دانلود مقاله محلول بافر 15 ص 💯

دانلود دانلود مقاله محلول بافر 15 ص باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله محلول بافر 15 ص

دانلود-مقاله-محلول-بافر-15-صلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 15 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏2
‏مقدمه
‏یک محلول تامپون محلولی است که pH‏ آن در برابر افزایش مقادیر کمی اسید یا باز قوی تغییر چندانی نکند، مثلاً محلول استیک اسید و سدیم استات دارای چنین ویژگی است. اگر 01/0 مول HCL‏ را به یک لیتر آب خالص اضافه کنیم pH‏ آب از 7 به 2 کاهش می یابد، اما اگر همان 01/0 مول HCL‏ را به یک لیتر از محلولی که نسبت‏ به‏ استیک اسید و سدیم استات، 10/0 مولار است بیفزاییم، فقط تغییر بسیار کمی در pH‏ حاصل می شود. در واقع pH‏ محلول از 74/4 به 66/4 تغییر می کند. این تغییر در مقایسه با تغییر pH‏ آب بسیار ناچیز و نشانه ی آن است که محلول استیک اسید و سدیم استات یک محلول تامپون است. به یاد داشته باشید که به محلول های تامپون، محلول های بافر نیز گفته می شود.
‏محلول های تامپون یا بافر از دید کاربردی اهمیت زیادی دارن‏ـ‏د. سلول های بسیاری از موجودات زنده فقط در گستره ی محدوده ای از pH‏ قادر به ادامه حیات هستند و اگر pH‏ غیر از آن باشد، زندگی موجود زنده با خطرات جدی همراه می شود.
pH‏ خون انسان باید در گستره ی 35/7 الی 45/7 نگهداشته شود؛ در غیر این صورت، ادامه ی حیات با مشکلات جدی روبه رو خواهد شد. خون از این لحاظ دارای نقش تامپونی است. چکونگی برقراری خاصیت تامپونی در خون‏ ‏پیچیده است. سیستم ‏در خاصیت ‏تامپونی خون نقش اساسی دارد.
‏بسیاری از موجودات آبزی از جمله ماهی های طلایی تنها در pH‏ ‏ویژه ای قادر به ادامه ی حیات هستند. رعایت نکردن این امر باعث مرگ و میر آن ها خواهد شد. علاوه بر آن، گاه لازم است که تولید برخی از محصولات شیمیایی در pH‏های معینی صورت گیرد. این مثال ها و مثال های بسیار دیگر از اهمیت محلول تامپون خبر می دهند. با استفاده از محلول های تامپون است که می توان تغییر pH‏ ‏را کنترل کرد.
‏برای تهیه ی یک محلول تامپون کافی است یک اسید ضعیف و نمک آن را در آب حل کرد. استیک اسید یک اسید ضعیف و سدیم استات نمک حاصل از خنثی شدن آن با سود است. از این رو، محلول این دو ماده یک محلول تامپون است. در این محلول، استیک اسید، ‏، به شکل مولکولی، سدیم استات، ‏، به صورت یون های ‏ و ‏ و مقدار کمی یون های ‏ که از یونش جزیی استیک اسید به دست می آیند، موجود است. چون یون های
‏2
‏از باز قوی ‏ مشتق شده اند، پایدارترندو با آب واکنش نمی دهند. از سوی دیگر ‏ و ‏ و ‏ در تعادل زیر شرکت می کنند.
‏در واقع وجود این تعادل است که به محلول استیک اسید و سدیم استات خاصیت تامپونی می دهد. چون اگر مقدار کمی از یک اسید قوی مثلاً ‏ به محیط این تعادل افـزوده شود، یون های ‏ حاصل از آن، توسط یون های‏ موجود در تعادل جذب شده و به مولکول های ‏تبدیل می شوند تا از این راه با تغییر pH‏ ‏مقابله شود.
‏از سوی دیگر اگر مقدار کمی از یک باز قوی مثلاً ‏ به محیط تعادل افزوده شود، یون های ‏ حاصل از آن توسط مولکول های اسید خنثی می شوند تا با تغییر pH‏ مقابله شود.
‏دلیل انجام دو واکنش بالا این است که از یک سو یون ‏ یک باز برونشتد است و تمایل به گرفتن پروتون دارد و از سوی دیگر مولکول ‏ یک اسید برنشتد است و تمایل دارد که به یک باز قوی مانند ‏ پروتون بدهد.
‏ تخمین pH‏ ‏یک محلول تامپون
‏با توجه به تعادل موجود در یک محلول تامپون و اطلاعات مربوط به آن، به آسانی می توان به حدود pH‏ ‏آن پی برد. مثلاً تعادل زیر را در نظر بگیرید:
‏در دمای 25 درجه سانتی گراد
‏ و ‏ به ترتیب معرف یون استات و مولکول استیک‏ ‏اسید است. با لگاریتم گرفتن از عبارت ثابت ‏ خواهیم داشت.
‏یا

 

دانلود فایل