سيستم عامل شبكه چيست (دانلود رایگان) 💯

دانلود سيستم عامل شبكه چيست (دانلود رایگان) باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

سيستم عامل شبكه چيست (دانلود رایگان)

سيستم-عامل-شبكه-چيست-(دانلود-رایگان)لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏1
‏سيستم ‏عامل شبكه چيست؟
‏نرم افزاري است كه ‏به كامپيوتر امكان استفاده از منابع نرم افزاري وسخت افزاري را داده و عمليات سيستم ‏را تحت كنترل دارد. سيستم عاملهاي Dos , windows 3.1 ‏به كامپيوتر امكان استفاده از ‏منابع خوش را مي دهد و سيستم عاملهاي Windows 95 , Windows NT , Netware ‏به ‏كامپيوتر امكان استفاده وبه اشتراك گذاشتن منابع ديگر كامپيوتر هاي روي شبكه را مي ‏دهد بهر حال سيستم عامل شبكه كليه عمليات سيستم را تحت شبكه نظرات داشته و كنترل مي ‏كند.
‏آشنائی با سيستم عامل روتر 
‏ IOS‏ ( برگرفته از  Internetwork Operating System‏  ) ، نرم افزاری است كه از آن به منظور كنترل روتينگ و  سوئيچينگ دستگاه های بين شبكه ای استفاده می گردد . آشنائی با IOS‏ برای تمامی مديران شبكه و به منظور مديريت و پيكربندی دستگاه هائی نظير روتر و يا سوئيچ الزامی است .
در اين مطلب پس از معرفی اوليه IOS‏ به بررسی برخی از ويژگی های آن خواهيم پرداخت .
IOS‏ و ضرورت استفاده از آن
‏يك روتر و يا سوئيچ بدون وجود يك سيستم عامل قادر به انجام وظايف خود نمی باشند(همانند يك كامپيوتر ) . شركت سيسكو ،‌  سيستم عامل Cisco IOS‏ را برای طيف گسترده ای از محصولات شبكه ای خود طراحی و پياده سازی نموده است . نرم افزار فوق، جزء لاينفك در معماری نرم افزار روترهای سيسكو می باشد و همچنين به عنوان سيستم عامل در سوئيچ های  Catalyst‏ ايفای وظيفه می نمايد . بدون وجود يك سيستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هيچگونه عملياتی نخو اهد بود . ( عدم تامين شرايط لازم برای بالفعل شدن پتانسيل های سخت افزاری ) .
IOS‏ ،‌ سرويس های‌ شبكه ای زير را ارائه می نمايد :
‏عمليات روتينگ و سوئيچينگ
‏دستيابی ايمن و مطمئن به منابع  شبكه
‏3
‏قابليت توسعه و تغيير پيكربندی شبكه
‏ماهيت اينترفيس IOS‏
‏نرم افزار IOS‏ از يك اينترفيس خط دستوری و يا CLI‏ ( برگرفته از command-line interface‏  ) استفاده می نمايد. IOS‏ يك تكنولوژی كليدی است كه از آن در اكثر خطوط توليد محصولات شركت سيسكو استفاده می گردد . عملكرد IOS‏ با توجه به نوع دستگاه های بين شبكه ای متفاوت می باشد .
برای دستيابی به محيط IOS‏ از روش های متعددی استفاده می گردد :
console‏ session‏ : در اين روش با استفاده از يك اتصال سريال با سرعت پائين، كامپيوتر و يا دستگاه ترمينال را مستقيما” به پورت كنسول روتر متصل می نمايند . (  سرويس شبكه ای خاصی بر روی روتر پيكربندی نشده است )
‏ارتباط Dialup‏ ‏: در اين روش با استفاده از مودم و از طريق پورت كمكی ( AUX‏ ) با روتر ارتباط برقرار می گردد . ( سرويس شبكه ای خاصی بر روی روتر پيكربندی نشده است ) .
‏استفاده از telnet‏ ‏: در اين روش می بايست حداقل يكی از اينترفيس ها با يك آدرس IP‏ پيكربندی گردد و virtual‏ terminal sessions‏ برای login‏ و رمز عبور پيكربندی شده باشد .
‏برای دستيابی به بخش رابط كاربر روتر و يا سوئيچ از يك برنامه ترمينال استفاده می گردد .  HyperTerminal‏ متداولترين گزينه در اين رابطه می باشد.
‏حالات متفاوت رابط كاربر روتر
‏اينترفيس خط دستور و  يا CLI‏ روترهای سيسكو از يك ساختار سلسله مراتبی تبعيت می نمايد . ساختار فوق كاربران را ملزم می نمايد كه  برای انجام هر نوع عمليات خاص به يك mode‏ بخصوص وارد شوند. مثلا” برای پيكربندی يك اينترفيس روتر ، كاربر می بايست به mode‏ پيكربندی اينترفيس و يا interface‏ configuration mode‏ وارد شود . هر mode‏ پيكربندی دارای يك prompt‏  مختص به خود می باشد كه از طريق آن می توان دستورات مربوطه را تايپ و از  توان عملياتی آنان استفاده نمود .
IOS‏ ،‌ يك سرويس مفسر دستور با نام EXEC‏ را ارائه می نمايد . پس از درج هر دستور ، EXEC‏ صحت آن را بررسی و پس از تائيد آن را اجراء می نمايد .  نرم افزار IOS‏  در جهت افزايش امنيت ، دو سطح متفاوت دستيابی 

 

دانلود فایل