دانلود مقاله مكانيك خودرو 💯

دانلود دانلود مقاله مكانيك خودرو باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله مكانيك خودرو

دانلود-مقاله-مكانيك-خودرولینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 13 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏دانستنيها درباره سيستم تعليق
‏همانطور که قبلا ذکر شد ، بر خلاف تفکر عامه ، کمک فنر وزن خودرو را ‏ساپورت نمی کند بلکه وظيفه اصلی آن کنترل نوسانات فنرها و حرکات سيستم تعليق و نگه ‏داشتن چرخ به صورت چسبيده به جاده می باشد . ‏اين کار با ‏تبديل انرژی جنبشی حاصل از نوسانات فنر و سيستم تعليق و تبديل آن به انرژی گرمايی ( ‏حرارتی ) ‏در کمک فنر انجام می ‏گردد .
‏برای ورود به بحث نحوه عملکرد يک کمک فنر ، ‏ابتدا به زبان ساده و بدور از جزئيات به بررسی اساس کار آن پرداخته و سپس به تشريح ‏کلی و تحصصی عملکرد ، اجزا و انواع آن خواهيم پرداخت ؛ يک کمک فنر شامل پيستونی است ‏که در سطح مقطعش سوراخهای ريزی ( ‏اين سوراخها را Orifice ‏می نامند ) ‏تعبيه شده و به يک ‏ميله فولادی ( Piston Rod ) ‏متصل است ، اين پيستون درون ‏يک محفظه بسته ( ‏تيوپ ) ‏فلزی که ‏حاوی يک سيال هيدروليکی ( ‏عموما روغن ) ‏است ، حرکت می نمايد . ‏اطراف محل حرکت ميله به ‏داخل و خارج محفظه به وسيله يک کاسه نمد کاملا آب بندی شده و سيال تحت فشار ، امکان ‏خروج از محفظه را دارا نيست .
‏زمانی که نيرويی بر ‏يک کمک فنر وارد شود ، کمک فنر به اصطلاح در سيکل فشرده شدن قرار گرفته و پيستون می ‏خواهد به سمت پايين ، درون محفظه حرکت نمايد ، اما از آنجا که سيال قابليت فشرده ‏شدن ندارد در مقابل اين نيرو مقاومت می کند و چون برای رهايی از اين فشار منفذی جز ‏سوراخهای پيستون وجود ندارد ، برای دفع فشار وارده سيال از سوراخهای ريز درون ‏پيستون عبور کرده و به پشت ( ‏بالای )‏پيستون خواهد رفت ، اين حرکت نيز بدليل ريز بودن Orifice ‏ها به کندی و با توليد حرارت انجام می گردد . ‏همين کاهش سرعت جلوی نوسان فنر را گرفته و تعادل خودرو را ‏برقرار می نمايد . ‏برای باز کردن کمک فنر فشرده شده ( ‏سيکل بازشدن ) ‏نيز عملياتی مشابه ‏سيکل فشرده شدن انجام می شود با اين تفاوت که اين بار سيال از بالای پيستون می ‏خواهد به زير پيستون منتقل شود .
‏ميزان مقاومتی که يک ‏کمک فنر از خود نشان می دهد بستگی به سرعت سيستم تعليق ( ‏دست اندازهای جاده ) ‏همچنين تعداد و سايز Orifice ‏ها دارد.
‏اما ساختمان کمک ‏فنرهای امروزی تا حدی پيچيده تر از آن چيزی است که در بالا ذکر شد ، تقريبا تمامی ‏کمک فنرهای مدرن امروزی از نوع حساس به سرعت ( Velocity Sensitive ) ‏می باشند ، بدين معنا که در سرعتهای بالای سيستم تعليق ( ‏جاده های پر دست انداز ) ‏، کمک فنر ‏مقاومت بيشتر و برعکس در سرعتهای پايين مقاومت کمتری از خود نشان می دهد که اين امر ‏نرمی و راحتی رانندگی را بسيار بيشتر می نمايد . ‏اما در ‏سيستمی که در بالا بطور ساده بررسی شد يک مشکل بزرگ به چشم می خورد ؛ حجم سيال ‏پايين پيستون ، در هنگامی که پيستون تا انتها بالا آمده ، با حجم سيال بالای پيستون ‏در زمانی که پيستون تا انتها پايين رفته مساوی نيست ، دليل آن هم وجود ميله کمک فنر ‏در بالای پيستون می باشد .
‏اما اين مشکل نيز به ‏روشهای مختلفی در انواع کمک فنرهای موجود حل شده . ‏حال با ‏توجه به توضيحات ارائه شده در بالا به بررسی نحوه عملکرد يک کمک فنر متداول امروزی
