دانلود مقاله قاعده قبح عقاب بلابيان و مقايسه آن با اصل قانوني بودن مجازات 💯

دانلود دانلود مقاله قاعده قبح عقاب بلابيان و مقايسه آن با اصل قانوني بودن مجازات باکیفیت

🟢 بهترین کیفیت

🟢 ارزان

🟢 دانلود با لینک مستقیم و زیپ نشده

🟢 پشتیبانی 24 ساعته

دانلود مقاله قاعده قبح عقاب بلابيان و مقايسه آن با اصل قانوني بودن مجازات

دانلود-مقاله-قاعده-قبح-عقاب-بلابيان-و-مقايسه-آن-با-اصل-قانوني-بودن-مجازاتلینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 28 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏1
‏چكيده
‏قاعده «قبح عقاب بلابيان» از قواعد مسلم نزد فقيهان و اصوليون به شمار مي‌رود. اين قاعده با «اصل قانوني بودن مجازات» در حقوق معاصر قابل مقايسه است.در اين نوشتار ضمن بيان مفاد قاعده قبح عقاب بلابيان، مستندات فقهي آن مورد بررسي قرار گرفته است، آنگاه مجاري اين قاعده بيان شده و تا حدودي با اصل قانوني بودن مجازات مقايسه شده است.از نظر فقه اسلامي، تشريع احكام و شياع آن ميان مسلمانان، اماره قضائي بر آگاهي و علم افراد به شمار مي‌آيد كما اينكه در زمان ما، قانون‌گذار تصويب قانون و انتشار آن را پس از گذشت مدتي مقرر، اماره قضائي بر علم و آگاهي قرار داده است و عذر جهل به قانون را نمي‌پذيرد.
‏كليد واژه‌ها:
‏قاعده فقهي
‏قاعده اصولي
‏قبح عقاب بلابيان
‏اصل قانوني بودن مجازات
‏اماره قضائي
‏2
‏1- سير تاريخي
‏در تاريخ فقه شيعه، از زماني كه عقل به عنوان يكي از منابع فقهي به حساب آمده، يعني از زمان ابوعلي ابن جنيد (متوفي به سال 381 هـ . ق) قاعده «قبح عقاب بلابيان» در راس اصول عقلي قرار گرفته است. البته نه به تعبير واحد، بلكه به تعابير گوناگون و مشابه.تتبع انجام شده نشان مي‌دهد كه اصل اباحه، در مقابل اصل حظر كه مورد اعتقاد برخي علماي عامه بوده، قبل از پيدايش قاعده قبح عقاب بلابيان در گفته پيشينيان فقه، وجود داشته است. شيخ طوسي مي‌گويد:‏ ‏«ان الاصل، الاباحه، و الحظر يحتاج الي دليل.»‏1يعني «اصل، اباحه اشيا است و هر منعي محتاج به دليل است.» شيخ صدوق مي‌گويد:
‏«اعتقادنا ان‌الاشياء كلها مطلقه حتي يرد في شيي منها نهي»2
‏و شيخ مفيد مي‌گويد:‏ ‏«ان كل شيي لا نص في حظره فانه علي‌الاطلاق».‏3بعدها اين اصل تكامل بيشتري يافت. در كلمات سيدمرتضي آمده است: ‏«التكليف بلا اماره مميزه متقدمه، قبيح»‏4 و بالاخره در قرون اخير، توسط ميرزاي قمي با عبارت ‏«لا تكليف الا بعد البيان»‏5 گفته شده است.
‏به موجب اين تعبير، هيچ فعل يا ترك فعلي حرام نيست، مگر آنكه دليل شرعي بر آن دلالت نمايد. اين قاعده با اصل «قانوني بودن جرم» در حقوق معاصر قابل مقايسه و با قاعده «قبح عقاب بلابيان» بسيار نزديك است.

 

دانلود فایل