‏آشنايي با مخلوط همگن و ناهمگن
‏هدف کلي
1- ‏تعريف مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
2- ‏ويژگي‌3- هاي مخلوط همگن و ناهمگن را بداند.
4- ‏بتواند براي مخلوط همگن و ناهمگن مثال بزند.
5- ‏مثال‌6- هايي که در زندگي روزانه در رابطه با اين دو مخلوط مي‌7- باشد نام ببرد.
8- ‏بداند نام ديگر مخلوط همگن محلول است.
9- ‏بداند که جداسازي مخلوط ناهمگن راحت‌10- تر است.
‏هدف‌هاي رفتاري
‏اشاره به اين موضوع که تمام چيزهاي اطراف ما را خداوند آفريده از جمله مواد گوناگون و توجه به اين مطلب که هستي و هر چه در آن است براي انسان آفريده شده و خلقت خاک، آب و هوا که نمونه‌هايي از مخلوط‌هاي همگن و ناهمگن است بيهوده نبوده و در خدمت انسان و براي بهتر زندگي کردن او و در نهايت به کمال مطلوب رسيدن او مي‌باشد.
‏هدف ديني
‏کتاب درسي ـ گچ رنگي ـ وسايل آزمايش از قبيل ليوان، آب، نمک، شکر، قاشق، خاک، مقداري نخود و لوبيا و عدس، مقداري آجيل، بشقاب
‏وسايل کمک آموزشي
‏سخنراني ـ بارش مغزي ـ پرسش و پاسخ، انجام آزمايش
‏روش و شيوه‌ي تدريس
3 ‏دقيقه
‏سلام، احوالپرسي از دانش‌آموزان، دقت در وضعيت جسمي و حضور و غياب آنها کنترل تکاليف دانش‌آموزان
‏قبل از شروع درس
7 ‏دقيقه
‏قبل از شروع درس براي آماده‌سازي دانش‌آموزان براي درس جديد سؤالاتي از درس گذشته پرسيده مي‌شود:
‏الف) انواع مواد را نام ببريد.
‏ب) تعريف عنصر چيست؟
‏ارزشيابي تشخيصي
‏ج) تعريف ماده مرکب چيست؟
‏د) ماده‌ي خالص کدام است؟
‏هـ ) براي عنصر، ترکيب و خالص مثال بزنيد. و) ‏فرق مخلوط و خالص را بيان کنيد.
5 ‏دقيقه
‏براي ايجاد انگيزه دو ليوان برداشته مقداري آب در هر دو مي‌ريزيم به يکي مقداري نمک و به ليوان ديگر مقداري خاک اضافه مي‌کنيم و هر دو را هم مي‌زنيم و از يکي از بچه‌ها مي‌خواهيم که خاک را در آب پيدا کند و نشان دهد و از دانش‌آموز ديگر مي‌خواهيم که نمک را در آب پيدا کند و نشان دهد البته دانش‌آموز دوم نمي‌تواند اين کار را انجام دهد پس آيا نمک‌ها کجاست؟ به دانش‌آموز دوم مي‌گويم آب را چشيده و هم‌خودش و هم ساير دانش‌آموزان را از وجود نمک مطلع کند سپس به دانش‌آموزان خبر دهد که آب شور مي‌باشد. دانش‌آموزان مي‌گويند و مي‌پرسند سپس با آنکه آب شور است را ديده نمي‌شود و با همين سؤال درس جديد را ارائه مي‌دهيم.
‏آماده‌سازي و ايجاد انگيزه
7 ‏دقيقه
‏تدريس درس جديد را به اين ترتيب آغاز مي‌کنيم: ‏بررسي شکل کتاب صفحه 37- 35 ـ مطالعه کتاب
‏همان‌طور که دوستان شما آزمايش را انجام دادند متوجه شديد در هر دو ليوان مخلوط تشکيل شده ولي اين دو مخلوط با هم تفاوت دارد. ‏امروز با دو نوع مخلوط و تفاوت آنها آشنا مي‌شويد، سپس روي تخته‌سياه با اشاره دوباره به تعريف مخلوط و تفاوت آن با ماده‌ي خالص انواع مخلوط‌ها را مي‌نويسيم و هر دو مخلوط يعني همگن و ناهمگن را تعريف کرده و اشاره مي‌کنيم که نام ديگر مخلوط‌هاي همگن محلول است. دوباره براي دريافت بهتر موضوع درس دست به انجام آزمايش مي‌زنيم، اين‌بار از دو گروه مي‌خواهيم که آزمايش را انجام دهند و در حين آزمايش چک‌ليست مربوط به اين دو گروه ‏را هم تکميل مي‌کنيم
‏ارائه‌ي درس جديد
.
‏گروه اول آزمايش اول با وسايل آب و ليوان و قاشق و شکر و گروه دوم آزمايش دوم با وسايل بشقاب، مقداري نخود، لوبيا و عدس. گروه اول شکر را در آب حل کرده و هم زده و ديگر شکر ديده نمي‌شود و نمي‌توان آن را تشخيص داد و با چشيدن آب به اين نتيجه مي‌رسند که تمام آب شيرين شده و در همه‌جاي ليوان شکر وجود دارد. گروه دوم در بشقابي مقداري نخود و لوبيا و عدس را با هم مخلوط کرده و سرگروه به هر يک از اعضاي گروه مقداري از اين مخلوط را مي‌دهد و از آنها مي‌پرسد آيا به همه به يک اندازه مخلوط داده است. که البته پاسخ دانش‌آموزان خير است و اين دانش‌آموزان نتيجه مي‌گيرند که اجزاي اين مخلوط با چشم ديده شده و قابل تشخيص است و به هر کدام تعداد مساوي اين مواد نرسيده و پخش نشده است. پس از اتمام آزمايش با روش بارش مغزي ويژگي‌هاي اين دو مخلوط را به‌طور جداگانه روي تابلو نوشته و در نهايت دانش‌آموزان به اين موضوع پي مي‌برند که مخلوط همگن اجزاي آن قابل تشخيص نيست و به‌طور يکنواخت پخش شده است و مخلوط ناهمگن اجزاي آن قابل تشخيص است و به‌طور يکنواخت پخش نشده است.
‏براي پايان درس براي اطمينان بيشتر از اينکه دانش‌آموزان درس را متوجه شدند از آنها مي‌پرسيم که آجيل مخلوط ناهمگن است يا همگن و آنها با توجه به ويژگي‌هاي مخلوط‌ها و با ديدن آجيل و اينکه مقداري آجيل در دست بعضي از دوستان خود مشاهده مي‌کنند که اجزاي آن قابل تشخيص است و به‌طور يکنواخت پخش نشده است، پس مخلوط ناهمگن است.
5 ‏دقيقه
‏در اين مرحله از درس ارائه شده خلاصه و جمع‌بندي به عمل آمده و در روي تابلو نوشته شده و سپس به‌صورت پرسش از دانش‌آموزان سؤالاتي به‌عمل مي‌آيد تا درس خلاصه شود:
‏تعريف مخلوط چيست؟
‏جمع‌بندي و خلاصه

 

دانلود فایل