راهنمای آزمون اندریافت كودكان CAT

راهنمای آزمون اندریافت كودكان CAT

راهنمای آزمون اندریافت كودكان CAT

راهنمای آزمون اندریافت كودكان CAT

دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل docx
حجم فایل 7.488 مگا بایت
تعداد صفحات 13
برای فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

راهنمای اجرا و تفسیر آزمون اندریافت كودكان CAT

تعداد صفحات: 13

نوع فایل: WORD

+ فایل هدیه: تصاویر آزمون cat (10کارت)

فهرست مطالب:

توضیحات تصاویر

تعبیر و تفسیر CAT

1- موضوع اصلی

2- قهرمان اصلی

3- نیازهای اصلی قهرمان

4- مفهوم محیط

5- اشخاص به صورت ………. دیده می شوند

6- تعارض های شاخص

7- دفاع های اصلی

8- شدت سوپر ایگو

9- یكپارچگی ایگو

بخشی از متن فایل:

– نیازهای اصلی قهرمان

نیازهای رفتاری در داستان : رفتارهای داستانی قهرمان احتمالا یك نوع رابطه ای با گوینده داستان خواهد داشت: نیازهای بیان شده در داستان ممكن است مستقیما به نیازهای بیمار شباهت داشته باشد. امكان دارد بخشی از این نیازها، در زندگی واقعی ودر رفتار آزمودنی بیان شود ویا بر ضد تجلیات زندگی بوده وتشكیل خیالپردازی را بدهند. به عبارت دیگر، داستان های بسیار پرخاشگرانه گاهی ممكن است توسط كودك پرخاشگر ویا توسط كودك ملایم ویا كسی كه خیال های پرخاشگری ( پرخاشگری – انفعالی ) دارد، گفته شود. به هر حال نیازهای قهرمان ممكن است منعكس كننده نیازهای گوینده داستان نباشد. به عبارت دیگر، او ممكن است با توضیح دادن پرخاشگری، از اشیاء مختلف یا اشاره بر امیدهای ایده آلی اش مانند استعداد وشهامت اخلاقی بترسد، وآنها را به فرد مهم در زندگی اش نسبت داده ومقداری از آنها را درونی كند. بطور خلاصه، نیازهای رفتاری قهرمان كه در داستان بیان شده، باید با توجه به تمام متغیرها وتحولات گوناگون زندگی مورد بررسی قرار گیرند وسپس در زیر مفهوم وسیع تری از فرافكنی یا تحریف احساس رده بندی شوند.

برای تعبیر كننده كار مشكلی است كه مشخص كندتا چه اندازه ای نیازهای آشكار شده درقهرمان با اجزای مختلف سازنده شخصیت گوینده داستان مربوط می شوند، ورابطه بین این اجزا با رفتارهای آشكار گوینده داستان چیست. دراینجاست كه تطبیق با تاریخچه بالینی درشرایط بیمارستان بسیار مفید ومناسب است. اگر گزارش می شود كه بچه ای خجالتی، منفعل وگوشه گیر است، در حالی كه تست C.A.T سرشار از پرخاشگری می باشد، در اینجا ماهیت جبرانی خیالبافی آشكار است. به عبارت دیگر، هدف علم روانشناسی گسترش هرچه بیشتر ملاكهایی برای افزایش اعتبار پیش گویی ها، به وسیله ارتباط دادن خیالبافی به رفتار واقعی والگوی های رفتاری قابل تشخیص است. دراینجا مطالعه عملكرد ایگو بسیار مفید است. ارتباط سائق های بیان شده در داستان با یكدیگر نیز می توانند به عنوان سر نخی بكار برده شوند، به این ترتیب كه، اگر توالی یك داستان، پاسخ پرخاشگرانه ای را نشان می دهد، بطوری كه پرخاشگری در انتهای آن كنترل می شود پس این شخص خیالبافی ویا نیاز نهفته را به صورت واقعیت بیان نمی كند. این پیش فرض می تواند با اطلاعات رفتاری موجود تطبیق داده شود. ملاكهای مفید دیگری نیز برای جستجو كردن پیش فرض ها درباره آنچه” برون ریزی” گفته می شود وجود دارد. جزئیات زیاد و واقع بینی در توصیف نیازها بر همانندی آنها در واقعیت اشاره می كند. ولی احتمال ارتباط ساخت مبهم نیازهای قهرمان به واقعیت كمتر است.

اشخاص، اشیاء ویا شرایط مطرح شده

كودكی كه یك نوع اسلحه یا انواع آن را درتعدادی از داستانها مطرح می كند ( حتی اگر آنها را در بافت داستان استفاده نكرده باشد )، ویا كودكی كه درتمام قسمت ها از غذا صحبت به میان می آورد ( حتی بدون خوردن آن )، احتمال دارد كه چنین قضاوت شود كه او دارای نیاز پرخاشگری ویا ارضای دهانی نسبی باشد. ازآنجایی كه معرفی فرد یا موقعیتی به صورت غیر مصور بسیار بسیار مهم است، بنابراین برای توجه به این نكته باید علامت تعجبی در كنار آن در برگ تجزیه وتحلیل گذاشت. عوامل وشرایط خارجی مانند عدم عدالت، سخت گیری، بی تفاوتی، محرومیت وفریب ( كه شامل افراد ویا اشیاء مطرح شده در داستان است )، مشخص كننده ماهیت و چگونگی دنیایی است كه كودك در آن زندگی می كند.

اشخاص، اشیاء ویا شرایط حذف شده

اگر یك شخص ویا افراد بیشتری دریك تصویر حذف شده باشند ویا در داستان ذكر شده ازآنها چشم پوشی شود، دراینجا باید به معنی ومفهوم پویای آن توجه كنیم.