‏خواهيم پرداخت :
‏همانطور که گفته شد کمک فنرها بر ‏اساس جابجايی سيال در دو طرف پيستونی که در يک محفظه ( ‏تيوپ ) ‏حرکت می نمايد ، در دو سيکل فشرده شدن و ‏بازگشت ( ‏کشش )‌ ‏کار می کنند .
‏سيکل فشرده شدن ( Compression Cycle ) :
‏در ‏هنگام فشرده شدن يا همان حرکت رو به پايين کمک فنر ، مقداری از سيال از طريق Orifice ‏ها از قسمت B ‏به قسمت A ‏رفته و مقداری نيز از طريق سوپاپ فشردگی ( Compression Valve ) ‏که در کف محفظه کمک فنر قرار دارد به تيوپ ذخيره ( Reserve Tube ) ‏وارد می شود ، دليل وجود تيوپ ذخيره اختلاف ‏حجم دو قسمت A ‏و B ‏بدليل وجود ‏ميله کمک فنر در قسمت B ‏می باشد ، از اينرو مقدار سيالی ‏که در قسمت B ‏قرار دارد قابل جايگزينی در قسمت A ‏کمک فنر نمی باشد . ‏پس در اثر فشار ‏وارده ، سوپاپ فشردگی باز شده و مقداری از سيال وارد تيوپ ذخيره که در گرداگرد ‏محفظه اصلی و جدای از آن قرار دارد ، وارد می شود .
‏همانگونه که در ابتدا ذکر شد کمک فنرهای امروزی مجهز به ‏سيستم حساس به سرعت می باشند ، اين سيستم برای کنترل جريان سيال در سرعتهای محتلف ‏سيستم تعليق دارای قطعاتی اضافه در پيستون و سوپاپ فشردگی می باشد ، اين قطعات ساده ‏که شامل چند ديسک ( ‏واشر ) ‏، يک ‏فنر و … ‏می باشد باعث می شوند تا کمک فنر به نسبت سرعت ‏ضربه اعمال شده در ‏۳‏ مرحله از خود واکنش نشان دهد ؛ اگر سرعت پايين باشد ، ديسکها ‏در مقابل جريان روغن مقاومت می نمايد ، اين امر باعث عبور جريان آرامی به صورت نشتی ‏از Orifice ‏ها ، از قسمت B ‏به ‏قسمت A ‏خواهد شد . ‏در سرعتهای ‏بيشتر ، فشار جريان روغن افزايش يافته پيستون را به سمت قسمت B ‏فشار می دهد که باعث باز شدن اندک ديسکهای موجود در پيستون از روی کف پيستون ‏می گردد و سيال با سرعت کم از درون Orifice ‏ها عبور می ‏کند ، اما در سرعتهای بسيار زياد ، ديسکها تحت فشار وارده باز مانده و سيال نيز با ‏سرعت زياد از درون Orifice ‏ها عبور می نمايد ، اما همزمان ‏با پيستون ، سوپاپ فشردگی موجود در محفظه نيز که عملکرد و ساختمانی مشابه با پيستون ‏دارد ، در همان ‏۳‏ مرحله ، حجمی از سيال که قابل جايگيری در قسمت A ‏نيست ( ‏بدليل وجود ميله ) ‏را تحت فشار وارده به تيوپ ذخيره در گرداگرد محفظه اصلی منتقل ‏می نمايد .
‏سيکل باز شدن ( Extension Cycle ‏يا Rebound ) :
‏باز شدن يا کشش کمک فنر تحت نيروی پتانسيل ذخيره شده در فنر ‏جمع شده ، انجام می گيرد و در اصل اين فنر می باشد که با باز شدن خودش کمک فنر را ‏نيز باز کرده و به حالت اوليه اش بر می گرداند . ‏در اين ‏سيکل زمانيکه پيستون به سمت بالا کشيده می شود طی همان ‏۳‏ مرحله و بر حسب سرعت حرکت ‏سيستم تعليق ، سيال موجود در قسمت A ‏از طريق Orifice ‏ها به قسمت B ‏منتقل شده و از ‏آنجا که مقدار سيال موجود در قسمت A ‏برای جايگزينی در ‏قسمت B ‏ناکافی است بايد مقدار سيالی که در سيکل فشردگی در ‏تيوپ ذخيره ،‌ جمع آوری شده ، وارد عمل شود . ‏از آنجاييکه ‏در اين زمان فشار سيال موجود در تيوپ ذخيره بالاتر از فشار سيال موجود در قسمت B ‏می باشد ، باعث باز نمودن سوپاپ فشردگی در کف کمک فنر ‏می گردد و در پی آن سيال از تيوپ ذحيره جريان يافته و وارد قسمت B ‏می گردد تا اين قسمت را بطور کامل پر نمايد ( ‏باز شدن سوپاپ در اين مرحله نيز حساس به سرعت و ‏۳‏ مرحله ای ‏است ).
‏انواع کمک فنرها
‏دو تيوپه
‏تک تيوپه
‏با مخزن ‏بيرونی

 

دانلود فایل