سمبولیسم – رومانتیسم

سمبولیسم – رومانتیسم

سمبولیسم – رومانتیسم

سمبولیسم - رومانتیسم

دسته بندی عمران
فرمت فایل doc
حجم فایل 103 کیلو بایت
تعداد صفحات 11
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

سمبولیسم

در آغار سده نوزده، در آن دوران كه هریك از مكتب‏ها و جنبش‏های ادبی قلمروئی از جهان هنر و ادب را ویژه خود ساخته بود، جنبش دیگری بنام سمبولیسم پا به پهنه هستی گذارد.

این جنبش در حقیقت شورش و عصیان نسل جوان در برابر تمام هستی‏ها و پدیده‏های اجتماعی و هنری و اخلاقی بود.

سمبولیسم مكتبی ادبی بود كه بدبینی و نومیدی را با وهم و رویا، همراه با احساس و خیالی ژرف و نیز درهم آمیخته بازبانی آكنده از كنایه و اشاره كه ویژه خود این مكتب است، بیان می‏داشت.

سمبولیسم تنها بر پایه «اصالت احساس» تكیه داشت و هنرمندان این مكتب برای احساس‏های خود به هیچ اصل دیگری گردن نمی‏نهادند و از هیچ منطق و واقعیت دیگری پیروی نمی‏كردند.

سرایندگان و نویسندگان در این مكتب هریك با زبانی رمزی ویژه خویش سخن می‏گفتند زیرا كه این گفته «مالارمه» شاعر سمبولیك سرآغاز اندیشه‏ها و گفتار آنان بود كه می‏گوید:

«نام بردن از یك چیز سه چهارم لطف شعر را تباه می‏سازد، زیرا كه جاذبه‏ی هر شعر بستگی به خرسندی خاطر دارد كه خواننده در نتیجه درك نكته‏ها و مضمونهای شعری به كمك گمان خود به دست می‏آورد. با اشاره و كنایه چیزی را نمایاندن یا احساسی را برانگیختن، زیبائی اندیشه هنری را به كمال می‏رساند.»

از همین رو بود كه این رمزها و كنایه‏ها (سمبل‏ها) به نوشته‏ها یا سروده‏های هنرمند سمبولیك ویژگی خیال‏انگیزی می‏داد و پدیده‏های هنری او را به شكل یك پدیده عرفانی یا روحانی می‏نمایاند.

مالارمه در جای دیگر می‏نویسد: « یك عبارت زیبای بی‏معنا خیلی با ارزش‏تر از یك عبارت بامعناست كه زیبائی چندانی ندارد. »

سمبولیك‏ها به كمك « جادوی واژه‏ها » آنچنان جهان مادی و معنوی و محسوس و نامحسوس را بهم پیوستند كه آهنگ و طنین واژه‏ها خود سرانجام بیش از هر موضوع دیگری آنها را بسوی خویش كشید و گاه هدف برجسته برخی از سرودها گردید.

در همه پدیده‏های هنری سمبولیكی، یك احساس و خیال ژرفی كه آمیخته با نومیدی و بدبینی است به چشم می‏خورد. این احساس سركش همواره درون‏بین و خودنگر است و با رویا و خیال همراه است. سخنوری درباره این گروه هنرمندان می‏گوید:

« آنان به همه چیزها و پدیده‏ها معناهائی نامحدود نبخشیدند، به گونه‏ای كه هرچیزی با ماوراء‏الطبیعه بستگی پیدا می‏كند، اما شیوه بیان آنان دلپسند و نامفهوم است. »

از آنجا كه سمبولیك‏ها به ستیزه‏جوئی با هر قیدوبند منطقی و رئالیستی در شعر و هنر برخاستند، مكتب سمبولیسم در برابر رئالیسم قرارگرفت.

این شیوه در هنر تئاتر نیز اثر بخشید و رواج‏یافت و نمایشنامه‏نویسان بزرگی همچون موریس مترلینگ بشیوه سمبولیسم نمایشنامه نوشتند.

از آنجا كه این دسته هنرمندان اصول استوار و پابرجائی را پیروی نكردند و با زبان ویژه رمزی خود سخن از احساس و رویا و خیال به میان آوردند هر كس از خواندن آثار آنان به اندازه نیروی درك و احساس خود، چیز خواهد فهمید.

پیشوای این مكتب در فرانسه شارب‏ بودلر بود كه بهره زیادی در برانگیختن این جنبش دارد. همچنین ادگارد آلن‏پو (امریكائی) و موریس مترلینگ (بلژیكی) از رهبران شناخته این مكتب بشمار میروند.

آشنایی با سبک هنری سمبولیسم

گرایشهای هنری نوین در قرن بیستم:

سمبولیسم: Symbolism

سمبولیسم در لغت به معنای رمز گرایی و نمادگرایی است. سمبولیسم، جنبشی نامحسوس در هنر بود که در دهه های 1880و 1890 در ارتباطی نزدیک با جنبش ادبی سمبولیستی در شعر فرانسه ظهور و شکل گرفت. این جنبش واکنشی بود به اهداف طبیعت گرایانه ی مکتب امپرسیونیسم و نیز به اصول رئالیسمی که توسط کوربه وضع شد.” نقاشی اساسا هنری عینی است و فقط می تواند شامل بازنمایی چیزهایی شود که واقعی و موجودند… شیء انتزاعی به قلمرو نقاشی تعلق ندارد”